En ytring fra utenfor «vår verden», pluss mange kommentarer: https://liveandletsfly.com/why-did-sas-fail/
Kunne egentlig ikke vært mer enig. Inniblant lurer jeg på, om SAS ikke bare burde gi avkall på de mest pris sensitive passasjerene.
Det har de gjort for lenge siden. Jeg, og mange av oss her inne, betaler heller litt mer for å fly SAS foran eksempelvis Norwegian. Problemet er at de (tidvis) ikke leverer mer, og da blir det vanskelig å forsvare.
Utrolig mye bra sagt i artikkelen, og i kommentarfeltet til artikkelen. På en måte så illustrere det problemet til SAS, det er verken fugl eller fisk, modellen detter mellom stolene, og det funker ikke. Enten går du 100% for kvalitet, eller så går du 100% low cost. Så hele business modellen må endre seg, ellers så er det ikke noe fremtid der. Jeg er av den varianten som vil ha kvalitet, jeg betaler gjerne 1000 ekstra kroner hver vei, for å gå en louge med god mat og drikke, og flyselskapet kan fint gjøre det for en billig penge. Jeg vil ha mat inkludert, og med det så mener jeg spiselig mat, ikke den forømte kuba de tilbyr, den står stil stryk etter min mening, må nesten tvinge den i meg så vondt smaker den, dermed er hele poenget med SAS Plus borte. Jeg vil ha bagasje inkludert i billetten og det burde de også klare innenfor det å betale 1000 kroner ekstra i en billett. Dessuten bør de gi en fornuftig poengtellig for å fly, og det gjør det ikke. Så produktet står til terningkast to av seks. De hadde fått tre av seks om de hadde hatt en litt mer funksjonabel kundeservice som vanlige dødelige folk også kan bruke. For å si det slikt, de satser nå på Low-Cost ser det ut som, og at de satser på feriedestinasjoner, så da venter jeg spent på hva de gjør. Ironisk sett så kan jeg fly en del med dem til Tyrkia, Bulgaria, Balkan Landene og gjerne resten av det billige Øst Europa, så hvis de går all inn Low Cost, men det blir svært vanskelig for SAS å vinne kampen mot Wizz Airs Privilege Pass for 199 Euro + ett kredittkort som gir gratis lounge på flyplassene. I det scenarioet er SAS F**D. For hver billige Wizz booking jeg gjør med det medlemskapet så kan dere selv se hva jeg får inkludert med WIZZ, det knuser SAS uansett da, de har også flere destinasjoner enn det SAS har. Jeg anser at SAS har en viss mulighet, hvis de kvitter deg med den tunge steinen som gjelda representerer, for med dagens gjeldsbelastning så er de sanseløse.
Enig i kommentarene over. Men problemet er at dette ikke stemmer: Unfortunately, even after Norwegian went under, SAS has not shown a clear vision to embrace anew the premium product that it was known and highly regarded for in the past. Sakset fra linken. Hvem av dere som fløy tidlig på 2000-tallet vil si at SAS hadde et premium produkt i C klasse? Ikke jeg. Og da som nå, flyr jeg mange forskjellige selskaper i biz og har endel å sammenligne med. SAS har ikke vært premium siden Janne Carlzon, og kanskje ikke da heller. De var bare nytenkende, med den da nye biz-kabinen. Men det nytter ikke å drømme seg tilbake til 80-tallet, verken for pilotene eller kundene. Mye har endret seg i verden på 40 år....
Ganske tendensiøs også: To make matters worse, the governments of Norway and Sweden are not really on the side of SAS either. Både Norge og Sverige har komittert seg til å gi bort rundt regnet halvannen milliard hver til SAS. Jeg vil påstå dette er raust. Egentlig altfor raust. Men det toget har gått. Og hvis SAS ikke har penger, er pengene tapt uansett. Lånene er totalt usikret.
Noen stater er de store taperne. Har lånt SAS godt over 10 MRD (Norge 1,5, Sverige 1,5, København Lufthavne 0,5 etc etc etc). Det største problemet med SAS er vel som sagt i tråden at de ikke leverer et renvasket produkt. Er hverken fugl eller fisk. Hverken LC eller Premium. Konfigurert som et nettverksselskap med de store kostnadene det medfører. Et vell av ulike flytyper. Svært komplisert struktur. 3 stater som eiere, diverse selskaper etc etc etc. Jeg tror de må begynne på nytt. Synes det er imponerende hvor mye tro folk har på både aksjen og selskapet som sådan. Det er lett å sitte på sidelinjen og dømme OF COURSE men det er også lett å se galskapen fra sidelinjen. Det er bare for dyrt og komplisert. Jeg bruker ofte FLYR som sammenlikning. Det er motstykket til SAS. Et lite privat selskap som har en enhetsflåte bestående av den mye brukte Boeing 737. (Max er jo et eget kapittel, blir mye å dra inn her). Flyr har meget enkle bestilingsprosesser / grei nettside / svært god service. De har god kapasitet på kundeservice for ombooking og hjelp og et svært enkelt produkt (som stadig blir mer komplisert og her må de passe seg så de ikke overkompliserer og forsøker å gjøre ting de ikke kan, for da går de i samme felle som SAS). Gjør det man er god på! Poler det. Få det til å skinne. La andre gjøre det du ikke kan. Flyr er gode på å fly folk fra Oslo til en annen destinasjon og tilbake igjen. Og gode på et forutsigbart produkt. Da bør de holde seg der leeenge. SAS har overkomplisert produktet. De greier ikke en gang å holde in flight menyen sin stabil og forutsigbar. De må faktisk prøve seg frem og vingle her. De har ikke skjønt sin oppgave. Folk trenger forutsigbarhet. Ikke lever nøtter på en 3 timers flight, SAS, som eneste mulighet til å spise. Virker som om kompetansen er borte og markedsinnsikten like så. Har selskapet blitt for komplisert, slik at de som kan noe, ikke slipper til?
Har ikke KLM/AF, Lufthansa og gjengen vært ganske nære konkurs de siste årene de også? SAS må gjerne sette opp 8 avganger til dagen til München, men hvis det ikke er folk til å fylle flyene er det vel ingen vits? Sannheten er vel at det omtrent bare er RyanAir og Wizz Air som tjener penger i flybransjen. Både Norwegian og Flyr har tapt penger de siste årene.
"De siste årene" blir litt vanskelig grunnlag for sammenlikning med noe som helst, pga corona. NAS hadde en operasjon på god vei til å tjene bra penger før alt stengte ned. Langdistanse fra UK og SP gikk veldig bra, men er ikke rapportert særlig i norske medier. Samme det, vi vet alle at corona kom. Men Flyr har blødd penger opp til nå, selv om de har vært "heldige med tidspunkt" for oppstart. Og hvis SAS går dukken, kommer Braathen og co som står bak Flyr til å bli geni-erklært. Men at pilotene/Anko (avhengig av hvem du spør) skulle drepe SAS, kunne ingen egentlig forutse. Og det er, hvis vinden blåser den veien, grunnen til at Flyr tar av.
En annen tabbe som ikke er nevnt er alle de flytypene SAS har. De burde gå inn for Airbus A-321 og A321XLR da disse flyene her er stabile arbeidshester. Du kan fly begge flytypene på samme sertifikatet. Rekkevidden på denne flytypen er opp til 4700 nautiske mil, eller 8700 kilometer, det er langt nok til å fly til Cancun i Mexico, eller til Bangkok i teorien. Deretter er det opp til SAS om de bør satse på en type for lengre flyvninger, men per dags dato så bør de lempe de andre flytypene ut. Skulle det være noe, så kanskje Airbus A350–900 med ett rekkevidde på 15 000 km. Men per dags dato ville jeg ha fraset ut alle de store typene, da SAS ikke har noen fornuftige reisemål i rutenettet sitt som bare denne typen kan fly til, det måtte i såfall være Thailand/Singapore og Sør Amerika, men så kan en jo legge på "Fifth Freedom" fra DXB og YVZ som løsning på destinasjoner i Asia og Amerika med de mindre flytypene. Så med det så er det bare A-321 familien jeg sitter igjen med som fornuftige fly for SAS å ha etter restruktureringen.
Ikke uenig i dette, men jeg har en bekjent som ble 48 timer forsinket fra Mallorca for noen uker siden pga et ruteskift som tok tid. Dette er en typisk situasjon man forhåpentligvis ikke havner i hvis man flyr med et fullservice/nettverksselskap. Det kan absolutt skje, men ombookingsmulighetene bør være flere.
Antall flytyper kan jo diskuteres, men det er et resultat av hva man ønsker å satse på. Har man kun en flytype, er det vanskeligere å starte en tynn rute for så å utvide når etterspørselen tar seg opp. Da utelukker man mange destinasjoner som tar kun har grunnlag for 88 pax (CRJ) eller 120 pax (E195), og der A320 blir for stor (170-200 pax) Og at SAS har såååå mange flytyper er jeg ikke enig i. SAS har vel i realiteten kun A320, A330 og A350 nå. (Link og Connect kjører CRJ og E195) Siste 737’ene ryker etter sommeren etter det jeg har forstått. A350 har de vel sagt selv er for stor og vanskelig å fylle, så den ryker kanskje også.