Kan det lønne seg med best tilgjengelig billett. Ser på Bonus billett til LAX hvor det ikke finnes biz billetter til vanlig. Her får man 27 500 basic poeng også. Det står 94,5k poeng per vei. Som blir 189k. Hvis jeg forstår det riktig så får jeg 20% rabatt på dette med gullkort, -27,5k jeg får så blir kosten 123,7k pluss avgiftene. Fordelen er at jeg da er på god vei til nytt gullkort, i forhold til rene bonus billetter, og man kan betale med en slump penger om nødvendig. Tar man utgangspunkt i trumfkroner så kommer prisen på 8 900kr pluss en tusing i avgifter. En typisk billig billett til LAX ligger på 4000k og med mulighet til å vinne i OT som da vil oste deg ca 10 000kr på toppen. Altså 8 900kr +1000= 9 900kr (da har jeg trekt fra basic poengene) vs 4000 + om du er heldig så blir det 10 000kr i OT =14 0000 pluss da sitter man igjen 27 500 poeng i pluss. Da blir min konklusjon at det er omtrent like god butikk å bruke poeng om man går ut i fra trumf vekslings rate vs Billig billetter pluss OT. Største forskjellen er at OT er rene lotto trekningen. Og om best tilgjengelig billetter er like fleksible på å avbestille 24 timer før så er det ikke et vanskelig valg. Ser ut som det ikke er mulig å velge biz begge veien, kun pluss en vei og biz den andre. Velger man biz på veien ut så er det ikke mulig å velge det på returen. NB. Tar ikke med CT i regnestykket, og går da ut i fra at man har nok poeng til å bruke.
Dette med at man bare kan velge ene veien mener jeg er en bug.. Gikk å fikse på de gamle nettsidene, men de nye har jeg ikke forsøkt på..
Jeg tenker at dersom man har uendelig mange poeng, og ingen CT i kommingen, er dette en fin måte å se LAX på, ellers ville jeg heller vurdert SFO, som alltid prismessig kommer bedre ut, (færre kjendiser)....
Tar LAX i sommer med BA, så er mulig det blir SFO, er det omtrent samme opptjeningen. Med diamant så får man 30% så da er det enda mer lukrativt. Da blir det vel 104,7k poeng vs 100k på ren bonus billett. Har ikke uendelig med peong med har 350k til sommeren og ca450 om et års tid. Planen er å brenne av 150k og en CT i løp av året, men vil da ha nesten 300k i utgangen av året. Da kan jeg brenne av 124k og sikre meg godt med basic poeng for neste runde uten å bruke så mye penger. Får en god slump med avios og etter sommeren, så noen poeng må jeg brenne av
Her er jeg redd du tar feil (?), for tror prisen på 94500 er allerede inkludert 20% prisavslag! Så vidt jeg vet er prisene for vanlige EB-medlemmer (standard pris): - SAS Business: 125.000 pr. vei - SAS Business Saver: 105.000 pr. vei Jeg som Diamond får opp en pris på totalt: - 175.000 (87.500 pr. vei) med 30% prisavslag på SAS Business OSL-LAX. - 147.000 (73.500 pr. vei) med 30% prisavslag på SAS Business Saver OSL-LAX. For å bestille Business begge veier må du velge hvilke billetter du skal søke på i nedtrekksmenyen som er under "Medlemmet reiser". Denne kommer gjerne ikke opp bestandig/før du har fylt ut destinasjoner. Her må man velge bort "Våre laveste priser" og søke på "SAS Plus/SAS Business". Se bilde.
Jeg bestilte akkurat tur til SFO med beste tilgjengelighet og det kostet 87500 poeng pr. vei med diamant rabatt for full fleks business. Dette er en jobbtur, så jeg fikk jobben til å betale ca 13 000 penger, omtrent hva det koster med økonomi på de dagene jeg må reise (ingen lørdag til søndag så da blir det dyrere). Jeg måtte da ut med rundt 100 000 poeng, og det er ikke noe å si på når en usikker poengoppgradering koster 40 000 poeng hver vei til business. Og i tillegg får jeg 32500 grunnpoeng tilbake, så tjener egentlig en del på dette. Men, det jeg reagerte på er at jeg fikk to kvitteringer fra SAS, en som viser netto hva jeg har betalt i penger og poeng, og en som kun viser hva turen koster i rene penger (ca 37' i dette tilfellet). Åpner jo opp for mulig svindel med reiseregninger om man har en åpen reisepolicy og en litt sløv regnskapsavdeling... 24 000,- for 100 000 poeng skattefritt rett i lommen er jo godt betalt og kanskje fristende for noen. Synes dette er litt skremmende at de gjør det på denne måten...
Du har nok rett, har sølv nå så får kun 10%, med gull blir det da 210k -42k -27,5k= 140,5k . Uansett så er det en grei deal, og hverfall for deg. Billetten er fortsatt billigere om man bruker trumf omregningskurs vs billigbillett+OT. Og da har man ingen garranti. Inntrykket er at på LH så er det ikke spesielt lett å få oppgradering. For min del så vil jeg ha garrantert opptjening av basic poeng og betale minst mulig. Selvfølgelig så får man mest for poengene på f.eks en luftwaffe tur i First og sammen partner og bruk av CT.