Internasjonalt førerkort USA?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Norfindir, 07. febr 2016.

  1. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Skal leie bil i Fort Lauderdale. NAF mener at internasjonalt førerkort er en nødvendighet i USA, men har hørt det motsatte av andre.

    Hva sier Insideflyer ekspertene? :)
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har i alle fall leid bil i USA (og i mange andre land) uten å ha det. Senest for noen måneder siden. Norsk førerkort, pass og kredittkort holder lenge er min erfaring.
    Ikke en gang på over 20 års leie av bil utenlands har jeg blitt spurt om int. førerkort
     
    Norfindir liker dette
  3. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
  4. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
  5. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Var der i november, så knapt nok på førerkortet mitt når jeg hentet bilen...
     
  6. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Kan istemme. Har leid bil mange ganger over de 12 siste årene, i mange stater. Aldri blitt spurt om dette. Bare tull fra NAF.
     
  7. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har heller aldri hatt behov for å vise noe internasjonalt førerkort. Det eneste de stusser på er at førerkortet har ikke utløpsdato ;)
    When does it expire?
    It lasts until we are 100 years old?
    Whaaaaaat???:eek:
    :D
     
    TommyL and Helikopter like this.
  8. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Har heller ikke blitt avkrevd internasjonalt førerkort i US, forrige gang der borte så gjaldt det biler på tre forskjellige øyer på Hawaii. Tar meg ikke bryet med å skaffe det til Florida-turen i sommer... Fikk derimot vite av svigerfar at i Canada så fikk de ikke leid uten internasjonalt førerkort, men om det var selve leieselskapet eller loven vet jeg ikke.
     
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri blitt spurt om internasjonalt førerkort verken i USA eller andre land, og har hatt nærmere 100 billeier de siste 15 årene.

    Men, det jeg kan tenke meg er at om du blir stoppet av politiet, så har de en utfordring om de ikke skjønner førerkortet ditt.
    Har blitt stoppet noen ganger i blant annet fartskontroll, men har alltid sluppet unna med en liten advarsel, da jeg har en "å" i etternavnet, og det betyr visst mye ekstra papirarbeid ;-) En kollega som het Bjørn slapp også unna med advarsel i USA pga navnet :)
     
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Har kjørt litt rundt i Midtøsten og der var det definitivt nødvendig med dette NAF-papiret.
     
    Bjoern In America liker dette
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har bodd i USA, og jeg både eide og leide bil. Brukte aldri noe annet enn mitt norske førerkort.
     
    Bjoern In America liker dette
  12. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Internationalt førerkort må være svindel! I USA trenger du ikke et slik "førerkort"!
     
  13. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Etterheng fra kolonitiden. Førekort i Europa utstedes i dag etter samme standard og ingen andre enn de som tjener penger på det, anbefaler internasjonalt førerkort.

    For å snu på det, her i USA har alle stater forskjellige design, og jeg har leid bil både i Norge og andre land uten spørsmål med førerkort fra både Georgia og Washington.
     
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Finnes det noen sider med info om dette som ikke selv selger internasjonalt førerkort? Mistenker at dette er et behov drevet fram av de som selger...
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Utvilsomt. Iallefall hvis NAF påstår at du må ha i USA. Da vi var i New Zealand var det utleiefirmaet som sa at vi måtte ha det. Jeg vil nesten forvente at ethvert seriøst utleiefirma vil opplyse om dette er påkrevd.
     
  16. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Aldri blitt spurt om det i USA nei - har heller ikke anskaffa meg det heller.
     
  17. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Blei påkjørt av ei ung dame som satt og sendt SMS og ikke la merke til meg i farten, fikk beskjed av Hertz at jeg måtte ha politirapport. Det var ikke noe problem med et vanlig norsk førerkort stilt overfor lovens lange arm. Men han var litt oppgitt av den unge damen som var mest opptatt av mobilen :)
     
  18. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Dessverre er det der et vanlig problem i USA - finnes ingen føderal lovgivning mot det og lovene varierer veldig fra delstat til delstat.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bekrefte dette. En kompis fikk sin Harley rygget ned av ei som ikke var flink å bruke speilene. Lovens lange arm ble tilkalt og alt ordnet opp i. Ikke et kvidder om internasjonalt førerkort. Dette var Nevada.
    Mens det stemmer at statene har egen lovgivning som godt kan gå på tvers av det føderale (jamfør Colorado m. fl. og Marihuana) så er det mitt inntrykk at når det gjelder emner som leiebil og turister, så ser man Amerikanerne på sitt beste; "Let's keep it simple".

    Ettersom min erfaring også tilsier at mange Amerikanere ikke har mye erfaring med internasjonal ferdsel, let alone internasjonale dokumenter, så tenker jeg også at et internasjonalt førerkort er noe de vil stusse over. Dagens førerkort er dessuten svært visuelt, med unntak av særnorske (ok, EU da) tiltak som flere motorsykkelklasser (en amerikaner ville ledd seg ihjel) så er det ganske tydelig hva man har førerkort for.

    Med unntak av noen sære greier (som f.eks New Zealand) så tror jeg at i de aller fleste sammenhenger så er internasjonalt førerkort en greie som dør ut.
     
  20. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde det heldigvis med i Sør-Afrika, da måtte jeg vise det for å få leid bil en av gangene jeg var der. Andre ganger har jeg sluppet.
     

Del denne siden