Italia-tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Rapolo, 13. mai 2025.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,835
    Bonuspoeng:
    183
    Verdens beste land manglet egen tråd.

Planlegger å ta en uke på vestkysten av Italia i forbindelse med et bryllup i sommer. Er det noen som har forslag til destinasjoner og eventuelt tips til overnattingssteder fra Genova i nord til Roma i sør?
    Vi (to voksne) ønsker primært å bo på samme sted hele oppholdet, men har leiebil til å komme oss rundt ved behov. Ønsker i utgangspunktet noe som ligger i gangavstand (maks 2 km) til sjø og strand, men det er også aktuelt med noe mer inn i landet om det er tilgang på basseng.

Last edited: 14. mai 2025
  2. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Her har jeg masse tips. Vil umiddelbart trekke frem portofinohalvøya og da bo i Santa Margherita Ligure. Et fantastisk hotell vi har bodd på flere ganger er Hotel Continental. Masse å gjøre i området. Alternativt bo i litt mindre Camogli og bo på Hotel Cenobio dei Dogi. Har masse restaurant tips om du drar til et av disse stedene.

Feks Cinque Terre ligger kun en kort kjøretur unna.

3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Vi bodde i Castiglioncello, og det var greit nok det. Det er dessverre veldig dyrt de fleste steder å få seg en bra plass på stranda, generelt synes jeg det er andre land som egner seg bedre for sol og bading. PS: Elsker Italia, gifter meg der selv neste uke

Langs den kysten bør man definitivt få med seg Cinque Terre, men ville parkert leiebilen og brukt dagsbillett med toget

thfagert, Henrik and Rapolo like this.
  4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har planlagt halvannen uke på Elba i sommer som vi gleder oss stort til. Der skal vi først være i Chiessi på vestsiden av øya litt utenfor allfarvei, deretter tilbake mot Portoferraio på en gård utenfor (Tenuta Santa Caterina).

I fjor hadde vi en natt på en liten perle øst for Lake Como. Fin beliggenhet, vi kom bilveien fra nord over Berniapasset. Byen heter Sondrio og vi bodde på Agriturismo Olmo. Nydelig restaurert gammelt hus litt oppi fjellsiden med god komfort og en helt fantastisk bra frokost. Fyren som driver det har en restaurant nede i sentrum også som serverte veldig god mat, det samme gjorde Trattoria Cima 11 til lunsj.

Såpass bra var det at vi i år har tenkt oss tilbake og skal bruke et par dager der. Ganske kort vei bort til byene rundt Lake Como også og det slår meg som mye mindre hektisk enn det var der på de små stoppene vi hadde.

5. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Som italiener anbefaler jeg vanligvis å reise lengre vest i den kysten, og opp på fjellene. Der har man skikkelige perler som Apricale, Perinaldo, Dolceacqua, Bussana vecchia, Civezza osv.
    Men, litt langt unna Roma så klart

Rapolo and oggaman like this.
  6. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    93
    Elsker selv også Italia, og gifter meg der uka etter Preference (lykke til!). Sier meg enig i at det nok ikke er landet for en typisk badeferie, og akkurat kysten på den strekningen har jeg ikke all verdens erfaring med. Men det fantastiske med Italia er jo at det ligger sjarmerende byer overalt. Mange av de stedene vi har likt aller best har vi aldri hørt om før, men havnet i ved tilfeldigheter eller at det var midt i en lang kjøreetappe.

fly4fun, Rapolo and Preference like this.
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,835
    Bonuspoeng:
    183
    Vi var inne på tanken om å dra til Elba, men holder oss nok på fastlandet denne gangen. Det ser ut til at vi lander å leie et hus/leillighet i landlige omgivelser litt nordvest for Lucca. Videre blir det nok å utforske Genova Portofino, Cinque Terre og Lucca som dagsutflukter.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er det som er så herlig med dette landet, det ligger ukjente perler på rekke og rad. Jo lenger bort fra storbyen, jo bedre.

thfagert liker dette

Del denne siden