Im (we are) going to Miami!

Tråd i 'Reisebrev' startet av artanis, 24. nov 2017.

Tags:
  1. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips! Skal definitivt prøve å få det til når vi er tilbake i Miami.

    Takk for tips! Allerede prøvd Pane o Vino og ble ikke skuffet for å si det sånn..

    Hadde vært noe, men verken jeg eller min bedre halvdel har mc lappen. Dessuten måtte vi drasse med oss baggasjen, så det får vi ta en annen gang :D

    Ellers takk for alle tips! Ser jo at 1 overnatting i Key West er alt for lite nå.. Vi ble veldig forsinket inn. Sjefen ville på Sawgrass mills før vi kjørte nedover og der gikk jo timene unna... Måtte kjøre gjennom hele ettermiddagsrushen i Miami på vei sørover så ankom ikke før ca 2100...Gjorde at vi ikke får med oss så mye her før vi skal på tur imorgen.

    Fikk forøvrig en splitter ny S90 T5, makan til bil..Var en drøm å kjøre nedover.

    Ble forøvrig ikke mange bilder, da det var bekmørkt på turen..
    Imorgen står kajakkpaddling og snorkling på menyen. Blir garantert flere bilder da.
     
  2. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Her flyr dagene unna...Er vist blitt søndag allerede.

    Torsdag startet som sagt med å hente leiebil. Ble strålende fornøyd da vi fikk en helt ny Volvo V90 T5. Adaptive cruisekontroll er jo bare gull for meg som ikke er vandt med slik luksus. Når man i tillegg kan legge til hjelp med å styre, ble det behagelig kjøretur opp til Sawgrass mills. Her skulle vi bare ha en kjapp handletur, men endte vel opp med nærmere 5 timer og mange tusen kroner fattigere her...
    20171129_092029.jpg
    Gliset av en bil. Synd jeg ikke har råd til en slik hjemme....

    Vel fremme i Key West sjekket vi inn på "The Duval house" Meget idyllisk lite hotell hvor rommene var anlagt som mini "suiter" rundt en felles hage med basseng. Dessverre var det elendig air condition som gjorde at jeg slet med nattesøvnen... 20171130_085843.jpg 20171130_083406.jpg
    Noen bilder fra "bakgården" på the duval house.

    Selv om jeg hadde fått lite søvn, våknet jeg meget opplagt dagen etterpå. Nå skulle vi på en hel dag med kajakk padling og snorkling. Krysset fingrene for at vi ikke ble så mange og mine bønner ble hørt..Vi var vel totalt 7 stk og 4 i besetningen som gjorde at vi fikk en strålende tur. Trapp jaggu meg på et hyggelig ektepar fra Mandal også. Hva er vel oddsen for det?

    IMG-20171130-WA0001.jpeg GOPR2167.JPG GOPR2180.JPG GOPR2187.JPG GOPR2249.JPG
    Ombord fikk vi servert både frokost og lunsj, samt så mye drikke vi ville av både alkohol og ikke alkohol. Ble noen deilige kalde bayers etter vi var ferdige med snorklingen.

    La ved et lite utvalg av bildene jeg tok. Selv om det var et "strengt" tidsskjema, dvs 1 time kajakkpadling og 1 time snorkling, samt en time "seiling", gjorde det at vi ikke var så mange at det ble god tid til alt. Besetningen gjorde en strålende jobb med å få oss til å føle oss veldig godt ivaretatt. Så skal noen til Key west, anbefaler jeg "Island` ing" tur med Segabo

    Vi hadde som sagt et rimelig stramt tidsskjema i Key West, noe vi angret bittert på. Så straks vi gikk i land, satte vi kursen nordover mot Orlando. Overnattet på et motell i Key Largo, "Gilberts resort" som faktisk var veldig allright. Vi avsluttet dagen med et av de beste fiskemåltidene jeg har smakt på veldig lenge på "The Fish house" i Key Largo. Gikk for en Yellowtail snapper i "Hemningway" stil. Dvs bakt i en deilig hvit saus. Smeltet på tungen. Så om noen kjører nedover til Key West og har lyst på fiskemiddag, anbefaler jeg virkelig et stopp i Key Largo.

    I Orlando var det virkelig et kjør uten like...På lørdag stod Disney World på menyen..Herregud..Det var stappfullt og folk over alt...Tror aldri jeg har sett så mange feite amerikanere på "fatmobiles" noen sinne...Det var vist "kaldt" med bare 25 grader men holdt på å stryke med...Klarte utrolig nok å slå ihjel 6 timer her, men da var jeg helt kjørt etterpå..Avsluttet kvelden med en oppskrytt biff på "Kobe" som lå i nærheten av hotellet. Selv om biffen var oppskrytt og dyr, hadde de god øl. 20171201_204629.jpg

    20171202_084313.jpg

    Take two, var Universal idag. Her var det heldigvis ikke så mye folk. At jeg var lur og kjøpte express pass, hjalp også på. Var vel anvendte penger å betale for å slippe all køen...Syntes Universal var en mye bedre park en Disney World. Var mye bredere gater, og enda bedre utvalg på bl.a. mat og drikke. DIsney hadde få og dyre restauranter syntes jeg, mens Universal ga oss bedre variasjon.

    Ble litt rot i siste bildene..Vet ikke hvordan jeg forandrer rekkefølgen :rolleyes:

    Nå har vi kjørt tilbake til Miami hvor vi skal være de siste 5 dagene, forhåpentligvis skal vi slappe av på stranda og få litt farge før vi returnerer til Norge. Ferien har vært strålende så langt, håper på enda bedre avslutning :D


    20171203_094129.jpg 20171202_170155.jpg 20171202_210326.jpg GOPR2301.JPG GOPR2314.JPG
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,749
    Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Det var mye kjøring på kort tid. Skulle nesten tro det var jeg som hadde planlagt turen.. Adaptiv cruise blir man veldig fort avhengig av. Husk å bremse når du kommer hjem!
    Kos dere i Miami! Kan anbefale en tur til Wynwood, spis middag på DÔA og lunsj på Setai Grill :)
     
  4. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Har allerede vært i Wynwood de første dagene vi var her. Nydelig bydel med masse bra gatekunst.:)

    Ble vel nærmere 900 miles, eller nesten 1500 km, så kan si vi har kjørt litt på 5 dager ja. Merker at veinettet i Usa er betraktelig bedre enn hjemme ja.. :D
     
  5. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Tok deg på ordet idag og testet Huahuas til lunsj. Vi ble ikke skuffet. Det eneste minuset var at de hadde ferdige industri lefser..

    Vi gikk for en grillet mais og nachos med guacamole til forrett og slo til med 3 "Gringo" og "Guaco" tacos på deling. Ble stappmett.. Nydelige smaker, i følge med en iskald Pacifico pale lager ble det en deilig lunsj. 20171206_145757.jpg

    20171206_150045.jpg
     
  6. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Siste uke i Miami og tiden flyr...

    Jeg og fruen var tidlig enig om at denne uken skulle bli brukt til å ta ting på sparket og slappe av. Det vil si at det har vært mange timer på stranda..Liggende akkurat slik bildet viser. Har fått lest meg gjennom nærmere 600 sider av boken "Fredsnasjonen Norge" som handler om krig og fred og slikt. Anbefales om man liker krig og politikk.. 20171205_123023.jpg

    Ellers har det blitt mye god mat. Forsøkte oss på frokost i hotellets restaurant "Spiga" første dagen. Selv om jeg fikk et nydelig eggs benedicte, var porsjonen så liten at det knapt fylte magen. Når regningen totalt endte på nærmere 40 usd for oss to, fant vi ut at vi måtte prøve noen andre steder.
    Har derfor variert mellom 11 street diner og Front porch cafe som har nydelige omeletter og sandwicher. Anbefales om folk trenger et bra frokost sted. De fleste prisene for frokost ligger vel mellom 10 og 15 usd for store porsjoner.

    Siden Spiga stod i Lonely planet boka vår, måtte vi jo teste middagen der også. Regningen endte vel på ca 130 usd med en flaske vin og dessert. Slettes ikke ille for særdeles nydelig mat. Må vel få legge til at den smaker bedre enn den ser ut på bildet. 20171204_203041.jpg

    Har blitt mange gåturer opp og ned langs South Beach. Har også fått tatt noen joggeturer, selv om temperaturen ikke er det verste med sine ca 25+, så er luftfuktigheten det verste når man prøver å jogge...
    Var vist også en berømt kunstutstilling her, Art Basel eller noe. Siden verken jeg eller fruen er så kultiverte, hoppa vi glatt over den..

    20171126_151822.jpg 20171205_110122.jpg 20171207_155354.jpg 20171207_155409.jpg 20171207_155412.jpg
    20171206_192151.jpg

    Siste kveld ble brukt på hockey kamp. Er vel ikke over snittet interessert i hockey, men tenkte jeg ikke kunne dra fra Usa uten å ha fått med meg noe sport. Førstevalget var Miami Heat kamp, men de spilte såklart ikke når vi var i byen..
    Var vel alt man kunne forvente seg, kampen endte vel i 5-4 seier til Panthers. Arenaen tar jo utrolige 19000 og var vel knapt halvfull. Regner ikke med at det var en storkamp med andre ord...Jeg fikk trykka nedpå noen kalde Coors light og popcorn, og måtte såklart teste en pølse som smakte fortreffelig.

    20171207_192803.jpg 20171207_193918.jpg 20171207_192051.jpg 20171207_190649.jpg
    Helt til slutt må jeg bare slenge ved et bilde jeg tok i bydelen "Wynwood" som er kjent for gatekunsten sin. Ble virkelig imponert over hvor mye kul grafitti man kunne finne der. Folk hadde virkelig lagt sjelen sin i arbeidet sitt. Mye kulere en fancy kunstunstillinger på Miami Beach.. 20171127_123443.jpg

    Med det runder jeg av våre to uker i Florida og mitt første reisebrev..I morgen går turen tilbake til kalde Norge og hverdagen..:(
    Takk til alle som gadd å lese det jeg har skrevet :)
     
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for fin rapport, og for at du delar tur og bilder med oss. God tur heim!
     
    artanis liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Mange takk for turen :), og god tur hjem.
     
    artanis liker dette
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for glimrende rapport ,beskrivelser og bilder.
    Vel hjem og fly pent :):)
     
    artanis liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    God tur hjem og takk for en fin tur :)
     
    artanis liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler! :)
     
    artanis liker dette
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Glemte å avrunde reisebrevet. Men takk for at dere gadd å følge mitt første reisebrev. Turen hjem gikk med sas pluss, noe som det er skrevet opp og ned om her tidligere.

    Startet hjemturen med noen timer i Aviancia loungen i sør terminalen på Mia. Helt grei lounge som ble rimelig full av skandinaviere til slutt...Alltid hyggelig å høre på en høylytt svenske sin telefonsamtale om hvor drita han hadde vært på ferien sin..Takk gud for mine nye Sony wh 1000xm2 som stengte all lyd ute.. 2017-12-08 14.01.21.jpg 2017-12-08 12.29.23.jpg 2017-12-08 12.26.46.jpg 2017-12-08 12.26.44.jpg 2017-12-08 12.26.43.jpg

    Var rimelig nedtur å fly fra 25+ til OSL sine minusgrader...Jeg og samboeren har allerede start å planlegge neste års "sommerferie", hvor jeg skal bruke min første CT og forhåpentligvis få vår første tur i F til Australia eller New Zealand.

    Takk igjen til alle som gadd å følge med og for all inspirasjon jeg får fra deres reisebrev på forumet her:)

    God jul til alle! Nå venter pinnekjøttet straks på meg :D
     
    Scrooge, wilhelm, DanH and 8 others like this.
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    God jul og kos deg med pinnekjøttet.

    Takk for gode tips og tanker som kommer godt med til vårens Miamitur for min del.

    Ser det er flere løpende tråder om NZ/OZ så det er bare lese og komme med tips etter som planleggingen begynner.
     
    artanis liker dette
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som de har oppgradert loungen på Mia. Så mye bedre ut enn da jeg var der sist.
    Takk for turen
     
    artanis liker dette
  15. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det!
    Får bare spør om du lurer på noe, så skal jeg svare så godt jeg kan.
     

Del denne siden