Hvordan beregne om en SAS-billett gir god "value" poengmessig..?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av alfrednobel, 03. aug 2016.

  1. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hei!

    Har dere noen guider eller tips/triks for å finne ut om det i de ulike tilfellene er lurt å bestille en sas plus i stedet for en vanlig sas go?

    Sas plus er jo 99% tilfellene dyrere, men av og til er differansen til go veldig liten, men at det gir mye (?) mer poeng.

    For å ta dette som et eksempel. Tur til Manchester. (Merk at jeg ikke fysisk skal fly denne, kun som et eks)

    Sas go gir deg 750 poeng.
    Sas plus som er 400 kr dyrere gir deg 2250.

    Altså blir det da 400 kr for 1500 eurobonuspoeng, som igjen gir 3,75 EB-poeng for 1 NOK.

    Er dette såpass bra at man bør kjøpe sas plus i stedet?

    Tusen takk for hjelp, er veldig grønn på dette området enda...

    AN
     

    Attached Files:

  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørs hvordan du verdsetter poeng og statuspoeng.

    En måte å regne på dette er å si at et statuspoeng koster 1 kr, et ekstrapoeng koster 25øre.
    Om du ikke har gullkort er en plusbillett verd mer, da har du fast-track og lounge inkludert. Du får også velge sete før avreise.
    For min del er plus verd par hundrelapper ekstra, 400kr er litt i meste laget, med mindre jeg er usikker på tidspunktet for avreise. Da kan jeg fint betale 1200 istedenfor 800 kr og kjøpe billetter til 2-3-4 avganger for å avbestille de jeg ikke trenger.
    Når SAS kjører barn-reiser-gratis er også betalingsviljen noe høyere for plus-billetter.
    Jeg har booka en del reiser for familien og +/- 6 siste måneder har det kun vært plus da vi har kjøpt "smarte" bliletter, plus på tilbud etc.
    Ikke minst, lengden på flyturen er viktig her, 400kr mer for en 6 timers tur til Las Palmas er ok, mens 400kr mer for 30 minutter til Kristiansand er ikke ok :)
     
    Insomnia4u and RoadKing like this.
  3. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Trolig et dumt oppfølgingsspørsmål er; hva er forskjellen på et poeng og et statuspoeng?
     
  4. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Og er ikke 400 kr for 1500 ekstra EB-poeng bra?
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes to typer poeng, statuspoeng og ekstrapoeng. Statuspoeng gir deg høyere stauts, sølv, gull og diamant, etter hvor mange du kan akumulere i hver opptjeningsperiode.
    Ekstrapoeng gir deg ingen status, men de to er verd det samme om du skal bruke poeng til reiser eller annet.

    Det finnes ikke et "riktig" svar på et slikt spørsmål. Det avhenger av hvor mye man verdsetter poengene. De har ingen kontantinnløsningsverdi :)
     
  6. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Så her betaler man i såfall 400 kr for 1500 statuspoeng da?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I dette tilfellet betaler man 400 kr for 1500 stauspoeng.
    I tillegg får man i dette tilfelle 6 timer i loungen i Stockholm plus den tiden man rekker i loungen i Oslo. Fast-track på toppen så er det nok verd pengene for de som er statusløse.
     
  8. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Spør du meg er det uten tvil vært pengene, og hadde vært verdt det til 600 kroner også. For statusløse.

    400 kroner for 1500 poeng er også god verdi for de som er på kanten til å rekvalifisere seg.
     
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Drar opp denne.... Fine priser i februar fra TRD, spesielt lørdager f.eks til KEF.... T/r samma dag i +saver til 1660 kr. Dette gir for gull elr høyere 5630 poeng , omtrent samma priser til HAM elr GDN , dog ikke på lørdager med samma dag t/r....

    Edit; jo det går kanskje med t/r samma dag på lørdag også ser jeg...:)
     
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    KEF gir , som jeg skriver ;) , 5630 poeng med gull elr høyere.... Dvs 4500 uten status.
     
  11. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    1641,- i +saver til GDN fra TRD i mars også.....samma opptjening og t/r samma dag. Dog ukedager......
     
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer å ta ATR72 til Gdansk og slenge meg inn på hampton noen timer for å beholde gullkortet hos Hilton. 1830kr i pluss gir 4500 +25% og hotellet koster kun 250kr og noen poeng. Det var godt utvalg i loungen da jeg var på MR i april.
     

Del denne siden