Jorden rundt-ish på 10 dager i First og Business

Tråd i 'Reisebrev' startet av NilsernNilsen, 19. april 2019.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    :rolleyes:
     
    NilsernNilsen liker dette
  2. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjelder vel ikke bonusbilletter, klasse O?
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener å se at du steg rett ut av redaksjonen hos Dagen for å komme deg på det som så langt ser ut til å bli en helt enestående tur!

    Så da kan du få lære at farvede kokte egg, her servert med passende tilbehør ikke er en raritet men ganske normal Sentraleuropeisk påskekultur. Så har et lite tips til en spaltemeter i påskeutgaven:)

    Takk for at vi får bli med.
     
    petterel and NilsernNilsen like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer. Jeg misforstod, trodde han reiste Swiss F, og det får man som kjent ikke på EB (normalt), så etterpå at det er snakk om posisjonering. Meget pent :)
     
  5. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    6. Lufthansa First Class Lounge B-gatene

    Tidligere har jeg «bare» vært i FCT på Frankfurt, og tenkte derfor at jeg skulle ta turen til loungen ved B-gatene.

    IMG_7813.JPG
    IMG_7814.JPG

    Loungen er interiørmessig helt lik FCT, men har store vindusflater med utsikt til det som skjer mellom A og B-gatene.

    IMG_7822.JPG IMG_7825.JPG IMG_7823.JPG IMG_7824.JPG

    Når jeg ankom var jeg sulten og satt meg ned i restauranten for å spise lunsj. Jeg startet med litt seranoskinke som forrett, hadde biff til hovedrett, og flamerte bær til dessert. Det hele ankompagnert med en god rødvin, og etter hvert også en apperol-spritz. Maten smakte utmerket, men service var så der. Tok litt tid før jeg fikk bestilt, og så hadde jeg store språkproblemer med den ene av de ansatte! Tyske er tydligvis et språk man fortsatt må kunne ...

    IMG_7816.JPG IMG_7817.JPG IMG_7818.JPG

    Etter at jeg hadde spist satt jeg meg ned på et av kontorene og knastet på pcen halvannen times tid. Deretter tenkte jeg at jeg skulle ta et bad i et badekar, på engelsk «bathtub». Men også her snakket jeg tydligvis ikke helt samme språk som de ansatte, for selv om jeg flere ganger påpekte at jeg ønsket badekar ble det dusj. Det toppet seg når han som viste vei sa at dusjrommet hadde «bathtub» og pekte på doen ... Så da ble det dusj!

    IMG_7820.JPG

    Flere språkproblemer oppsstod etter dusjen da jeg spurte om jeg kunne få en Campari Orange, og fikk et fullt glass med campari og litt appelsinjuice ved siden av! Det løste seg heldigvis ved at jeg fikk hentet et glass og blandet det jeg skulle ha selv.

    IMG_7876.JPG
    IMG_7826.JPG

    Med andre ord var det ingen særlig imponerende loungeopplevelse ... Jeg vil til og med kanskje gå så langt som å kalle det «kritikkverdig»! Omtrent 30 minutter før avgang ble jeg og en eldre japansk herremann hentet i en Porsche Macan og kjørt til flyet. Svært behagelig! Drar jeg tilbake til B-loungen? Tja, hvis jeg ikke har tid til å gå til FCTen ville jeg gjort det. Ellers vil jeg utvilsomt legge ned den innsatsen det er å gå til FCTen!
     
    Kvalvaag, mathiasfe, kjeeli and 23 others like this.
  6. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    7. HND-FRA med Lufthansa i First Class

    Det er noe spesielt med det å bli kjørt til flyet, for så å gå rett ombord uten å stå i kø i gaten og på gangbroa. Det var 747-8i med retro-livery som skulle frakte med til HND, og turen skulle ta rett over 10 timer.

    IMG_7830.JPG

    Ombord var 6 av 8 seter opptatt - fem menn og en kvinne. Jeg hadde valgt sete 1K, helt fremme i nesa.

    IMG_7868.JPG IMG_7870.JPG IMG_7871.JPG
    IMG_7842.JPG IMG_7843.JPG

    Før avgang kom kapteinen ned og ønsket god påske! Som pre-departure drink gikk jeg for champagne. Denne gangen serverte de Laurent Perrier Grand Siecle (LPGS), og jeg rakk to glass før avgang, og tre eller fire i luften. Ganske god champagne egentlig!

    IMG_7836.JPG

    Det ble også delt ut pysjamas, tøfler og amenitykit. Sistnevnte var denne gangen en "påskegave" i form av en stor kurv. Tviler på at den blir med helt hjem igjen, men hvem vet!

    IMG_7833.JPG
    IMG_7834.JPG

    Etter avgang fortsatte drikkeserveringen og purser kom og håndhilste samtidig som han delte ut voucher til internett. Internettet fungerte såder - var vanskelig å oppdatere over Kina!

    IMG_7839.JPG IMG_7840.JPG

    Matserveringen kom forholdsvis kjapt igang. Mange av de andre passasjeren ønsket tydeligvis å sove så fort som mulig, så mens jeg brukte nesten halvannen time på å spise og kose meg, gikk det litt kjappere unna for de andre. Etter å ha spist i loungen var jeg ikke så veldig sulten, men jeg startet med kaviar, fortsatte med snitzel, og avsluttet med sjokoladesuffle. Det smakte helt greit. Etter måltidet ble det servert sjokolade.

    IMG_7848.JPG IMG_7849.JPG IMG_7852.JPG

    Jeg ventet litt med å få redd opp sengen, men etter hvert gikk også jeg å la meg. Utrolig behagelig seng, og veldig koselig å ligge skjermet for seg selv under en god og fluffy dyne.

    IMG_7854.JPG IMG_7855.JPG

    Jeg tror jeg fikk mellom 3 og 4 timers søvn, men ble liggende i halvoppreist stilling frem til en time før landing. Etter hvert ble det servert frokost: Eggerøre og bacon, stekt i egen panne ombord - svært godt! Jeg fikk også litt bær og skinke. Når det gjaldt frokost så ble jeg servert først, og mens de andre måtte bli servert bær og skinke fra en vogn, ordnet de det hele til meg på forhånd, selv om alle egentlig spiste samtidig. Hyggelig for meg i alle fall!

    IMG_7860.JPG

    Før landing ble det delt ut nok en "påskegave". Denne gang en hare?

    IMG_7861.JPG

    Vi landet i Tokyo i henhold til rutetid. Det var ingen kø i immigrasjon eller toll, og det gikk kjapt å ta banen til hotellet som ligger to stopp unna flyplassen. Nå har jeg en ettermiddag i Tokyo før jeg flyr videre til Hanoi i morgen tidlig. @petterel er vel også på vei østover i dag, så nå er det ikke mange dagene før vi møtes i Hanoi!

    IMG_7873.JPG
     
    Last edited: 28. april 2019
  7. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    8. Teste JOON før det legges ned. OSL-CDG

    Ja, det stemmer @NilsernNilsen! Nå har jeg unnagjort min første flyvning med JOON, og jeg må si meg imponert. Om det var fordi kun 2 av 30 seter i «business» var tatt, forventningene var lave eller at jeg bare gledet meg så fært til å fly - er uvisst.

    83464398-0D7E-417A-84B2-F3DF1E5B7588.jpeg

    3AB6DDD9-D4C5-47FC-9439-2625B825C08F.jpeg

    Det ble delt ut en flaske vann og våtserviett i det jeg satt meg ned.

    6BA19F74-18FC-45CF-9F62-91CAA31D04E2.jpeg

    Jeg synes det gir et mye bedre inntrykk når man kommer deg opp i lufta, gardinene lukkes for og serveringen er toppers. Noe annet enn å flytte SAS Plus-skiltet frem og tilbake... Det ble servert en god frokost med litt av hvert. Og detaljer som ekte bestikk øker verdien på flyturen for min del!

    446DAE36-6B7E-479B-9F57-AAB760EFCCB4.jpeg

    F9FDB340-6C40-4D74-92DD-E4D7300972E7.jpeg

    Nå er jeg i Star Alliance loungen og venter på at BR88 skal boarde. Flynerden i meg gossa sæ når jeg så flyet fra TPE fly forbi OSL like før jeg skulle ta av med JOON.

    F4980164-A0EE-4D2D-A36B-4CEAA01C0C29.png
     

    Attached Files:

    Last edited: 22. april 2019
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje det var meninga at du skulle dusje i «bathtub»-en? :confused:o_O
     
    Kalsnes, NoLimit and NilsernNilsen like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Du kimser vel ikke av SAS papplateklasse?? :p
     
    magnusant and NilsernNilsen like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Neste gang prøv med google translate. Formoder at de kunne lese :)
     
    NoLimit and NilsernNilsen like this.
  11. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Hvem vet? Fikk i alle fall badeand! :)

    Med begrensede tyskkunnskaper prøvde jeg med «badekare», men har sjekket og vet nå at «badewanne» er riktig! ;)
     
  12. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette.

    Skulle tro dette var punkt 1 i stillingsannonsen på en internasjonal flyplass-lounge, hvor de som har betalt aller mest for å fly, utelukkende på internasjonale flights skal oppvartes.

    Scheisse!
     
    Kalsnes, NoLimit, petterel and 2 others like this.
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Prislappen på 260k er jo helt sinnsyk. Grattis med å få booket denne til en veeldig bra pris!
     
    petterel and NilsernNilsen like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært 8 ganger i B-loungen og inntrykket er det samme. Dårlig service og lite interesse for kundene. Men går der fordi biffen er bedre enn i FCT. Man skulle ikke tro det gikk an, men i FCT er den noe tørrere. Har hatt folk med meg som sier det samme.

    Og de folkene som styrer dusjene bør ta seg en bolle. Elendig innstilling. Og spør man om to badeender kommer det surt "Nein". Det skjer i mindre grad i FCT.

    Om jeg hadde betalt fullpris for billetten tror jeg det hadde klikket for meg.

    FCT er noe helt annet. Utrolig god service hver gang. Litt rart at det skal være så stor forskjell egentlig og rart at ikke HON og andre sier ifra (bortsett fra oss konfliktsky nordmenn da, inkludert meg selv:rolleyes:)
     
    NilsernNilsen, Avixlo and petterel like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Kan hende er de grinete pga språket, at de er hyggelige når de snakker med noen på tysk?
     
    NilsernNilsen liker dette
  16. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    9. Eva Air Premium Laurel Class CDG-TPE

    Charles De Surreflyplass er virkelig en av de få flyplassene jeg ikke liker (om ikke den eneste). Boarding var satt til 60 min før avgang, men av det jeg har hørt tidligere er Eva racere på boarding. Jeg endte derfor med å være ved gaten 40 min før og kom først i køen. Like etter startet boardingen, og det er noe med det å komme først ombord...

    6E265CC9-D902-494F-9222-19DDED5DBE15.jpeg

    426FDAB6-8ECC-4591-8594-1D1349A0773D.jpeg

    Jeg ble personlig hilset av «min» flyvertinne for turen, Tiffany, samt purser Rachel (meget internasjonale navn til å være fra Taiwan tenkte nå jeg.) Fikk kort tid etterpå amenity kit, pysjamas, PDB (sparkling wine i dette tilfellet), varmt håndkle og verhona sjokkis.

    F88BADBB-52F7-437E-A701-008363BB770F.jpeg

    EFFC1F6C-B2F4-43ED-8D69-44108B044B11.jpeg

    God start tenkte jeg! Enda bedre ble det når menyen dukket opp. Wow for et utvalg! Jeg booket opprinnelig denne flyruta i håp om å få Krug, men leste meg opp på at det serverte de kun på reiser i Asia, og på vei ut fra TPE. Gleden var dermed STOR når dette traff meg:

    944FC2BD-A59E-4ED2-9055-4C6A9D4F3650.jpeg
    Og det var jeg nok ikke alene om, for BR88 var tomme for Krug etter 6 timer i lufta.

    Setet er komfortabelt og jeg liker forsåvidt løsningen med at man kan ta skjermen bort for å få mer plass å rutte med for beina, i motsetning til andre reverse herringbone seter. Noe som dermed manglet var plass til oppbevaring av det en skulle trenge. Det er noen compartments, men disse kan man ikke ha noe i under take-off og landing. Crewet hadde nok opplevd dette ett par ganger før, så de ga meg en Eva Air «handlenett» hvor jeg kunne legge alt jeg hadde for oppbevaring i hattehyllen. Smart men tåpelig at man ikke kan ha noe ved setet!

    804700CF-AB0C-4328-9D69-A3D23DB038CF.jpeg

    Kort tid etter at vi kom på cruising altitude på 37.000 fot startet serveringen. Og wow! For en opplevelse og service. Her var det effektivitet, fokus på detaljer og en slik oppmerksomhet fra alle i crewet. Eksempelvis så delte de inn serveringen i en som dekte på, en som ordnet drikke, og en som serverte. Dette gjorde de også når de gikk over til neste rett - en tok av, og neste sto bak med neste rett. Mine beste opplevelser er hos Qatar når det kommer til matservicen, og her var Eva jaggumei gode. De har ikke tilrettelagt det helt i detaljene som hos Qatar (typ; Eva har bestikk i serviettene, Qatar legger de opp for deg). De var også meget raske når jeg plinget på dem!

    A8505465-3978-460B-BD70-FAF12BAD9568.jpeg

    20D361B8-ED66-4794-8C05-7F91B7FBB7DB.jpeg

    0D652BFD-D9CA-4A4B-B1E2-29249B3C58B2.jpeg

    67757C16-8F22-4AE3-A8B6-525F7436692F.jpeg

    BF304B71-9E33-41DA-ABBF-EC10F3F1DB2F.jpeg

    4B9C9E20-3EBE-462C-BFA4-C3E04889C7AF.jpeg

    DF670833-568F-4B36-82E8-F74F7CE4E5EA.jpeg

    DE50900E-47BC-497F-A773-13E94DE05AE8.jpeg

    92D55A99-B14F-4F04-825B-A243F777698E.jpeg

    Ellers sov jeg først 3 timer og så 3 timer før siste måltid. Her igjen - kudos! Jeg var ferdig med å spise når det var 15 min til landing - kanskje ikke helt etter boka, men meget beleilig!

    Alt i alt en utrolig fin flyvning!
     

    Attached Files:

    mathiasfe, jgroneng, kjeeli and 24 others like this.
  17. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    10. En dag i Tokyo / Hotel Jal City West Wing

    I og med at flyvningen fra Frankfurt landet halv ett og flyvningen med ANA gikk videre neste morgen klokken 8:55, fikk jeg en ettermiddag og natt i Tokyo. Jeg hadde bestilt et rom på Hotel Jal City West Wing, og ankom hotellet kvart på ett. Innsjekk var imidlertid ikke før klokken 14, så jeg ble sittende å vente i resepsjonen en halvtime mens rommet mitt ble gjort klart. Fint rom til en rimelig pris, og ikke minst nærme flyplassen og ellers enkelt å ta seg videre inn til Tokyo med bane/tog!

    IMG_7915.JPG
    GPTempDownload-kopi.JPG

    Etter en dusj og litt googling på hva jeg kunne gjøre i Tokyo, dro jeg en tur til Tokyo Tower, Ginza og Odaiba. Jeg har vært i Tokyo før og den gangen sjekket jeg ut Shinjuku og Shibuya, så nå har jeg sett litt mer!

    IMG_7877.JPG

    IMG_7882.JPG IMG_7887.JPG IMG_7892.JPG IMG_7894.JPG IMG_7896.JPG IMG_7898.JPG IMG_7902.jpg IMG_7909.JPG

    Jeg avsluttet turen i Tokyo med å spise litt mat på en liten restaurant, og tok t-banen tilbake til hotellet. Alt i alt et ok layover, selv om Tokyo nok ikke er byen for meg! Nå sitter jeg på Hilton i Hanoi og lurer på hva som er verdt å få med seg her, bortsett fra Train Street. Dit tenker jeg at @peialien og jeg tar turen i morgen ettermiddag!

    IMG_7914.JPG
     
    mathiasfe, jgroneng, kjeeli and 21 others like this.
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    For en nydelig reise!!! Misunnelse faktoren har nok engang hevet referanse verdien for undertegnede :)
     
    NilsernNilsen liker dette
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Tokyo er bare verdens kuleste by. Får helt abstinenser hver gang jeg ser noen drar til Japan. Må. Planlegge. Ny. Tur. Snart!
     
  20. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jo helt sjef. Tar gjerne imot tips til Hanoi! Har nogenlunde samme rute i juli og gleder meg mer og mer for hver dag som går.
     
    NilsernNilsen liker dette

Del denne siden