Japan i mai!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gullars, 27. febr 2018.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,871
    Likes mottatt:
    64,780
    Bonuspoeng:
    293
    Overføring fra Trumf til eurobonus går nesten umiddelbart, og koster ingenting.
    Derfor en veldig fin måte å overføre poeng fra andre.. Trenger bare ebnr og etternavn (hvis jeg husker rett)
     
    Gullars liker dette
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjenner jeg er veldig gira på First jeg nå. Skal få ordnet meg med poengene på et vis :) Noen som har en formening om hva avgiftene kommer på, sånn omtrentlig?

    Jeg har søkt litt på utreise 10/5 og hjemreise 26/5 med utgangspunkt i Frankfurt, Munchen, Paris og London (noen flere jeg bør prøve?), og ser at det er flere alternativer for First. Er det noen av disse som av dere anses bedre/verre enn de andre? Flyselskapene det står mellom er jo Thai, Air China og Asiana. Har inntrykk av at Thai og Asiana kanskje er hakket over Air China? Er det stor forskjell på First når det gjelder de ulike flymaskinene?

    Utreise:
    Munich, DE (MUC) to Beijing, CN (PEK - Capital)
    13:30 - 5:10 (9h 40m)
    CA 962 | Boeing 777-300
    Operated By Air China

    Munich, DE (MUC) to Bangkok, TH (BKK)
    14:25 - 6:05 (10h 40m)
    TG 925 | Boeing 747
    Operated By Thai Airways

    Paris, FR (CDG - Charles de Gaulle) to Beijing, CN (PEK - Capital)
    20:20 - 12:25 (10h 5m)
    CA 934 | Boeing 777-300
    Operated By Air China

    London, GB (LHR - Heathrow) to Beijing, CN (PEK - Capital)
    20:25 - 13:05 (9h 40m)
    CA 938 | Boeing 777-300
    Operated By Air China

    Hjemreise:
    Seoul, KR (ICN - Incheon) to Frankfurt, DE (FRA)
    12:00 - 16:30 (11h 30m)
    OZ 541 | Airbus A380-800
    Operated By Asiana Airlines

    Beijing, CN (PEK - Capital) to Frankfurt, DE (FRA)
    14:00 - 18:15 (10h 15m)
    CA 931 | Boeing 747
    Operated By Air China

    Beijing, CN (PEK - Capital) to Paris, FR (CDG - Charles de Gaulle)
    13:35 - 18:40 (11h 5m)
    CA 933 | Boeing 777-300
    Operated By Air China

    Beijing, CN (PEK - Capital) to London, GB (LHR - Heathrow)
    14:10 - 17:45 (10h 35m)
    CA 937 | Boeing 777-300
    Operated By Air China

    Bangkok, TH (BKK) to London, GB (LHR - Heathrow)

    0:55 - 7:15 (12h 20m)
    TG 910 | Airbus A380-800
    Operated By Thai Airways
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner det blir mye mas på meg nå, men siden jeg ikke har Trumf selv kjenner jeg ikke så godt "vekslingskursen". Hvis jeg skal kjøpe 300 Trumf av en kompis, betaler jeg ham da 300 NOK?
     
    Shyneno liker dette
  4. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    På butikken er 100 kroner på trumfkontoen det samme som 100 kr i hånda. Men for oss er 100 trumfkroner det samme som 1389 eurobonuspoeng. Men får du kjøpt 300 for 300kr så go for it.
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har kjøpt en del Trumf fra familie. Har betalt 1:1 for dette. Det gir de samme verdi som i butikken.
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Gjennom diverse nettsider får jeg inntrykk av at First hos Air China ikke er på nivå med de andre (er dette gjengs oppfatning?), og forsøker derfor å styre unna dette. Ettersom Asiana på returen gir flyplassbytte i Seoul, synes da Thai å være beste alternativ begge veier. Jeg har da havnet på følgende ruter som de mest foretrukne på tur/retur for øyeblikket. Kommentarer til dette?

    Utreise:

    Munich, DE (MUC) to Bangkok, TH (BKK) (First)
    14:25 - 6:05 (10h 40m)
    TG 925 | Boeing 747
    Operated By Thai Airways

    Bangkok, TH (BKK) to Hong Kong, HK, CN (HKG) (Business)

    8:00 - 11:45 (2h 45m)
    TG 600 | Boeing 777-300
    Operated By Thai Airways

    Hong Kong, HK, CN (HKG) to Tokyo, JP (NRT - Narita) (Business)
    14:55 - 20:10 (4h 15m)
    NH 810 | Boeing 767-300
    Operated By Air Japan

    Hjemreise:

    Tokyo, JP (NRT - Narita) to Bangkok, TH (BKK) (Business)
    17:25 - 21:55 (6h 30m)
    TG 677 | Airbus A380-800
    Operated By Thai Airways

    Bangkok, TH (BKK) to London, GB (LHR - Heathrow) (First)
    0:55 - 7:15 (12h 20m)
    TG 910 | Airbus A380-800
    Operated By Thai Airways


    Målet vil da være å få byttet utreisen til Lufthansa First to uker før avreise, mens jeg egentlig synes returen med noen timer på loungen i Bangkok virker ok som den er. Virker dette som en fornuftig plan?
     
  7. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Virker som en grei plan, men hvis du er fleksibel på datoer så skal det være mulig med First også på NRT-BKK. Mulig Thai slipper mindre billetter på den for tiden, synes jeg leste noe om det.

    Ellers er det jo lite optimalt med mellomlanding kun noen timer i HK. Regner med du ikke fant plass på noen direkteflighter til Tokyo? Kan være en ide å sjekke BKK-KIX, der er det ofte mer ledig - også på First. Da kan man ta en natt eller to i Kyoto/Osaka og tog til Tokyo med open jaw løsning, evt. fly til Tokyo som siste segment.
     
  8. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Eller en norsk vaffel og en Nøgne Ø på baren "ØL Tokyo" som også ligger i nærheten ;)
     
    sutenai liker dette
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Vet du hvordan jeg får booket togbilletter med Shinkansen fra Osaka til Tokyo? Leter og leter på nettet men finner ikke hvordan dette er mulig.
     
  10. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    519
    Likes mottatt:
    675
    Bonuspoeng:
    93
    Her, tror jeg...
     
    indahla liker dette
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    41BCC7AE-A5FE-4477-AF56-ED3BFD78707E.jpeg

    Betalte en kompis 300 kroner for Trumf-poeng, og kan da booke First! Krysser bare fingrene for at fruen får innvilget ferien, så kan vi bestille :)

    Noen med formening om hva skatter og avgifter vil komme på?
     
    Travellingalf liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,313
    Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv disse, vi hadde god erfaring med dem.
    https://www.japanspesialisten.no/japan-rail-pass/
     
    indahla liker dette
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er "alltid" 3-4000kr per pers.
     
  14. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    375
    Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Ca NOK 3.000 per person
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,017
    Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært nede i 2450 kr t/r OSL-DPS, en litt lengre rute ga 3231,-. Første gang jeg har sett noe så lavt.
     
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har møtt litt utfordringer, og jeg lurer på om hele strategien må gjøres om på.

    Min bedre halvdel har fått avklart ferien sin. Denne er i utgangspunktet uke 19 og 20, men det viktigste er at hun er tilbake til et kurs som starter 24/5. Dette gir oss potensielle returdatoer 20.-22. mai, og avreisedatoer 4.-6. (i verste fall 7.) mai.

    Utfordringen er at markedet mellom Europa og Asia synes å være tilnærmet støvsugd for First-billetter i denne perioden. Jeg finner en tur med Air China 6/5 fra CDG til PEK og retur med Air China til LHR/FRA/CDG den 21/5.

    Jeg har lest ar Air China sitt First-produkt ikke er noe særlig bedre enn Business-produktet til øvrige flyselskaper. Er dette gjengs oppfatning? I så tilfelle er det jo ikke noe vits i å bruke ekstra poeng på det...

    Hva tenker dere er best strategi herfra?

    1) Booke Air China og satse på å få endret til Lufthansa 14 dager før? Spørsmål:
    A) Vil jeg også kunne ombooke dato hvis jeg gjør dette, slik at jeg kan endre avreise til fredagen (dersom ledig) selv om mine opprinnelige billetter er søndagen?
    B) Er det andre selskaper enn Lufthansa som legger ut flere billetter og som jeg bør være oppmerksom på?
    C) Er det riktig at det er 150 NOK per pers for denne typen endringer?

    2) Booke Business og spare de ekstra poengene? Spørsmål: Vil jeg da kunne oppgradere til First dersom jeg får tak i Lufthansa-billetter? Fortsatt 150 NOK per pers i endring?

    3) Finne et annet reisemål?
     
  18. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Gullars:

    Ville satset på å bestille business nå i den situasjonen. Siden du skal være på tur et par uker kan du kun satse på å få Lufthansa First på vei ned (kan ikke endre på en EB-tur når reisen er påbegynt). Returen er altså utfordringen, såframt Air China ikke er så aktuelt er dere avhengige av at noe annet åpner seg. Tror det er best odds for at noe dukker opp på TG via Bangkok.

    Når turen først er bestilt, kan du overvåke BKK-MUC, BKK-LHR og BKK-CDG på de tre aktuelle hjemreisedatoene. BKK-CDG er spesielt lovende, ser F7 og F9 på et par av datoene dine. Skulle det åpne seg kan du endre bestillingen din slik at du har sikker First på returen, og en midlertidig Air China First på utreisen. Den får du forhåpentligvis endret til LH når det nærmer seg...

    Hvis du vil ha maks odds for at dette flasker seg bør du den initielle bookingen være via Bangkok på returen, slik at du er klar til å bytte over til TG first når det åpner seg.

    Tror jeg ville bestilt noe sånt som følgende retur nå:
    20.5 17:35: KIX-BKK (Thai A350) biz
    (3,5 timer mellomlanding i BKK)
    21.5 00:55 BKK-OSL (Thai 777) biz

    Edit: Ser ut som gode odds foreløpig på utreisen, med F8 både på MUC-HND og FRA-HND 4. mai.
     
    Last edited: 18. mars 2018
    Gullars liker dette
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Har nå funnet to ruter til/fra Asia på First som ikke er Air China:
    FRA-ICN 3/5 med Asiana
    ICN-FRA 20/5 med Asiana

    Problemet er bare at det virker helt umulig å komme seg fra ICN til Tokyo eller Osaka på vettugt vis... Har jeg noen alternativer her, eller ICN et dårlig valg når man skal til Japan?

    Alternativt blir det å gå for ditt tips, @Scribble. Oppsummert kan jeg da gå for følgende:

    Tur:
    06.mai CDG PEK Air China First CA934 Boeing 777-300 20:20 12:25
    07.mai PEK HND Air China Business CA421 Airbus A321 14:35 18:55

    Retur:
    20.mai KIX BKK Thai Airways Business TG673 A350-900 17:35 21:25
    21.mai BKK OSL Thai Airways Business TG954 Boeing 777-300 00:55 07:25

    Med håp om å få ombooket turen til Lufthansa First med avgang 3.-5. mai, samt oppgradering av retur fra Business til First (samme rute). Har jeg oppfattet riktig at dette synes som den beste strategien?
     
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    For en "ufaglært", hva betyr at du kan se F7 og F9 på returen og F8 på utreisen? :)

    4. mai hadde jo vært helt perfekt utreisedato...
     

Del denne siden