Innreise til Norge fra utlandet - karantene

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av TElg78, 15. nov 2020.

1. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,487
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg arbeider meg gjennom en haug med dokumenter for å finne ut, hva som venter på meg, etter jeg kommer tilbake hjem i Januar 2021. Ikke bare at det endrer seg hele tiden, for første gang på 12 år må jeg huske dokumentasjon om alt for å slippe hotell.

Hvordan fungerer det egentlig på Gardermoen? alle som kommer fra utlandet kommer gjennom grensekontrollen på terminal F (non-Schengen)? Eller hvordan kontrolleres det?

Tid spiller ingen rolle... må vente til neste morgen for å komme meg hjem... synes jo det er ba at det kontrolleres.

Så bostedsattest, ubegrenset oppholdstillatelse fra politiet, grunnboksutdrag om leiligheten min, ansettelsesattest... har jeg glemt noe som kan hjelpe på grensen? :D Eller bare skremme de med tysk pass først og så kommer jeg med dokumentene. Ich verstehe nicht :D

Men siste ordet er ikke talt uansett, siden SAS leker med bestillingene hele tiden. OSL - DUS er ikke den viktigste ruten som det ser ut. :D

2. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel for tidlig å si nå hva som gjelder for Jan 2021.

Edvard, kaiarne and Travellingalf like this.
  3. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kom til Gardermoen fra Frankfurt to dager siden. Ja, man kommer til «vanlig» passkontroll. Jeg er ikke norsk statsborger selv, men bosatt i Trondheim. Kontrollen var en enkel greie. Jeg ble spurt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal. Så spurte hun om jeg bodde i Trondheim og om jeg var klar over karantene reglene. Passet ble scannet. Deretter kunne jeg gå videre. Enkelt og greit. Folk i grensekontrollen virket hyggelig og korrekte. Det er sikkert en fordel å sitte på rad 1 på flyet for å unngå lang kø :D.

Likevel hadde dem satt opp et venteområde som var godt fylt med folk (sikkert 50 stykker) som – tilsynelatende – ble nektet innreise. Jeg fikk også med meg fem av disse som ble «eskortert» ned til bagasjehallen av en uniformert dame for å hente bagasjen og deretter sjekke inn på nytt. Hun forklarte prosedyren høylytt på engelsk, så det var ganske tydelig hva som skjedde her. Likevel, har du fødselsnummer og bosted i Norge tror jeg ikke at du har noe å frykte. Men ting endrer seg fort for tiden og dette her gjenspeiler kun mine egne erfaringer.

Last edited: 15. nov 2020
    TElg78 liker dette
  4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser nettopp at du skal overnatte på Oslo. Derfor følgende informasjon som jeg fikk fra politiet 3. november:

"...Ved grensekontrollen ved Oslo lufthavn burde du fremvise hotellbooking og flybillett videre. Regner også med at du kanskje har norsk personnummer/dnummer som du kan fremvise til Grensekontrollen, slik at vi kan etterse at du faktisk bor i Trondheim.

Jeg tror ikke at du vil få noen problemer med å sove en natt på hotellet i Oslo, så lenge du overholder karantenereglene og at du benytter deg av munnbind under reisen hjem til Trondheim, herunder også på flyplassen (da du egentlig er i karantene)...."

Denne informasjonen KAN være utdatert allerede.

TElg78 liker dette
  5. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,438
    Bonuspoeng:
    183
    Og innen januar er den sikker oppdater og forandret et par ganger. Minst. :confused:

TElg78 liker dette
  6. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,487
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer det.

Men etter 12 år i Norge har jeg alt jeg trenger da. Du kan jo ikke gå på do her i landet uten P-nummeret. :D

Og som tysk ordensmenneske har jeg ikke bare en perm med alle dokumenter, men også hotelbooking for Park Inn for å unngå buss, bestilling av Pizza fra bagasjehallen til henting, flere pakk ffp2 munnbind og andre munnbind for reisen. Føler meg meget organisert og i samsvar med tilbakemeldingene.

Men de burde jo si fra til hjemmekommunen at noen kommer. Alt for mange som bryter karantene og straffes (alt for milde). I he til og med en plan til forberedelse av karantene tiden for å unngå nødvendig matkjøp... I e gale

7. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Ha ha, det høres så kjent ut :D. Jeg bestilte også en bostedsattest for sikkerhetens skyld og tok med meg en 10 år gammel, tysk «Abmeldebescheinigung» for å være helt sikker. Men, det var ikke norske myndigheter jeg var redd for (etter ti år har jeg blitt vant til at alt her er bra organisert uansett). Jeg var derimot litt skeptisk at Lufthansa kunne etterspurt noe av dette ved innsjekk (dem er vel ansvarlig å frakte folk tilbake som blir nektet innreise).

Lykke til i januar!

TElg78 liker dette

Del denne siden