Japan: Runde 2 (og et sabla langt reisebrev!!)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Neonex, 06. april 2024.

1. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Årets påske har blitt et sammensurium av rare og knotete reiseruter, lite planlegging, dårlig planlegging, gode opplevelser, frihet, irritasjoner, lærdommer og vettig/uvettig pengebruk (alt etter hvem du spør). Her kommer du til å trenge lesepauser. For dette blir et langt reisebrev!

Turen begynte med hastefri fra jobb. Grunnet antall legs og problemer med ulik avreise/landingsflyplass innad i Japan måtte jeg nemlig starte utreise fra Barcelona via Szhenzhen i Kina og til Tokyo. SAS hadde ikke bonusseter, så måtte ty til KLM/AF og fikk endelig brukt noe av den solide kontoen jeg bunkret opp fra Ressurs flyingblue-dagene.

21-22/3

Til Barca

Måtte ha en overnatting og valgte noe som var ganske nærme flyplassen. Det jeg ikke tenkte på var at noe som hadde mer nærhet til banestopp ville vært vesentlig smartere. Var 8 min å kjøre, mens kollektivt ville ta 1,5t. da måtte det bli taxi og kunne plusse på 2 x 25 € på romprisen, så ville vært vesentlig rimeligere å ta noe sentralt. Første pengelærdom…

22/3

Til Kina

Var egentlig ikke i reisebrev humør på flygningen så ble lite bilder både i Barcelona og på flygningen. Kul liten maskot ZH hadde hengende på do, da, om ikke annet...

20240322_131725.JPG

I BCN forteller de meg at det er ingen codeshare med ZH og ANA, så jeg må derfor hente ut baggasjen på SZX. Dette var et helvete, da flyet ankom 0700 på SZX. Jeg måtte deretter ha et visa on arrival skjema (med litt tilhørende knoting i tollen og frem og tilbake). Jeg hadde tid til det, så det var ikke det, men likevel – knot. Problemet var at det eneste ANA-flyet den dagen (mitt) gikk kl 17. Og innsjekkingsskrankene åpner i Asia som regel 2-3 timer før tidligst (LOT har det samme i Seoul, tror de har det i Tokyo også). Altså var jeg stuck utenfor loungeområde og alt og måtte pent vente til kl 14 da de åpnet skranken. Prøvde meg på en spansk en og gå til en disk da det stod et fly merket med NH på flight-tables (codeshare). Problemet her var at den innsjekkingsskranken det stod på fulgte jeg med haukeblikk i flere timer og der var ikke en kjeft. Så vente måtte jeg. Er en meget rimelig flyplass, men jævlig stress å få betalt noe som helst. Tror det er noe alipay greier ute og går. De fleste butikkene gikk og hentet en annen terminal som tok visa/mc. På ankomst fikk jeg en lounge voucher, hvor de sa du kan velge mellom 2 lounger (en vip lounge som også er PP-accessible) og ZH/CA sin. De påpekte at du kun fikk gå inn en av stedene. ZH/CA sin står vitterlig merket biz/FC og *A gold. Prøvde å si at jeg er det OG har biz billett, men dragen sprutet bare flammer tilbake… Loungen er ganske meh. Gode stoler, og kan få noodle dishes made to order, men synes ikke den var noe god den retten jeg prøvde på. Loungen har pepsi. No bueno for en cocacoliker som meg…

Ved ankomst Japan var jeg ganske usikker på om jeg rakk baner mtp tid i immigration osv, så for å være på den sikre siden booket jeg First cabin hotel, et halvveis kapselhotell på Haneda. Litt dyrt for 1000 kr, men sånn går det når man booker i siste liten. Pengelærdom 2. Fikset esim før jeg la meg. Gikk for Sakuramobile 20 GB, da jeg leste at de skulle ha god dekning i hele Japan, og jeg skulle litt overalt (sør, vest og nord). Måtte ut med 7k yen. På flyplassen i Osaka på hjemreisen så jeg sim med unlimited data til 4k yen, så overbetalte kanskje litt her? Relativt kjapt i seng. Sengen var steinhard, så tok litt tid å sovne.

"Dag 1" Tokyo 23/3

Tok meg god tid frem til kl 10 00 (checkout-tid). Deretter tok jeg buss til de andre terminalene hvor banen fantes. Her vil jeg tipse mine med-bonusbrødre om følgende. Welcome-suica kortet du kjøper her kan betales med kort. Jeg gikk der for 2 000 yen. Her burde man nok gått for minst 10 000. Når du fyller på kortet, må du nemlig bruke cash. Du kan bruke kortet på alt fra betaling i butikker, til kollektivt, på brusautomater osv. Så selv om kortet utløper etter 28 dager, så får man lett brukt opp pengene. Jeg fylte nok på for 10k ila perioden med dagsbilletter, fares og farting i diverse byer samt betaling på brusautomater (Jeg lærte nemlig av tabben i fjor da jeg gikk for 2 ukers rail pass og brukte det 4 dager til subwaylinjene i Tokyo). Det skal visstnok være mulig å ha noe tilleggsgreier på welcome-suica som gjør at man får 1x 24t gratis kollektivt på metroen i Tokyo. Jeg tror dog ikke dette ble aktivert automatisk (enda de sa det da jeg spurte), så måtte slukøret betale.

Dro til Akihibara, og hadde planer om å stue baggasje på stasjonen. Lettere sagt enn gjort. Fant et sted via google 200m fra stasjonen som tok 1k yen for å stue 2 bagger frem til kl 19 (hadde checkin på airbnb kl 15, så det passet fint). Så var det bare å traske bort og stille seg i kø til Tonkotsu Marugo (som jeg også spiste på i fjor). Etter å ha stått 30 min i kø og jeg var nærme nok til døren med skiltet der det stod cash only, hadde jeg litt noia! Hadde heldigvis nok lapper igjen i sekken fra turen i fjor som jeg hadde tatt med meg igjen. Gå for loin tonkotsuen. Det er den beste.

20240324_125924.JPG

Siden dette var en søndag, hadde jeg planer om å endelig få med meg Yoyogi park. Men så er man nå i Akihibara og glaner og kommer over den ene elektronikksjappen etter den andre. Og sånn går nu dagan… Plutselig var dagslyset gått og det var lite vits. Dro og sjekket inn på airbnb og tok en liten pause og la slagplan for å runde de «store» elektronikkbutikkene i Tokyo. Du har 3 kjeder; BIC Camera, Yodobashi camera og Edion. Så har du noen utover det. Jeg har trasket i MANGE slike ila tiden min i Japan… Forsøkte å kategorisere og gruppere slik at jeg kunne rekke over flest mulig. Endte opp med kveldstur til Shinjuku og elektronikkbutikkene som lå der og en ichiran ramen til kvelds. Traff meget godt med kombinasjonen denne gangen. I seng til kl 1.

20240324_231149.JPG
    20240324_231153.JPG

Dag 2 Tokyo 24/3

Sov som en stein til 12 (ulikt meg). Kjapt opp og finne databrus (rette typen) - verre enn først antatt.

Tok til takke med 7 11 gyudon + stor boks cola til frokost.

Været i Tokyo var ordentlig dritt kontra i fjor. Da møtte vi sol og konstant 12-20 grader. Jeg hadde med meg både ullfrotte, jegerlue, fleece, regnjakke, dunjakke og shorts. Og alt sammen har jeg fått bruk for en eller annen gang ila turen…I dag kom det også masse regn.

Plutselig var klokken 1500 etter litt vandring, trasking og søken etter frokost.

Endte derfor opp med en kort tur rundt Kappabashi, hvor det meste stenger 1700 (noe 1730).Du vet du er kommet rett når du møter på han karen her

20240325_154524.JPG

Er du matinterresert og på jakt etter utstyr er det veldig interessant å gå der. Jeg har gjort det samme i Sør-Korea og synes generelt prisene der er VELDIG mye bedre. Så skal du storhandle ting gjør det i Seoul. Noen ting kan være fine å kjøpe i Japan.

Etter Kappanbashi ble det litt mer BIC camera og shopping. Ble litt småplukk (kabler, hansker osv).

Dag 3 Tokyo 25/3

Ny runde og tidlig på på Kappanbashi. Skulle handle det jeg hadde sett meg ut dagen før. Endte opp med noen små luddige stativ-saker som er til å sette tonkotsuene på etter man har fritert dem så oljen kan renne av og de ikke blir soggy og shokupan-former. I Kappanbashi får du tax free refund i cash. Vær obs! Refunden er helt i enden av gaten. Så for meg som da handlet det meste og verste i starten av gaten så var det toppen av idioti. Måtte da traske hele veien opp igjen, få refund, og så traske tilbake. Fikk da bruk for stroppe-taktikken for første gang på turen.

20240325_161644.JPG
    20240326_110908.JPG

Dag 4 26/3
    Dag 5 27/3

Resten av dagene i Tokyo gikk litt i surr; gikk for én ekstra dag utover planlagt, og stort sett gikk det i mer elektronikkbutikker, samt sportsbutikker (Super sports xebio er her anbefalt, er en slags XXL department store japansk variant). Dette kombinert med spising og Yoyogi park på en finværsdag. Tok et lite avbrekk da jeg så en tenåring som hadde et trikse/skillshow i parken.

På kvelden fant jeg ut at jeg måtte gjøre opp for meg etter fjoråret og få prøvd Kaiseki 511 etter anbefalingene her innenfra, og fra en kompis som har prøvd den. Jeg gikk all out, og gikk for 300g wagyu, en av hver sort. Hele herremåltidet endte vel opp på nesten 2 dagslønner (4500), og må ærlig talt si at jeg synes det var forferdelig dårlig valuta for pengene. Det var bra, men jeg fikk en voldsomt mye mer wow-opplevelse i fjor da jeg spiste hanwoo i Sør-Korea for første gang (og til ¼ av prisen. To be fair så har banchanene (siderettene) en masse å si mtp det). Wagyu-sushien var en høydare. I tillegg vil jeg egentlig kun anbefale loin varianten av kjøttstykkene du kan velge mellom. Den dyreste varianten med det franskklingende navnet chateaubriand var ikke så voldsomt imponerende. Men da har vi nå i hvert fall prøvd det. Litt snurt hjem igjen og i seng før avreise dagen etter.

20240327_220646.JPG 20240327_220840.JPG 20240327_221549.JPG 20240327_222209.JPG 20240327_222217.JPG 20240327_223403.JPG 20240327_224301.JPG 20240327_225547.JPG 20240327_231958.JPG

Attached Files:

Last edited: 06. april 2024
  2. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 6 28/3 Avreise Osaka

Sjekket ut, hadde kjøpt meg en gyudon + monster til frokost og nøt det i en liten park utenfor airbnben før jeg skulle ta kursen mot Shinkansen. Jeg stresset voldsomt med Rail pass og at jeg ikke hadde bestilt på forhånd, men dette var null stress. De har sperret for at du kan kjøpe in-person fra 1. okt 2023, men det er ikke verre enn at du betaler på nettsiden https://www.japanrailpass-reservation.net/ (som er den offisielle), stikker innom et kontor og viser reservasjonsmailen og pass + visitor stamp, så får du det null stress. Da kan du også bruke online-nettsiden til å booke seter.

Dette var dessverre også dagen pcen min for alvor ble klar for å gå inn i pensjonistenes rekker. Er en sabla god pc som jeg kjøpte brukt (så godt som ny) for 5k på finn for en god del år siden. Fantastisk tastatur, kan spille noe på lav-middels og har numpad. Tror rett og slett det var spenningen i stikkontakten som tok knekken på skjermen da kontakten vippet litt opp og ned, så nå er det masse irriterende barer og slikt i skjermen, og liten tekst er uleselig. Den var allerede småknekt i ene hengselet så måtte åpnes med omhu, så det var nok på tide... Etter dette gikk jeg rett på daiso og kjøpte maskeringsteip etter inspirasjon fra en kar her på IF til alt man kunne bruke det til.

20240405_174629.JPG
    Bilde tatt i SAS-loungen, men viser skjermens nåværende forfatning

Ankomst Osaka ca i 15-tiden. Rett på innsjekk, dumpe baggasje. Ganske grei value for money.

20240328_170718.JPG 20240328_170731.JPG 20240328_170742.JPG 20240328_170746.JPG 20240328_170800.JPG 20240328_170809.JPG
    Osaka har fantastisk kollektivtransport, dagspass til 800 yen er høyst anbefalt. Funker på subwayen. Jeg dro nesten sporenstreks for mat på en curryrestaurant fra i fjor, som jeg likte veldig godt (også i bib gourmand). Den heter Teishokudo Kongoseki. Anbefaler C-varianten (kombo av japansk og indisk curry, half n half), og indisk ris. Ta også med minst 1 ekstra egg, kanskje 2 (eggene er knallgode) og ta også med den friterte grønnsaken han tilbyr ved siden av (husker ikke hva den heter i farten.

20240328_185328.JPG

Deretter ble det glaning og spankulering på Dotonbori.

I fjor hadde jeg litt avsmak på Tokyo (var litt for mye – too big, rett og slett). Men Osaka digget jeg. Det at det er litt mer intimt og rolig sammenlignet med Tokyo satte jeg pris på. Synes fortsatt det samme, liker byen godt. Hadde egentlig som mål å oppleve litt nytt men også samme som i fjor, så egentlig var tanken 3 dager med base i Osaka; 1 i Osaka, 1 i Kyoto og 1 i Kobe som ville vært nytt bekjentskap. Den planen røk, det ble 2 dager i Osaka og ½ i Kyoto til slutt.

Var innom en sportsbutikk og jammen hadde de ikke egen sykkelbane i underetasjen der de solgte sykler... De skal ha for at de kjører ordentlig gjennomført konsept, japanerne...

20240328_211704.JPG 20240328_211709.JPG

Dag 7 29/3 Osaka

Dagen begynte med frokost på Ramen Hayato, som jeg også hadde i fjor. Hit må dere og spise miso ramen. Min favoritt i Japan so far. Kokken er allergisk mot parfyme, så ikke ta på det når dere skal hit, eller så risikerer dere at han må stenge ned hele sjappen. Oppdaget til stort vemod at de har sluttet å servere aji-tamago (soyamarinert ramen egg). Men skjønner det mtp prep-tiden det tar.

20240329_114949.JPG

Foran meg i køen sto en australsk-Japansk mor og 2 unger. Etter hvert kom far og joinet køen. Han fikk litt panikk da han så at det var cash only. Han hadde nemlig bare med kredittkort med syke uttaksgebyrer. Han begynte så å spørre om folk kunne veksle med ham. Jeg vurderte det, men hadde ikke nok cash til han og familien. Først trodde jeg at de var briter (og pund kunne jeg ha bruk for) men AUD hadde jeg ikke behov for. Det løste seg da en kineser (Som snakket perfekt amerikansk engelsk) som stod bak meg i køen kunne veksle og vekslet 50k yen på flekken. Så han var forberedt… Det var hakket før jeg begynte å belære australieneren om curve, men jeg tok meg i det.

Resten av dagen gikk til shopping og glaning på Donki, en tur innom flagship storen til Mizuno Shopping og Dotonbori, i tillegg til at jeg prøvde en indisk restaurant på bib gourmand. Hadde håpet at de hadde butter chicken, men en helt ålreit curry og en form for indiskaktig okonomiyaki. Rimelig, og helt greit.

20240326_180127.JPG 20240326_181700.JPG

D8 30/3 Kyoto

Enkel frokost på 7 11 og tok shinkansen til Kyoto.

20240330_101253.JPG

Hadde glemt hvor knotete og dårlig kollektivtransporten der er, så her tar det tid å komme seg rundt hvis ikke du vil kaste penger etter taxi. Det er stort sett buss som gjelder med en eller to subway linjer her og der. Målet var egentlig å forsøke å finne matcha in bulk (altså 1 kg pakker eller lignende til matlaging, te osv). Lettere sagt enn gjort da det virker som man må gjøre direkte avtaler med suppliere og gårder. Ble noen elektronikkbutikker her også, og Edion har mange butikker i byen. Her opplevde jeg i fjor å kunne gjøre en svært god outlet deal. Det samme gjorde jeg i år. Jeg er godt orientert i riskokermarkedet, så en riskoker som ligger på 30k yen alle andre steder kostet her 16,5k (tax free). Jeg slo til, hev den i en pose og stroppet den til sekken. Victory #2 for karabinkrokene. Fant også noen fine paraplyer som jeg kjøpte som jeg hanket på sekken. Dette var ofte en del av «uniformen» mens jeg flyttet meg fra by til by. Tunglastet sekk, paraply stroppet langs hoften på sekken, en pose eller to festet på sekk i karabinkroker og 1 firehjulstrillekoffert med bag stroppet til håndtaket.

Videre til Nishiri market og vandring i gatene der en liten time eller to samt litt matcha-leting. Her har dere en prisoversikt for de spesielt interesserte (og evt kvalitetsbevisste/snobbete).

20240330_171402.JPG

Deretter retur til Osaka og litt fast food gyudon fra Yoshinoya som jeg hadde blitt anbefalt av noen kompiser. Det er sykt hvor mye mat du kan få for en hundrelapp…. Gikk for extra stor, med ost.

20240330_213052.JPG 20240330_215302.JPG

Hjem til airbnben og pakke for avreise til Hiroshima dagen etter. Pga riskokeren måtte jeg nå poppe ekstrabag nr 1 og begynne stablesystemet mitt igjen.

Attached Files:

Last edited: 07. april 2024
    MariusJS, Kristian, mathiasfe and 8 others like this.
  3. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    D9 31/3

Avreise Hiroshima litt shopping, loking og Ankomst Hiroshima

Da var den store dagen her og jeg fikk gjort opp for en ting jeg ikke rakk i fjor – nemlig å ta Hello Kitty Shinkansen! Det er et spesialdesignet Shinkansen-tog lakkert med Hello Kitty-farger og motiv, samt temainspirerte seter, vogner og gift shop. Alle seter var fullbooket da jeg forsøkte å reservere 4 dager tidligere, men siden utsjekk på airbnb var 10 og toget gikk fra Shin-Osaka 11:37, så hadde jeg god tid og stilte meg opp i kø tidlig på de ureserverte vognene. Jeg tipper jeg var der 20 min før og var vel nr 12 i køen. Jeg hadde god suksess med at det holdt å dukke opp 15-20 min før avgang for å få grei plass i de ureserverte vognene på Shinkansen, bare som et pro-tip til dere andre. En grei ting å vite er at lysrørene i taket på Hello Kitty shinkansen er større enn på andre, så baggen min som passet overhead på den vanlige Shinkansen passet ikke på Hello Kitty shinkansen, så jeg måtte da snikstable den på oversized bag area bak de bakerste setene. Dette er vanligvis no go (de tilhører bakerste rad-setene), men gikk fint denne gangen siden de andre som satt der ikke behøvde plassen.

20240331_112538.JPG 20240331_114714.JPG 20240331_114811.JPG 20240331_120023.JPG 20240331_120032.JPG

Dro rett på airbnb til innsjekk. Tok en buss fra stasjonen og gikk 5 min fra busstoppet, så var jeg der. Dumpet tingene og gjorde litt research. Fant ut at det var forskjell på okonomiyakien de serverte i Hiroshima og ellers og prøvde derfor Icchan, som skulle være en god lokal plass. På veien dit kom jeg over disse her to og fikk litt Tokyo Drift-vibber.

20240331_170412.JPG

Gikk for deluxe utgaven med masse deilig sjømatingredienser og andre ting. Tok og noe stir-fried blekksprut til forrett.

20240331_171810.JPG 20240331_172228.JPG

Dag 10 1/4 Hiroshima-turist og Miyajima-vandring

Dette var vel egentlig nesten den eneste dagen som ren «turist». Resten av turen har vært en form for blanding av shopping, spising, byvandring og tilbudsjakt om hverandre. Byen er veldig kompakt, så du kan gå (det er da ca 1 km mellom hver ting, så litt avstander er det). På busstasjonen får du et 2 dagers pass til 1500 yen. Jeg tok et slikt et, og det kan jeg anbefale. Da får du tilgang til alle bussene, trikkesystemet i dagen og en trikk til som heter Miyajima (er grønn linje på google maps). Det er også en annen Sanyo (Blå på google maps). Dette er en JR linje og den har man tilgang til med JR Rail Pass. Du får også tilgang til JR-fergen til Miyajima med JR Pass og den andre fergelinjen (går samme sted, men annet selskap) med 2 dagers passet. 2 dagers passet gir deg også et kuponghefte med en del rabatter (og oversikt over dem) til ting i Hiroshima. Du trenger egentlig bare å vise billetten, men heftet gir en fin oversikt over ting.

Da jeg så butter chicken på 7 11 måtte det bli dobbel frokost...

20240401_104014.JPG

Deretter startet jeg dagen med 1 km vandring i retning Shukkeien Garden. En fin hage. Tilbrakte ca 45 min her og anbefaler det sterkt. En rolig og fin start på dagen.

20240401_120002.JPG 20240401_120529.JPG 20240401_121600.JPG 20240401_121655.JPG 20240401_121912.JPG 20240401_122059.JPG

Deretter ca 1 km vandring til Hiroshima Castle. Begge stedene rabatt med billetten. Kom over dette skiltet på veien...

20240401_123644.JPG

Attached Files:

MariusJS, Kristian, sheim and 10 others like this.
  4. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Brukte vel sikkert 1t på denne etappen også. Skjønner ikke hvorfor de ikke har kommersialisert maskoten sin mer; han har jo kawaii desu-ne, så det holder...

20240401_125458.JPG 20240401_131529.JPG 20240401_133028.JPG 20240401_133653.JPG

Det er ikke toaletter inni Hiroshima Castle, men det er rett utenfor. Likte de utradisjonelle skiltene.

20240401_125409.JPG
    Kun adgang for menn med bart og flosshatt? 20240401_125420.JPG
    Kun adgang for kvinner med bart?

Deretter 1 km videre til A-bomb dome – altså restene og rekonstruksjonen/restaurasjonen av selve bygget som lå ca 600m direkte under der bomben ble sluppet. Her var man litt alene med tankene og reflekterte.

20240401_145809.JPG 20240401_150025.JPG 20240401_150235.JPG 20240401_153726.JPG
    Det er et stort område i nærheten med både museum, memorials osv. Museet utgikk med høye kneløft da det var sinnsyk kø. Det lå en liten sideutstilling som bla var dedikert til Akatsuki (nei, ikke skurkene fra Naruto) - et korps med brannmenn og deres dåder etter bombingen. Her gikk det i mye lesing, i tillegg til at de hadde et bibliotek hvor man både kunne registrere og søke i en liste over ofre. Utstillingen varer til september. Se info https://www.pcf.city.hiroshima.jp/hpcf/english/

Var ganske sterkt å lese at de brannmennene som skulle prøve å flytte og samle lik måtte være seks stk for å klare å flytte folk (en i hver arm/bein, en under rygg og en i nakke) fordi huden til ofrene bare sklei rett av og de mistet taket!

Tok en kort sveip innom to minnesmerker; Flame of Peace samt barnas fredsmonument.

Attached Files:

MariusJS, Kristian, mathiasfe and 9 others like this.
  5. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Deretter var det egentlig bare å hive seg avgårde da jeg hadde planer om å få med meg solnedgang i Miyajima og få sett Torii-gaten i de omgivelsene. Det tar ca 1t å komme seg dit og google treffer bra. Se beskrivelse ovenfor.

Det går tamme rådyr på øyen (de skal IKKE mates). Ikke så uvanlig for oss fra Norge, men et fint avbrekk, likevel. Mange fine ting å se på øyen. Bla Five story pagoda og en del templer. Det skal visst være veldig fine fjellturmuligheter der (men tar da ca 3t ifølge google). Det går en taubane som t/r koster 1500 eller 2000 yen. Denne stenger dog 16 (siste bane oppover) og 1630 (nedover), så da ville jeg anbefalt å dra litt tidligere ved fint vær. Mener at 2 day pass gav rabatt også på denne.

20240401_173506.JPG 20240401_174249.JPG 20240401_174436.JPG 20240401_174532.JPG 20240401_175246.JPG 20240401_175258.JPG 20240401_180733.JPG
    Me hungry....
    20240401_182017.JPG 20240401_182642.JPG 20240401_182902.JPG

Tok så fergen tilbake, et kjapt måltid på Yacchan med 2 stk okonomiyaki. Hadde egentlig forhåpninger om at jeg skulle klare begge to, men måtte krype til korset og be om nr 2 som takeaway. Var greit å ha som frokost til dagen etter. Tidlig i seng grunnet langtur dagen etter.
    20240401_202216.JPG

Dag 11 2/4 Farvel Hiroshima: Tour de Japan med Shinkansen (Hiroshima - Osaka - Tokyo - Shin-Hakodate til sammen 12t strekker med tog).

Litt snurt da jeg ikke skjønner hvorfor eller hvordan, men klarte å bli trukket 4 150 yen av JR (noe jeg mistenker er gebyr for Nozomi tog fra Hiroshima – Osaka). Noe som er rart, da jeg tok Sakura toget. Jeg måtte ut av gaten på Shin-Osaka station for å hente de reserverte setene til Hakodate og Tokyo. Setereservasjoner er som kjent gratis med JR pass, så litt snurt for den kan man si, selv om det «bare» er snakk om 290 kr…

Timet det godt og hoppet over på et ledig sete på venstresiden av toget akkurat idet vi passerte Mount Fuji. I motsetning til i fjor var det ingen annonsering av det over høytaleren denne gangen...

20240402_135157.JPG

20240402_152816.JPG
    Rigget meg til i setet for langtur

20240402_193307.JPG
    Klok av skade etter "skjerm-døden" på vei til Tokyo

Ankomst sent kveld Hakodate – lokaltog Shin-Hakodate til Hakodate station med Hakodate liner + trikk i retning airbnb til den nette sum av 250 kr natten….lempe inn tingene og sette strak kurs mot havnen der det skulle være en bra ramen som nærmet seg stengetid. Kaldt, så var glad jeg hadde med både ullue og boblejakke.

På veien kunne jeg ikke være mindre barnslig enn å flire av «nærbutikken». Er bare til å lese på bildet og uttale det med litt japansk-engrish, så skjønner dere.

20240402_213501.JPG

Det morsomste var at da du gikk inn i butikken så hadde de en jingle som uttalte det akkurat sånn! Jeg knegget godt for meg selv.

20240402_210836.JPG
    Shio-ramen, ekstra stor, med ekstra egg. Var egentlig ikke så spesielt god. Helt grei. Klarte ikke fullføre, ble så mett. Rimelig mat for pengene. Bestilte på automat, men da jeg så meny etter at jeg hadde bestilt så jeg at de hadde både red og white miso (men så ingenting om dette på automaten) og skulle heller ønske jeg hadde bestilt en av dem.

Hjem og litt skrolling og planlegging for dagen etter som skulle være siste handling med alt jeg hadde utsatt til slutt fordi jeg ikke ville «drasse på det» rundt halve Japan.

Attached Files:

MariusJS, Kristian, sheim and 10 others like this.
  6. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 12 3/2 – Hakodate

Kort byvandring om morgenen, se på vestlig og franskinspirert byggestil. Da byen er en havneby fikk den påvirkning utenfra, som kan sees igjen i en del av bebyggelsen som ikke akkurat er typisk japansk. Gikk litt feil og mistet tid av veien, så fikk bare med meg et av 2 mursteinhus som var verdt å se ifølge det store internettet.

20240403_091841.JPG 20240403_091847.JPG

20240403_092009.JPG Kuleste bøyene jeg noen gang har sett...

På veien tilbake kom jeg over et lokalt fiskemarked; absolutt verdt en titt. Dessverre ser det ut til at kameraet klikket da jeg tok bildet av vekten (jævelen var over 5 kg!)

20240403_094726.JPG

Første stopp var Daiso der jeg skulle ha en del småræl og diverse som man alltids (tror) man har bruk for. PS – synes daiso i Korea er vesentlig bedre enn i Japan. Spesielt i karabinkrok-land. Jeg har hatt enormt god bruk for en masse karabinkroker kjøpt for en slikk og ingenting på daiso i Korea på mine ferder rundt i verden når det kommer til å sale meg opp som pakkesel når jeg har vært på storhandel.

Neste stopp var noe kosmetikkgreier jeg skulle se etter for min søster på et slags mini-senter. No luck og litt i ingenmannsland. Fant dog en fancy "delikatessebutik" og så at de hadde følgende inventar:

20240403_122634.JPG

Siste stopp var visst en mega Donki (Don Quijote). En japansk butikk med alt mulig greier – mat/snacks/godteri, elektronikk, kofferter osv. Er ikke alltid de er billigere enn noen random suvenirsjapper du går forbi på gaten, men lett å komme til og har ofte mye greier på ett og samme sted, så ganske convenient sånn sett.

Det ble jævlig mye mat. 3 x 5 kg short grain ris, de vanlige 1 kg med sjømatprodukter man kan ta med seg hjem, en gasburner (enda jeg har en fra før på forrige tur), en drøss med matcha kit kat (kjøp disse, hiv dem i frysen og takk meg siden).

Jeg hadde egentlig god tid følte jeg, men hadde planer om å ta taxi fra Donki til airbnben. Ifølge google skulle det vært ca 15km, men da de ville ha 3000 yen for det kom gnieren i meg frem, og jeg tok da en buss. Den skulle ha 12 min overgang til en annen buss 2/3 på veien. Så klart klarte vi å treffe på den sykeste red light streaken og kø, slik at den bussen tok oss igjen og tok innersvingen på oss og kjørte akkurat i det min buss stoppet (jeg håpte den lå bak oss. Den kom fra en sidevei). Det var 30 min til neste, så da gav jeg faen og tok taxi siste stykket, da det var nede i 1100 yen. Hadde også lastet ned taxiappen GO (er som uber – anbefales. Hadde kupong med 500 yen rabatt for nye kunder, så endte på 600 yen).

Tilbake på airbnben var det i grunn bare siste pakking og veiing med nyinnkjøpt baggasjevekt. Stresset som et uvær med antall kilo. Returen skulle gå med Szhenzhen Airlines, og for de uinvidde – det er sabla vanskelig å finne info på engelsk på deres egne sider. Mange kilder sier nemlig noe så rart som at de har 20 kg i eco, 30 kg i biz og 40 i first. Dette gjelder da innenriks i Kina. Internasjonalt så (tror, jeg spurte ikke, i tilfelle jeg hadde overvekt…) er det 2 x 32 kg + *A G ekstra på enten 1 kolli eller 20 kg (litt usikker egentlig, for i så fall er det jo 3 x 32 hvis det er piece based). Det gjorde at jeg slapp nødplanen min som var å ta utav alle de 3 5-kg rissekkene og ta i det medbrakte handlenettet fra coop obs (det er forbasket solid, til info) og forsøke å snike dem med meg som håndbaggasje (jeg gjorde dette på vei hjem fra Vietnam. Det funket, og ja, jeg fikk noen meget rare blikk i sikkerhetskontrollen i Frankfurt på returen :p )

Booket taxi bort til Hakodate station (5 min med taxi, 20 min å gå). Vel verdt det med 3 bagger og sikkert 75 kg med baggasje (rekorden er Sør Korea hvor jeg sikkert bikket 100). Reiste tilbake til Shin-Hakkodate hvor man connecter med et lokaltog som går i retning Sapporo. Her er baggasjen stablet på Hakodate-lineren

20240403_171647.JPG
    Stoppet så på stoppet Minamichitose (flyplassen i Sapporo heter New Chitose – CTS). Deretter en liten transfer på 3 min, så er man på CTS. OBS – denne flyplassen er IKKE døgnåpen, i utgangspunktet. Jeg hadde booket et onsen hotell som ligger i 4. etg. Du skal ha mastergrad i navigering for å finne denne. Det vanlige flyplasshotellet var kanonenkelt å finne. Har du frekkhetens nådegave og skal prøve et overnight stay på flyplassen, og er litt ninja kan du kanskje klare å stue deg inn i et hjørne her oppe og håpe at ingen vakt kommer og finner deg og hiver deg ut. Etter en del trasking og hjelp fant jeg frem og sjekket inn. Tok et bad. Deilig opplevelse. Deretter rett i seng.

btm, Kristian, sheim and 8 others like this.
  7. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Flyet gikk neste dag gikk 7 25. Satte alarm på 4 30. VELDIG glad for at jeg tok en siste sjekk før jeg lukket øynene at baggasjeskranken ikke åpnet før 6 30! Litt kort tid i mitt hode, men opp 5 50, tok en cola fra automaten – de hadde nemlig en egen Hokkaido-boks som jeg måtte ha med meg hjem i samlingen (EDIT: Denne var så klart skvist sønder og sammen ved hjemkomst). Ned og sjekket inn og sendte baggasjen, deretter opp igjen på hotellet og gjorde klart håndbaggasjen og sjekket ut derfra. Var tom for t-skjorter, så fikk kjøpt på automat i onsenet. Kuriositet. Kvaliteten så som så, men den holder til 40t på reise (litt lange mellomlandinger, dessverre CTS – KIX – SZX – BCN | BCN – OSL - BGO). Ved ankomst Japan opplevde jeg både at alle mine 3 bagger kom FØRST og at de kom helt samlet. Bonus til ANA.

2 timers flygning til Osaka med Ana i eco (var masse ledige seter i «biz», så skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk booket dem med EB, menmen). Så var det som vanlig i Asia slik at bag drop og innsjekk ikke åpner før kl 15 (flyet gikk kl 17). Jeg gikk en stund med en forhåpning om en tur inn til Osaka for frokost på ramen Hayato og å kjøpe meg det Mizuno-skoparet jeg ikke fant da jeg endelig skulle ha det. Så case in point – finner du sko i din størrelse (jeg har 43/44, så ikke helt «umulig» str å finne, men rett str OG rett farge kan være mangelvare, så kjøp der og da). Men slo det fra meg da jeg innså at t/r med JR flytoget (JR passet mitt gikk ut dagen i forveien – så klart timet og tilrettelagt) + 800 yen i day pass Osaka OG 2000 yen i baggasjeoppbevaring (som egentlig er forbausende rimelig for 3 kofferter og 1 svær/tung sekk), så kan jeg nesten kjøpe dem til fullpris hjemme.

Likte flyplassen i Osaka veldig godt. Det er et eget «kjøpesenter» ved siden av (du går ut av terminalen med tralle og alt, np), der de har restauranter. Satt her i 5 timers tid og spiste, spilte og surfet. Fant litt mat, kombinert gyudon og katsudon bolle. Ganske god (og rimelig).

20240404_110755.JPG

Her var det et fint venteområde hvor man kunne se ut mot havet. Her traff jeg på en meget spesiell kar. Tror han enten hadde ekstrem germofobi eller kraftig OCD. Han hadde en hel pappose med engangshansker fra daiso. Før han skulle ta i noe som helst så tok han på seg et lag med hansker, så et lag til utenpå der som han berørte tingene med. Etter han hadde tatt på dem, så kastet han det ytterste laget og tok på ny før evt berøring av andre ting. Ble jo fascinert, men slet greit med å ikke stirre for mye…

Innsjekk gikk fint og jeg innså at jeg har brukt en haug med tid på å stresse med vekt og pakking for ingenting. Sånn er det nå… Til min store glede sa de denne gang at baggasjen var sjekket gjennom hele veien fra Osaka til Barcelona, så slipper da transit visa on arrival rot i Kina igjen og kan gå rett på transfer (forhåpentligvis).

Bra mat på flyet. Setet helt forferdelig. Jeg er 183 høy, så ikke spesielt stor, men nakkestøtten er for lav, så enten boret den seg inn i skulderbladene mine, eller så måtte jeg sitte som tidenes slask (Airbus A-320. På A330en så var det bedre).

20240404_184044.JPG

Fant 0,5L VOSS-vann på flyplassen på SZX til den nette sum av 8 yuan (ca 8 kr). Da kjøpte jeg kun for flasken. Gjorde det samme i Canada i 2020 (750 mL), da betalte jeg 7,99 CAD. Trasket bort til lounge. Slapp inn denne gang uten lappen jeg måtte ha sist, hun poengterte at siden jeg kom fra international transfer så var det greit (men jeg kom da ikke inn i den andre loungen - den som er PP – så den har man kun tilgang til på utreise hvis man velger å bruke billetten der). Like dårlig utvalg som sist gang.

Boarding startet 10 min før oppsatt tid, så dragen gaulet ut over høytaleranlegget at nå er det boarding på g til BCN. Trasket rolig bortover og til min store glede var det egen minibuss til oss biz-passasjerer. Meget gode seter og bra AC. Likte den bussen godt. Denne var også da vi hadde touchdown fra Japan. Fin bonus.

Mye samme som flygningen på tur. Jobbet hardt for å holde meg våken frem til servering, gnaflet i meg maten (bestilte kinesisk – ingen høydare, men helt ok middag).

20240405_021717.JPG Forrett

20240405_022626.JPG Hovedrett SZX-BCN

20240405_024807.JPG
    Dessert

Deretter tannpuss og sluknet greit. For første gang på lenge har jeg sovet godt på fly, selv om det ble 3 x 2 timer med litt oppvåkninger, så klarte jeg å sovne igjen hele 3 ganger (Vanligvis er det 0 eller 1 maks). Med 4t flytid igjen klarte jeg ikke sovne mer, og stod da opp og startet på en blanding av å lese nettsider jeg hadde lastet inn i loungen, skriving av reisebrev, podcaster og nedlastede youtube-videoer. Frokost ble servert – også her valgt kinesisk. Dette var dårlige greier, og en del av siderettene var rar konsistens på, og congeen var helt smakløs. Selv ikke da jeg tilsatte doubanjian smakte det noe særlig. Dette gjorde at jeg var rimelig sulten og måtte ty til litt flyplass-mat på BCN (euroen begynner å svi nå). Min indre gnier vrir seg når han må betale nesten 50 kr for en boks med monster…, men sånn er nå livet.

Så klart har snøen i morgentimene i Oslo ført til at flyet OSL-BCN som skulle snu i døren og ta med oss ble forsinket, men fører bare til mindre ventetid i Oslo. I Oslo skal jeg ta en spansk en og møte en kompis som har 2 PCer til overs som erstatter den som snart pensjoneres, før jeg må inn sikkerhetskontrollen igjen, tar en kort runde i loungen og setter kursen hjemover til mitt kjære Bergen. Jeg droppet reisebrev fra Vietnam, og nå blir sannsynligvis ikke neste før i oktober, så vel møtt til nytt reisebrev, da!

btm, MariusJS, Kristian and 14 others like this.
  8. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Res til statistikk (WIP)

9. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Får håpe det er nok nå. Venter på bildeopplastninger til google drive før brevet sluttføres. Ser ut som det kan ta sin tid. Når du ser en vegg med tekst og bilder kan du anta at reisebrevet er klart :)

btm, MariusJS, RoadKing and 3 others like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)

11. cooolcatz

cooolcatz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    804
    Bonuspoeng: