Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

  1. taklama

    taklama Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Tenkte å høre her jeg også, siden dere virker å ha god oversikt:
    Jeg skal reise utenlands med Norwegian fra OSL i morgen. Tidlig om morgenen. Oransje område, men fullvaksinert og nødvendig reise, uten at det betyr særlig. Har sjekket inn på nett, men må gjennom bag drop. Jeg har ikke fløyet siden januar 2020, så alle koronarutiner på flyplass er ukjent for meg.

    Normalt ville jeg vel ikke siktet på mer enn en times tid før avgang, men nå regner jeg med å legge inn ekstra sikkerhetsmargin. Jeg vet bare ikke hvor mye ekstra. Hvor er det egentlig "proppen" sitter på Gardermoen nå, hvis man skal utenlands med Norwegian til karantenepliktig område? Må alle innom manuell skranke? Kan bestille fast track om det betyr noe fra eller til, men får inntrykk i denne tråden av at det ikke er der man står og venter lengst.

    Takk for eventuelle råd og hjelp!
     
  2. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Etter det jeg forstått så må alle reisende til utlandet sjekkes inn manuelt i skranke, det betyr at innsjekkingsautomater og bag-drop ikke er mulig. Dette for å sikre at alle har de nødvendige dokumentene i orden. Det er her "proppen" er. Om Norwegian har mange utenlandsanvganger i tidsrommet din avgang er, så må du nok forvente en del kø. Fast track i sikkerhetskontrollen kan kanskje bidra til at du henter inn litt tid.
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke Norwegian en last-opp-dokumenter-på-nett-på-forhånd-funksjon? Skal innrømme at den funksjonen hos SAS har redusert friksjonen noe for de som har papirarbeidet på stell.
     
  4. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg reiste til Budapest torsdag forrige uke. Sjekket inn i appen, printet ut bagasjetags på automat og droppet bagasjen onsdag kveld. Altså ikke innom manuell skranke. Coronapapirene ble sjekket i gaten.
     
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Såvidt jeg har forstått avhenger det av både flyselskap og innreiseregler i landet man kommer til for landet man reiser fra.
     
    Edvard liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjorde det samme for par uker siden, dog med bare håndbagasje.
    Rett til gate, men boarding tok en halv evighet da svært mange måtte styre med covid-dokumentasjon.
    Senere testet jeg Austrians forhåndsregistrering av dokumentasjon, funket smertefritt.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian har en "bedre" løsning enn SAS. Med mindre du skal til et av landene hvor SAS tar i mot dokumentene elektronisk i travel center på forhånd. Det gjelder bare en litt stor håndfull land, om du ser bort fra Norden.

    Ved innsjekking 24t hos Norwegian, så spør de deg på nett om du har sjekket ut vilkårene for landet du skal reise til - og du må krysse av ja på alle svar på et par påfølgende nettsider (og selvsagt, for din egen del, ha alle papirer på plass).

    Etter dèt er du good to go. Levering av baggasjen tar 2-3 minutter inkl tiden det tar å printe bag-tag fra maskinen + droppe baggasjen i self-service bag-drop.

    Fast-track har ganske riktig ingen nytte disse dager. Jeg har vært gjennom der mange ganger, med fast track og uten, og du er heldig hvis du sparer mer enn 5 minutter på å gå gjennom fast-track. Som regel enda mindre. Og jeg har på det meste hatt 20m venting i security, men det skjedde bare 1 av 12-16 ganger siste månedene. God tur!
     
    milehigh liker dette
  8. taklama

    taklama Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Mange takk for alle svarene her! Regnet med at mange her hadde oversikt, men dette var virkelig over all forventning. Da virker det vel som det mest sannsynlig går relativt kvikt: Det er ikke så veldig mange avganger utenlands rundt samme tid, og jeg er innsjekket og har alt på stell. Men jeg legger for all del inn en margin jeg ikke ville lagt inn i en normalsituasjon, dette er nødvendig reise av private årsaker og ekstra ille om det skulle gå galt.

    Takk igjen for all hjelpen, det er virkelig nyttig. Det blir plutselig mye jobbreising utover høsten såfremt smittesituasjonen tillater det, så da får morgendagen bli en liten generalprøve. Riktig god torsdagskveld alle sammen!
     
    milehigh liker dette
  9. vsh

    vsh Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Det kommer helt an på landet man skal til.
    F.eks har Polen dokumentsjekk ved ankomst og ingen sjekk ved avgang. Tyskland krever at papirene sjekkes før avgang og har ingen sjekk ved ankomst.

    Da følger det at det går helt greit å sjekke inn i app til Polen, men ikke til Tyskland. Har gjort dette selv:)
     
    Staralliance liker dette
  10. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Skal reise til London i slutten av uken og lurer på om hvor tidlig jeg bør møte opp siden jeg ikke kan bruke "SAS Travel Ready" og dokumenter da vel må sjekkes manuelt i skranke.

    Noen som har reist fra OSL nå nylig og som måtte gjennom samme mølla som kan gi en rapport?

    Flyr Plus.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Min mor reiste fra OSL til ZRH via CPH her om dagen, og kunne ikke bruke Travel Ready Center. Men, det var nesten ikke noe kø på Plus innsjekk. hadde ALT for god tid på flyplassen. :)
     
    Trent600 liker dette
  12. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, avgang er 07:55, så satser på at to timer før skal være mer enn nok da.

    Hører gjerne fra andre også hvis de har noen nylige erfaringer.
     
    Last edited: 16. aug 2021
  13. vsh

    vsh Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Mine tre runder de siste 4 ukene har aldri tatt mer enn 40 minutter uten noen plus/fasttrack. Det som kan ta tid er om du må stå i test-kø når du kommer hjem igjen.
     
    Trent600 liker dette
  14. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Og det var til utlandet med manuel dokumentsjekk?

    Er endelig fullvaksinert og lander tidlig på dagen, så ikke så bekymret for hjemkomsten :)
     
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Kl. 0600 flygninger er ikke helt tettpakka på OSL, gikk nokså fint på vei til FRA, 1 time holdt(flaks?) , kan ikke anbefales, en vet aldri hva som kan skje.
     
    Trent600 liker dette
  16. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Til Tyskland kan man vel bruke "Travel Ready Center", men du var innom skranke for dokumentsjekk?
     
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer, det var 1 juli,men tror du må likevel innom skranken hos LH, da jeg ikke fikk boarding pass på mobilen som før, bagasje sjekking og natt gnål.

    SAS-FRA 10 sep. det bør vel gå på skinner.
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    OSL til Kroatia for et par uker siden: ikke mulig å bruke Travel Ready dit, men innsjekk i appen var uansett åpen - og bag-tag fra maskin + bag-drop tok samlet sett 2-3 minutter, og så til fast track for nye 2-3 minutter sikkerhetskontroll.

    Ingen manuell sjekk av papirer før passkontroll - hvor de kun så på passene, ikke covid dokumentasjon.

    En (veldig) rask kikk på helsepapirer ble først gjort på gate ved boarding.
     
    Trent600 liker dette
  19. vsh

    vsh Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Jepp, forrige gang var for en uke siden.
    Kom med et annet fly til Gardermoen og skulle videre til Frankfurt med Lufthansa, gikk ut til baggagedropoff, hun så på det printa covidpasset mitt i to sekunder og ga meg boardingpass. Så inn gjennom sikkerthetskontrollen og til gate.

    Det jeg ikke viste og som LH ikke sier et kvekk om er at de sjekker dokumenter ved gaten for folk som kommer til Gardermoen med andre fly.
    Fikk aldri noe tilbakemelding på papirene jeg lastet opp til LH.

    -

    Til Polen sjekker de ved ankomst, ingen sjekk ved avgang, så det er en smule enklere å forholde seg til.
     
    Trent600 liker dette
  20. taklama

    taklama Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Kan i hvert fall meddele at turen med Norwegian fredag for halvannen uke siden gikk smertefritt: Jeg kunne gå direkte til automat og skrive ut bagasjelapp, scanne inn bagasjen selv, gå direkte gjennom sikkerhetskontroll og til gate. Koronasertifikat ble sjekket ved gaten for min del, men dette avhenger som det nevnes her tilsynelatende litt av destinasjonen. I praksis var alt helt som normalt for min del foruten sjekken av sertifikat ved boarding.

    Siden tråden heter "Kø på OSL" og ikke "Kø på OSL ved avgang" kan jeg jo si litt om status på OSL ved utenlands-retur som fullvaksinert, i fall noen ønsker oppdatert status:
    Veldig greit.
    Av flyet, gå til en eneste lang kø som kveilet seg rundt noen sperrebånd. Tenkte dette ville ta lang tid, men etter rundt et kvarters tid kom en i refleksvest bort og hanket ut fullvaksinerte fra køen. Gikk deretter over i egen kø, i den grad det i det hele tatt var noen kø blant fullvaksinerte. Grensekontrollen sjekket koronasertifikat kjapt og henviste videre til køfri selvbetjent passkontroll (for anledningen "selvbetjent" under oppsyn). Etter gjennomført passkontroll fikk jeg en lapp som ga beskjed om fritak fra testplikt. Spaserte deretter et stykke bort til den velkjente rulletrappen ned til bagasjebånd, der bagasjen allerede lå klar på båndet. Kunne passere ut mellom bånd 5 og 6, levere inn lappen om fritak fra testplikt og gå rett ut forbi tollen. Tok rundt 40 minutter fra jeg forlot flysetet til jeg spaserte gjennom på grønt og kunne dra hjemover. Hadde jeg ikke vært fullvaksinert hadde det nok tatt en god del lengre tid.

    Takk igjen for all hjelp i forkant :)
     

Del denne siden