Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

1. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    Aaah, godt poeng! Det er nok grunnen kanskje ja?

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    De har ikke noe opplegg for å vite hvem som kommer fra hvilket fly/land.

Men det går veldig raskt og greit nå, med egen "sluse" for ferdigvaksinerte - og sist gang med forsvaret (!) istedet for politiet som sjekket om man hadde vaksinesertifikatet i orden.

Slusen for ferdigvaksinerte går rett til pass-maskinene, og det ser ut til å være normalt at det ikke er noen kø foran maskinene i det hele tatt - selv om det er en jevn strøm av folk dit. Mange maskiner å fordele folket på, da.

Nytt sist gang (første gang jeg så det, i alle fall) var at de hadde kuttet ut hele det lapp-opplegget som ga adgang til å passere ut fra baggasjehallen uten å gå innom korona-teststasjonen. Nå kunne i prinsippet alle gå direkte ut, også dem som etter reglene er pålagt å teste seg på grensen.

Var dette en engangs-greie? Virket rart på meg, nå som de har laget et godt opplegg for selve testingen.

3. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    I dag kl 14:42 ankomst Oslo fra Berlin.
    Ankom gate lengst bort på den gamle terminalen (der bla,new-york flyet går).
    Måtte da gå max langt,og alle rullebåndene sto stille.
    I enden av gangen sto ei dame som splitta folk med test,og ikke test dokumenter.
    Her var det ca 10 min kø for oss vaksinerte fordi fly fra Kreta og Malaga annkom 2-5 min før vårt fly.
    5 militære fyrer sto her og sjekke pass og QR-kode.
    Så måtte man gjennom de pass/face id maskinen som man vanligvis bruker for ankomster utenfor EU.
    Etter det var det rett i Tax-Free og bagasjebånd.
    Så gå gjennom tullen (ingen der),så ut i ankomsthallen.
    Her var det ...VIS TEST/SERFIKAT/PASS...IGJEN.
    Nå igjen spurte jeg (og andre).
    Nei så de militæret som stod der. Bare gå vidre sa de.
    Ankomst Gate 14:42.
    Var ute i det fri 15:04.

Insomnia4u, EndreD, NoLimit and 4 others like this.
  4. Sjark

Sjark Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er køen for sjekk av sertifikat for reise med KLM fra OSL? Ingen måte å registrere covid sertifikat online?

5. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
  6. Sjark

Sjark Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
  7. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig skal jeg ut på tur igjen og! Over halvannet år siden jeg var på tur sist, det er for lenge. Men nå er jeg urutinert merker jeg.

Vi er 2xEBG med kun håndbagasje som skal fly SK+ OSL-CPH-BRU 09:50 på torsdag. Altså ingen mulighet for Travel Ready. Tenkte å møte opp 8-ish, får inntrykk av at det ikke er så mye kø om dagen, spesielt ikke med pri-innsjekk og fast track?

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,734
    Bonuspoeng:
    293
    Vi reiste fredag midt på dagen. Litt kø på innsjekk. Men alt gikk radig. Tror vi var airside ila 15 min fra vi ankom flyplassen.

Trent600 and Mbj like this.
  9. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    I dag landet kl. 16.40 fra AGP, docket på D5 og i buss bort til oddetallsiden der køen strakk seg helt ned i trappen mot bussholdeplasen. Sneglet oss gjennom og helt bort til passkontrollen der det nå er fullvaksinertkontrollen som er nåløyet og den begrensende faktor... 5 stykk som scannet, absolutt for få. Bagasjen var plukket av båndet innen vi kom frem til båndet så det ble en labyrintletetur.... Tid fra gate->P10: 100 min. :(

Trent600, Emma and kaiarne like this.
  10. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Uproblematisk for utreise på OSL i 8 tiden i dag.

Siden vi ikke kunne bruke travel ready (osl-cph-bru), trodde jeg vi måtte gjennom noen form for manuell dokumentsjekk, men nei. Sjekket inn i app, rett i fasttrack.

Litt kø i FT, men det var på grunn av folk som står ved båndet og kler på seg og re-arrangerer alt av bagasje før de flytter seg videre. Han ene stod der da jeg gikk gjennom, og sto der fortsatt og pusla med bagasjen da reisefølget var gjennom og vi hadde fått med oss alt.

Bra med kapasitet på utenlandsloungen også.

Earl, RoadKing, tobeornot999 and 2 others like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Erfaring fra 10+ turer utenlands siste par mnd selv også, sier at det stort sett går veldig greit med avreise fra OSL.

Det store lotteriet er returen. Helt avhengig av hvor mange passasjerer/fly som kommer inn på omtrent samme tid, men det tar alt fra 10 til 100 minutter å gå gjennom passkontrollen som fullvaksinert. Flaskehalsen er køen, ikke selve kontrollen av passet - for det gjøres jo på maskin når man først er stemplet som "grønn" for fri innreise i landet.

Litt usikker på hvorfor de har enda en ny grønn/rød kontroll utenfor tollen (land-side direkte etter toll). Men har aldri opplevd kø for å gå gjennom på grønt der.

Mbj liker dette
  12. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Tillater meg å spørre selv om det ikke er OSL...

Noen som har ankommet Torp etter at testing ved innreise ble innført? Bare lurer på hva som kan forventes av køer en søndag ettermiddag.

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy utenlands fra OSL søndag 26. desember tidlig på morgenen.

Dersom du skal til skranke for dokumentsjekk og levere bagasje ville jeg lagt til én time buffer utover din normale tidsplan. Merket flere som var sent ute og trippet.

Jeg brukte 20 min på kort kø og kontroll ved check-in. Det var priority line og med fast track. Gullstua var åpen felles for alle. Ellers rolig og behagelig på flyplassen.

Emma liker dette
  14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fløy 16:05 søndag, var der ca 13:35, overhode ingen kø hverken på dokumentsjekk eller sikkerhetskontroll. Så det varierer tydligvis veldig. Tenkte at 2.5 time burde holde, og det holdt lenge.

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Id
    Idag kl 10 var det stappfullt så langt køordnere rakk for vanlig innsjekk. Ville nok minst lagt inn 1 time for å rekke dokument- og manuell innsjekk.

På Gull linjen var det ca 20 foran meg, og køen tok rundt 10 minutter bare.

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Min 1000ende post på IF går til å kritisere OSL.

Eller mer myndighetene som fant på både reglene og leide inn Dr Dropin samt hundrevis av vektere.

Ankom nettopp OSL igjen fra utlandet, som jeg temmelig ofte gjør.

Om man tenker litt prinsipielt og praktisk på det:

1) jeg har aldri ønsket eller akseptert å bli registrert hos Dr dropin. Det blir absolutt alle som kommer til Norge - også helt vaksinerte (med booster dose) som bor her. De er en privat helseaktør som plutselig kan finne på å sende meg reklame eller kalle meg "sin pasient" selv om jeg aldri har ønsket å være det.

2) køen er lang. Jeg har vært i 6 andre europeiske land bare de siste par mnd. Ingen har et så dårlig system - og flere timer i kø skjer kun i Norge. Ikke i Spania, Danmark, Tyskland, Østerrike, England (ex EU) eller Sverige.

3) nå landet jeg nærmere midnatt, og hørte mange i køen snakke om hvordan de ikke kom til å rekke siste buss. For min del var reisen videre grei, men det gjelder jo ikke alle. Køene ville sikkert vært mye lengre tidligere på kvelden, når de fleste flyene kommer inn.

Jeg er mer enn innstilt på å ta en test etter å ha vært i et annet land. Men klarer det akkurat like fint, med samme utstyr (hurtig lateral flow test) som Dr dropin antagelig får godt betalt for å tilby.

Køen, etter det "kun" var ca 150 bak meg:

20220123_225802.jpg

17. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er helt enig med deg på punkt 1 og 3 hvis man ikke rekker siste flytog. Men jeg landet søndag 23.1 kl 22:10 og stod kl 22:40 med negativ test ved toget. Hadde ikke innsjekket bagasje og ikke noe kø noe sted. Så det går an så lenge det ikke er for mange fly på en gang.

tobeornot999 liker dette
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Det går jo i bølger gjennom dagen avhengig av innkomne fly like foran, ja.

Uten testing har jeg mange ganger rukket både ex-Schengen passkontroll på automatene, mye og rask gange, og deretter flytoget som gikk 10m etter flyet åpnet døren. Før covid vel og merke.

Men også nylig da de hadde stengt testingen fordi de var tomme for hurtigtester.

19. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Når omikron er dominerende uansett, så lurer jeg på hva som er grunnlag for denne sløsing av skattepenger og folkets tid? Jeg ser ikke lengre at utenlandsreiser utgjør en større risiko enn innenlandsreiser.

En ansatt her som flyr til/fra Polen annenhver uke fortalte i dag at hun måte vente i 120 minutter. Jeg blir sint når jeg bare hører det.

tobeornot999 and Oppirumpadi like this.
  20. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    FHI har for 2. gang anbefalt at test ved innreise droppes.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-vil-ha-endringer-for-reisende/75205213

anders82 and themichael like this.

Del denne siden