India - herlig eller grusomt kaotisk?

Tråd i 'Reisemål' startet av Bjørn Helge, 16. jan 2014.

  1. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Kom akkurat hjem fra tre dager i Hyderabad under ramadan og må si jeg har hatt et helt fantastisk opphold! Kommer selvsagt an på hva man liker når man er på ferie, men jeg syntes Hyderabad var herlig kaotisk og fullt av vennlige mennesker. I denne byen er det ganske mye arabisk kultur som henger igjen fra tidligere erobrere og midtpunktet i gamlebyene er en stor flott moske.

    Trafikken var kanskje det jeg var minst forberedt på. Det var virkelig en utfordring å komme seg over veien, selv ved "fotgjengerfelt". En og annen litt slitsom rickshawsjåfør som gjerne ville tjene noen ekstra kroner, men de ga se stort sett når man hadde sagt nei 3-4 ganger.

    Jeg spiste mat mange forskjellige steder og kjøpte diverse greier fra selgere på gaten uten store problemer. Litt rumling i magen, men ingen kriser :p Alt i alt vil jeg si India var en bombe av fantastiske inntrykk og jeg reiser gjerne tilbake!

    Ble forøvrig spurt om selfie ca 15 ganger i løpet av de 3 dagene, da jeg tydeligvis var den eneste hvite fyren som rusla rundt i byen alene. Følte meg som rene turistatraksjonen!
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh, NoLimit, Sooninson and 3 others like this.
  3. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg drar heldigvis ikke hjemmefra uten den aller største gryta mi, men takk for tipset
     
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får vell kaste meg inn i tråden her jeg også!

    Jeg har hatt en oval 2 ukers for en del år siden, og må si jeg absolutt elsket India..
    Jeg var der rimelig kort tid etter en god rundreise i Asia, med 10 land på 5mnd..

    Og selv om india ikke var like elsket som Laos og Japan, så kom det høyt på listen!

    Rådet må være å ikke være for redd!

    Jada, Delhi-Belly får man, men vi spiste gatemat til 1kr, på Leopold’s(Les Shantaram i forbindelse med turen) og blodig biff på 5stjerners.. Og alt imellom.. Og vi ble ikke noe mer enn løs i magen, ala hva man gjerne blir i Bangkok, Singapore etc.
    Tredjemann i reisefølget hadde ikke antydning til løs mage engang, mens vi to andre gjerne kan få det ved for sterk mat..


    Jeg vil uansett påstå at man ikke helt opplever India om man spiser kun på de fancy stedene.. Rull terningen, og få en fantastisk opplevelse..

    Litt av sjarmen, spesielt med Mumbai, er nettopp det å vandre rundt..

    Når det gjelder transport, la deg bli litt lurt, det er min tanke i slike land, så lenge de ikke kjører omveier for å lure deg, så betaler jeg heller litt for mye..

    En annen god ide, er å ta en prat med en hygggelig taxi sjåfør, hør hvor mye han skal ha for å kun kjøre dere et par dager.. Da sover han i bilen utenfor hotellet, kjører dere på pub, venter, kjører til neste pub, og man har privat sjåfør for en rimelig penge.. Og han blir gjerne også superhappy! Men ikke vær for gniten med de, betal godt.. De har betraktelig lavere lønn enn deg...

    Men mest av alt, nyt India, det er fantastisk!



    C
     
    CKe, Edvard, Lnbre and 1 other person like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kristian liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er 60% så er det da to doser? Gjelder det alle vaksiner?
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    JAAA!!!! :D.... Da må jeg endre litt på noen reiseplaner, men det skal jeg nok greie :D
     
    tobeornot999 and Spielhaug like this.
  11. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Velger heller å bumpe en gammel tråd enn å lage en ny..

    Ser på alternative ruter til østen i Januar. En av rutene jeg nå ser på har i praksis en hel dag i transit i Delhi..

    Hvor lettvint er det å komme seg inn/ut av flyplassen der for en kraftig gosse fra Vestlandet om jeg har pass og visum i orden?

    Ser at det koster 25usd for e-visa..

    .. og ikke minst, er det verdt det? Delhi ser spennende ut på Youtube-videoer. Butter Chicken er en av favorittrettene mine, men kanskje en dårlig ide å få magesjau før man er fremme i Thailand??
     
    Meursalt and EndreD like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil det er verdt det! Da vi var på tur i Istanbul, Delhi, Agra, Ahmedabad, Singapore og New York i 2019 var det i Istanbul et par av reisefølget ble dårlige. All gatematen i Delhi fra steder med relativt enkle oppvasksrutiner holdt seg i fast form. @ccurrahee som var der denne uka kan helt sikkert fortelle hvor lang tid imigration tok.
     
    rookietrader liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,642
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg dreit meg jo ut, og dro rett inn på flyplassen igjen. Men jeg var ute i ankomsthallen 30 min etter landing, og da var det mye folk imigration. Biz imigration var første 4 skrankene når en kommer ned rulletrappen og går mot foreign passport seksjonen. Takk for tips fra forum på den luken ;)

    Jeg fikk aldri tatt det, men flytoget/ t banen skal være moderne og fin. Ellers er det nok aller mest aktuelt med en guide og bil som kan stå ved utgangen til ankomsthallen og ta deg med rett på sightseeing.

    Generelt vil jeg si at India er veldig verdt det. Delhi har flotte sights, og byen er en opplevelse i seg selv. God håndhygiene og spis noe godt stekt på et bedre hotell, så er ikke sjansene større en i resten av Asia vil jeg si.
     
    RoadKing and Upsaker like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du trenger en guide som kan plukke deg opp og ta deg med på en mat-tur fra gamle til nye Delhi så send meg en melding.
     

Del denne siden