Kø på OSL?

Tråd i 'Reisemål' startet av oyvindm, 22. juni 2021.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,027
    Bonuspoeng:
    293
    Mandag kveld :

Første mann av flyet. Bagasjen kom på båndet når jeg kom ned til tax free.

Med 3. Dose slapp en test så jeg gikk rett til flybussen og rakk den. Litt som i gamle dager.

tobeornot999, Earl, Jorge and 5 others like this.
  2. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,295
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg måtte ta en test ved D2 selv om jeg har fått 3. dose. Er det forskjell om man skal videre innenriks eller ut til Oslo?
    Kunne riktignok gå gjennom porten og sette meg i loungen mens jeg ventet på svar.

Fikk i morges også en SMS fra "nasjonalt kontrollsenter for innreisende" med en påminnelse om at det er testplikt.
    På en måte betryggende at ikke alle systemer er koblet opp mot hverandre, samtidig litt teit at de ikke har kontroll på at jeg faktisk har testet meg og at en slik påminnelse er høyst unødvendig.

Hele greia avvikles i morgen uansett.

3. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis de har gitt beskjed om at de med 3. dose ikke trenger å teste seg så er det nok bare for å begrense antallet der og da, er jo ikke en offisiell regel.
    Hvilken greie tenker du på da?

4. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
  5. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    23,295
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har nok skapt litt forvirring, beklager det. Det er ikke testing men karantene som avvikles, som dere påpeker, info er her https://www.helsenorge.no/reise

Trent600 and Points4Fun like this.
  6. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du kort beskrive opplegget for test ved D2?

7. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    23,295
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst fra CPH, tok en tur innom taxfree, så videre til D2 der det sto en gjeng med "informasjonsfolk" som var veldig kontaktsøkende for å avklare om du er på riktig plass. Fortalte at jeg kom fra CPH og skulle videre til TRD.
    Måtte inni en liten kø, 4-5 stykk foran meg. QR koder på plakater slik at man kan registrere seg mens man står i kø, funket greit det for min del.
    Det var kun en "mottaksskranke" åpen og 3 av de foran meg i kø var utenlandsk (jeg er det strengt tatt også, men har norsk mobilnr og hjemadresse) og hadde ikke klart å fikse registrering via QR. De brukte ganske lang tid på å bli registrert manuelt av hun ene dama.

Når det var min tur ble QR koden (som blir generert i online prosessen jeg gjorde unna mens jeg sto i kø) skannet, hun spurte noen få kontrollspørsmål og da fikk jeg utlevert to klistrelapper. Gikk videre til testing, leverte fra meg den ene av de to klistrelapper (som ble klistret på prøven).
    Selve bomullspinnen kunne testtakeren like gjerne bare svirret litt rundt foran ansiktet mitt, så lite invaderende var det... Pinnen var bare knapt inni nesen.
    Fikk beskjed om at jeg bare kunne gå videre gjennom porten og til gaten (som ble loungen for min del).
    De utenlandske reisende foran meg satt på hver sin stol, så regner med de har fått beskjed om å vente på prøvesvar.

SMS med en melding om at prøvesvar kom etter kort tid, et kvarter kanskje? Måtte logge inn med kodene som sto på klistremerket som jeg hadde fått utlevert.
    Litt senere kom også en melding fra helsenorge om at et nytt prøvesvar er registrert.

Svaret var negativ, men må si at jeg lurer på hva som skjer om det hadde vært positiv. Ingen har sjekket prøven min etter den ble tatt. Kunne sikkert ha gått ombord Trondheimsflyet vel vitende at jeg er smittet hvis det hadde vært tilfellet.

--kanskje ikke så kort som du hadde håpet på? ;) --

RoadKing and snik like this.
  8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Bra holdning! Keep it up Dutchie.

NoLimit liker dette
  9. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    23,295
    Bonuspoeng:
    183
    At jeg kunne ha gjort det betyr ikke at jeg ville ha gjort det. Jeg forholder meg til gjeldende regelverk, men tviler på at alle andre gjør det når muligheten for å drite i det er såpass enkel.

RescueMe and Flyrlavt like this.
  10. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,643
    Bonuspoeng:
    93
    Det var vel mer en observasjon enn holdning fra Flyingdutchman?

Det virker som om det er basert veldig på tillit og hvor mye kø/jobb som er den dagen på OSL. Håper det blir avviklet, da det er veldig bingo om hvem som blir testet.

themichael, Maggie and holmen like this.
  11. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    23,295
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig. Som forklart i innlegget over. At noen evt velger å anta noe annet får de stå for selv, jeg personlig foretrekker å holde meg til fakta.

Helt enig i at dette opplegget like gjerne burde bli avviklet.

tobeornot999 liker dette
  12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh liker dette
  13. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Ærlig talt Edvard!

Vi har faktisk fulgt flere av forslagene du har kommet med, og setter veldig pris på de. For alle oss som driver med moderering av dette forumet så er dette en ren hobby, så derfor kan det ofte ta litt tid før vi får gjennom noen av trådene.

milehigh, Mbj, OyvindN and 7 others like this.
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Når det har gått over én uke siden noe ble rapportert (og rapportert flere ganger) så antar jeg at dere har sett forslaget og valgt å ikke gjøre noe med det. Det er helt greit med meg.

Merkbart såre poter på denne admin gjengen altså. Tror de må ut og fly oftere.

milehigh and jgroneng like this.
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mange, inkludert meg, som synes du er altfor skarp i kantene. Akkurat dette vet du og alle som har lest meldinger i her i nyere tid.

Jeg selv heier på moderatorene, trives her på IF, og synes du ofte kunne latt være å angripe personer i meldingene dine.

Andre ganger poster du nyttige meldinger, og da trykker jeg "like" på disse meldingene som jeg ville gjort med alle andre sine.

OyvindN, EC7, Rscott and 3 others like this.
  16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    No worries, da tar jeg en pause.

Så kan dere koseprate og dele smileys.

Happy Travels.

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Ehm... Såre poter sa du?

DrJens, Arvid1410, vegardg and 2 others like this.
  18. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    Det er to eller tre sider av samme sak her, uten å velge noen sider.

Det er kjempeflott at forumet drives på frivillig basis og at enkeltpersoner tar på seg det ansvaret, det står det honnør av og bidrar til et godt forum.

Samtidig er det en forpliktelse å være moderator, og det bør kunne forventes at et aktivt forum har tilsvarende aktive moderatorer som rydder opp der det er nødvendig, kommuniserer klare retningslinjer og tilrettelegger for den forumkulturen (og organiseringen) som er ønsket, og det tenker jeg at ikke kan være noe som skjer sporadisk eller i skippertak - da mister det mye effekt.

Rent personlig for meg som konsument er det flott med god takhøyde og moderasjon som ikke er altfor inngripende, men det er samtidig er irritasjonsmoment med mange separate tråder om samme tema.

milehigh, Meursalt, cothom and 9 others like this.
  19. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Det var egentlig flere personer foran meg i køen, men i motsetning til alle andre så stod jeg ikke og fiklet med telefon da jeg allerede hadde fullført formalitetene. Jeg ble ropt fram av en ansatt som var våken og observerte at jeg ikke var like treig som de foran meg i køen. Fin prosess og det tok meg kun få minutter å slippe gjennom. Jeg er allerede i loungen på innland og om noen skulle trenge hjelp til å slippe inn så får de gi en lyd. Jeg reiser videre med SK4434 til TOS 18.40 og gjester med glede inn andre folk fra IF frem til da :)

tobeornot999 liker dette
  20. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    835
    Bonuspoeng:
    113
    Ankommer OSL fra Tyskland med SAS i morgen og har 1:20t transfer (videre på samme billett), noe håp om at man når innom loungen, eller går den timen med i testkø?

Del denne siden