Her kommer mitt første reisebrev på forumet. Har fått mye gode tips og inspirasjon så på tide å gi bittelitt tilbake Jeg og en kumpan sitter nå på 1D og 1F på SAS Connect fra OSL til LHR. Avgangtid var for 5 minutter siden og det virker som vi snart pusher ut fra gate. So far so good. Videre går turen til Niseko for å teste den sagnomsuste puddersnøen Japan har å by på, samt et pit stop i Tokyo på returen. Etter å ha fulgt med som en hauk og møtt på en kvalifisert og motivert agent, ble to seter på ANA F LHR-HND sikret for nesten et år siden. Deretter venter en brå overgang til ANA innenriks i ECO fra HND til CTS. Rappaport fortsetter forhåpentlig fra Silverkris Loungen på LHR om noen timer.
Da har vi ankommet SilverKris first Loungen. Den har vi foreløpig helt for oss selv. Loungen bærer preg av å være noen år gammel, men de har et lite men solid utvalg mat og drikke og byr på tarmac - så skal være forsiktig med å klage. Foreløpig bare testet et glass sjampis, men ryker nok på noe mat etterhvert.
Etter å ha tilbrakt noen timer i Silverkris First, er konklusjonen at det er litt skuffende. Service er langt langt unna f.eks Lufthansa FCL/FCT og selve lokalet er litt slitent. Maten var god, men ikke nok til å redde helheten. Vi beveger oss nå videre tll Air Canada for å se hva de kan levere.
Da er vi direkte inne fra NH212. Befinner oss nå over Gobi ørkenen og det er 3 til igjentil Tokyo. Jeg har nettopp våknet etter 7 timer søvn. Er kun oss i F så vertene redde opp seng i en annen suite slik at vi har ett soverom og en "dagligstue" Kvelden i går ble benyttet til å tømme tralla for Krug (tror ikke vi lykkes) samt nyte det beste Fly måltidet noensinne (i ihvertfall siden LH F for noen år siden). Jeg gikk for kaviar og Japansk meny, kumpanen gikk for vestlig. Begge deler utrolig delikat presentert og me høy kvalitet. Dog enkelte komponenter i den Japanske menyen som ikke var helt etter min gane. Servicenivå er ekstremt. Jeg vet ikke hvordan de overvåker oss, men ved minste antydning til å kikke i menyen eller tenke på at man har et behov er de på pletten innen et par sekunder. Selve suiten er meget bra. Noe hard seng, men det ble løst ved å legge et par ekstra dyner som under madrass. Så langt en meget fornøyelig opplevelse. Nå skal jeg stikke bort i dagstuen, bestille litt ramen (og Krug) og sjekke IFE.
Veldig hyggelig å se bilder fra yndlingssengen SilverKris F på LHR kunne vært så mye mer. Med en stab som hadde gjort noe mer en bare å være på jobb. Jeg trenger ikke noe servilitet, men en genuin hjertelig velkomst og en interaksjon, og kanskje en glassklut sånn at glass og bestikk ikke hadde oppvaskflekker når det kommer på bordet. Har sendt et par eposter og etterspurt daglig leder ved besøk, og gitt denne tilbakemeldingen uten å få tak i vedkommende eller få noe respons. Flyvertinnene er observert diskret kikkende gjennom forhenget, men det er nesten magisk hvor flinke de er til å forstå at en kanskje ønsker seg noe. Og det gjør virkelig en forskjell på opplevelsen. Riktig god tur til snø og ski
Da har vi ankommet HND litt før tidstabell. Vi fikk avskjedsgaver og ble personlig takket av flyet fra crew. Makan til gjeng Quarantine, Immigration og Customs gikk unna smertefritt.og helt uten kø for oss som hadde alt av QR koder og godkjenninger via Japan Web på stell. Kofferter kom som nummer 1 og 2 på båndet. Deilig å se priority tags som virker. Dessverre ble vi stående å vente på skibaggene våre. Etter en stund kom crewet vi nettopp hadde hatt på flighten. Da de oppdaget at fortsatt ikke hadde fått oversized bagasjen, la straks en av dem på sprang. 5 minutter senere rerurnerte hun med skibaggene Alt i alt tok hele seansen 30 min hvorav minst 10 ble brukt til å vente på spes. bag. Ganske imponerende effektivitet. Nå har vi sjekket inn bagasjen for Domestic og busset til T2 hvor ANA079 skal ta oss til Sapporo. Litt moro med 777 på innenriks, men blir nok en brutal nedtur fra 1G til 24H.
Fantastisk! ANA F er heilt rått! Håpar dykk rapporterer litt frå Japow også, vurderer sjølv ein tur for Japansk pudder.
Da er 3 dager tilbrakt i Niseko. Nærmere bestemt på Hilton Niseko Village. Mer detaljert "review" av hotell og resort kommer når jeg har litt mer til - foreløpig kan oppholdet oppsummeres med følgende bilder:
Da sitter vi i LOT Loungen på WAW etter returen fra Narita i Biz. Mer om det i neste post. Her følger litt mer info/meninger om Niseko og Hilton Niseko Village. Niseko er egentlig 4 ulike resorts som er budet sammen via heis systemet. Hirafu er "hovedstaden" og det eneste av resortene som byr på en landsby med et utvalg av butikker, restauranter og accommodation. De andre resortene er mer eller mindre kun en basestasjon med noen hoteller og lite annet. Vi bodde i Niseko Village, nærmere bestemt på Hilton Niseko Village. Det har den store fordelen at gondolen går rett fra hotellet, så det er så ski inn/skin out som det er mulig å få det. Selve hotellet er rent, proft og veldrevet, men ganske upersonlig og maskinelt. Rommene er fine og ganske store til Japan å være og det er et godt utvalg av restauranter, onsen, ski vallet og andre fasiliteter. Ulempen er at det er lite utvalg av noe som helst utenfor hotellet. Da er man avhengig av å brikke shuttle buss for å komme seg til fra Hirafu (taxi er ofte vanskelig å oppdrive). Dette er ca 30 min hver vei og går en gang i timen, samt at siste buss går 2130 tilbake. Oppsummert anbefaler jeg Hilton Niseko Village dersom det viktigste er ski in/out og man ikke har for stort behov til å oppsøke restauranter og natteliv. For egen del ville jeg nok valgt å bo i Hirafu neste gang. Når det gjelder selve skikjøringen og snøen er det bare å slå fast at hypen er ekte. Det snødde 20+ cm hver natt og pudderet er det tørreste og letteste jeg har sett. I resorten blir det fort oppkjørt så anbefaler å booke Cat ski eller guidet touring hvis man vil ha et dypt hav av urørt, bunnøst pudder Vi hadde 2 dager med Cat og det er uten tvil mine beste skidager noensinne.
Siste innlegg blir kort om returen fra CTS via 30 timer layover i Tokyo og NRT-WAW-OSL med LOT i Biz. Vi hadde et drøyt døgn å slå ihjel i Tokyo, noe som ikke er vanskelig. Hadde booket Grand Prince Shin Shinagawa pga strategisk beliggenhet med direkte connection fra både HND og NRT ( viktig når man drar på koffert og skibag). Hotellet var overraskende bra med store rom, balkong med utsikt og god service. Tiden ble brukt til å la be rundt og spise /drikke. Mesteparten av sistnevnte på Ebisu Yocohco, en "innendørs" sidegate full av små barer og spisesteder. Anbefales. Så var det dags for å vende nesen hjemover. Med avgang Narita 2230 ankom vi flyplassen to timer før for, til vår store overraskelse, finne at hele flyplassen hadde stengt for kvelden og at vårt fly var ett av bare et par fly med avgang etter 21. Flaks vi hadde spist i byen før vi dro, da det kun var vending machines som var åpne. LOT i Biz var en positiv overraskelse, hardprodukt er som kjent litt utdatert. Men når.man reiser to sammen og sitter på rad 1 er det egentlig veldig bra. Lang seng med god benplass, decent infotainment og meget bra mat, samt hyggelig crew gjorde den 14 timer lange reisen mer behagelig enn fryktet. Flyr gjerne LOT igjen. Blir sikkert lite å skrive om på siste leg til Oslo, så avslutter reisebrevet her. Takk for følgen. Hvis noen går sanger med planer om skitur til Japan/Niseko send gjerne en PM med spørsmål så skal jeg svare etter beste evne. Men konklusjonen er enkel, just DO IT