Hvorfor ta en snartur til Adelaide?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Robert H, 09. mai 2016.

  1. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke, synes som et mer passende spørsmål.

    Etter litt siste-liten panikk der jeg plutselig fikk det for meg at det kanskje var nødvendig med visum til Australia - hvilket det faktisk er - ble den saken raskt løst med god støtte fra medforumister. En onlinesøknad ble behandlet av Mr Robot på omtrent 10 minutter, men selv på den korte tiden klarte jeg å igangsette et kriseteam med tilhørende krigsberedskap.

    Deretter bar det avgårde til Gardermoen, og innsjekk i Business-skanken til Qatar. Hele flybesetningen kom foran meg i køen, men det gikk raskt unna. Jeg hadde litt knapt med tid, og fikk beskjed om å gjøre et eventuelt loungebesøk unna uten for mange dikkedarer. Jeg fortet meg opp på OSL-loungen, og til min overraskelse var biz-avdelingen åpen.

    #og her skulle jeg lime inn et bilde, men klumsete som jeg er husker jeg ikke hvordan jeg gjør det - bildene er riktignok mirakuløst overført til PCen, men hvordan jeg får de derfra og over hit?#
    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter kort tid hastet jeg ned til avgangshallen og gjennom passkontrollen. Og så var det slutt. Først ble det annonsert at boarding var 5-10 minutter forsinket, og deretter ble denne beskjeden gjentatt 3-4 ganger, før vi etter en times tid fikk beskjed om å tusle tilbake til loungen. Stas det, tenkte jeg, helt til en fyr ved siden av meg bemerket at det sannsynligvis kommer til å bety en lang kveld nettopp der.

    [​IMG]

    Foreløpig er jeg likevel godt fornøyd - vi har nettopp fått beskjed om at neste informasjon kommer kl. 21:00, tre timer etter opprinnelig avgangstid. Det gjør ingenting, jeg har nesten 20 timers transit i Doha :) Og nå får vi visstnok matbonger i tillegg - joho!

    #Men hvordan legger jeg ut bilder igjen? Hmmm... taste-taste-taste... er det ikonet som ligner på en lenke tro, eller ikonet med Twin Peaks, eller filmrullene? Får jo bare disse rare spørsmålene om URL... og bildene befinner seg jo på harddisken?#



    Kan hende det kommer mer her etterhvert :)
     
    Last edited: 09. mai 2016
    nonstop, LineE, Kristian and 13 others like this.
  2. TO-777

    TO-777 Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Hell i ulykka med så lang connection i Doha;)

    Tar samme turen på torsdag, så gjerne sleng ut noen gode tips på spennende ting å gjøre i Adelaide, @Robert H :)
     
    Robert H liker dette
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Matbong på 250 kroner - kjøp hva du vil! Snakk om å vinne i tipping, V6 og lotto på en gang. Jeg løp ned trappa for å kjøpe inn bøtter og spann med trøffelgratinert hummerconcasse og champagne, og kanskje en Troika.

    Heldigvis viste det seg at alle serveringsstedene var i streik, så jeg slapp å søle bort penga på jåleri. Skikkelig sikringskost ble innkjøpt.

    [​IMG][/url][/IMG] [​IMG]
     
    LineE, Travellingalf, RemiWM and 2 others like this.
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var der faktisk for 16 år siden, og husker stedet som litt barndommens-hjemby-på-en-søndag-formiddag-kjedelig :) Men... Barossa Valley var fabelaktig naturskjønt, og frister til gjentakelse. Leie bil (for å være litt i fred) er jo fint, men problemet er jo at jeg gjerne vil smake litt vin også.

    Men poenget med denne turen er først og fremt å være lengst mulig på flyet, og i tillegg nyte loungelivet. I så måte er det rett og slett en kanonstart - det begynner å bli en ganske løssluppen feststemning her i OSL-loungen nå.

    [​IMG][/url][/IMG] [​IMG]
     
    LineE, watchaddicted, RemiWM and 2 others like this.
  5. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir nok ein knallbra tur, kos deg masse, og takk for live-oppdateringar!
     
    Robert H liker dette
  6. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig lesning. Blir ikke mindre morsomt etter en lang ettermiddag i solsteken på terrassen med tilstrekkelig rose'vin. Gleder meg til fortsettelsen.
     
    Robert H liker dette
  7. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, takk - det var ganske høy stemning her en stund, men det virker litt som det var "opp som en bjørn, og ned som en skinnfell". Pussig, for jeg opplever jevnt stigende formkurve :)

    He, he.. høres fint ut. Her fikk jeg nettopp den hyggelige loungejenta til en hente en ny flaske nydelig Codorniu (den var ikke særlig god til å begynne med, men erfaringen så langt er at godsakene samler seg på bunnen av flasken).

    [​IMG]
     
    geddi, LineE, watchaddicted and 4 others like this.
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mulig å telte i loungen? Mye kan tyde på at det er det som er i ferd med å skje. I en lang rekke med ikke-beskjeder er dette de to siste:

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG][/url][/IMG]
     
  9. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Kjedelig med forsinkelsene, ser det fortsatt er knappe 2,5 timer til estimert avgang...Hvor lenge skal du være i Adelaide? Jeg har hatt 3 lengre opphold der de seneste årene, så kommer gjerne tilbake med tips så snart jeg vet hvor lang tid du har i byen.
     
    Robert H liker dette
  10. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Åj, supert - jeg skal være der fire dager. Tar veldig gjerne imot tips, både til hva jeg bør se, hvor jeg kan spise anstendig uten å ruinere flybudsjettet, og eventuelle andre ting som må krysses av på lista :)
     
  11. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering.

    Etter noen timer på loungen fikk vi beskjed om at moroa var over, og at vi skulle samles rett nedenfor trappen ved inngangen til loungene. En representant for Qatar skulle møte oss der, og gi oss nærmere informasjon. Så startet det ultimate kaos.

    Vi ble geleidet til ankomsthallen, der innsjekket bagasje skulle hentes. Den kom aldri, ettersom det elektriske systemet på flyet som styrte bagasjelukene ikke fungerte. Kanskje like greit at dette flyet aldri kom avgårde.

    Deretter ble det såpass amper stemning, høylytte stemmebåndskonkurranser og så nære rene brytekamper som det går an å komme, at sikkerhetsvakter ble tilkalt. Etter at alle økonomipassasjerene fikk sine behov ivaretatt, ble det tid for å hjelpe businesspassasjerene. Qatar mobiliserte hele staben på to personer til å ordne opp. Det gikk forrykende fort, og nå (klokken 02:04), kun 8 timer etter oppsatt avgang, sitter jeg på en buss og venter på å bli kjørt til Skjetten.

    [​IMG]

    Olavsgaard hotell skal man ikke kimse av - jeg har tilbragt flere år av livet mitt der, og nå er det tid for gjensyn. Snart. Håper jeg. Med litt flaks blir det tre timer søvn før det bærer tilbake til Gardermoen, og deretter SAS til Arlanda og så QR til Doha. Rekker forhåpentligvis Adelaide-flighten, men går glipp av hotell- og bassengliv i Doha. Og jeg som pakket egen badeshorts i sekken...

    Men på den positive siden kan jeg på under 24 timer nok en gang glede meg til å reise på tur. Og kanskje rekker jeg lounge også i morgen tidlig/om fem timer. Og nyte SAS berømte PLUS-klasse til Stockholm, før jeg besvimer og sover hele veien til Doha.
     
    geddi, Ursa, Insomnia4u and 20 others like this.
  12. Anders Hansen

    Anders Hansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Ufatteligt kjipt, men samtidig herlig lesning!
    Har selv en tur til November med QR via Doha - med 15 og 18 timers connection.

    Ble der gjort noe extra i ventetiden for dere i OSL loungen?
     
    Robert H liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Triste greier. Håper resten blir bra.
     
    Robert H liker dette
  14. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Leser dette med skrekkblandet fryd. Morsomt, underholdende, og forviklingspreget. For din del håper jeg det nå går som planlagt, for egen del sittende i godstolen håper jeg på nye plutseligheter.☺
     
    Robert H liker dette
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Kjedelig start på turen, men håper du kommer deg avgårde via ARN nå i formiddag og at du slipper unna flere forsinkelser...

    God tur!
     
    Robert H liker dette
  16. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, takk for at dere følger, og for gode tanker :)

    Olavsgård vartet opp med både kveldsmat

    [​IMG][/IMG] [​IMG]

    god frokost to timer senere

    [​IMG]
     
    AndersWE liker dette
  17. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    A room with a view [​IMG][/IMG]

    [​IMG]

    Men det var fare for brusplaning på gulvet etter at Brisflaska trodde den var well shaken champagne

    [​IMG][/IMG][​IMG]

    Ny busstur til Gardermoen, og innsjekk med en SAS-dame som spurte hvorden det gikk med meg etter den slitsomme natta - jøje meg, fikk klump i halsen av det, jeg.

    Deretter ble det god frokost i gulloungen

    [​IMG]

    Rødbrus til maten blir aldri feil

    [​IMG]
     
    geddi, AndersWE, RemiWM and 7 others like this.
  18. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    SAS klinker til med god frokost fra Oslo til Arlanda. Jeg fikk sjokkis også, men den har jeg spart til turen fra Stockholm til Arlanda (ikke noe god sjokkis på den flighten)

    [​IMG][/IMG] [​IMG]

    Og endelig kom jeg ombord på QRs flight til Doha, og energidrikken ble servert

    [​IMG]
     
    geddi, LineE, AndersWE and 13 others like this.
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig lesing! :) Måtte forsinkelsenes tid være over!
     
  20. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kun vært der i sommerhalvåret, og da er det jo fort ganske mye mer å finne på enn nå i vinterhalvåret. Av ting du kan se/gjøre:
    - Vinsmaking i Barossa Valley eller McLaren vale
    - Dagstur til Kangaroo Island
    - Ta en tur til Glenelg, selv om dette er et sted som definitivt er best om sommeren.
    - Se en kamp i australsk fotball, de spiller på Adelaide Oval (fantastisk stadion!!) på fredag.
    - Opplev det største veddeløpsdagen i Adelaide, Derby Day 14. mai. God stemning (dresscode: pent).

    Mat er generelt ikke så veldig dyrt i norsk målestokk, så ta en titt på TripAdvisor.
    Kan anbefale 2KW for en lunch eller drink, nydelig utsikt over byen. Der er det riktignok et høyt prisnivå.

    Håper å se noen bilder fra turen!
     
    LineE and Robert H like this.

Del denne siden