Veldig snart skal jeg ut på mitt livs første CT og First (og forsåvidt Business) tur. Jeg har skjønt det slik at det ikke er noe problem å sjekke inn mer bagasje ved en stopover gitt vi har nok igjen på kvoten. Det jeg lurer på, er det mulig å sende en kolli helt fram til destinasjon, mens en annen kolli sendes til en stopover, hentes ut, for så å sende igjen? Eksempel: vi har ruten osl-lhr-sin-icn. Kolli 1 sendes osl -> icn Kolli 2 sendes osl -> lhr (23:50 stopover) = shopping. Så sendes denne lhr -> icn Kolli 3 sendes sin -> icn Er dette som er enkelt å få til?
Jeg stod i 40 minutter mens jeg ventet på at en av innsjekkingsagentene fra SAS skulle klare å sende en koffert OSL-CPH-KRS, mens den andre skulle kun OSL-KRS. Det endte med at begge ble sendt til CPH og at jeg droppet den ene så fort jeg var utenfor sikker sone. Forundrer meg ikke om det er mulig, men det er i alle fall ikke 100% straight forward å gjøre det.
Uff. Det var ikke bra. Men hvis jeg skal prøve meg på slik sprell og sjekker inn på osl dagen før, er det bag TAG jeg bør se på for å få bekreftet om det er sendt riktig eller ikke?
Er det noe prinsipiell forskjell på å dra på 1 ift 2 kofferter? I ICN fungerer flybuss direkte til hotell meget bra, og det er mer stress å drasse på koffert(er) på flytoget. Jeg anbefaler å pakke det du trenger i carry-on. Det er jo ikke mer enn et døgn dere skal være i ICN, så burde være mulig. Om ikke gallakjoler osv må være med da
Det er på vegne av min bedre halvdel at jeg stresser med dette. Vi skal være et døgn i London, det er der hun mener hun vil trenge en av koffertene som hun visstnok skal fylle med britisk mote... Jeg vil sende alt til icn. Vi lander sent, så bussene går ikke lengre, så det blir taxi. Personlig foreslo jeg mest mulig mat og drikke, men hun var ikke helt enig
Jeg har prøvd en slik en med innsjekket baggasje, dog ikke to kolli med samme avreiseflyplass men til to forskjellige destinasjoner. Men magefølelsen min sier at det burde gå uten problem. - Innsjekking 1: (kolli 1) OSL - HND - Innsjekking 2: (kolli 2) FRA - TSA (kjøpte en Rimowa-koffert på flyplassen og sendte hele veien til destinasjonen) - Innsjekking 3: (kolli 3) HND - TSA (Denne er en tom bag som lå i koffert 1. Shoppet litt i Tokyo og trengte litt ekstra plass) - Innsjekking 4: (kolli 1) HND - TSA (Kofferten i innsjekking 1 ble sjekket inn på nytt. Her er det viktig å ta vare på baggasjelappen som du fikk på OSL da denne kan bli ansett som 4. kolli dersom du ikke kan bevise at denne er den samme som ble sendt fra OSL)
Poenget til trådstarter er jo når en sender to stk fra avreisedestinasjon med ulik ankomst. Som @Are skriver byr det på utfordringer for systemet. Det er mye lettere å sjekke inn et kolli til når man først er på reise.
Siden dere er to stk er det jo to ulike billettnr. Ettersom jeg ser kan kolli 1&3 knyttes til én person, mens kolli 2 til den andre personen. Da burde det være uproblematisk.
Det kan hende at det er vanskelig og utfordrende. Siden jeg er nysgjerrig selv, spurte en kamerat som jobber i EVA i Amsterdam. Han sier hos EVA er dette uproblematisk. Han kan selvsagt ikke svare for hva slags rutiner og regler andre selskaper har. Uansett er det bare å prøve,
Her var det mye feilinfo og antagelser. Det er ikke noe problem å hente ut bagasjen på LHR (som i TS sitt eksempel) - sålenge den tagges med LHR som destinasjon. Det gjøres på to sekunder bak skranken. Hilsen en som har sendt bags på innsjekk i snart 2 år
Ja, det kunne vi. Men i kombinasjonen, tenkte jeg å dra opp på OSL imorgen med bilen og få sjekket inn bagasjen, så når vi må ta flybussen 05.00 lørdag morgen, drasser med oss minst mulig. Siden min kone ikke kan være med, kan jeg kanskje ikke få sjekket inn noe kolli på hennes billett?
Klart du kan.. Automatisk bagdrop løser vel det? Med mindre det er noen svært spesielle regler for din destinasjon ..
@Are skilter med erfaring, ikke antagelse. Derav responsen fra oss andre. Flere av oss har varierende erfaring med innsjekk i mange henseende som i utgangspunktet skal være svært enkelt å løse. Dine to sekunder ble til 40 minutter i dette konkrete eksempelet med en annen kundebehandler.
Som så mange andre ting, så beror det vel på erfaring/kunnskap hos de på innsjekk. Her kan man møte forskjellige nivåer av kunnskap. Som i høst, skulle reise på ID med KLM ,Trd-Ams-Blq, hvor vedkommende på innsjekk mente at det ikke var mulig å sende bagasje med transfer på KLM. Nesten så jeg måtte vise henne hvordan man gjør det, og jeg jobber ikke på innsjekk. Gikk til slutt, men sier litt om kunnskapen til vedkommende. Og ja, litt andre regler for ID enn vanlig pax, men læll da gitt. Det meste er mulig, bare man har kunnskapen
Etter mye fram og tilbake, blir det til at vi sjekker inn alt til lhr og så sjekker det videre. En tom koffert fra eller til skal ikke være stort problem. Er ganske ny på dette. Nå har jeg fått varsle via app, email og SMS at jeg kan sjekke inn og også velge sete, men seter har jeg jo valgt for leeeenge siden. Skal jeg bare ignorere alt og møte opp på osl 2 timer før?