Hvordan Finne Booking Klassen Før man booker et fly?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av temporaryaccount, 01. sept 2024.

  1. temporaryaccount

    temporaryaccount Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!
    Med SAS' overgang til Skyteam, ønsker jeg nå å tjene meg opp til Elitestatus hos TK. Tidligere har jeg aldri tenkt over bookingklasser og slikt (Siden jeg alltid har hatt meer enn nok inntjening til EB Gold/Diamond.)

    Nå ønsker jeg å tjene meg opp til Elite hos TK så snart jeg kan, så jeg kan få min priority check-in og Lounge access hos *A igjen. Så da prøvde jeg å finne ut hvor mange miles jeg kan få for mine neste flyvninger ..... det var ikke så lett :confused:

    • Fant lett nok en "gangetabell" for Turkish Airlines partnere. I mitt tilfelle vil jeg reise med Thai Airways. Kan ikke poste link, men gangetabellen kan finnes ved å søke "turkish airlines thai airways program partners"
    • Søker jeg på thaiarways.com finner jeg ETT direktefly fra Oslo til BKK 1ste december. Dette flyet har følgende bilettvalg:
      • kr5,622 Economy Standard
      • kr6,972 Economy Flexi
      • kr9,447 Economy Full Flexi
      • kr18,389 Business Royal Silk Standard
      • kr20,339 Business Royal Silk Flexi
    • Hvordan "mapper" jeg dette til Booking classer (c,f,v,s osv)?
    • Kan jeg bekrefte at en hviss bookingclasse blir "godtatt" hos Turkish?

    Ettersøk på forumet her, fikk jeg opp experflyer, hvor jeg lagde en premium konto. (Her kan man til og med sjekke hvilken klasse Turkish anser en specific "Fare" for å være. Men når jeg søker etter "Fare Information" får jeg opp hundrevis av alternativer.

    SPØRSMÅL:
    • Hvordan kan jeg vite hvilken bookingklasse hver av de 5 alternativene ovenfor vil være? Og hvordan kan jeg sjekke hvilken bookingklasse Turkish anser de 5 alternativene for?
     
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    854
    Likes mottatt:
    2,685
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig det kommer frem senere i bestillingen, men det er ganske klart med å sammenstille det som står om poengopptjening på bestillingssiden, thai sin tabell og TK tabell.
    Eco standard = W/V/G/S = 0% opptjening hos TK (utenom de siste ledige som blir klasse S og 50% opptjening)
    Eco flexi = K/T/Q = 50% hos TK (utenom siste ledige i klasse Q som får 100%)
    Eco full flex = H/M/B/Y = 100% hos TK
    Biz = Z/J/D/C = 150% hos TK

    Kan også dobbeltsjekke med awardfares/expertflyer hva som er ledig på flygningen, om du kjøper nå blir det nok de klassene jeg har ringet rundt (laveste klasse i hver kategori selges først):
    upload_2024-9-1_17-12-7.png
     
    Cumulus and Preference like this.
  3. temporaryaccount

    temporaryaccount Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takker så mye for svar. Dette hjalp en god del.
    • For å gjenta det du nettopp lærte meg::
      • kr5,622 Economy Standard Den står det at man tjener 25%-75% miles.
      • Ser jeg på Thai sin tabell som du linker til, spenner dette 6 klasser: v,w,g,t,k,s
      • Slår jeg opp disse 6 klassene hos Turkish, får jeg opp
        • v,w,g = 0%
        • t,k,s = 50%
      • Tilsvarende kan Flexi enten gi meg 50% (T,K,S) eller 100% (M,H,Q)
    • Og hver booking klasse vil bli solgt fra lavest til høyest over tid, så om jeg sjekker Expert Flyer, så ser jeg bl.a
      • W0 (Utsolgt)
      • V9. ( V har 9 eller flere biletter
      • G (G Er ikke på listen over tilgjengelige klasser- så antar det betyr at G ikke finnes på denne flyvningen? Eller kan de dukke opp etter V er utsolgt?)
      • S9 (Blir først solgt når V er utsolgt?)
      • Så da måtte jeg eventuelt ventet til det står V0 også for å få S og TK 50%.
    • Så man trenger tre ulike websider (TK, Thai og Experflyer), og mye kryssreferanse o_O. Skal bli glad når jeg får Elite os TK, så jeg ikke lenger trenger å tenke på dette. (Reiser såpass mye at det ikke er noe problem å oprrettholde TK Elite og EBG/EBD)
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,725
    Likes mottatt:
    31,952
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo godt mulig å kjøpe i en annen og mer fleksibel klasse om det ønskes
     
  5. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    854
    Likes mottatt:
    2,685
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt står det kanskje booking klasse en plass rett før du betaler, ev. på billett. Så vidt jeg vet har Thai også 24 timers fri avbestilling så det er en mulighet å gjøre en dummy-bestilling for å sjekke.

    Om du f.eks. vil sikre minst 50% eller 100% opptjening hos TK så vil det fra min erfaring med andre selskap mest sannsynlig være rimeligere å bestille flex eller full flex billett nå, sammenlignet med å vente til eco standard booking klasse S som kanskje aldri dukker opp.

    For øvrig ville jeg sammenlignet med å fly TK via IST, du vil sannsynligvis få bedre opptjening per krone med det til TK M&M.
     

Del denne siden