Hvor ofte kan man besøke USA??

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjoern In America, 23. sept 2015.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Flere og flere flyplasser i USA tar nå i bruk Automated Passport Control (APC) maskiner for personer med ESTA.

    Da kan man med ESTA gå i samme kø som personer med grønt kort i USA. De siste gangene jeg har brukt dette på ORD og DFW har det faktisk gått fortere i den køen enn med Global Entry.
    Med APC-maskinene slipper man også å fylle ut tolldeklarasjon, det gjør man på maskinen, så skriver den ut en lapp du tar med deg videre.
     
    Baldrick liker dette
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nr 1 er helt klart å aldri lyve. Det er jo egentlig bare derfor de spør deg om ting. For å se om du er ekte. Om du juger så våkner blodhunden og "hei hei secondary".

    Jeg er der 10-12 ganger om året. Sier det som det er. Mest jobb og litt fri da jeg digger USA.

    Har hatt litt pes da jeg bare var der 5 timer. Og en gang da en tulling mente jeg ikke hadde utenlandsk aksent og mente jeg bodde illegalt i USA og dro på ferier til Norge. Men han var helt idiot. Og sannsynligvis døv.

    Ellers - null pes
     
    Baldrick and agrims like this.
  3. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det har blitt enklere de siste årene inn i USA, men de ser vel at man er der innimellom og sist måtte jeg kun skanne ene hånden og svare på om hvor lenge vi skulle være. Den verste episoden var i 2007 når jeg ble spurt om når jeg var der sist og hva jeg gjorde der da, business eller pleasure. Så sa jeg 18mnd siden og Pleasure. Da begynte grillingen og skulle absolutt vite hva jeg gjorde. Sa da at jeg hadde løpt NY marathon. Han så på meg med et stygt blikk og sa "That's not pleasure, that's pain. I should deny you entry because you're crazy" med en alvorlig mine. Jeg ble rimelig stresset før fyren brøt ut i latter og ønsket meg velkommen til USA... :)
     
    Henrik, Fnate, RemiWM and 3 others like this.
  4. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært i junaiten alt for mange ganger, og det har gått bra helt til jeg var ærlig i sommer og svarte på "purpose of visit": Nothing....som strengt tatt sant var...vi skulle i en "reisendes verden" gjøre ingen ting. Svaret var en ren refleks, for vi skulle virkelig ikke gjøre noe som helst!

    Noe som derimot funker 100% og har fantastisk virkning på norske tollere med 8 ukers utdanning, er når de spør hvor du kommer fra, og svaret er Bærum ;-) Desverre har de endret spørsmålet de siste årene til hvor har du vært... :-(
     
    Baldrick and RoadKing like this.
  5. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    I am here for the frequent flyer points sa jeg. Han så på meg som om jeg var en idiot før han stemplet passet...
     
    Baldrick liker dette
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Å være 'rik, hvit og vellykket' er en stor fordel. Ikke mer å si om det. Har aldri hatt problemer, hverken med eller uten grønt kort. Tidligere kolleger og venner fra ymse nasjoner kan fortelle andre historier ...
     
    Kjakan, TommyL, Fnate and 1 other person like this.
  7. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for mange beroligende svar :)

    Han i immigrasjonen måtte ha en utrolig dårlig dag. Han kjeftet på "alle" rundt seg før det ble min tur, damen som fordelt
    folk til skrankene, folk som sto i andre køer osv.

    Men da når han telte opp alle besøkene mine, og sier "you come here way too often man", I can't let you in man"

    Så blir man jo litt nervøs. :)

    Jeg fortalte kun som det var, at jeg bruker fritiden min til å reise og besøke USA. Jeg liker landet og koser meg.
    Slapper av og opplever noe nytt.

    Ha en strålende helg alle sammen! :)
     
    Baldrick liker dette
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes også det har blitt enklere. Sist gang gikk det veldig greitt, men det var kanskje fordi vaktene etter hvert forsto at alle disse nordmennene kun var på helgetur til Houston pga. at SAS kjørte kampanjepriser. Er man hygelig og imøtekommende går det som oftest greit - selv om jeg også har opplevd å bli nærmest "forhørt" om hvorfor i all verden jeg drar til USA på ferie... :)
     

Del denne siden