Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

  1. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke førstehånds, men andrehåndsrapporten er at fullvaksinerte (ihvertfall med norsk pass og koronasertifikat) suser forbi og er gjennom nesten like fort som i gamle dager :)

    PS: En annen grunn til individuell behandling av retur er vel forskjellige reiseregler for reiser fra og til forskjellige land, samt hyppige endringer i reglene.
     
    Wiolenze, Sonictravel and Edvard like this.
  2. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Edvard liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert noen luringer som kommer til å lage en slik lapp. Men hvem vet, kanskje politiet har en variasjon for hver ukedag, eller det er et stempel på baksiden?

    [​IMG]
     
    Kristian liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,566
    Bonuspoeng:
    293
    Seriøst? Er det lappen man får som lar deg slippe gjennom køen?
     
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Kom hjem fra København i kveld. Satt på rad 1 og var flash Gordon bort til passkontrollen. 5 min kø før test og ca 20 min venting på svar. Em finalen sett under venting på svar, på flytoget og videre på buss grunnet tunnel arbeider på Oslo S.Videre løping hjem med mobilen i hånden fra Skøyen og resten av kampen hjemme til mesteren ble kåret :(
     
    Last edited: 12. juli 2021
    Wiolenze, Rscott and milehigh like this.
  6. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, bare en lapp som viser at du ikke skal ta test senere. Du får lappen etter å ha vist sertifikat til grensepolitiet og blitt sluppet inn i grønn kø istedenfor blå kø.

    Om noen prøver å forfalske lappen er det både straffbart og de må allikevel stå i blå kø – kanskje slipper de test, men det vil oppdages av innreisekontrollen og potensielt bøtelegges + at man kanskje må ta en test senere istedenfor.

    Ikke noe å prøve seg på altså…
     
    tobeornot999 and holmen like this.
  7. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke så glad i masse småtråder, så prøver meg her, men om det blir feil er det bare å splitte det ut og lagre det i en egen post. Samme emne som opprinnelig trådstarter, men Flesland (BGO). Tenker å prøve meg på en liten langhelg i Oslo.

    Var bare bonusbilletter ledig med avgang 14:10, og jeg er egentlig ferdig på jobb (på Kokstad, 2 min unna BGO) kl 14.00. Med litt kreativt fiksfakseri (få avløser til å ordne med sen "lunsj" hvor jeg går etc) håper jeg å kunne være avgårde ca kl 13:30.

    1) Er fast track åpen?
    2) Tenker å sende baggasje om morgenen før jeg begynner, evt kvelden før. Hva er absolutt siste tidspunkt jeg kan være der? Ser gate closing er 20 min før flight time. Hvis jeg får gå fra jobb 13:30 og er der 13:35, bør det gå?
    3) Er det dedikert fast track regner jeg jo med at jeg kan bruke den (Er EBG). Er den åpen for alle og enhver skjønner jeg jo at jeg sliter. Har egentlig 2
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Fast track er åpen på BGO og det er svært lite ventetid for å komme gjennom denne. Det har i alle fall vært slik på mine 4-5 turer gjennom denne siden den åpnet igjen, men jeg har ikke prøvd de siste ukene (neste gang blir nå på onsdag).
    1335 bør gå om mine erfaringer fremdeles holder mål, spesielt siden flyene til Oslo "alltid" går fra den en av gatene rett innenfor sikkerhetskontrollen.
     
    tobeornot999 and Neonex like this.
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    For å supplere her så har jeg reist på BGO i flere måneder og det har aldri vært mer enn 4-5 stykker i fast track.

    Hvis du sjekker inn bagasje på morgenen (tviler på at du får lov dagen før) så vil ikke flyet gå uten deg helt frem til kanskje fem minutter før avgang. Dette fordi de helst ikke vil prøve å lete frem bagasjen din fra flyet når de allerede har lastet og er klare til å gå. Dermed har du litt mer tid på deg til å rekke frem til gaten.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har sjekket bagasje dagen i forveien ved flere anledninger

    Både innenriks og intra‐Norden.
    Dog kun med SAS i automatisk bagdrop.
     
    October liker dette
  11. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Arrival for ei veke sidan som fullvaksinerte, 45-50min fra me gjekk ut av flyet til me var med bilen, inkludert innom tax-free på vegen.
     
    HaraldOslo liker dette
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Også nå i disse coronatider? Jeg prøvde meg hos LH på onsdag for avreise til MUC kloken 12:10 torsdag, det var blankt avslag.

    Ankommer OSL kommende onsdag klokken 19:50 med LH og skal videre med DY torsdag morgen 07:00, det hadde jo vært fint om jeg får sjekket inn bagasjen onsdag kveld (har nytt sett med bagasje i bilen i P10) men DY-damen jeg spurte da jeg kom fra SVG på tirsdag kveld mente at det ikke gikk.

    Vi får se, jeg kommer uansett til å prøve. :)
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil tro det funker kun på hjemflyplass.
    Har kun gjort det med SAS/Widerøe, så vanskelig å si noe annet.
    Skulle tro det funket med DY også, men usikker siden jeg ikke har prøvd.

    Dette er noen år siden også..
     
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Pre Corona funket det uten problemer med LH også, hadde flere turer til Tyskland og også via FRA til BUD med tidlige avganger der jeg fikk sjekke inn bagasje kvelden før, men nå var det helt umulig.

    Satser på at DY er snille på onsdag kveld.

    Forøvrig var det ikke noen krise på OSL på torsdag. Parkerte i P10 ca 09:05 og satt i loungen 09:30
     
    Are liker dette
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Noen flyplasser har et system for innsjekk kvelden før og oppbevaring av bagasje, og avtal med flyselskapet om dette.

    OSL, som holder på å skifte bagasjesystem, har nok ikke denne kapasiteten akkurat nå?
     
    tobeornot999 liker dette
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Prøvde å sjekke inn med LH dagen før på
    OSL, fekk nei på dette med begrunnelse at det kunne komme endring i reisereglar så dei sjekka kun i samme dag. Dette fekk eg beskjed om at var LH Policy. Forstod det slik at på SK flight ville det vore ok.
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og særlig den vanlige SAS fast-tracken.

    Det er kleint og tar litt ekstra tid (noen ganger) å gå i "Norwegian-fast-track" (som nå brukes av bla SAS, men ikke av Norwegian, forvirrende nok) slik det er nå - og havne opp foran andre som har stått i ikke-fast-track køen en stund. Noen ganger blir de sure, men dette er det opplegget flyplassen/flyselskapene har bestemt....
     
    OttoL liker dette
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Delvis besvart allerede, men ja: fast track på BGO tar max 2-3 minutter. Den er åpen, mao. Og ikke-fast track tar omtrent samme tid, kanskje opptil 5 minutter.

    Ville ikke kommet til Flesland tidlig før avgang, lite å gjøre, og SAS flighten til OSL går som andre har påpekt nesten alltid fra gaten rett innenfor sikkerhetskontrollen.
     
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekket inn bagasje hos KLM på OSL (BON via AMS) kvelden i forveien for fjorten dager siden. Virket da som om de var happy med å gjøre unne noe av morgenrushet kvelden i forveien når det var relativt stille.
     
    milehigh liker dette
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,235
    Bonuspoeng:
    183
    Kø i dag… hvilken kø? Ankom ca kl17, massevis av ledige automater og bag drop. Sikkerthetskontrollkøen var så kort at jeg glemte at jeg kunne bruke fast track.
    Ok med plass i loungen.
     

Del denne siden