For all del, jeg ser at det er endringer og jeg ser at det er færre flygninger til steder vi er blitt vant med i *A. Men hvorfor så konservativ holdning til forandringer? Jeg gleder meg til å prøve nye flyselskaper og spennende nye destinasjoner og nye lounger. Selv om de ulike søkesystemene ikke fungerer skikkelig enda er jeg sikker på at dette vil ordne seg etterhvert. Ikke rart de kneler litt i dag når vi alle skal inn å se hva vi kan finne ut av det. Dette blir nok bra selv om vi ikke lenger kan booke LH F … Jeg gleder meg!
Jeg gleder meg også! SkyTeam gjennom Air France og KLM har et rutenett som passer veldig bra med markedet jeg jobber i. Krysser fingrene for en bonusreise til Reunion. Stort sett ryker first class, men til gjengjeld kommer andre businessprodukter inn. Business er høyeste hos KLM, nå er det rett inn hos Crown Lounge som er massiv. SAS har også blitt restrukturert, jeg er spent hva de kommer med. Bookingsystemene har ikke fungert tipp topp i dag, men tviler på det er SkyTeam som er problemet. Selv i *A fremsto IT som mye strikk og binders. Smører meg med tålmodighet, jeg tror også det går bra!
Naturlig at folk er skeptiske til det som i utgangspunktet er en dårligere allianse, og det blir jo ikke bedre når prisene hos enkelte flyselskap plutselig skal dobles etter gjentatte lovnader om at det ikke blir forandringer. Nå har jeg fått brukt litt tid på å søke opp destinasjoner som er aktuelt for meg fremover og det ser faktisk ikke så ille ut. Tilgjengeligheten østover på kort varsel ser ut til å være ganske ok med både AF, KLM, Korean og muligens noen andre også. Jeg skal nok komme meg frem med skylaget også.
Jeg er åpen, men synes altså at alliansen fremstår som dårligere enn det vi er vant med. Timingen er feil mtp statusfordeler og bonusreiser, SAS er åpenbart ikke klare. Mtp reisemål og selskaper er jeg personlig positiv, med unntak av at ET "erstattes" med KQ. Det får stå på min regning.
Vi mister jo så å si all tilgang til First som har vært drivkraften til mange... og vi får "dårligere" flyselskap og fly med.. vi må gjennom cdg som er et mareritt eller ams som heller ikke er veldig bra..
Vi spiste biff men nå blir vi servert gråstein, og du lurer på hvorfor vi ikke er fornøyde.. selvom vi kommer oss til noen nye steder i sør/mellom-amerika
Skyteam er såklart bedre enn konkurs, men i forhold til muligheter for connections ut fra Norge så er jo tilbudet betydlig redusert. At SAS også velger og forhøye prisene på 20% av alle selskapene det er mulig booke så er det jo naturlig at det også vil føre til enda mindre reell tilgjenglighet. Ikke at det igrunn er Skyteam sin skyld direkte, men bidrar jo iallefall til å minske min begeistring.
Jeg er Lotusmiles Platinum i VNA, noe som tilsvarer Elite Plus i SkyLaget. Hatt en del turer til Vietnam via CDG og jeg vil ikke si at CDG er så ille. Hva er galt med CDG?
CDG har blitt mye bedre de siste årene, men kjipt å være stuck på feil sted der. Med lounge er det jo ikke noe problem uansett.
Eg er skeptisk fordi det er ein mindre allianse med færre flyselskap, færre avgangar og færre destinasjonar. I starten blir det sjølvsagt spennande å få helse på nye selskap og smake på sjenken deira. I Star Alliance tida var det mankoen på tid som var største avgrensinga for reisinga mi (saman med Covid sjølvsagt), som gjorde at eg kunne unne meg nokon ekskursjonar i F. Framover blir det nok mest reising med SAS, men KLM/AF/Delta/Korean har jo eit imponerande rutenett som vi sikkert får kost oss mykje i. Tida med flyging i F berre for flyginga sin del er nok langt på veg over, men eg lyt nok teste Garuda F og China Eastern F om det er råd å få i alle fall sistnemnde til nokon kjekke destinasjonar. P.t. Har eg bookingar med SAS/*A til EBB, BNE/TPE, 2xLAX og KIX, samt ein backuptur til SFO som truleg vert kansellert sidan eg heller vil til BNE med EVA.
Jeg har lenge gledet meg til Skyteam fordi det er mulig å teste ut flere spennende selskaper. MEN, at jeg må betale dobbel pris for å fly med VN og CI, to flyselskaper som jeg har veldig lyst til å prøve, har dempet noe av gleden til overgangen. Er det noen som vet om det ligger noen uttalelser fra SAS ang. årsaken til dette? Det er greit med spekulasjoner, men en offisiell uttalelse er kjekt å høre.
Jeg er jo klar over de tingene der, men er flyselskap med 70 milliarder i gjeld kan dessverre ikke velge og vrake i venner og allianser. Hadde Lufthansa villet kjøpe SAS så hadde de gjort det for mange år side, da gjelden var halvparten så stor, men da sto vel den danske og svenske stat i veien. Vi skal vel bare være glad for at et globalt nettverk ville være sammen ned SAS når alternativet i realiteten var konkurs. Jeg for min del ser det positive i alt SAS inngår i en alilianse som har et stort og omfattende nettverk.
Ja, alternativet var, i følge dei eg kjenner som er "in the know" konkurs. Sånn sett er vel kanskje samanlikning med Norwegian og Cashpointstur til Granka det mest relevante samanlikningsgrunnlaget for i alle fall meg.
Jeg er skeptisk til denne alliansen for at det ikke kommer noe bra fra Air France. Noen vet kanskje hva jeg kaller dette møkkaselskapet. Men jeg har sverget livslang boikott. Og siden AF eier KLM er de selvsagt også på lista. Listen av flyselskaper er så usexy og jeg finner ingen høydepunkter(jo forresten Korean air, bortsett fra at de ikke slipper bonusbilletter). Vi går fra selskaper som Thai, Singapore, Lufthansa til Kenya Air og Aerolineas Argentinas. Jeg opplever at vi har gått fra flere premium selskaper til medium/halvveis ukjente flyselskap. Mange som har en flight record med Tarom eller Xiamen Air ? Greit de er suspendert PT, men Aeroflot er et av de selskapene som er i alliansen. Det er for øvrig også KUN Aeroflot som har klart det mesterstykket å gjennomføre take-off på taksebanen på OSL.
Tror dette blir bra jeg. Sky priority virker bra, nå blir vel ebs verdt noe til og med. Vi får vel også må 12 kg lovlig håndbagasje (regner med sas legger seg på af/kl nivå). Bonuspoeng bruker vi stort sett med sas uansett. 60000 t/r i longhaul C er vel uslålig, håper de bare får flere fly etterhvert.
Det meste er sagt. Jeg tror ikke det er endringen i seg selv som gjør folk skeptisk (jeg synes endring er ofte det som gjør livet interessant ). Men her er det jo på mange måter endring til noe som oppfattes som ganske middelmådig. Jeg ser i hvert fall ikke at det er et eneste toppselskap i ST. Hadde vi gått over til OneWorld istedenfor SkyTeam, tror jeg at folk hadde vært mye mer avslappet. Likevel, jeg fortsetter med bonushobbien og håper at jeg får noe finne opplevelser ut av SkyTeam likevel.