Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom du trenger å sjekke inn manuelt på OSL og ta document check; se på listen over avganger: https://avinor.no/flyplass/oslo/flyinformasjon/avganger/

    Tell utenlandsflyvninger som går på den tiden du er på flyplassen.

    Jeg ville tenkt 2 timer før min flight og én time etter. Da får du en feeling på hvor mange folk som trolig vil være på innsjekk. Før var det webcam på OSL.

    Husk check-in deadline. Boarding starter en stund før avgang. Gate stenger litt før avgangstid. I morgen tidlig ser du det går 12 fly utenlands mellom 06 og 07:45.

    Mange personer på bilder delt har stått i kø for check-in automat innenlands og bagdrop.

    Les også:
    https://insideflyer.no/forums/minimum-connecting-time-mct
     
    Last edited: 08. juli 2021
    Henrik, milehigh and kaiarne like this.
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor tidlig burde vi være på flyplassen når vi skal fly med SAS til Athen kl. 07:05?

    Det er 8 flyvninger mellom 06:00 og 07:45. 3 SAS, 3 Norwegian, 1 KLM og 1 Lufthansa.

    Reisefølget er EBG+ og kan skrive ut bagasjelapper på Oslo S på forhånd.
     
    Last edited: 08. juli 2021
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noe skille mellom innland og utland for SAS-køing? Ser at det ikke er så mange som SAS-fly ut av landet i morgen tidlig.

    06:00 København
    06:20 Malaga
    06:45 Alicante
    07:00 Nice
    07:15 Barcelona
    09:15 Düsseldorf
    09:15 Frankfurt (mitt fly!)
    09:35 Gran Canaria

    Har planlagt å tusle inn i avgangshallen kl 7, så alle fly før mitt bør da ha kommet seg igjennom. Eneste jeg frykter sånn sett, basert på fordommer, er hvis Gran Canaria er full av ikke reisevante som skaper kø.

    Nå er vel Spania rødt så det er kanskje ikke så mange som tar turen?
     
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,646
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Får man sjekket inn bilsete/barnevogn på automat hvis man reiser innenlands? Eller hvis man må stå i betjent kø, må man da i samme kø som alle som skal ha dokumenter sjekket? Flyr første gang med arving i morra :D
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    De nye kontaktfrie automatene spytter ut bagtags ved scanning av boardingkort. Så lenge man er innenfor antall inkluderte kolli fungerer det fint å feste en vanlig tag på barnevognen før den leveres som spesialbagasje.
     
    tobeornot999 liker dette
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var på OSL for noen dager siden. Så ut for meg at det kun er et område med manuell innsjekk, uavhengig av utland eller innland. Det var egen kø for Plus/statuskunder, men når jeg var der var det kun 1 luke for disse mens den andre køen hadde 2 eller 3 luker. Så da jeg sjekket så det ut som den andre køen faktisk gikk fortere. Så dette er jo også noe å ta hensyn til.
     
  7. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Har man fortsatt mulighet til å ta med seg 1 venn / 4 familiemedlemmer på fast track nå? EBG altså.
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,646
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Hm.. ja.. ser ut som det bare blir bilsete. Men vi har ikke noe pose å ha det i, så må evt. skaffe det hvis vi ikke skal stå i kø.
     
  9. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Skal fly med SK i dag til ALC kl 0645. Stellte meg i Business//Silver/Gull/Diamant køen kl 0450, ferdig med innsjekket bagasje kl 0510. Lang kø på vanlig innsjekk...de begynte å prioritere folk som skulle til CPH kl 0600.
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Stappfull avgangshall på OSL i dag. Automat gikk raskt, men bagdrop hadde lang kø. Er nærsynt så det var ikke umiddelbar lett å finne gullskranke, men en dame sendte meg i retning venstre og jeg var igjennom på 5 minutter. Sikkerhetskontrollen gikk også raskt, lenge leve fasttrack. Som forventet var det ikke-reisevante som holdt igjen køen litt, med typisk nybegynnerfeil som å ha for mye flytende, ikke ta ting ut av hånsbagasjen og legge ved siden av etc.
     
    Eddie47 liker dette
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    En standard juli mao. En skulle jo tro at det etter hvert var belegg for å åpne sikkerhetskontrollen i den "gamle" terminalen..
     
    tobeornot999 liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    Nokså rolig på OSL nå klokken 08:30. Ingen kø på bagdrop og gjennom "slow track" på 5 minutter.
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og kioskene på D-pirene. De var stengt så da ble det ingen drikke på meg (hadde ikke lyst til å gå bort til E)
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,519
    Bonuspoeng:
    293
    De har demontert alle innsjekkingsskrankene i den "gamle" terminalen, i påvente av nytt bagasjeanlegg. Men sikkerhetskontrollen er vel ikke demontert, så det er en mulighet å åpne der. Men det er vel innsjekk som har køen?
     
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Tror key takeaway er å være risikoavers og sjekke fly pluss-minus 2 timer, som @Edvard reflekterer fint over et par innlegg opp. Utenriks-propp forplanter seg fint videre til dem som skal innenriks.

    Virker som det er ganske dramatisk variasjon, ref. over her hvor det 07.00-ish rapporteres om skikkelig mye kø.

    Var gjennom nå i 09.30-tiden. Kom med Vy-toget som gikk 08.54 fra Oslo S, og var tidlig ute av toget. Null kø på automat for å printe bagtag, null kø på bagdrop - men bygget seg opp når resten av toget kom.
    Moderat kø (antar jeg, så ikke lenge nok til å se faktisk hastighet) på manuell innsjekk, førsteinntrykk var at det foregikk i ordnede former.

    Noe kø i sikkerhetskontroll (drøye 5 minutter), men gikk ganske radig gjennom der også, selv uten alle bånd åpne. Null kø i FT, men der fikk ikke reisefølget tilgang gitt, så egentlig akkurat samme som @trygveat rapporterer en halvtime før oss.
     
    Upsaker liker dette
  16. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet når disse skal åpnes igjen? Ser for meg at dette kan bli en flaskehals gående fremover hvis det skal være slik helt til det nye bagasjeanlegget er på plass.
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,519
    Bonuspoeng:
    293
    Snakket med en kompis som jobber i SAS, og det var visst ikke "rett rundt hjørnet". Han mente det kunne ta litt tid, og at det ville skape litt trøbbel etterhvert.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Nå blir dette mer en SAS-sutring enn OSL, men tror dere ikke man må fylle ut travel ready center på returreise også.. de kunne ikke ha godkjent returreisen også som bare er 5 dager senere?

    Sukk..

    Gruer meg til å fly hjem til OSL på onsdag, men er fullvaksinert så håper det skal gå relativt raskt
     
  19. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo maks 72 timer før. Men hvorfor gruer du deg til å fly? Dokumentene blir jo godkjent i god tid før :)
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Det går fint å laste opp tidligere enn 72 timer. Jeg lastet opp til utreisen en uke i forveien.

    Gruer meg til kø på ankomst, selv med papirer i orden er det vel lang kø? Kanskje noen har en fersk arrival-rapport å dele :)
     

Del denne siden