Nydelig rapport og bilder....men er dere tre på tur??.... Du linker til @peialien , men ser det er bare @NilsernNilsen og @petterel som skriver...?
Utruleg kjekk lesing og bilete frå noko litt utanom det vanlege, og ein ser heilt klart dette er noko ein bør prøve eingong viss ein får sjansen! God tur vidare!
19. American Airlines Flagship Lounge JFK De har Krüg!!! Etter en dagstur til Manhattan og noen timers ettermiddagslur på hotellet, tok jeg en Uber til terminal 8. Cathay har en avgang til Hongkong via Vancouver klokken 21:50, så innsjekken var åpen og jeg ruslet bort til innsjekkingsskrankene og fikk skrevet ut boardingkort og en invitasjon til American sin Flagship Lounge. Loungen ligger til rett frem og til venstre etter sikkerhetskontrollen og to etasjer opp. Jeg ble ønsket velkommen ved inngangen og informert om at jeg hadde mulighet til å spise i Flagship First Dining restauranten, noe jeg sa jeg ønsket. Deretter ble jeg eskortert til restauranten som ligger i et adskilt rom fra loungen. Og her kom turens absolutte høydepunkt på drikkefronten så langt for de Krüg! Mat og drikkeutvalget var ellers godt, og det er utsikt mot tarmac. Det var kun tre andre som spiste så servicen var svært bra! Jeg ba om biff til hovedrett, og avsluttet måltidet med en mandel-appelsin-kake. Biffen var perfekt stekt, og smakte utmerket! Den beste jeg har spist i en lounge noensinne! Kaken smakte også bra, men jeg orket ikke spise opp – jeg var alt for mett, både av mat og drikke. Diningen har åpent til klokken 22:00, men vi ble ikke kastet ut selv om klokken snart nærmet seg 23:00. Likevel ruslet jeg ut i loungen og fant meg et sted å sitte. Loungen er ikke kjempestor og jeg kan lett se for meg at det kan bli trangt om plassene når det er litt mer hektisk. Ellers var det både et buffetområde, en vin/champagnebar, kontorplasser, og ulike sitteområder. Det finnes også dusj ved toalettene. Alt i alt en flott loungeopplevelse, selvfølgelig påvirket av den fantastiske biffen og Krügen!
20. JFK-HKG – Nilsern var pære da billetten ble booket Planen var i utgangspunktet at @petterel og jeg skulle reise sammen både til og fra JFK. Slik ble det imidlertid ikke, da jeg av en eller annen grunn greide å bestille retur ni timer før ham ... Jeg skal ærlig innrømme at jeg var pære da billettene ble bestilt, så jeg antar at det har en viss sammenheng med det. Jeg gikk i alle fall ombord på CX845 rundt klokken 01:00 natt til lørdag, klar for 14,5 timer i sete 1A. Som sist startet servicen med drikke, varm klut og utdeling av pysjamas og amenitykit. Jeg tok et glass champagne, som også denne gangen var Tatinger Comtes. Jeg var ikke så veldig sulten etter å ha spist i loungen, og gikk derfor kun for hovedrett og dessert. Det ble servert under en del turbulens og en dame i First-kabinen skrek høylytt flere ganger, selv om det ikke var noen grunn til å skrike ... Maten smakte i alle fall godt. Etter å ha spist ble senget redd opp og jeg la meg til å sove. Jeg sov i omtrent 7 timer og da jeg våknet ble jeg spurt om jeg ville ha frokost. Det ville jeg, og kort tid etter fikk jeg frukt og eggerøre med bacon. God start på dagen! Vi landet i Hongkong rett før klokken 05:00. På denne flyvningen var servicen langt bedre enn forrige gang - eldre og mer erfarent crew var profesjonelle, tilstede, og gjorde det hele til en svært behagelig flyvning!
21. Bangkok Fremme i Hongkong hadde jeg egentlig over 12 timer til neste fly til Hanoi. Jeg skulle imidlertid ikke dit! For på onsdag åpnet Thai et bonussete i First mellom BKK og CDG, og jeg fant derfor ut at jeg ville prøve Thai i First fremfor å fly hjem med Lufthansa i Business. Hun jeg snakket med hos SAS fant ikke noe ledig bonussete fra Hanoi, men det var ledig fra Hongkong. Jeg skippet derfor det siste legget fra HKG til HAN med Cathay Dragon, og fløy rett til BKK med Thai. Ny planlagt returreise ble dermed slik: Når jeg sier «planlagt» er det fordi streiken hos SAS har gjort endringer nødvendig, men det kommer jeg tilbake til etter hvert! Ettersom det var svært tidlig på morgenen hadde ikke transferskrankene åpnet, og jeg måtte derfor til terminal 2 for å sjekke inn på Thai-flyvningen. På veien tenkte jeg at jeg kunne ta en dusj i Cathay sin arrivals-lounge, men hadde de tydeligvis stengt ... Etter å ha sjekket inn gikk jeg til The Pier hvor jeg tok en dusj og spiste litt frokost. Flyvningen til Bangkok gikk fra Gate 67 som ligger like ved loungen. Det var en A330 med gammel konfigurasjon, og jeg hadde valgt sete 12E (tror jeg), et sete i midten. Har ikke noen bilder fra denne flyvningen - jeg sov fra avgang til landing! Fremme i Bangkok ble jeg hentet ved flyet av en dame i en buggy. Hun lurte på om jeg hadde tenkt meg en tur inn til byen siden jeg hadde så langt layover, og ettersom jeg hadde det slapp hun meg av ved immigrasjonen. Veldig behagelig å suse forbi de vanlige passasjerene! Dette kan jeg bli vant til! Jeg fikk satt fra meg bagasjen og tok metroen inn til byen. Der ruslet jeg rundt i noen timer og så på en haug av templer, sammen med ufattelig mange andre mennesker. Det var ekstremt varmt og i 14-tiden tok jeg metroen tilbake til flyplassen for mat, massasje og ganske mange timer senere, turen hjem!
22. BKK-CDG med Thai i First Thai har eget innsjekkingsområde for First Class ved A-området i avgangshallen. I motsetning til resten av flyplassen var det heldigvis litt rolig her, og jeg ble bedt om å sette meg og slappe av mens jeg ble sjekket inn. Jeg fikk også en flaske vann! Med boardingkortene i hånda ble jeg eskortert gjennom sikkerhetskontrollen og immigrasjon, ned en rulletrapp og så kjørt til First Class loungen. Veldig behagelig, og ikke minst langt bedre enn å måtte traske gjennom flyplassen slik man må hos Cathay. Inne i loungen ble det bestilt massasje og jeg fant meg deretter et sted å sitte. Loungen er ikke veldig stor og det er mye bråk ettersom det er åpent ut til terminalen. Jeg fikk etter hvert også bestilt litt mat. Etter hvert fikk jeg også massasje og etterpå tok jeg dusj. Veldig behagelig å bli massert før en lang og slitsom flytur. Omtrent 45 minutter før avgang ruslet jeg mot gate, riktignok mot de ansatte i loungen sitt ønske. Jeg skulle bare sette meg ned igjen, så skulle de følge meg når det var klart for boarding. Jeg gikk uansett og etter en liten gåtur gikk jeg nesten rett ombord på flyet. For kvelden ble jeg sittende i 1K. Før avgang ble det servert Dom P. I tillegg ble det delt ut pysjamas og menyer. Et knall gult Rimowa amenitykit lå også ved setet. Dom P´en smakte veldig bra, nestbeste champis på turen etter Krügen! Jeg hadde egentlig bestilt biff på forhånd, men det hadde de ikke fått levert, så måtte velge fra den vanlige menyen. Det ble derfor kalv til hovedrett. Maten var ganske god, bortsett fra hummeren som var litt seig. Men det kan jo være at det er sånn hummer skal være? Etter at jeg hadde spist ble sengen redd for meg, og jeg sov i neste 8 timer. Det var bedre plass til beina hos Thai enn det var hos Cathay, men senga var ganske mye hardere. Alt i alt vil jeg kanskje si at Lufthansa sin seng var best av de tre! En litt irriterende ting er at man kan se om naboen ikke vil forstyrres - det lyser grønt eller rødt - og er umulig å ikke legge merke til når man sitter i setet. Jeg våknet idet lyset ble slått på i kabinen og deretter fikk jeg servert frokost. Vi landet i Paris litt etter rutetid. 12 timer ombord hos Thai fly bokstavelig forbi i en fei! Service var svært bra, ikke for masete, men tilstede hele tiden når man trengte det. Jeg flyr gjerne Thai First igjen!
23. Siste etappen hjem: CDG-ABZ-BGO I utgangspunktet skulle jeg fly med SAS fra Paris via København til Bergen, men på grunn av streiken ble flyvningene kansellert. Det beste alternativet jeg fant var direktefly med Air France i 14-tiden, men mens jeg forsøkte å bestille det siste ledige setet i Business ble det nok bestilt av noen andre ... Jeg ringte derfor SAS og spurte hva jeg skulle gjøre, og han som hjalp meg fant mulig reiserute med HOP til Aberdeen, og så Widerøe til Bergen. Det ville imidlertid bli noen timers ventetid i Paris, men jeg ville i alle fall komme meg hjem. Jeg sa derfor ja til ruten og kort tid etterpå kom bekreftelse på mail. Imponerende service! Etter en dusj og litt frokost i Star Alliance loungen i terminal 1 tok jeg "toget" bort til terminal 2E hvor flyvningen til Aberdeen skulle gå fra. Air France har et stort Sky Priority innsjekkingsområde, og etter flere omfattende spørsmål om hvor jeg skulle reise og om JEG reiste Business (skulle tro hun aldri hadde sett sånne som meg der før) fikk jeg lov til å sjekke inn. Jeg ble informert om jeg kunne benytte Sky Priority sikkerhetskontroll og grensekontroll, samt loungen til Air France. Denne ligger til venstre etter sikkerhetskontrollen, og en etasje ned. Den var mørk og folksom, men hadde et godt tilbud av mat og drikke! Noen timer senere gikk jeg til gaten og det var buss til flyet som stod parkert flere kilometer unna terminalen. Avgangen ble operert av en Embraer 170, og ombord var det en 2-2-konfigurasjon. I motsetning til nesten alle andre selskaper som tilbyr business i Europa får man ikke blokkert setet ved siden av seg hos HOP, og jeg ble derfor sittende ved siden av en svær mann på rad to. Oppe i luften ble det servert noe å bite i, men jeg syntes ikke det smakte all verdens og holdt meg til ølen! Det var flott vær i Aberdeen og etter halvannen time gikk vi inn for landing. Jeg tor nok lett at jeg hopper over HOP hvis jeg skal fly business intra-europa. Aberdeen er en relativt liten flyplass så her måtte man inn og ut igjen dersom man skulle videre. Jeg benyttet anledningen til å få meg litt sol på utsiden av terminalen, før jeg fant meg et sted hvor jeg spiste en burger. Som EBG+ eller med C-billett kommer man inn i en kontraktslounge på flyplassen. Denne hadde et svært bra tilbud av mat og drikke, og være ellers veldig innbydende. Glimrende utsikt til rullebanen! Etter en liten time i loungen var det klart for boarding. Flyet var helt fullt denne ettermiddagen, og oppe i luften ble det servert sandwich og kald og varm drikke. Jeg var ikke særlig sulten, men tok en øl. Kort og effektiv flytur over havet, og en time etter avgang var land i sikte på styrbord side! Både vemodig og deilig å lande på Flesland etter 9 dager på reise, 12 flyturer, og omtrent 55 timer i First Class og 17 timer i Business Class. Har jeg hatt en fin tur? Den har vært fantastisk - den beste fly-flyturen jeg noensinne har hatt. Jeg har fått sett nye steder, besøkt nye land, reist med nye flyselskaper, og hatt veldig hyggelig selskap på deler av turen! Frister det til gjentagelse? JA!
Du skulle bare visst! Det er ikke bare-bare å skulle drikke flaske etter flakse med Dom Pérignon ombord på et fly i et behagelig sete!
Tusen takk for en fantastisk reise, den er så bra at jeg kommer til å lese igjennom den en gang til, for tips og triks for egne ferder og inspirasjon, velkommen hjem
Fantastisk tur ja som flere her nevner. Alltid hyggelig å bli med på tur! Ser ut til at du har hatt det bra på tur. Fantastisk reisebrev også