Ser i "LF F class" tråden at det er litt ulike regnestykker på kalkulering av poeng. Dersom strekningen fra A til B har 1690 miles, vil man da få 1700 poeng eller 2000? Dette varierer kanskje fra selskap til selskap? Tar utgangspunkt i at man får 100% opptjening. Innlands i Norge får vel man 500 poeng, selv om man flyr 200-300 miles?
Det kommer an på hvordan poengene beregnes. Noen ruter gir poeng i fastsatte bolker, f.eks. innenlands Norge, Go gir 250 poeng uansett om du flyr SVG-OSL eller ALF-OSL. Andre ruter gir poeng etter "actual flown miles" ganget med en prosentsats avhengig av klasse, f.eks. LH F kreditert til EB gir 300%, FRA-SFO 5699 miles x 300% = 17097 poeng. Se her, https://www.sas.no/eurobonus/partner-index-earn/#cat=earn, for å se hva de forskjellige selskapene gir til EB.
Normalt tar man miles og runder opp til nærmeste 100. Deretter ganger man resultatet med prosentsatsen for den aktuelle bookingklassen. Summen utgjør poengene en får. Noen unntak finnes, som regel er det et minimumsbeløp selv om avstanden er kortere, mer og mer ser vi faste satser, eksempelvis SAS har 4 faste satser nordisk. Billig øko gir 250, normal øko gir 500, billig Plus gir 750 og full flex plus gir 1000. Dette er samme for Kirkenes til Oslo som Stavanger til Bergen, selv om forskjellen er stor. I utgangspunktet kan man vel si at det er mye av det samme prisbildet innenriks og derfor er det løst på denne måten Lufthansa har akkurat innført tilsvarende system system som straffer billige øko billetter og gagner dyre business billetter.
Takk for info. Det med booking klasser osv er greit, med f.eks 100 eller 200 % opptjening osv. Jeg lurte bare på hvordan poeng regnes ut. Det er jo ikke alltid at 1 mile = 1 poeng. Ofte rundes det opp, men det er kanskje mer vanlig på korte flyruter? På longhaul er det antall miles = antall poeng? (ved 100 % opptjening) Edit: Takk for fin oppklaring, Are. Dette ble skrevet samtidig som du postet.