Så lenge FT er åpen, så sparer jeg som regel tid på den selv på OSL, ettersom køene vanligvis er ennå litt lengre i de andre slusene. Ettersom jeg som regel ankommer med bil, så ankommer jeg dessuten på "riktig" side ift. FT. Men når åpner den egentlig? Når jeg har avganger som gjør at jeg er på plass i security før kl 6 så er det sjelden den er åpen. På det tidspunktet er som regel de andre slusene med lite kø uansett, men likevel.
Er det noen som har fått klarhet i hvordan man egentlig skal ta med gjester gjennom de automatiske portene i FT? Ser det har vært spekulert i om man skal skanne sitt eget kort/BP og så la gjestene løpe etter en selv mens portene er åpne, eller om det funker å skanne sitt eget og gå igjennom og deretter la gjesten skanne sitt eget "rettighetsløse" kort/BP? Oppfatter da systemet at den "rettighetsløse" må være den forriges gjest, og sjekker samtidig at vedkommende har *A flight? Spiller det såfall noen rolle om man er på forskjellige bookinger/PNR?
Jeg skanna mitt eget BP og gjesten skanna sitt eget etterpå. Var litt usikker selv, men spurte vakta. Gjesten måtte være på samme flight. Ganske naturlig ellers kunne det vært mulig som statusløs og komme igjennom ved å satse på at den foran har EBG eller høyere.
Og SAS selger Pluss billetter med avgang sent på kvelden, og reklamerer med fast track... Finner ingen ting der som sier at da må man være der før kl 2100..
Da bør SAS omgående endre sine vilkår for EBG og EBD, slik at de gjenspeiler dette, evt finne en løsning. Det er pinlig å skulle ha med gjest på dagsaktuell SAS/WF/*A flight og likevel bli nektet.
Personalet i OSL loungen mente bestemt regelen om gjest i fast track gjaldt dagsaktuell flight hos SAS, Widerøe eller andre medlemmer i Star Alliance, og vilkårene under https://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/fast-track/ gir ingen grunn til å tro noe annet. Ergo må SAS enten skyte inn en passasje om at adgang for gjest kun gjelder når gjesten er på samme flight med SAS/WF*A eller få fast track til å endre praksis. SAS kan kanskje snevre det inn til å gjelde kun samme flight, men det synes jeg virkelig ville vært nokså smålig praksis, desto mer ettersom en nesten uunngåelig følge da vil være at SAS også begrenser lounge-adgang til gjester som kun er på samme flight.