Hvorfor så negativ til SkyLaget (SkyTeam)?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eddie47, 01. sept 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,249
    Bonuspoeng:
    293
    For all del, jeg ser at det er endringer og jeg ser at det er færre flygninger til steder vi er blitt vant med i *A. Men hvorfor så konservativ holdning til forandringer?

    Jeg gleder meg til å prøve nye flyselskaper og spennende nye destinasjoner og nye lounger.

    Selv om de ulike søkesystemene ikke fungerer skikkelig enda er jeg sikker på at dette vil ordne seg etterhvert.
    Ikke rart de kneler litt i dag når vi alle skal inn å se hva vi kan finne ut av det.

    Dette blir nok bra selv om vi ikke lenger kan booke LH F …

    Jeg gleder meg!
     
    Storbaba, kaijoar, LL_Air and 17 others like this.
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,350
    Likes mottatt:
    3,447
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gleder meg også! SkyTeam gjennom Air France og KLM har et rutenett som passer veldig bra med markedet jeg jobber i. Krysser fingrene for en bonusreise til Reunion.

    Stort sett ryker first class, men til gjengjeld kommer andre businessprodukter inn. Business er høyeste hos KLM, nå er det rett inn hos Crown Lounge som er massiv. SAS har også blitt restrukturert, jeg er spent hva de kommer med.

    Bookingsystemene har ikke fungert tipp topp i dag, men tviler på det er SkyTeam som er problemet. Selv i *A fremsto IT som mye strikk og binders.

    Smører meg med tålmodighet, jeg tror også det går bra!
     
    Calling, chipcampden, EndreD and 5 others like this.
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,468
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    113
    Naturlig at folk er skeptiske til det som i utgangspunktet er en dårligere allianse, og det blir jo ikke bedre når prisene hos enkelte flyselskap plutselig skal dobles etter gjentatte lovnader om at det ikke blir forandringer.

    Nå har jeg fått brukt litt tid på å søke opp destinasjoner som er aktuelt for meg fremover og det ser faktisk ikke så ille ut. Tilgjengeligheten østover på kort varsel ser ut til å være ganske ok med både AF, KLM, Korean og muligens noen andre også.
    Jeg skal nok komme meg frem med skylaget også.
     
  4. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er åpen, men synes altså at alliansen fremstår som dårligere enn det vi er vant med. Timingen er feil mtp statusfordeler og bonusreiser, SAS er åpenbart ikke klare.

    Mtp reisemål og selskaper er jeg personlig positiv, med unntak av at ET "erstattes" med KQ. Det får stå på min regning.
     
    Calling, themichael, Lnbre and 4 others like this.
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Vi mister jo så å si all tilgang til First som har vært drivkraften til mange...

    og vi får "dårligere" flyselskap og fly med.. vi må gjennom cdg som er et mareritt eller ams som heller ikke er veldig bra..
     
    NoLimit liker dette
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Vi spiste biff men nå blir vi servert gråstein, og du lurer på hvorfor vi ikke er fornøyde.. selvom vi kommer oss til noen nye steder i sør/mellom-amerika
     
    tobeornot999, vegardg and NoLimit like this.
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    8,241
    Bonuspoeng:
    183
    Skyteam er såklart bedre enn konkurs, men i forhold til muligheter for connections ut fra Norge så er jo tilbudet betydlig redusert.

    At SAS også velger og forhøye prisene på 20% av alle selskapene det er mulig booke så er det jo naturlig at det også vil føre til enda mindre reell tilgjenglighet.
    Ikke at det igrunn er Skyteam sin skyld direkte, men bidrar jo iallefall til å minske min begeistring.
     
    Kaffen, tobeornot999, Calling and 5 others like this.
  8. Akira

    Akira På jakt etter status

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er Lotusmiles Platinum i VNA, noe som tilsvarer Elite Plus i SkyLaget. Hatt en del turer til Vietnam via CDG og jeg vil ikke si at CDG er så ille. Hva er galt med CDG?
     
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    CDG har blitt mye bedre de siste årene, men kjipt å være stuck på feil sted der. Med lounge er det jo ikke noe problem uansett.
     
  10. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,570
    Likes mottatt:
    24,328
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er skeptisk fordi det er ein mindre allianse med færre flyselskap, færre avgangar og færre destinasjonar. I starten blir det sjølvsagt spennande å få helse på nye selskap og smake på sjenken deira.

    I Star Alliance tida var det mankoen på tid som var største avgrensinga for reisinga mi (saman med Covid sjølvsagt), som gjorde at eg kunne unne meg nokon ekskursjonar i F. Framover blir det nok mest reising med SAS, men KLM/AF/Delta/Korean har jo eit imponerande rutenett som vi sikkert får kost oss mykje i.

    Tida med flyging i F berre for flyginga sin del er nok langt på veg over, men eg lyt nok teste Garuda F og China Eastern F om det er råd å få i alle fall sistnemnde til nokon kjekke destinasjonar.

    P.t. Har eg bookingar med SAS/*A til EBB, BNE/TPE, 2xLAX og KIX, samt ein backuptur til SFO som truleg vert kansellert sidan eg heller vil til BNE med EVA.
     
    Last edited: 01. sept 2024
    McBuljo, Calling, Lnbre and 3 others like this.
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    6,021
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har lenge gledet meg til Skyteam fordi det er mulig å teste ut flere spennende selskaper. MEN, at jeg må betale dobbel pris for å fly med VN og CI, to flyselskaper som jeg har veldig lyst til å prøve, har dempet noe av gleden til overgangen. Er det noen som vet om det ligger noen uttalelser fra SAS ang. årsaken til dette? Det er greit med spekulasjoner, men en offisiell uttalelse er kjekt å høre.
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,249
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er jo klar over de tingene der, men er flyselskap med 70 milliarder i gjeld kan dessverre ikke velge og vrake i venner og allianser.
    Hadde Lufthansa villet kjøpe SAS så hadde de gjort det for mange år side, da gjelden var halvparten så stor, men da sto vel den danske og svenske stat i veien.

    Vi skal vel bare være glad for at et globalt nettverk ville være sammen ned SAS når alternativet i realiteten var konkurs.

    Jeg for min del ser det positive i alt SAS inngår i en alilianse som har et stort og omfattende nettverk.
     
  13. Andershellmann

    Andershellmann Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    13
    SkyTeam blir bra! Alternativet hadde fort vært at SAS gikk konkurs.
     
  14. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,570
    Likes mottatt:
    24,328
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, alternativet var, i følge dei eg kjenner som er "in the know" konkurs. Sånn sett er vel kanskje samanlikning med Norwegian og Cashpointstur til Granka det mest relevante samanlikningsgrunnlaget for i alle fall meg.
     
    eventyrer and Eddie47 like this.
  15. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    ScamTeam eller SkyTeam, tiden vil vise..;)
     
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Men hvorfor lager du dra tråden når du vet alt som forsvinner?

    Du svarer jo selv på din første post
     
  17. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    661
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er skeptisk til denne alliansen for at det ikke kommer noe bra fra Air France. Noen vet kanskje hva jeg kaller dette møkkaselskapet. Men jeg har sverget livslang boikott. Og siden AF eier KLM er de selvsagt også på lista.

    Listen av flyselskaper er så usexy og jeg finner ingen høydepunkter(jo forresten Korean air, bortsett fra at de ikke slipper bonusbilletter). Vi går fra selskaper som Thai, Singapore, Lufthansa til Kenya Air og Aerolineas Argentinas. Jeg opplever at vi har gått fra flere premium selskaper til medium/halvveis ukjente flyselskap. Mange som har en flight record med Tarom eller Xiamen Air ?

    Greit de er suspendert PT, men Aeroflot er et av de selskapene som er i alliansen. Det er for øvrig også KUN Aeroflot som har klart det mesterstykket å gjennomføre take-off på taksebanen på OSL.
     
    Frode789, Shyneno, Ruby and 3 others like this.
  18. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,468
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    113
    Har funnet litt forskjellig med Korean fra Europa, så helt dødt er det ikke.
     
  19. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    941
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Tror dette blir bra jeg. Sky priority virker bra, nå blir vel ebs verdt noe til og med. Vi får vel også må 12 kg lovlig håndbagasje (regner med sas legger seg på af/kl nivå). Bonuspoeng bruker vi stort sett med sas uansett. 60000 t/r i longhaul C er vel uslålig, håper de bare får flere fly etterhvert.
     
    eventyrer and The_Dude like this.
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,427
    Likes mottatt:
    3,848
    Bonuspoeng:
    113
    Det meste er sagt.

    Jeg tror ikke det er endringen i seg selv som gjør folk skeptisk (jeg synes endring er ofte det som gjør livet interessant :)). Men her er det jo på mange måter endring til noe som oppfattes som ganske middelmådig. Jeg ser i hvert fall ikke at det er et eneste toppselskap i ST.

    Hadde vi gått over til OneWorld istedenfor SkyTeam, tror jeg at folk hadde vært mye mer avslappet.

    Likevel, jeg fortsetter med bonushobbien og håper at jeg får noe finne opplevelser ut av SkyTeam likevel.
     
    CKe, Frode789, Shyneno and 4 others like this.

Del denne siden