Har ikke klart å finne dette noe sted: Finnes det et sted hvor jeg kan finne ut (uten å søke på alle mulige avreisedager) hvilke dager en rute flys? Feks jeg jeg skal til Miami, hvordan finner jeg ut hvilke dager SAS har direkte rute OSL-MIA?
Tror du finner det du er på jakt etter på følgende side... http://info.flightmapper.net/route/SAS_SK_OSL_MIA Fungerer med både rute# og avreise og ankomstflyplass
Neste spørsmål blir da: Det er ikke alt som kommer opp som stemmer.. På SAS.no får jeg opp direkte flight lørdag 10. November. I følge flightmapper går det ikke direkte flight på lørdager,men på fredag og søndag. Hva gjør jeg feil?
Da konstaterer du at ikke all informasjon som finnes på internettet stemmer. Og går til flyselskapet du ønsker å fly med sin hjemmeside og sjekker om du kan booke der. Så lenge SAS selger flybillett til huttiheita på en torsdag får en tro at det går et fly til huttiheita på den dagen. Selv om det ikke kommer et alternativ nettop dit når du søker på google flights osv.
Dummybooking på flyselskapets egen nettside er det enkleste og mest presise. Vanligvis kan du også Google "flyselskap timetable" eventuelt PDF, (sjekk valid dato). Da får du lokal søkemotor eller en slik fet lefse: Lufthansa Timetable Feed for endringer: routesonline.com/news/tagged/6497/scandinavian-airlines-system Du kan også svinge innom: staralliance.com/en/flight-search
De hadde rutetabell i gamle dar, men jeg tror den ble forbedret vekk et eller annet sted. Jeg har savnet den lenge
Da hadde vi en liten bok vi kunne kose oss med i ledige stunder ... det var før internett kom ... da hadde jeg alltid siste utgave av SAS, Lufthansa, KLM, BA og Braathens liggende på pulten ... Disse brukte jeg til å drømme meg bort i og iblant rettlede både sekretær og reisebyrå. Det var i gamle dager, da jeg hadde egen sekretær som dikterte reisebyrået (etter kyndig rettledning) om hvilke fly og klasser som passet ... I dag har man enten en ansattemanual som er skrevet av misunnelige personalavdelinger eller innkjøpsavdelinger som bare tenker kroner. (Sitt bakerst i bussen og vær glad fordi du er så heldig å få reise!!!)
Jeg minnes jeg så det gikk fly fra Bergen til New York, og var rimelig fornærmet, fordi det ikke gikk fra Trondheim. Men det var kanskje via, via?
Skal ein finne ut dagar for direkteflygingar må ein inn på Luftfartsverkets sider (eller Avinor som dei no heiter). Her får ein i alle fall ruter internt i Noreg og til og frå fjellrøysa. Ja, eg er så einig! Eg liker å drøyme meg vekk ved å sjekke rutetabellar (for då kjem ikkje prisen opp og øydelegg) for kor eg kan reise... SAS hadde jo eit rutekart òg i 'hine hårde dager' der ein kunne klikke på kartet og vips såg ein direkteruter frå den byen du klikka på. Det var tider!