https://simpleflying.com/delta-air-lines-air-france-klm-virgin-atlantic-new-partnership-indigo/ Kommende SkyTeam partner? Kjør debatt!
Hvis man reiser med IndiGo kan man brått komme til et Norse Atlantic fly … IndiGo wetleaser 6 B787-9 fly fra Norse
Indigo har godt over 400 fly i flåten så om en booker vilkårlig så er sjansen for å treffe en av Norse sine 787 ganske så knapp. Booker man seg inn på DEL-BKK derimot så øker sjansene betraktelig.
Det passert godt inn i miksen med et selskap med en slik geografisk plassering. Det blir også spennende å se hva det blir av Riyadh Air med tanke på allianse og om det på sikt skjer en fusjon med Saudia der Riyadh Air blir parten som står igjen. Det gir ikke mening at Saudi har to statlige flyselskap i samme segment.
Mitt kjappe svar er at det er mange ting i gulfen som ikke gir mening. Helt enig i at dette blir spennende. Jeg holder umiddelbart en knapp på at Riyadh blir det "nye" selskapet, og Saudia relegeres til et rent Hajj-play. Så blir spørsmålene kjapt a) Hvordan ser det ut med Qatar og Emirates/Etihad i sine respektive modeller? b) Vil Riyadh i praksis være avhengig av en allianse mens de bygger seg opp, eller klare seg fint uten? Tilbake til IndiGo: Jeg tror disse må gjøre "noe" for å imøtekomme Tatas offensiv med Air India. Usikker på om noen codeshares her og der er tilstrekkelig. I utgangspunktet tror jeg at moderne flyselskaper kan utvikle nye modeller som gjør at de ikke trenger allianser, men at legacyselskapene ikke er i stand til det. Jeg tror ST vil være veldig ivrige på å få inn IndiGo, men at sistnevnte kanskje ikke klarer å regne hjem et fullt medlemsskap.
Av allianser for Indigo om de går den veien er *A utelukket pga AI. I OW har man QR og BA som har veldig god dekning på India allerede. ST er den alliansen som har dårligst dekning i India, og dermed bør ha mest lyst på et selskap med base der. Nå er det ikke så voldsomt mye å juble for om man ønsker å fly biz for poeng, da de knapt har biz.
Ser at de omtales at IndiGo skal damplease flyene. Hadde ikke hørt om det før, men skal bety cockpit fra Norse og kabin fra IndiGo. Høres litt merkelig ut regulatorisk/sikkerhetsmessig, men de klarer vel å snakke sammen hvis det skjer noe.
Det jeg lurer på er codeshare opplegget Indigo har med Turkish, hvordan det vil gå hvis Indiogo går inn i en konkurrerende allianse?
Det ville vært naturlig at alliansepartnerne gav bedre vilkår enn TK. Utover det tror jeg ST er mer liberal på dette en de andre.