Inkaens fotspor - en tur til Peru

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 07. febr 2026 kl 21:22.

1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,715
    Bonuspoeng:
    183
    Etter fjorårets tur til Argentina, såvidt Brasil, og Chile konkluderte både fruen og jeg med at Sør-Amerika er et sub-kontinent vi trives i. Et ønske om å få litt avbrekk fra kulden i Norge hver januar/februar som vi har hatt som vane de siste årene, samt et ønske om å se Machu Picchu, ble fort et lite søk på flybilletter til Peru.
    KLM hadde heldigvis sluppet litt og turen ble bestilt. Tok kontakt med min venn Jack i Tipica Reizen, som ordet forrige tur og spurte om han kunne lage et opplegg for oss, med fokus på Machu Picchu. Da jeg fortalte at vi kun skulle være i Peru 9 netter mente han at vi var gale. Men samme det. Han kjenner våre preferanser og vet at vi trives med et program med litt fart, men også et viss nivå av komfort.
    Første forslag hadde en reise fra Cusco til Lima på samme dag som vi skulle reise Lima-Amsterdam... litt for mye risiko etter min smak og ba om å få flyttet det en dag. Hvorfor dette var et helt riktig valg finner dere ut litt senere i denne tråden.
    Jack ordnet med et program som omfattet alt av transfer, aktiviteter, guider, hotell og innenriks fly. Det meste var privat (fordi vi ikke er veldig glad i gruppe opplegg), LATAM ble premium economy og hotellrom stort sett superior eller suite "fordi jeg vet dere liker det" skrev Jack. Prisen var meget overkommelig, så forslaget ble bekreftet og noen slanter overført.

Det ble å leve litt ut av kofferten, for vi var innom Lima, Arequipa, Cusco, samt flere småsteder på veien til eller fra aktiviteter. Lengste opphold på hvert sted var to netter, men ofte kun en natt.

Men, la oss starte der reisen startet... i Trondheim. Siden avgangen var kl 0615 og bom + parkering koster omtrent det samme som taxi begge veier, ble taxi beordret. Opp grytidlig, men det er greit, for det er ren avslapping hele veien til Lima og det tar en stund.

Ikke noe tull med innsjekk denne gangen, for nå har jeg alle mine fornavn i SAS profilen, hurra!

Sikkerhetssjekken var ferdig på null og niks og da startet ventingen på ombordstigning. Lastet ned 9 Star Wars filmer på ipad'en, bare i tilfelle.

Boarding med gruppe 1 og ved vinduet mitt...

Dagens meny:

Meget OK frokostboks.

Enda bedre soloppgang :)

Last edited: 07. febr 2026 kl 21:41
    ccurrahee, paron, Lnbre and 7 others like this.
  2. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,715
    Bonuspoeng:
    183
    Litt under to timer etter avgang landet vi på et kjent sted, men selvfølgelig på den beryktede Polderbaan, som ligger noe som 6km unna terminalen. Så det ble "flytaxi" i 10-15 minutter før vi ankom hvilestedet for flyet. Bussen sto klar, noe som er veldig OK faktisk, for da havner man i hovedområdet og slipper å gå en kilometer mellom flyene.
    Det var massiv kø ved passkontroll, men det var ganske god fart på køen. Flyplassansatte kauket "de som har avgang [klokkeslett] kan komme hit" (og gå forbi køen). Før var det et skjerm med flygninger som kunne "snike" i køen, men dette opplegget funker muligens bedre fordi de sjekker faktisk ombordstigningskortet før man blir sluppet til den kortere køen.
    De ropte opp flygning som bare var 10 minutter før vår, så veldig mye tid på loungen var det ikke fare for...
    Passkontroll var smidig og vi rakk en liten tur i loungen. Ikke-Schengen området av Schiphol ga meg gode barndomsminner fra turen med mine foreldre. Denne delen av flyplassen ser jeg relativt sjeldent og Schengen-delen er egentlig ganske kjedelig i forhold.

I loungen plukket jeg bare en banan, gikk ut igjen og satt kurs til gaten. Det ble ombordstigning nesten umiddelbart.

Kjent syn...

Dagens fugl:

Hjemmet mitt de neste 12,5 timer.

Pre takeoff Champagne er et tegn på at turen virkelig er i gang!

Menyen ser OK ut.

Ololsen, ccurrahee, paron and 9 others like this.
  3. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,715
    Bonuspoeng:
    183
    Det er wifi ombord, men om du vil ha noe mer enn tekstmeldinger via whatsapp, messenger osv, så koster det litt. Jeg valgte gratisvarianten, for planen er å oppleve turen heller enn å ha nesen i en liten skjerm.

Jeg liker måten de presenterer sikkerhetsinstruksene med malte fliser i en slags stop-motion.

Utsikten er bra ved avgang.

Snack, ostekuber, og sjampispåfyll var på plass ganske umiddelbart etter at setebeltlyset slukket.

Ikke meget lenge etterpå startet serveringen. Forrett var en god suppe.

Til hovedrett hadde jeg valgt bulgogikylling, men den var lesset med paprika som dessverre er ett av mine mange allergier (ja, jeg sa A ordet), så jeg spurte om de hadde noe uten verken paprika eller fisk/skalldyr. Joda, vegetarretten, men siden jeg hadde forhåndsbestilt (ved avgang kom de og noterte førstevalget) kylling kunne de ta 20 minutter å varme opp retten. Null stress, har ingen annen plass å være enn i setet mitt.
    Siden det skulle ta tid, tok jeg anledningen å gå på do. Når jeg kom tilbake sto maten klar... Flyverten kom til meg og kunne opplyse om at en ble glad for å få mulighet til å servert kylling, for det var førstevalget men tomt, så jeg fikk alternativet, vegetar.
    Presentasjonen minner litt om noe som har vært spist før og har kommet i retur... men smaken var veldig bra!

Desserten så bedre ut, og smakte også bra.

En "dør" på flysetet... det har jeg aldri opplevd før. Det gir en irrasjonell følelse av privatliv, mens alle som går forbi bare kan se rett ned.

Ololsen, Lnbre, Calling and 1 other person like this.
  4. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,171
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja :) hilsen fra The Club på Lima ;) en vesentlig finere lounge en det SAS kan stille opp med.

Flyingdutchman liker dette
  5. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,715
    Bonuspoeng:
    183
    The Club er bra! Betjent bar og greier.
    Bare pass på å si at drink nr 2 er til partneren med en gang... for det fikk jeg spørsmål om "er begge drinker til deg selv?" :p (den ene var faktisk til fruen). Anbefaler alle 3 signaturdrinker.

6. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,171
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobber meg gjennom las cervezas artesanales

IMG_0267.jpeg

Ololsen, obay and Flyingdutchman like this.

Del denne siden