Mange grunner til å dra til Irland, få til ikke å dra tenker jeg. Særlig om er glad i været som presenteres her på forum fra "solkysten". Matmessig var det hit and miss for oss. Men det handlet også litt om timing og gå/avstander osv. Det finnes en god del god pub mat i landet. En må bare treffe riktig.
På veien nedover var vi også innom Bunratty slott og folkepark. Altså folkemuseet, med utgangspunkt i en borgtårnsruin. Ganske stilig, litt harry og med god rullestol til gamla.
Byene på syd østkysten varierer altså veldig. Vi kjørte langs kysten og besøke to mindre byer. Den ene full av omreisende fornøyelsespark, arkader og gambling. Chippies og rånebiler og arbeider klassen på ferie. Den neste, kulissene for en liten idyll der Agata Kristies karakterer hadde passet inn. Skal en på tur så les deg opp på hvor du vil og hvilken stemning du vil ha.
Tramore : Hølet av en badeby. Som merkelig nok hadde en superb Japansk hage i skråningen ned mot byen. Lafcadio Hearn Japansk hage var verdt et besøk.
Venstrekjøring går stort sett greit for meg. Trafikken i irland er vel som i Norge. Det kjøres mye på fartsgrensen og ikke alle føler med i speilet på motorveiene. Mens på trangere landeveier med hekker og trær går det ofte litt fortere en i Norge som er fylt av 50/60 soner og ikke 80. Vei standarden er varierende, men ikke dårlig. Og handicaptilassingen er kommet langt. Når en ser bort fra gamle bygg som ikke alltid kan ha alt på plass.
Matmessig spise vi fra godt ferskt og spenstig til det litt for tradisjonelle med for mye potetmos og kokt gulrot. Med en mer mobil gruppe ville nok flere av måltidene sittet på smak og konsistens. Men vi led ingen nød. Også er det hyggelig med en kultur der en Guinnes alltid er svaret på det meste.
SAS hjem var stappfullt igjen. Denne gangen var det reker ombord. en blanding jeg synes var bedre en kyllingen og laksen jeg har fått i + de siste gangene. Litt å drikke ble det også. Pensjonisten ble levert i heimen og var fornøyd. Også rakk vi Øya og selveste Gabrielle til slutt. Takk for turen
Tusen takk for flott reisebrev! Jeg skal tilbringe en lørdagskveld i utkanten av Waterford i slutten av november (ikke for været, det skal sies). Etter å ha lest reisebrevet vurderer jeg heller å booke hotell i Wexford enn i Waterford, til tross for en halvtime ekstra taxitur sent på kvelden med øl innabords. Skjønner det er smak og behag, men ville du tenkt det var verdt den ekstra halvtimen i bil (pris har ingenting å si her)?
Jeg tenker noe som sånn. At hvis du skal gjøre noe mer en en øl etter de som skjer i utkanten av Waterford så er Wexford bedre. Skal du med familien vil de sette pris på Wexford kontra Waterford. Skal du med gutta som er vant til Dublin og fotballkamp finner dere sikkert en pub i Waterford å drikke litt på. Men gå gata i Waterford var ikke noe hyggelig sted. Det meste stengte tidlig og det var som å gå de nederste kvartalene av Carl Johan og sidegater. Litt mye salg kjøp og slitne liv.