Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Og rapport en onsdags morgen kl 07:

SAS plus/diamant/gull har egen kø for manuell innsjekk, og køen der talte 8 personer før meg.

Køen foran de vanlige skrankene hadde ca 100-150 folk som ventet på manuell innsjekk. Og dokument-sjekk gjør at innsjekk i skranke nå tar ca 3 ganger så lang tid pr person som pre-covid.

SAS travel ready er en god ide når det funker, men OBS: sjekk listen over hvilke land de dekker/ikke dekker på sas.no. Mange land er ikke dekket, bla Kroatia og UK for min egen del nå siste ukene. Men Spania og Norden er jo vanlige reisemål fra Norge, og der kan man sende inn dokumentasjon på forhånd - og gå direkte til fast track (som forøvrig hadde presis 0 personer i kø foran meg )

20210818_063745.jpg

holmen, Trent600, RoadKing and 3 others like this.
  2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    Masse kø på sikkerhetskontroll i dag fredag rundt 08:30
    Køen gikk rundt kiosken.
    Liten kø på fast track.
    CA9C3723-A639-44F1-B2A7-C11F841CE60B.jpeg 818E4174-65D9-4956-9980-8F4FB9CD1503.jpeg

Emma, Upsaker, Trent600 and 1 other person like this.
  3. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Kan rapportere om null kø i fast track og vel ikke noe som kunne regnes som kø i den vanlige heller kl 06:00 idag.

På SAS og Lufthansa vanlig innsjekk så det ut som det kunne ta litt tid.
    View attachment upload_2021-8-20_10-14-33.jpeg

Var ingen foran meg når jeg kom til pri innsjekk, men tok vel ti min før en av de tre skrankene som tok seg av oss, ble ledige. Tok noen min for meg også, men under 15 min får man være fornøyd med.

Står i kø på i terminal 2 på LHR nå og den er laaang, men beveger seg jevnt, så håper ikke det tar så mye over en time

Emma, drsyk and snus_mumrikken like this.
  4. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Godt å høre FT fungerer igjen:)

Var det 3 SAS C check inn skranker? Da har en plenty med tid i morgen:)

snus_mumrikken liker dette
  5. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Var det i dag tidlig ihvertfall. De foran meg brukte veldig lang tid, en gjeng skikjørere, fem pensjonister og en som mest sannsynlig står der ennå siden det virket som det ikke var mye som var i orden. Skulle tro at hvis man beregner 15 min for pri innsjekk på tidlig morgen så bør man ha god tid.

drsyk liker dette
  6. FlyerOslo

FlyerOslo Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Last edited: 21. aug 2021
  7. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har reist inn i Norge på Gardermoen de siste ukene? Er det fremdeles lange køer før man kommer seg inn i landet? Står alle i samme kø eller er det egen kø for fullvaksinerte/de med norsk pass? Reiser om noen uker og er usikker på om jeg skal ta sjansen på å fly hjem via OSL med mellomlanding på 1 time (kl. 21.00 på en mandags kveld)...

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,028
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er fullvaksinert og kom gjennom OSL på kvelden søndag for en uke siden. Var nede ved bagasjen og handlet taxfree, og kom til båndet før bagasjen var der. Scanning av coronapass og pass inn i Norge ble gjort av personell på coronapasset, det holdt med screendump. Og med passet i de vanlige maskinene.

Reisefølget var halvvaksinert og måtte følgelig ta coronatest, dette ble gjort som hurtigtest og han rakk et tog etter meg innover til Oslo. Så ventetiden på dette var kort den kvelde.

Køen for " alle andre" alle som kommer utenfra så svært lang ut. Men det var separasjon før disse tre køene startet.

Trent600, Eddie47 and Nurse82 like this.
  9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Rapport fra OSL 7:15 i dag søndag (for å ta fly 9:15) er at det var ingen kø på automat eller bagdrop. Et par minutter kø i sikkerhetskontroll men fast track hadde ingen. SAS lounge åpnet ikke før 7:45 så vi ventet utenfor og var førstemann inn.

holmen liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, flere ganger.

Det er en felles kø for alle som kommer fra utland (x2, en fra hver side av terminalen avhengig av hvilken flybro du kommer på) og absolutt alle utenlands-ankomster må innom det som pleide å være non-Schengen passkontrollen.

Nytt siste par uker er at de har utvidet venteområdet før passkontroll med deler av det som skal bli den nye non-Schengen terminalen (svart bygning på enden av gamle pir øst). Så nå er det mer plass til mer folk enn bare for kort tid siden, og køene er ganske ryddige, med god plass og ordnet med Tensa-barriers.

Først like før selve pass-skranken skiller de ut dem som har grønt/fullvaksinert pass og dem som ikke har det.

Min erfaring fra flere turer inn i Norge nylig, er ca 30 minutter venting før du kommer til punktet hvor de deler opp i hvem som er fullvaksinerte og kan "gå rett forbi". Derfra er selve passkontrollen gjort på 2-3 minutter for fullvaksinerte, eller kanskje 15 minutter mer om de har stengt automat-maskinene (som nå bare brukes for de som er fullvaksinert). Noen ganger er maskinene åpne, og andre ganger ikke. Uten at jeg har sett noe mønster i hvorfor det er slik.

Xflipper liker dette
  11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    FlyerOslo liker dette
  12. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Staralliance liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183

Har ikke vært live etter de la ned "gamle" innsjekkingsområdet, det kameraet nei.

Og enig med deg: ironien er slående :)

Når det er sagt, så har de uansett aldri hatt webcam i retning av den eneste sonen av innsjekk og security som brukes nå.

Staralliance liker dette
  14. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,421
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer ikke helt. Da jeg kom hjem fra BUD torsdag for 1,5 uke siden ble vi busset til E3 der det var opprettet provisorisk passkontroll. De kjørte et og et fly dit i buss og opplegget var veldig enkelt: 1 kø for fullvaksinerte og 1 kø for alle andre, og vi slapp så rett inn i terminalen.

Om dette gjøres hele tiden vet jeg ikke, men en kompis som kom fra MUC tidligere denne uka opplevde det samme.

15. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Kom med SK804 fra London i dag. Gikk ut av flyet 13:40, gjennom passautomaten 13:48 og sto ved togstasjonen med noe taxfree varer i posen kl. 14:05.

Derfra og hjem gikk det ikke like fort da alt av tog var kansellert grunnet signalfeil, men fikk nå kommet meg med en buss etterhvert.

#Fullvaksinert

Eddie47, EndreD, FlyerOslo and 7 others like this.
  16. FlyerOslo

FlyerOslo Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Reiste med OS336 i går, og Austrian går på Fasttrack på Gardermoen :) Jeg var der ca. 11:20 og det var 10 i den vanlige sikkerhetskøen og kun 3 på fasttrack så det gikk på noen min. Da vi ankom Wien ble vi kjørt til en Schengen gate og det var kun vårt fly der og 5 pass skranker så det gikk også på noen min.
    Ankom med OSL med OS335 i dag og vi ble kjørt til en inngang på bakkeplan og ble geleidet opp en trapp hvor det på toppen stod 2 politimenn for køene vaksinert/uvaksinert.
    Det var kun vårt fly i den køen. Dette gikk på noen min. og som fullvaksinert fikk jeg en hvit "waiver" lapp jeg senere viste til en vekter ved en sperre rett ved tollen. Dette var veldig effektivt :)

EndreD, Eddie47, NoLimit and 3 others like this.
  17. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,421
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er nå helt fjernet for reisende fra Schengen. Kom fra BUD søndag formiddag, forlot flyet på vanlig gate, rett inn i det vanlige området på D-gates, ingen kontroll i det hele tatt. Nå handler man taxfree, henter bagasjen, går gjennom tollen og først etter tollområdet, altså utenfor ankomstområdet må man nå enten vise coronapass for å slippe alt eller gå i testkø.

Klokken 12:30 var det 7 personer i kø før meg.

18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    Slik var det ikkje midnatt i går kom frå FRA, då var det som det har vore siste månadane + som @jvsandem sa når ein går ut av tollen.
    Men brukte forsåvidt ikkje lang tid, mest kø var det vel for å sjekke inn på Radisson :eek:
    Ca 40min fra ein gikk av flyet til ein la hovudet på puta på Radisson.

Men kanskje dei no fordelar litt? For å lage mindre kø?

RoadKing liker dette
  19. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,582
    Bonuspoeng:
    113
    var heller ikke sådan da vi ankom fra AGP i går ettermiddag. Måtte også forbi passkontroll

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,627
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens enklere prosedyre ved ankomst fra grønne land?

snus_mumrikken liker dette

Del denne siden