Hvorfor EBD?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Outback_Oggy, 21. sept 2018.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    For meg var kanskje det viktigste poenget med å gå for Diamond de siste årene et gratis Amex-kort, med de fordelene det gav som f.eks. CT. Nå blir den fordelen borte, og da blir jo spørsmålet hva er forskjellen mellom Gold og Diamond hos SAS? Er det bare forlenget poenggyldighet (som jo har en verdi), at man gi bort et gullkort (som er ok, men ikke mer enn det), gave fra goodie bag (som er verdiløs) og gratis drikke i SAS Go***? Er det noe jeg ikke har fått med meg?
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Du får 30% på beste tilgjenglighet reiser(delbetaling med poeng) og kanskje en CU i ny og ne..
     
  3. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    30% vs 10% rabatt på beste tilgjengeliget er jo en fin ting:)
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Sliter litt selv nå med motivasjon. Manger 6k poeng og har 1 mnd. Tviler på jobb reise kommer og ser lite verdi i EBD o_O(desverre)
    Så får se. Plutselig blir det MR
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Men helt ærlig så er jo dette alt for dårlig...
     
    furlong and Outback_Oggy like this.
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, spørsmålet er jo om det er verdt innsatsen å gå fra 45.000 til 90.000 poeng (ser bort fra MR da det ikke er aktuelt for meg)?
     
  7. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde aldri gjort det selv om jeg hadde rundt 45000, men det blir en litt annen situasjon når progresjonen viser 75000/90000
     
    Outback_Oggy liker dette
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Eller ta en Tier Point Run og få dere sølv eller gull på BA:D
     
    drsyk, OttoL and Shyneno like this.
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Halv pris på SAS MC premium er litt. Også veit eg ikkje om halv pris på beste tilgjenglegheitkampanja kjem att
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fornyer ikke EBD, det er ikke verdt det.
     
    Outback_Oggy, Candy, Kaffen and 2 others like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,611
    Bonuspoeng:
    293
    ... som tidligere nevnt ... mangler "bare" 35 000 poeng ..
    I tilfelle jeg skaffer disse poengene i år så er det fordi jeg har lyst på fly mer, to egotripper før nyttår vil være skikkelig bra!!

    ... men argumentet ovenfor mor er at hun da får gull mye lenger ..
     
    Airborne and RoadKing like this.
  12. Ludo1000

    Ludo1000 Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Skjønner ikke helt dette med "beste tilgjengelighet" Er dette et valg man kan gjøre når man søker etter billetter? Hvordan kan dette valget f eks benyttes om man vil søke etter billett til New York til våren?
    Er takknemlig om noen kan forklare muligheten "beste tilgjengelighet" på en grei og forståelig måte.
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Beste tilgjengelighet er kjøp av vanlige billetter med poeng, eller delbetaling med penger og poeng. Dersom det er ledige billetter til flyvningen, kan du benytte dette (akkurat som når du booker vanlige billetter for penger.)

    Når du søker opp billetter, velger du betaling med poeng. Så får du opp valg om beste pris eller beste tilgjengelighet.

    Det koster mye mer poeng enn beste pris, men du får grunnpoeng for flyvningene.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Den skjønner jeg, men min «mor» bryr seg ikke, for hun reiser Norwegian når hun ikke reiser med meg. Når hun reiser med meg er det ikke noe savn...
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Booket just en award reise med retur sin-cph. Tallin greide ikke finne retur fra cph til krs direkte og ga meg 8 timer vente tid før cph-osl-krs.
    Sendte mail til dk diamant. De booket om til direkte wf med 1,35 time venting i cph.

    Derfor EBD?
    Svar tid på mail og omboking var 2 timer :O
    Var også gratis
     
    drsyk, TigerTravel, RoadKing and 2 others like this.
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Men det er ikke så konsekvent, for jeg forsøkt det samme. Jeg fant ledige seter på en flight som var 4 timer tidligere, men den klarte de ikke å gi oss.

    På en annen tur fant jeg en direkte flight i stedet for via CPH, men den klarte de heller ikke å gi oss.

    (Jeg fant de ledige setene på SAS Award-siden, fikk til og med booket dem midlertidig)
     
  17. salvesen

    salvesen Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Også skuffet over Diamant om dagen, beste tilgjengelighet er jo fint det. Men når en har 200k på premium kortet så frister det ikke mye lengre...
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    enig at det er mange med dårlige erfaringer :( men fortsatt fornøyd med endringen de gjorde for meg ;)
    Har også fått nei 2 ganger tidligere og 1 ja. Altså 50% :)
     
  19. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener at man bør ha minst 50+ segmenter med SAS per år, hvorav 10-20% interkontinentalt, for at en mileage run for ev. resterende poeng til EBD skal kunne forsvares.

    Hvis man bare har 15-20 hurraturer her og der + en skikkelig SQ-utskeiing til AKL, hva skal man da med EBD? Tro meg, den gratis drkken du får i Go er ikke så spennende. Det virker også å være langt mellom hver gang diamantdesken tryller frem bonusseter, og endring av Go-billetter ved gate uten gebyr skjer så sjeldent at det må kunne omtales som en situasjonsbetinget tilfeldighet (forecast om fulle fly, dårlig værmelding etc. som gjør at SAS ønsker å få flest mulig passasjerer avgårde), fremfor en fordel. Beste tilgjengelighet har jeg aldri benyttet - og jeg personlig anser det som dårlig bruk av poeng. Ellers er det meste likt EBG.

    Hvis man derimot har et betydelig antall SK-segmenter per år (inkl. IC), økes sannsynligheten for:
    - EBD irrop handling
    - Courtesy Upgrade
    - Prioritet på ventelister (enten det er tidligere fly på shorthaul eller oppgradering ved gate på IC)

    Dette er de tre tingene jeg har hatt mest nytte og glede av som EBD. Irrop-handlingen er for det meste bare morsom (har riktignok én elendig erfaring, men mer om det en annen gang) der man får SMS om ny reiserute før Hvermannsen, Sølvi og Gulliksen knapt har fått beskjed om at noe er i ferd med å gå galt. CU anser jeg som en rabatt verdt noen tusenlapper per år, mens ventelisteprioritet er behagelig og gjør gatetilværelsen forholdsvis stressfri når de rundt deg står og vifter med gullkortet sitt.

    De som tror EBD gir økt dametekke eller på en eller annen måte gir deg store fordeler i hverdagen, vil bli skuffet.
     
    drsyk, Ursa, Outback_Oggy and 3 others like this.
  20. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke glem vektlegging ved bruk av PlusGrade (uten at gjør EBD veldig mye bedre).
     

Del denne siden