Hvordan bruke en uke på å komme seg til Hawaii? SK, AS og Cruise.

Tråd i 'Reisebrev' startet av holmen, 20. febr 2020.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Etterhvert ble det pyntet til nyttårsaften. Noen hadde gått bananas på ballongbudsjettet.
    IMG_20191231_094832_MP (Stor).jpg

    Det var sang og musikk og dans, og alle (vel, kanskje ikke alle, men flere enn vanlig) gamlingene var oppe til over midnatt!
    IMG_20191231_235417_MP (Stor).jpg

    Kapteinen kom og tok frem sin beste svensk-engelsk, og fikk telle oss ned til 2020, og ønske oss Happy new Year.
    IMG_20200101_000016_MP (Stor).jpg

    Så var det frislipp på ballongene.
    IMG_20200101_000043_MP (Stor).jpg

    Mens dette foregikk, så var det (som alle andre dager) free flow champagne. Servitørene gikk rundt med flaske på flaske med edle dråper, og var ivrige på å tømme dem, så det ikke ble så tungt å bære.
     
    SAJblue, kjeeli, Earl and 9 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Hver dag(!) var det afternoon tea i salongen foran i skipet.
    Med en fetter som reiseleder, var vi alltid et hestehode foran alle de andre passasjerene, og visste hvor vi skulle være til enhver tid.
    En av de siste dagene var det Mozart-tema på afternoon tea'en. Det kunne vi jo ikke gå glipp av. Servitørene hadde kledd seg ut, og det var satt frem "noen" kaker for anledningen.
    IMG_20200102_152054_MP (Stor).jpg IMG_20200102_152059_MP (Stor).jpg IMG_20200102_152110_MP (Stor).jpg

    Som dere ser, så var vi der før alle andre stilte seg opp i kø. Jeg fikk nok kake, denne dagen også.
     
    Earl, Kalsnes, RoadKing and 10 others like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_20200104_083606_MP (Stor).jpg Når det var stille og rolig på sjøen, så spiste vi gjerne frokost ute på dekk. Alle de andre passasjerene var så gamle at de ikke kunne være ute i solen. (Kanskje de egentlig var vampyrer?)
     
    kjeeli, Earl, Kalsnes and 11 others like this.
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,153
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport dette!
     
    holmen liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Glemte å si at vi skulle egentlig ha vært i land på Big Island også, men på grunn av dårlig værmelding valgte kapteinen å reise østover igjen en dag før planlagt. På denne måten kunne vi reise saktere, få mindre bølger og vind, og slippe å reise midt i stormen som var på vei. Kjipt å miste en dag i land, men dårlig være hadde vært enda kjipere.

    Uansett, reisen nærmet seg etterhvert slutten, og vi hadde en veldig fin seilas langs kysten fra Ensenada (Enchilada?) til San Diego. Siden cruiseskipet ikke er registrert i USA, må det innom et "utland" før det returnerer til havn. Det er ikke lov for utenlands-registrerte cruiseskip å seile kun innenlands i USA. Dette følger av The Jones Act fra 1920.

    Jeg tror vi var I Mexico i 25 minutter. Siden vi reiste fra Hawaii et døgn før planlagt, kom vi frem til Mexico lenge før planlagt. Derfor var det ikke kaiplass til oss, og vi lå i havnen i en liten stund mens det kom en toller(?) ombord og skrev under på et ark. Jeg tror ikke vi en gang kastet anker mens vi ventet.

    Inn til San Diego var det fantastisk vær, og vi fulgte innseilingen fra øverste dekk.
    IMG_20200104_104348_MP (Stor).jpg IMG_20200104_105737_MP (Stor).jpg IMG_20200104_111104_MP (Stor).jpg

    Og så var vi tilbake ved USS Midway igjen.
     
    SAJblue, kjeeli, Earl and 13 others like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kom frem til San Diego et døgn før planlagt, og vi fikk derfor en dag i San Diego, og siste natt ombord i skipet mens det lå til kai. Noen passasjerer forlot skipet nå, men de aller fleste ble ombord til siste slutt.

    Vi gikk til den samme Taco-sjappa vi hadde besøkt ved flere anledninger i 2019, det hadde vel blitt vår stam-restaurant nå.

    På vei tilbake måtte vi innom et kjøpesenter for å finne et toalett. Det viste seg at dette kjøpesenteret en gang i tiden var fengselet i byen.
    IMG_20200104_150540_MP (Stor).jpg IMG_20200104_150551_MP (Stor).jpg

    Nei, det var ikke dette toalettet jeg endte opp på..
     
    SAJblue, Earl, Sonictravel and 11 others like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Cruiset nærmet seg slutten, og vi måtte si farvel til alle de fantastiske ansatte ombord. Vi storkoste oss hele veien, og hvis vi hadde vært i tvil om dette var noe for oss før vi reiste, så var den tvilen borte nå.

    Vi kjedet oss ikke et sekund, spiste alt for mye god mat, og lærte mye underveis. Det er forelesninger og annen underholdning hver dag. Forelesningene holdes av anerkjente eksperter innen sine felt, og det kan være veldig interessant. Noe av det er veldig myntet på amerikanere, og vi fnyste litt av noe av det som ble fortalt.

    En artig ting som vi lo en del av, var da en kar fortalte om hvordan Hawaii hadde blitt befolket, og hvordan folk hadde reist rundt i Stillehavet på flåter og i kanoer. Dette innebar selvfølgelig litt informasjon om Kon Tiki. Han viste frem bilder av Thor Heyerdahl, og trodde han viste frem bilde av Torstein Raaby.
    Det var ikke ham.
    MV5BNjVjZTVlZTUtNzdlZS00YTBlLTg1YjItMWUxZTFiMjQzNTY4XkEyXkFqcGdeQXVyMjQwMDg0Ng@@._V1_.jpg

    Vi hadde ikke hjerte til å fortelle ham at det var Jakob Oftebro. :D

    Dette var vårt første cruise, og det blir ikke vårt siste. Siste dagen booket vi faktisk et nytt cruise neste år, siden vi fikk litt rabatt ved å bestille ombord, og så lenge i forveien. Så i påsken 2021 skal vi på cruise fra Shanghai til Singapore, med stopp på Okinawa, i Taiwan og Vietnam på veien. Cruiset ble valgt på grunn av påskeferie, og sannsynlig tilgjengelighet på bonusbilletter.
    Nå får vi se hvordan det går med koronaen frem til da, men dette er så lenge til at vi tenker det er greit.
     
    SAJblue, Earl, Sonictravel and 11 others like this.
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Siste kvelden før avreise måtte vi sette all bagasjen vår ut på gangen, sirlig merket med navn og lugar. Dette for at den kunne bli tollklarert inn i USA igjen. (Vi hadde jo vært i Mexico!)

    Så måtte man stå i kø for å få tilbake passet sitt, som man hadde levert på et eller annet tidspunkt dagen før. Alle passasjerene ble delt inn i grupper etter når de skulle reise fra San Diego, og om de skulle være med på felles flybuss eller ordne egen transport. En plass på flybussen kostet noe sånn som $34 per person, og for de som har vært i San Diego, så vet dere hvor kort det er til flyplassen. Vi gikk ut og booket en Uber i stedet. Fikk en Suburban etter 10 minutter, og stappet all bagasjen vår baki. 10 minutter senere sjekket vi inn curbside på SAN.

    Vi reiste biz med Alaska til SFO, og fik derfor ekspress innsjekk, pluss FT i sikkerhetskontrollen. Det var mye folk der, så det var greit. Fant ingen lounge, så vi satte oss ve gate og spiste matpakken vi hadde fått med oss fra skipet. Cookies, juice og sandwicher.

    Etter noe som virket som en evighet kom vi oss ombord. Denne g angen hadde vi valgt seter på andre siden av flyet, men det var like god plass på styrbord side.
    IMG_20200105_112422_MP (Stor).jpg IMG_20200105_112443_MP (Stor).jpg
     
    SAJblue, Earl, Sonictravel and 10 others like this.
  9. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fantastiske skildringer!

    Herlig å følge med på turen...:cool:
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Fra rullebanen kunne vi vinke farvel til skipet vårt.
    IMG_20200105_121104_MP (Stor).jpg

    Det er god grunn til å sitte på høyre side når man flyr fra SAN til SFO. Da ser man nemlig noe annet enn hav!
    IMG_20200105_122409_MP (Stor).jpg

    Flyturen er virkelig spektakulær! Og jeg fikk hjemlengsel da vi passerte LA på vei nordover. Jeg må tilbake snarest!
    IMG_20200105_123817_MP (Stor).jpg
    IMG_20200105_124000_MP (Stor).jpg
     
    SAJblue, kjeeli, Earl and 11 others like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Etterhvert nærmet vi oss SFO, og der fikk jeg øye på noe jeg kun har sett på bilder. Det bygget er digert!
    IMG_20200105_132427_MP (Stor).jpg

    Ikke lenge etter ble vi møtt av dette skiltet.
    IMG_20200105_134954_MP (Stor).jpg

    Vi hentet bagasjen vår, kjørte tog i feil retning, og endte til slutt opp på riktig terminal. Der fant vi Polaris lounge, og dæven! Det er loungen sin det..
    Vi var alt for godt vant fra cruiset, og satte oss ned ved et bord og ventet på servering. Jaggu fikk vi ikke det, og champagnen ble servert med et smil. Jeg gikk for burger, og angret ikke.
    IMG_20200105_150623_MP (Stor).jpg
     
    SAJblue, kjeeli, Earl and 14 others like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Fra SFO gikk turen til OSL via CPH. Turen var ikke veldig begivenhetsrik, og jeg har faktisk ikke tatt et eneste bilde. Fikk ikke sove noe særlig, men så en veldig gøyal film. Ready or Not heter den, og det var MYE blod og gørr og annet snask. De andre på flyet må ha lurt veldig på hva han i 1D så på.. Kan anbefales om man liker sånn type film.

    Takk for følget!
     
    Earl, Sonictravel, RoadKing and 3 others like this.
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Elsker de meksikanske restaurantene i Old Town - det var der jeg smakte ordentlig meksikansk mat for første gang da jeg var 8 år. Minner! For litt mer "raffinert" meksikansk anbefales Puesto (om du ikke allerede har vært der).
     
    holmen liker dette
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Så fantastisk! Jeg blir så glad av sånt! :D
     
    holmen liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Det får bli neste gang! :)
     
    Jeanette liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Flott reise @holmen ...
    Det store 10 000kr spørsmålet er: hvor mye/lenge må du trene for å få bort alle kiloene?
     
    RoadKing, holmen and Grooo like this.
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk ser det for meg, cruisship goes Dusk till Dawn! :D sleng inn 35% Sharknado der og du har en vinnerfilm!
     
    holmen liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Drømmefilm! :D
     
    Sonictravel liker dette
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for følget!
    Angående kiloene, så kan jeg si fra når jeg kommer dit. Bra man ikke er på sånne reiser så ofte.. :rolleyes:
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gir meg ende over.
    Jeg er virkelig på gli til å prøve cruise, spesielt når det kan kombineres med mitt elskede San Diego. Cruiset er en uke, er det?

    Fytte helvete! Det er jo rene skjære landeveisrøveriet, og så forventer de vel $5 tips på toppen.
    Til orientering for dere som ikke har vært i SD, uten koffert er det en utmerket spasertur fra havna til flyplassen. Med koffert er litt drøyt, men å ta $34 for en tur som tar maks 5 minutter med bil. Det er helt skammelig.
     

Del denne siden