Junior (13) og Senior (39) Ut på nye eventyr

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 09. juli 2017.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen tvil om at trivselsfaktoren er stor og eg mistenkjer at junior kjem til å bli ein ihuga bonusjeger :)
     
    kjeeli and chberge like this.
  2. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Regntid i Korea nå og etter veldig lite regn så langt i år, så er det kjærkomment. Ekstremt distinkte årstider i Korea med kalde, vindfulle (fra Sibir) vintre, varme og fuktige somre, og milde vårer/høster.
     
    kjeeli, FFlyer and ccurrahee like this.
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det der and-/rosebildet "i solnedgang" er berre heilt konge. Eit slikt i storformat hadde gjort seg på veggen heime :)

    Tusen takk for eit flott reisebrev så langt, og god tur vidare begge to!
     
    Travellingalf, kjeeli and rkvalvaa like this.
  4. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen Takk for alle lykke ønskene om God Tur Videre :)

    FullSizeRender 13.jpg

    Ferden med Asiana maskinen B767-300 (26 år gammelt fly) Seoul til Saipan var i Business klasse. Grei nok beinplass i sittende stilling, men i full liggestilling var det litt trangt under setet foran.

    FullSizeRender 16.jpg

    Flyturen var på 4 timer. Velkomstdrikke før avgang, juice til ungdommen og champagne til far.

    IMG_9468.JPG

    Junior hadde tatt seg en slurk før jeg rakk å ta bilde :eek: (makan til oppførsel;))

    Pre-flight Pac-man, mens senior fyller ut toll papirer.

    IMG_9471.JPG

    Så fort setebelte ble slukket ble det en hurtig 4 retter. Vi valgte western meny som var andebryst , biff, ost og is. Alt servert på 27 min.

    IMG_9472.JPG

    IMG_9482 2.jpg

    IMG_9483.JPG

    IMG_9484.JPG

    IMG_9485.JPG

    Så var det bare å strekke ut beina for en cowboystrek.

    FullSizeRender 12.jpg

    Crew´et på flyet var veldig service innstilte!
    Skulle tro de hadde kamera over hvert sete, for hver gang jeg lukket opp øynene når jeg prøvde å sove dukket det opp en vertinne og lurte på om jeg trengte noe:)

    FullSizeRender 15.jpg

    IMG_9492.JPG
    Vi landet kl 01:50 lokal tid, men var ikke på hotellet før kl 04:00 pga enorm kø i immigrasjonen.

    Stakkars de som ikke hadde ESTA på vårt fly, de ble plassert i en korridor i påvente av at passasjerene på flyet foran ble ferdige med kontrollen.
    For meg virker det som Saipan og Guam er Sør-Koreas "syden"
    Stemmer det @geddi? du som har kontroll på denne regionen:)

    Når vi var godkjent for innreise hadde de ennå ikke blitt sluppet inn i kontroll området.

    Vel ute av ankomst hallen fant vi en Taxi som tok oss til Kanua Resort Saipan på 10 min.
    Vi fikk rom i 10.etg i den delen av hotellet som var uten wifi.

    IMG_9496.JPG

    IMG_9497.JPG

    Etter ca 6 timers søvn var det deilig å titte ut av vinduet for denne utsikten.

    IMG_9503.JPG

    Rommet var bestillt uten frokost, men kunne kjøpes for 22$ pr pers. Det er litt i overkant mye for et par skiver med ost og skinke, så vi ruslet bort til nærmeste butikk på 5 min. Der fikk vi kjøpt 2 stk ost og skinke sandwich, 2 appelsin juice, 2 bananer, yoghurt og solkrem for 17$.

    Greit å vite hvor man skal løpe:eek:

    IMG_9500.JPG

    Dagen gikk med til å bade i bassenget og på stranden.

    IMG_9501 2.jpg

    IMG_9506 2.jpg

    IMG_9508.JPG

    Deilig å slappe av litt også, før vi skulle ta kveldsflyet til Guam kl 21:50.

    Fortsettelse følger i neste episode;)
     
    holmen2, drsyk, Eddie47 and 25 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Morsom story, god tur! :)
     
    kjeeli liker dette
  6. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Junior og Senior fortsetter å kose seg på tur :)

    Flyet vårt til Guam skulle gå kl 21:50.. Junior ville dra tidlig opp til flyplassen for å se på litt fly, så vi ankom flyplassen 17:20 og gikk til innsjekking for å bli ferdig med det. Der lurte skrankekvinnen om vi ikke heller ville være med på et tidligere fly. Greit for oss det, så kl 17:55 var vi ombord på en ATR-43.

    1.JPG

    Men huff huff så trangt det var mellom setene :mad:

    2.JPG

    Heldigvis bare 45 min flight, vi fikk servert en flaske vann og en liten pose kokos makroner.

    3.JPG

    Vi passerte Rota på veien. Litt synd vi bommet på dagen, noen dager mellomlander flyet der :(

    4.JPG

    Junior nyter utsikten!

    5.jpg

    6.JPG

    Ved ankomst Guam tok vi en taxi til Guam Reef Hotel hvor vi skal bo på 2 netter, hyggelig av taxi sjåføren å legge ut dørmatter til oss :eek:

    7.JPG

    Hotellrommet var helt Ok, ekstra pluss for egen watercooler.

    8.JPG

    9.JPG

    Jomfruturen på et slikt toalett :D

    10.JPG

    Kvelden ble brukt til å surfe på nettet og skrive litt reiserapport.
    Var deilig å komme frem 3,5 time før planlagt :)

    Dagen etter var det bare å lukke opp gardinene og titte på utsikten i dagslys.

    12.jpg

    Første flyfrie dagen siden avreise OSL gikk med til bading, padling og slappe av.

    13.jpg

    14.jpg

    Hotellet sett fra kanoen.

    15.jpg

    16.jpg

    Kaste badeball er alltid gøy :)

    17.jpg

    18.jpg

    Stripa på kveldstid. For de som er shopping glade er dette et paradis.

    19.JPG

    20.JPG

    Sove en natt til på hotellet før vi vender nesen hjemover igjen :(
     
    holmen2, drsyk, Eddie47 and 26 others like this.
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for veldig bra reisebrev så langt!! Kjempekjekt å følge dere på tur:) De der 767-maskinene begynner å dra på årene. Fløy samme typen i påske fra PEK-ICN. Både betjeningen og servicen ellers frister til gjentakelse. Neste gang tenker jeg det blir ICN-FRA i A380 og F med Asiana:cool::rolleyes:
     
    kjeeli liker dette
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Mange Sør-Koreanere som reiser til Guam og Saipan ja. Tror det er enda flere som reiser til Hoi An/Phuket/Bangkok og resten av Thailand/Bali/Boracay/Cebu. Hele Sør-øst Asia pluss Guam og Saipan er vel egentlig Sør-Korea's syden. Heldige :)

    Kan lett finne billetter til kr.1000-2000 t/r. En gang fant jeg billetter ICN-CEB til kr.200 t/r per person :eek:

    Vi bestilte billetter ICN-DAD med Jinair ca.1 måned før avreise i mai i år og betalte kr.2000 t/r per person.

    Supert reisebrev og gøy å følge dere på tur. Håper jeg får med min sønn på det samme når han blir litt eldre.
     
    Last edited: 14. juli 2017
    Baldrick, Insomnia4u, kjeeli and 2 others like this.
  9. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,015
    Likes mottatt:
    6,513
    Bonuspoeng:
    183
    Lett å forstå at dere koser dere! Det gjør vi forumister også, dette er et skikkelig kult reisebrev! Guam var et artig bekjentskap, om enn (så langt) kun via dine bilder.

    Ha fine dager videre!
     
    kjeeli and Stuttfeiten like this.
  10. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Dette må være det eneste stedet man blir brisen, mett og får jetlag av å lese reisebrev!
     
    Last edited: 13. juli 2017
  11. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Da var det dags for å vende snuten hjemover igjen.
    Ganske normal rutetid på denne flighten kl 12:10, så vi behøvde ikke å stå opp før i 09 tiden.
    Taxi til airport, gjennom sikkerhetskontroll og gå på flyet.
    Flyet som skulle ta oss til Saipan var det samme trange flyet vi hadde til Guam. Så trenger ikke gjenfortelle servering og beinplass der. GUM ligger ganske fint til på en høyde, med grei utsikt ned til byen.

    1.jpg

    Titter ned på Andersen flybase på nordsiden av Guam

    2.jpg

    Ved innflyvning til Saipan passerte vi øya Tinian, de delvis gjengrodde flystripene ble brukt under 2. Verdenskrig.

    3.jpg

    4.jpg

    Det var herfra Enola Gay tok av 6.aug 1945 med atombomben som ble sluppet over Hiroshima.

    Vi hadde leid en liten Mazda 2, som skulle ta oss rundt på øya. Vi er tydeligvis ganske nøkterne når det kommer til leiebil her, alle andre som kjørte rundt på de samme plassene som oss hadde leid Mustang, Chevrolet eller Hummer.

    5.jpg

    Kjekt med kartleser

    6.JPG

    Første stopp Banzai cliff og andre stopp Suicide cliff er knyttet sammen med en felles historie. Her hoppet ca 8000 sivile og soldater i døden under "battle of Saipan" juni/juli 1944.

    Banzai Cliff
    7.jpg

    Suicide cliff I bakgrunn

    8.jpg

    9.jpg

    Utsikt mot Banzai Cliff

    10.jpg

    Det var en japansk general som overbeviste de at det var bedre enn å overgi seg til amerikanerne.

    Stopp nr 3 ble Bird Island, ikke noe mer spesielt enn et fint sted å se på.

    11.jpg

    12.jpg

    Stopp 4 Last Commander Post hvor det var litt rustne våpen fra krigen + en bunker.

    13.jpg

    14.jpg

    15.jpg

    Siste stopp ble American Memorial Park, som er et lite museum med all historie fra 2.verdenskrig på øya og Asia generelt.

    16.jpg

    Så en 20 min film som oppsummerte krigen i distriktet

    17.JPG

    Det var dagens historietime, før vi dro tilbake til flyplassen for avreise til Seoul.

    18.jpg


    19.JPG

    Straks er Junior og Senior Back in Business :cool:
     
    holmen2, drsyk, Eddie47 and 27 others like this.
  12. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for et flott reisebrev. Skal selv nå på en rundreise i Asia. Du har virkelig gitt flotte tips om å besøke spennende flotte historiske øyer. God tur videre for dere begge
     
    kjeeli liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk reisebrev. Takker for turen.
     
    kjeeli and Shyneno like this.
  14. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for et strålende reisebrev!
    Har vært fantastisk å følge dere på tur!
     
    kjeeli liker dette
  15. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Da er gutta boys back in Business :D
    Tilgang til lounge med gratis mat og drikke igjen!
    Hafi Adai loungen på SPN var helt grei, varm og kald mat. Fri flyt av alkoholfrie varer, men alkoholholdig drikke var det noen restriksjoner!

    1.JPG

    2.JPG

    Etter 2 glass vin eller 2 drinker må man gå over til øl. Fikk ikke testet hvor mange øl som er lov o_O

    3.JPG

    4.JPG

    4 timer i Asiana Business Class til Seoul avreise kl 02:50, kjipt tidspunkt når man har vært på farta fra morgenen :(
    Flyet ble 20 min forsinket fra gate. Pri boarding fungerte utmerket.

    5.JPG

    Så seint på natten uten en cowboystrekk i løpet av dagen, ble det bare å kaste i seg maten.

    6.jpg

    7.JPG

    8.JPG

    9.JPG

    Etter maten var det bare å sette på øyelapper å få seg mest mulig søvn :cool:

    10.JPG

    Ankommer Seoul 06:30, ikke mange timers søvn det!

    11.JPG

    Flyet vi fløy.

    12.JPG


    Siden vi skal fly First Class med Asiana til Frankfurt går vi til loungen der for å spise frokost og sove noen timer til.

    13.JPG

    14.JPG

    15.JPG

    16.JPG

    Så ble det en snartur gjennom immigrasjonen for å få stempel og sette beina på Sør Koreansk jord.

    17.jpg

    Sikkerhetskontrollen tilbake bestod av en enorm kø, så vi letet litt for å finne en fast track.
    Der holdt det ikke med First Class Ticket alene, man måtte få tak i et priorty card

    18.JPG

    Så vi gikk til First Class skranken til Asiana og spurte etter det kortet.
    Det fikk vi ikke, men ble heller eskortert bort til crew security av skrankekvinnen.
    Der skled vi gjennom på 3 min.
    Tilbake i loungen for litt mer mat og en kjapp dusj, før vi rusler mot gate 43.
    Der ventet A380 maskinen som skal bringe oss til Europa igjen.

    19.JPG
     
    Last edited: 15. juli 2017
    holmen2, drsyk, Eddie47 and 22 others like this.
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Noterer meg to ulike taktikkar i kortspelet, ein 10-ar og to like kort er min favoritt. Litt usikker på om seniors variant er like bra. Kven vann?
     
    Fridtjof, mhsalv, ksild and 3 others like this.
  17. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Da var det igjen endelig klart for en lang flyvning i First Class. 10,5 time Seoul-Frankfurt :D
    Ved boarding ble Junior stoppet for at de skulle fortelle at hodetelefon uttaket på hans sete ikke fungerte, men han kunne godt benytte seg av sete 1K ved behov.
    Strengt tatt ikke noe problem for han som bare ser på grafikken over hvor flyet er, og litt spill på IFE :rolleyes:
    Vi hadde 2E og 2F som plasser

    1.jpg

    Etter at boarding av F var ferdig fant jeg ut at hele A raden var ledig ;)
    Har jo lest andre reiserapporter her om at det er muligheter for separat lugar for soving og spising.
    Så da ble det neste spørsmål til flyvertinnen, ingen problem det :) 2A og 1F ble redd opp som senger til oss etter lunsjen.
    Velkomst drink var på plass når vi hadde fått dandert bagasjen.

    2.jpg

    Lunsjservering startet straks vi var oppe i luften, 8 retter ble det :eek:

    3.jpg

    4.jpg

    5.jpg

    6.jpg

    7.JPG

    Boksen med russisk kaviar ble fort tømt av Junior.

    8.jpg

    9.jpg

    10.jpg

    11.jpg

    12.jpg

    13.jpg

    Lunsjen som tok 2 timer smakte bra, og det var rikelig med påfyll underveis :D
    Så etter lunsjen ble det tid for soving igjen, da var det bare å spasere over gangen og ta seg en hvil :cool:

    14.JPG

    De ble 2 timer på øyet, synes de madrassene Asiana legger frem er litt i det tynneste laget. Lufthansa sine er hakket bedre der.

    15.jpg

    Etter oppvåkning var det bare å spasere over til sitte lugaren for å bli servert en varm sandwich.

    16.JPG

    God plass til 2 i 1 lugar, så litt vriåtter ble det tid til også.

    17.jpg

    Fortsettelse følger om ca 20 min pga mye bilder.
     
    Last edited: 15. juli 2017
    holmen2, drsyk, Eddie47 and 15 others like this.
  18. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Så mot slutten av flyvningen ble det servert 3 retters snack.

    1.jpg

    2.JPG

    3.JPG

    4.JPG

    Etter å ha lest rapporter om at det kan bli varmt i kabinen pga manglende individuelle luftdyser investerte jeg i en slik bærbar AC, fyller på vann i toppen hvis ønskelig. Brukte bare vifte funksjonen på turen, batterii tid 5-8 timer på en lading.

    5.JPG

    Så før landing tok Junior plass i min sovelugar, som var gjort om til sete igjen.

    6.jpg
    7.JPG

    8.JPG

    Så da er vi tilbake i Europa etter en flott luftetur.

    Etter en overnatting på Steigenberger Airport Hotel, ble det morgen flyet med Lufthansa i Business, som er lik den vi hadde ned til Frankfurt. Så den gidder jeg ikke å skrive om.

    For ikke å havne i samme situasjon som @Stuttfeiten med bortkommen bagasje på tur! Så reiste vi bare med ryggsekker o_O

    Men takk til Asiana som ga oss en ekstra bag hver som gave på vei til Frankfurt, da det begynte å bli endel pyjamaser, teppe og amenity kit i ryggsekken.

    Alt i alt ble det på 8 flyvninger 36 t 35 m i flysetet, distansen 26068 km og sluppet ut 3.2 tonn co2.

    Junior fikk 3 nye flyplasser: ICN, SPN og GUM
    nye flytyper: A320, A321, ATR-43 og Boeing 767
    nye flyselskaper: Lufthansa, Asiana og United Express

    Vi har fått fått testet en helt ny opplevelse innen reising med fly, og det har vært en helt suveren opplevelse for Senior og Junior :)

    Sa til han underveis at vi får ta en F tur igjen når han blir 18 år, og det var helt greit. Ønsket var da Sør Amerika et sted, så han vet hvor han vil :)
    Men kanskje 5,5 år er litt i lengste laget før neste F tur (tenkte å ikke gi han forhåpninger om en slik tur hver gang), men mye kan skje før den tid.

    Dette var min første reiserapport så å si live her på forumet.
    Pga stramt skjema har jeg hatt 1 dags forsinkelse på rapporten for kun å bruke dødtid på fly, flyplasser og hoteller slik at oppdateringer her ikke har gått utover kvalitetstid med Junior.
    Håper ikke det tar vinter og vår før neste rapport fra min side :(

    Da er våres Fly for fun tur over for denne gang :(

    Jeg vil igjen takke for alle hyggelige kommentarer og lykke ønskeninger på veien!
    Beklager at jeg ikke har svart på alle spørsmål underveis, men tar en rask oppsummering her.
    @Misterix Badeanda hadde druknet, ble fyllt med vann.
    @Stuttfeiten Takk for hyggelig kompliment for ender i First Class solnedgang
    @phileas Hyggelig å høre at du kanskje velger å dra til noen av disse øyene basert på denne rapporten
    @Kristian Vi spilte best av 5 og jeg vant 4 ganger, så om denne runden gikk i hans favør husker jeg ikke.

    Med det takker jeg for meg, God Lørdags Kveld medforumister :)
     
    holmen2, drsyk, grisefod and 36 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Suverent! :)
     
    kjeeli liker dette
  20. Mg15

    Mg15 Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    Flott reisebrev! Tusen takk for at vi får være med på turen
     
    kjeeli liker dette

Del denne siden