Jomfrutur i C til Gudenes øy

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jeanette, 25. aug 2019.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, da var endelig dagen her, og min bedre (?) :p halvdel og jeg skal etter en trekvart år med bonusfeber få høste godene av denne galskapen. Ruten er som følger:


    OSL-LHR i SAS Pluss

    Layover LHR - Hilton Garden Inn Heathrow terminal 2

    LHR- SIN i C med SQ A380 ny konfigurasjon

    SIN - DPS i C med SQ 787-10


    DPS-SIN i eco med KLM


    SIN-AMS i C med SQ A350-900

    AMS-OSL i SAS Pluss


    Turen startet begivenhetsløst med Vy til Oslo Lufthavn. Deretter ble det litt mer kronglete. For det første var SAS pluss/biz innsjekkingsskranke et feltstudie i sosialantropologi. Jeg er normalt et høflig og ordentlig menneske som pleier å vente pent på min tur, men det skjønte jeg fort ikke gikk da det kom folk løpende fra eco-køen så snart det var antydning til å bli ledig i skranken. Jeg måtte derfor legge manerene til side om jeg skulle komme meg avgårde. Vel framme ved skranken ble det plutselig svært vanskelig. Det var tydeligvis antydning til krise at vi ikke hadde billettene klare. Der får jeg kanskje ta selvkritikk, men kan ikke huske at jeg har vist noe annet enn pass de siste 100 flyturene og det har ikke vært et problem å finne bestillingen på den måten. Så oppstod neste problem - nemlig open jaw fra SIN til DPS. Damen tastet og tastet og tastet, og ringte noen, tastet igjen, ringte igjen, fikk assistanse av en kollega, ga opp og tok pause, kollega skulle ordne opp. Han tastet og tastet, og ringte noen han også, og til slutt kom han på at han kanskje kunne overstyre systemet hvis jeg bare kunne vise han den separate billetten mellom DPS og SIN. Det kunne jeg selvfølgelig, og så var det visst greit likevel. Hele seansen tok 20 minutter, og plutselig var jeg blitt det mennesket jeg vanligvis irriterer meg grønn over - nemlig hun eller han som ikke har orden i sysakene og bruker en evighet ved innsjekk. Nuvel!

    Ingen kø i Fast Track, og etter en snartur innom Tax free gikk turen til SAS-loungen. Jeg har tidligere kun testet OSL-loungen, og må si at SAS-loungen var mange hakk bedre i form av mat, interiør og atmosfære. Det hjelp nok på at det var søndag og særdeles lite folk.
    fullsizeoutput_2e90.jpeg
    En drøy time her før avreise til LHR. Boarding startet presis, og selv om det var bussgate med tilhørende sightseeing på samtlige rullebaner så det ut til at vi skulle komme oss avgårde til tiden. Vel, det var før vi så de enorme mengdene håndbagasje folk hadde med seg, som selvsagt førte til et crew som løp rundt og forsøkte å plassere alt sammen. Det gikk til slutt, men da var vi 20 min på overtid. Oppe i luften gikk alt så mye bedre. Selv om maten rett og slett var uspiselig og all drikke romtemperert, var servicen virkelig god. All honnør til et veldig hyggelig crew som gav oss en super start på turen! Knyttnevetest bestått, og veldig god konfekt fra Jan Hedh som ble med i håndbagasjen.
    fullsizeoutput_2e95.jpeg
    fullsizeoutput_2e96.jpeg
    fullsizeoutput_2e97.jpeg
    fullsizeoutput_2e99.jpeg
    615684A6-5A02-46BC-B153-64189A954DEB.jpeg
    Med avgang fra LHR til SIN 11.35 kunne vi helt klart tatt morgenflyet til LHR og videre til SIN samme dag, men siden min kjære samboer er alt annet enn et A-menneske valgte vi å ankomme LHR på kvelden, ta en overnatting på flyplassen og videre til SIN neste morgen. Dette viste seg å bli en hyggelig og avslappende start på ferien! Valget falt på Hilton Garden Inn med direkte adkomst til og fra terminal 2. Særdeles praktisk da det bokstavelig talt tok 2 minutter fra baggage claim til hotellet. Hotellet er helt nytt, og både rom, service, hotellrestaurant og bar var helt topp. Særlig baren i 14 etasje med det passende navnet Runway var en opplevelse med en fantastisk utsikt over hele flyplassen. Anbefales!
    E4B8F18B-2052-419F-B70B-AA95F68CA9BD.jpeg
    A83623D5-344C-4DEB-A831-083214A193BA.jpeg
    B170E545-23B3-467D-81F3-74D199F2CDB7.jpeg
    12596975-2A56-4987-9E12-624999316470.jpeg
    0E9D6594-E779-48DF-97F9-9D57962004F8.jpeg
    0D277AF5-939C-441A-A08F-76E0F3F84114.jpeg
    2AB02038-587E-4996-8FBD-4C5B22AFD5E3.jpeg
    I morgen er det klart for ordentlig Business class, og det gleder vi oss til!
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig riktig godt tur:)

    Og takk for at vi får være med på ny og spennende opplevelse i C!
     
    Jeanette and ArthurDent like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Interessant at du likte Hilton Garden Inn på T2. Vi skal og via London i jula, og reiser kvelden før. Ikke fordi vi er B mennesker og sover lenge, men som værforbehold. Da tar vi det hotellet og.
    God reise :)
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tips med Hilton Garden, har vurdert samme selv. Men nå blir det booket.

    Kjører samme strategi som @RoadKing

    For tur!
     
    Misterix, Jeanette and RoadKing like this.
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    God tur Jeanette! Kjekt at du tek deg tid til å lage reisebrev til oss. Her er det berre å dele i veg.

    Eg gler meg som ein unge sjølv til å fly SQ C. Berre 104 dagar att.
     
    Jeanette liker dette
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    I second that :)
    Vet (ennå) ikke om jeg liker Hilton Gardens, men jeg har booket det på en CT egotrip i slutten av november. Jeg har i utgangspunktet 3 gode grunner: beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Skal videre med SQ i F, og da må jeg seff innom Kris first lounge og kjøre golfbil til gaten ;)
     
    RoadKing liker dette
  7. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Flotte bilder allerede, dette blir moro å følge! 165 dager igjen til min første tur i SQ C. Den går også med ny a380 og a350, så skriv gjerne litt hva dere synes om setene og ta masse bilder :D
     
    Jeanette and ArthurDent like this.
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    God tur videre :).
    Kjipt at innsjekk var så kronglete, jeg har aldri opplevd at det har vært behov for annet enn pass, men har fått "kjeft" hos SAS fordi jeg ikke hadde printet boardingkortet selv på automaten på Gardermoen... aldri opplevd det hos noen andre selskap eller på andre flyplasser. Men så har jo de 2 store som policy på OSL at kundene skal gjøre alt selv virker det som:confused:o_O
     
    Jeanette liker dette
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    God tur @Jeanette! Kult at du drar igang med reisebrev!

    Helt enig angående det kaoset på OSL ved innsjekk! Syns det var bedre før når dem hadde egen skranke for *A Gold + First Class. Nå er det vel bare alle skranker for Plus, Biz og *A Gold dessverre.
     
    Jeanette liker dette
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Med et fly som gikk på formiddagen var det ingen grunn til å stresse, så vi pakket sammen og sjekket ut ca 8.30. Utsjekk var unnagjort på 1 minutt, og med 5 minutters gange til departures på terminal 2 var vi ved innsjekk før vi visste ordet av det. Ingen kø, og veldig god service. Vi fikk nye boardingpass og en fin beskrivelse av hvordan vi skulle finne loungen. For de som er dårlig til beins kan det være greit å vite at denne ligger ca 15 minutter unna til fots.

    Fast track i security var helt prima da det heller ikke her var noe kø. Så alt i alt tok det oss omtrent 10 minutter fra vi gikk fra hotellet til vi var gjennom security. En særdeles behagelig start!

    Kom oss frem til loungen etter ca 15 minutters gange, og ble tatt godt imot med beskjed om at de ville informere oss 30 minutter før avgang. Jeg vet jo at en del her inne synes selve flyturen og loungene er hele poenget med reisen, men så langt kan jeg ikke si at loungene har imponert veldig. Silverkris lounge på LHR var helt grei, men synes det manglet litt på kvalitet og utvalg av mat, samt interiør og atmosfære. For all del, det var både mat og drikke nok, men savnet det lille ekstra. Interiøret er også ganske slitent, så her er det kanskje på tide med en liten oppgradering. Stolene og servicen var imidlertid gode.
    jWo%VRfdQvi36RzTWsgd6w.jpg
    Lgqco5vnT+uy9b3NNubXGg.jpg
    xABuHEGdRtqt0iVrggV49w.jpg
    DQnexWlySX61Vijwwt1iMw.jpg
    cGMjAsK0QYmyZ%LYr80CNA.jpg
    ktQbH30QR2azVkM08pqOsw.jpg
    LYTygqVER1iWcJPdEF3b0w.jpg
    baYL2kIgTemLupLXM%NYhg.jpg
     
    kjeeli, snus_mumrikken, DanH and 28 others like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir sannelig meg en topp tur, 1000 takk for at du deler, litt start vansker på OSL skulle bare mangle... En må nå bunnen før det kun går oppover.

    En mindre hyggelig episode selv var at jeg med min EBG og en statusløs stakkar, spaserte mot samme ledige skranke,(nærmeste i kappløp, første mann til mølla prinsippet) da den var nærmest øko skrankene, lett å forveksle. Det var massiv kø hos de i øko, og 3 *A Gold,Biz og PLUS skranker.

    Det endte opp med at den statusløse karen ble fly forbannet for at UT hadde "sneket" i køen, vedkommende bak skranken, refererte til at denne skranken var forbehold de som var stinn av gryn(neida jeg fant på den) at de som reiser i plus, biz eller er eurobonus gold/diamond ble prioritert, var jeg høy i hatten da, jeg undres :rolleyes:

    Nei, riktig god tur videre:)
     
    ArthurDent, RoadKing, haifinn and 3 others like this.
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Haha! Det er ikke bare bare å reise standsmessig. :D Det løste seg heldigvis greit for vår del, men man skulle jo ikke tro det skulle være så vanskelig å skjønne en open jaw for ansatte i SAS-skraken. :eek:
     
    ArthurDent and paron like this.
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Bilder og info fra LHR-SIN kommer etterhvert, men akkurat nå kan jeg melde live at livet smiler. Champagne i glasset, satay i magen og gooood stemning! Eneste jeg har å utsette så langt er at jeg rett og slett er for kort for setet, og må nærmest ned i liggende stilling for å nå frem til fotstøtten. Min reisepartner klarer seg betydelig bedre med sine 184. Jaja, noe skal man vel ha å klage på :cool:
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Er de ennå ikke ferdig med graving/støping/bygging utenfor loungen?
     
    Eddie47 liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,179
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    19.02.2019
    2CB95ECC-CF80-46B2-BCA3-0C4DF49A8AF5.jpeg
     
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Mars 2018 var det samme, skal se om jeg finner bilde.
     
    ArthurDent liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Det er bare fordi vi som er voksne også skal ha et sted å plassere bena, at setene er laget sånn.

    Men det illustrerer godt hvor vanskelig det er å lage et sete som passer alle. For kort for langt for høyt for lavt for mykt for hardt....
     
    ArthurDent and drsyk like this.
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en fryd for øyet for en som jobber med gravemaskiner og rør i bakken på daglig basis
     
  19. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et flott tips om nye Hilton Garden Inn. Har en mulighet så prøver jeg alltid å kunne få en natt i London ved en videre lengre flyvning. Øvrige Hilton hoteller rundt flyplassen begynner å bli litt slitne. Herlig at de har fått noe nytt og det skal garantert benyttes ved neste reise. Opplevelsen av å fly oppgradert blir mye bedre når en er litt utvilt. God ferie :)
     
    ArthurDent liker dette
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det! Ja, hotellet overrasket veldig positivt, så det kan trygt anbefales. Alt var flunkende nytt og skinnende rent.
     
    phileas, Eddie47 and RoadKing like this.

Del denne siden