Kan vi ikke bruke vanlige ord???

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Travelmate, 19. juli 2015.

  1. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Sorry, men jeg flyr trolig mer enn dobbelt så mye som deg, men har trolig halvparten så mange meninger, og jeg aner ikke hva "sjårr" eller "pun intended" betyr. Jeg føler ikke at jeg kan kreve endring i stammespråk, da hadde vi ikke hatt nynorsk......men jeg finner informasjonen jeg trenger, ler og koser meg med andres innlegg, men er ikke spesielt happy med at noen prøver å senke takhøyden! Dette forumet er like mye mitt som andres!!!!! Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Det er ikke bare studenter og poengjegere her inne ;-)

    Edit: La det være plass til alle, stammespråk, stavefeil, store og små bokstaver, faktafeil, mye eller lite kunnskap!
     
    Last edited: 20. juli 2015
    anders82, Kugalskap, tommy777 and 9 others like this.
  2. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser poengene på begge sider her. Jeg husker at jeg i begynnelsen synes det var litt frustrerende med alle forkortelsene, men kom relativt raskt inn i det. Innleggene om ord og uttrykk er fine, samt funksjonen med å dobbeltklikke på IATA-kodene for å se hvilken flyplass den tilhører. (Denne funksjonen er kanskje ikke kjent for alle, så det kan jo skrives en linje om det i guiden til @Jørgen..?) Kan forresten forum-admin legge inn andre koder eller særuttrykk i denne funksjonen/ordlisten..?
    Etterhvert var det jo gøy å føle at man kom litt innenfor i denne subkulturen for reiseinteresserte. Nå er det jo ikke alle som har motivasjonen til å lære seg denne alt dette, eller vil sitte med en "fremmedordbok" for å tolke enkelte innlegg, så da er det helt klart en fordel om alle skriver alt mest mulig forståelig og uten "fremmedord". Det er jo uansett mulig å bruke forkortelser i en tekst, om man bruker metoden vi lærte på skolen(...?) Dvs. skrive gjentagende ord det fullt ut første gang, med forkortelsen i parentes, f.eks. Lufthansa (LH).
    Når det er sagt/skrevet, så synes jeg personlig at det meste av dette interne "språkkrydderet" gjør det mer underholdende å lese, selv om det sikkert finnes eksempler hvor det er i overkant mye.. Jeg mener dog at det ikke krever altfor stor innsats å komme inn i det, iallfall mesteparten, og er man usikker på noe, er det definitivt takhøyde for å spørre! Svaret er svært sjeldent langt unna..! :)
    Sånn jeg leser innleggene dine, så har frustrasjonen bygget seg opp til et ultimatum; enten må alle skrive på et rent og forståelig språk, ellers gidder du ikke mer. Og basert på noen tilbakemeldinger hvor flertallet forsvarte den gjeldende språkfloraen, så kom din konklusjon.. Jeg håper du allikevel sover på det, og ombestemmer deg! :) For om du og eventuelt andre virkelig velger å ikke bidra videre her pga. språkbruk i enkelte innlegg, er jo det veldig synd. For vi trenger deres erfaringer og kunnskap! Jeg vil heller oppfordre deg og andre meningsfeller til videre bidragsyting, men da med den språkføring dere mener er best og mest hensiktsmessig. På den måten kan dere jo påvirke andre, kanskje spesielt nye medlemmer, til å benytte et "renere" språk. Er ikke det en bedre metode for å oppnå endring på, enn et ultimatum..?
     
    Last edited: 20. juli 2015
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Språkpoliti... Neppe det forumet behøver, om det skal være et trivelig - forum. Eller?

    Bare minner om at Bonusfeber.no har flere funksjoner; den informative biten, som stort sett har et språk som selv kresne akademikere kan akseptere, samt en forumsdel (som er grunnen til at jeg bruker tid her, all respekt for den mer formelle delen, men så langt ligger den langt tilbake for konkurrentene).

    Forumet er jovialt og hyggelig, og ikke minst er det lav terskel for å skrive der. Jeg har registrert at folk blir vel mottatt av "veteranene", selv om ortografi og skrivestil ikke skulle være helt på høyden. Det er en blandet gjeng her; løs snipp. Det er jo det som gjør det så bra.
     
    Kugalskap, Larata, kiev and 11 others like this.
  4. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Overordnet sett er jeg enig med @Baldrick. Jeg synes ærlig talt ikke det er noe problem med intern språkbruk her, jeg synes det beriker snarere enn begrenser forumopplevelsen. Jeg har ikke akkurat vært med i årevis, men som @Brunello opplever jeg takhøyden for å stille spørsmål som rimelig høy og de mer erfarne er behjelpelige med svar - så fremt man spør, selvfølgelig.
     
    Larata and Baldrick like this.
  5. Travelmate

    Travelmate Guest

    Takk for den.
    Er 0 interessert i biler...
    Har derimot flydd verden rundt de siste ti årene på jobb og i privaten, besøkt over 70 land, flydd over 50 flyselskap, og jobbet med Amadeus i 15 år. Glemte jeg å gjenta en rekke gullkort og platinum for life om to år?? Så interessen for og kunnskapen om fly og bonusprogrammer er relativt stor. Men det samme er interessen og erfaringen med kommunikasjon og tekst, men jeg skjønner også at det ikke ønskes språkpoliti her så da har jeg fått fram poenget mitt - uten overveldende positiv respons...
     
    Last edited by a moderator: 20. juli 2015
  6. Travelmate

    Travelmate Guest

    Samme respons denne gangen :)
     
  7. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Men hva konkret er det du ikke forstår? Jeg er enig i at en del av uttrykkene isolert sett kan være vanskelig å forstå, men de fleste forstår man ut fra sammenhengen. Jeg forstod heller ikke alt på Flyertalk/Flyprat/Milepoint osv da jeg begynte å lese for noen år siden, men det tok ikke lang tid å komme inn i det. Følte ikke at det var en intern klubb som var vanskelig å komme inn i, men heller en hyggelig nerdegjeng som gjerne ville bli større.
     
    Asbjorto liker dette
  8. Travelmate

    Travelmate Guest

    Jeg forstår alt som skrives her, men opplever at mange prøver å overgå hverandre i 'artige' måter å omskrive helt vanlige ord. Det er i mine øyne støy som ødelegger for budskapet for en som ikke synes disse ordene tilfører teksten noe ekstra.
     
    SASlovah4evah liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes dette er en interessant debatt, og jeg har bevisst ikke villet delta. Jeg er jo blant de aller værste... om ikke muligens en soleklar ener.

    Jeg synes det er viktig at forumet ikke blir altfor sært med en liten gjeng "raringer som har hengt ut i 30 år", men at vi favner bittelitt bredere. Dog tror jeg en viss intern slang er viktig for det sosiale aspektet av et forum. @LN-MOW nevnte en gang at det sosiale aspektet med "god morgen tråd" (som jeg vet noen hater intenst), sosiale treff og events er elementer som har gjort at vi faktisk har en rimelig god tone. Tross i at vi diskuterer tema som betyr mye for oss.

    I redaksjonen diskuterte vi på forhånd av forumets etablering at vi skulle holde oss unna altfor mange fag-forkortelser. @tommy777 proklamerte at; hvis vi som startet forumet ikke brukte alle forkortelsene, så var det en fair sjans for at vanen ville bre seg. Altså - Ingen skal på ferie i AMS, og det er jaggu ikke lett å hvite hva du skal om du skal fly LH... Jeg tror han hadde rett.
    Så vi begynte med å forsøke å kalle spade for spade. Det synes jeg har funket greit. Det er så klart noe. Det er tross alt et reiseforum, men det er lite "fløy LH med QR på DOH-MNL. Hadde RKG, som er grei, men fikk ikke Krug før på FL390".

    For ikke lenge siden tok vi også opp denne interngreia i redaksjonen. Jeg mente vi var litt i ferd med å skli helt ut, der det ikke var en eneste tråd som ikke inneholdt "rødbet+4hjuling+kantine". Jeg prøvde å søke opp tråden igjen for å se hva vi ble enige om, men jeg mener at vi hadde litt konsensus om å foreta en liten innskjerping. Og jeg mener at det faktisk har blitt litt mindre.

    Men helt personlig så ønsker jeg det ikke helt bort.

    I mine øyne er forum en sosial plattform og da må det inneholde en balanse av informasjon og sosialt.

    Altså - man gidder ikke henge ut her om det ikke gir deg noe.

    - Det bør være berikende for reisehverdagen din. Lære deg nye ting som gjør livet fetere
    - Potensielt gi deg interessante mellommenneskelige relasjoner. Kun per forum, eller etterhvert utenfor.

    Slik ser jeg på det.

    Men jeg er som sagt en av de aller værste. Jeg har en fantasi som iblant løper helt avgårde med språket mitt. Så jeg følger egentlig ganske spent med på diskusjoner som dette. For det er ikke så lett å se seg selv i helikopterperspektiv.

    Kjør debatt - men vær snille med hverandre!
     
    vegardg, geddi, Yeager and 13 others like this.
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det er du som forsøker å misforstå nå, Ida.

    Det er ingenting i Bjørn Helges innlegg som antyder at han tror det er fagspråket som er issue. Tror alle skjønner at det du og Travelmate synes det er for mye av, er kreativ navngiving der jeg og andre prøver å være gøyale

    Jeg ser heller ingen her som ytrer et følelsesmessig element i dette. Så her mener jeg kritikken din av debatten skyter langt over mål.

    Innlegget ditt om at du er enig i at det er for mye tøysespråk på forum står derimot som en bauta.

    Men du må leve med at ikke alle er enige, uten å prøve å skyte dem ut av luften med hersketeknikker som at "den andre siden er emosjonell".
     
    mathiasfe, Bizflyer, Herlov and 6 others like this.
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Har ledd mye av den kreative navngivningen som foregår her på forumet og det ville ikke vært det samme uten.. det er litt artig å utforske og oppdage hva det betyr.. Fnate, du kan bare fortsette i samme spor og det gjelder alle andre kreative sjeler her inne :)
     
    Kjakan, Asbjorto, Larata and 5 others like this.
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes et litt kreativt språk er noe av det som gir litt karakter til dette forumet. Hvis alt skal skrives så enkelt og forståelig som mulig, hadde forumet blitt mindre interessant å lese, etter min mening.
     
    mhsalv, Cecilie and Yeager like this.
  13. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Denne funksjonen var totalt ukjent for meg, men så er jeg også ganske ny på forumet her da. Jeg faller fort av når folk snakker om lange reiseruter ut av landet og til det store utland. Og det ramses opp en hel haug med flyplasskoder som jeg ikke gidder å Google for å finne ut hvor i verden det er ;)

    Fungerer "dobbelklikk" på nettbrett også?
     
  14. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Veldig enig! Her i forumet finner jeg masse interessant nyttig informasjon, samtidig som jeg ofte får en god latter av det som skrives. Og, ja, ganske artig å prøve finne ut hva noe av det som skrives betyr. Så fortsett som dere pleier, værsåsnill ;)
     
  15. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg finner internspråket her som svært friskt og personlig, det liker jeg godt. Ser på det som et herlig avbrekk fra det stive språket som preger hverdagen min i akademia. Enkelte av reisebrevene her inne ville ha mistet sjelen hvis vi hadde strippet de for det avslappede språket ;) Humor funker skjeldent uten noen kunstneriske friheter.

    Når det er sagt, så var det først etter jeg hadde blitt komfortabel med en del ord her inne - etter noen måneders smuglesing - at jeg registrerte meg.

    Takk til denne tråden som introduserte meg for dobbeltklikkfunksjonen, kanskje vi kan utnytte den litt mer for en del "kreative" uttrykk?
     
    kiev liker dette
  16. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe. Godt sagt!
     
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Da tror jeg det er like greit du begynner å knaske hæppi-piller eller konsumere tungt brennevin med en gang. Å psykoanalysere denne gjengen her tror jeg er som å be om å få sammenbrudd ... :D

    [​IMG]
     
    mhsalv, kiev, vegardg and 5 others like this.
  18. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Har sagt mitt i denne tråden, og legger til en liten historie før jeg vier meg 100% til alle de andre vittige og interessante trådene: Jeg ser at mange her inne deltar i tilsvarende forum og jeg meldte meg selv inn i Businessclass først! Der var jeg medlem i knapt en måned før jeg fant ut at kulturen ikke passet meg. Valgte selv bonusfeber.no fordi det lå mitt hjerte nærmest! Når det er sagt, hva skulle formet gjort uten @Ida og kverulering? Du utfordrer definitivt mine etablerte sannheter! Hva skulle vi gjort uten alle reisebrevene fra seniorene? Hva skulle vi gjort uten @Cecilie som gir oss andre reisefeber i eget land! Har også tilgode å se noen bli latterliggjort her inne, som i tilsvarende forum om samme tema andre steder! Det er fantastisk hvordan noen gidder å svare på de samme elementære spørsmålene, som folk ikke gidder å lese seg til selv, gang på gang på gang...Det synes jeg sier alt om deltagerne her! #takhøyde Når det kommer til bruk at ord og utrykk, er det vel dette som gjør språket vårt levende? Uttrykkene har ofte en opprinnelse og jeg synes det er fascinerende å lære uttrykk, for så neste dag oppleve at min Rimowa med 4 hjul triller rett i døra på bilen min....og hadde SAS lounge vært en kantine, hadde de fått oppsigelse i hvilket som helst selskap ;-)

    Alle: Keep Up the good work, jeg gir ikke opp (med eller uten stavekontroll eller Google translate)
     
  19. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Amen!!
     
  20. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Er nylig blitt medlem etter å ha kost meg med mange morsomt skrevne reisebrev, mye nyttig informasjon og en god porsjon svada og pisspreik i både korrekt, stramt formulert norsk og lingospråket. Ja, jeg har måttet dechiffrere en del, men som reiseinteressert så har det bare vært morro.

    Jeg mener det bør være takhøyde for begge skrivemåter og tror at forumets eget språk fungerer som et lim i forumet. Det binder brukerne sammen og gir en tilhørighet. Så får de som er interessert nok til å lære gjøre det, bidra og bli inkludert. Og de som ikke har sterk nok interesse faller naturlig fra.

    Just my 2 cents
     

Del denne siden