Har en retur med SK Plus fra TRD utpå ettermiddagen i morgen, men skulle helst kommet meg med avgangen 1400 eller 1445. Begge er nå fullbooket. Er det vanlig at man likevel kommer seg med en av avgangene ved oppmøte i gaten på grunn av no-shows?
Jeg ville iallefall prøvd. Har i det siste fått lov til å komme med et tidligere fly fra TRD ca 50% av gangene jeg har spurt, og kun de gangene jeg hadde Plus billett. Spurte en gang hva som var kriteriene, fikk til svar at det varierte fra situasjon til situasjon. Men spør gateagenten så fort han/henne er på gate, har nemlig opplevd å stå i "komme med tidligere fly kø".
Har EBD, så statusmessig ligger jeg vel greit an. Får bare møte opp og se da. Har en fleksibel DY-billett til en avgang like etter som eventuelt kan benyttes dersom det ikke ordner seg. Takk for delte erfaringer!
I blant har eg klart å få satt meg på venteliste i appen, sjølv med plus savner. Sjekk dette når det nærmer seg
Hvor finner du mulighet for dette? Fordelen med å ta det i gaten er jo at man slipper mellomlegg. Gjelder dette ved venteliste også?
Venteliste så er du jo ikke garantert en ombooking, så ja. Kjipern med TRD er jo at om du ikke kommer deg noen vei pga fullefly så er ikke akkurat bolle loungen noe særlig plass å være heller
Som EBD er du jo garantert et sete (men ikke klasse) hvis du bestiller billett i bestillingsklasse C 24 timer før avgang ..?
Avganger på ettermiddagen norsk innenriks (14-17) har generelt mye no-show, men avgangene er også vanligvis heavy overbooket. En OSL TRD eller motsatt kl 15:30 kan gjerne være overbooket med 10, men det er heller ikke uvanlig at 10-20 pax er noshow. I enkelte tilfeller så fravikes reglene rundt hvilke billettklasser som kan ombookes. Feks så kan 16:00 avgangen være overbooket med 10, mens 15:00 avgangen kan ha 30 ledig. Den som har ansvaret for håndtering av overbooking kan da i dette eksempelet gi beskjed til gate ansvarlig på 15:00 avgangen at han/hun kan fylle opp flyet uavhengig av billettklasse. Som passasjer så er bakdelen at man opplever at det er variasjon i om man får booke om eller ikke, men det er altså ett system i bakkant
Har fortsatt til gode å ikke komme med fra TRD med Plus + EBD. Pleier som regel å svinge forbi billettkontoret før sikkerhetskontrollen. 50% av gangene får jeg da bekreftet ombooking der, resten settes jeg på waitlist. Om man venter til man kommer til gate, risikerer man at det blir litt kaotisk - og så plutselig har en EBG fått et sete som du egentlig skulle hatt.
Jeg har fått tidligere fly begge to gangene jeg har prøvd på TRD med Plus Saver. En gang som EBG og en gang som EBD. EBG gangen var det waitlist men status ble prioritert. Av oss 4 fikk jeg det ene ledige setet. Jeg registrerte meg sist.
Det er jo fint, men billettkontoret skal ofte ha penger for dette hvis man ikke har fullflex. I gate kan man ofte få bytte uten mellomlegg.
Som sagt; jeg har gode erfaringer med TRD. Ber de om betaling, takker jeg høflig nei og spør om de kan sette meg på venteliste.
Det gikk akkurat! Spurte først på billettkontoret, men der sa de bare at det var fullbooket på begge avgangene. Venteliste kunne de heller ikke sette meg på. Gikk så til gaten og etablerte som førstemann en kø. Fikk likevel en «konkurrent» som etablerte en ny kø, og gjorde vedkommende oppmerksom på det. Det viste seg veldig lurt. Flyet var overbooket med fire passasjerer, og kun jeg fikk plass av de som var på ventelisten. Så nå er 15-avgangen med DY kansellert, og jeg nyter sete 18B i en kort times tid og rekker flyet videre til HAU. Lenge siden jeg har vært så tilfreds med midtsete
Og hvordan er det med bagasje hvis man for plass i en tidligere avgang? Jeg vil tenke at hvis man gjør det gjør sikkerhetskontrollen er det greit, hvis det er gjort på gate er det umulig. Eller kanskje er det aldri mulig om man har innsjekket bagasje?
Ja jeg vet det, spørsmålet var om bagasjen følger passasjeren i de situasjonene der. Om SAS videresender hvis du får plass på billettkontoret f eks. Ved gaten antar jeg at der ikke er mulig med bagasjen