Genialt. Miljødusj, passer på at man ikke dusjer for lenge. Den skulle jeg hatt når barna bodde hjemme...
Viktigste først, cola. Vannet her er visstnok trygt, men smaker bajs. Folk som mater måker burde bli hengt opp ned etter testiklene Et eller annet palass tilhørende en død dude. En av flere broer over Bosporos Den egyptiske basaren En (visstnok) supertradisjonell dessert, varm semulegrøt og vaniljeiskrem Dagens desidert sterkeste kaffe, og det kommer fra en som er vant til å starte dagen med ca en kanne før frokost Besøk hos en skinn- og lærfabrikk
Ligger hjemme med feber og hoste som vekker naboene, men når jeg leser dette så innser jeg at jeg ikke har det så ille allikevel! Takk!
Livet er bedre i dag. Fant et "lokalt" supermarked i går kveld. Og besluttet å ikke være med resten av gruppen for heller å dra rundt på egenhånd. Noe som førte til ca et kvarter med sightseeing før vi var tørre i munnen. Litt forkastelig å reise til Tyrkia og drikke tuborg, men det var det eneste de hadde her
Var i Istanbul for noen år siden sammen med doktoren og våre koner ... Når det ble for mye mas om shopping og kirker og minareter og basarer ... så stakk vi av ... alltid et sted å finne Raki og øl ... (Ta en tur på tyrkisk bad, få et kjøkkenhåndkle rundt livet og bli massert på en steinbenk.)
Påstanden er tydeligvis "nei, vi kan ikke selge øl fordi vi ligger for nært en moské". Men snälla teppeselger, da burde det jo ikke vært mulig å få kjøpt en dråpe i hele byen. Logikkfail Vi har ihvertfall vært på basar. I dag også. Og denne var mye større. Også var det en lokal helt som forsøkte å overtale meg til å kjøpe en heeeeeeeeelt ekte Patek klokke. Til 200 euro (listepris hjemme i Norge er vel 250000 elns?)
En gang for lenge siden klarte jeg å dra på chartertur til Granka sammen med en kompis. Vi fløy ned med kneskålknuseren til Thomas Coock. Orket ikke å lide meg igjennom det samme på returen, så jeg kjøpte meg en billett med SAS som hadde halvfullt fly Det ble oppstandelse når resepsjonen så at jeg ikke hadde sjekket ut for å nå det opprinnelige flyet som også gikk på ett ukristelig tidspunkt! " senor oh nooo you misss your fight" Moralen er: Er det for ille, så kan man alltids fly noe annet hjem igjen 
Oppdatering fra guiden: siden vi har én enkelt kuuuuuk i gruppa som skal fly tidligere fordi han skal videre til Kristiansand, så må alle reise 05:15 I morgen tidlig. Hva er det eneste fornuftige valget? Mange flasker jagermeister
Dere kan vel velge å reise til flyplassen i egen regi litt senere? 05.15 reiser man bare ikke hjem....
Vi forsøkte oss med den varianten, men ble møtt med at det var viktig at alle reiste sammen i og med at vi var en gruppe. Spurte hva som skjedde dersom vi bare ikke møtte opp til avreise, og fikk en eller annen vag beskjed om at de da kom til å vente fordi gruppen måtte holde sammen. Altså. Dette er ikke mighty ducks
En ting er sikkert. Denne turen har forsikret meg om at det blir lenge til neste gang jeg drar til Tyrkia utover kanskje solferie. Det er mulig jeg generaliserer på en urettferdig måte nå, men folkene jeg har vært i kontakt med på turen har gjennomgående vært pågående, frekke, og elendige i engelsk. I tillegg er det ingen ting som skjer til oppsatt tid, og religionen styrer alle aspekter av hverdagen
Knyttnevetesten fortsatt ikke bestått, men hvis jeg sitter i helt riktig vinkel er det en cm ca fra kneet og til ræva til personen foran. Det går fremover mao
Vi opplevde at det ble "tryllet frem" en som kunne norsk/svensk, spesielt i Bazaren og han fulgte etter oss og skulle selge oss alt mulig. Og: Spesiell price for you!!
Det er over ti år siden jeg var i Tyrkia og det er trist å høre hvordan det har gått nedover siden da. Nå var jeg bare i Istanbul, men der var alle jeg møtte stolte av landets sekulære tradisjoner. Ble også stadig forsøkt svindlet og lurt, men det er jo en del av sjarmen... eller...?
Det samme opplevde vi. Han påsto at han hadde bodd 5 år i Drammen. Skeptisk, men det er jo en teoretisk mulighet for at folk frivillig vil bo der
Dette reisebrevet gjorde kvelden min. Lenge siden jeg har humret så høyt over et reisebrev. Godt vi har SAS og *A ellers. God tur hjem!