Kansellert legs på CT med SQ F, og ombooket i C (i stedet for F) pga agentfeil. What to do?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av veeegard, 14. mai 2019.

  1. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Denne er vel noe av det verre jeg har vært med på.
    SQ-F drømmen ligger foreløpig i ruiner....

    Ringte SAS i går, for å sjekke om det var mulig å fly via LHR på hjemreisen med SQ i First. Forventningene var lave, men plutselig viste det seg at joda, det var 1 ledig plass på nattfly, og to ledige på morgenflyet. Så langt strålende!

    Ringte inn på nytt i dag, hvor agenten plutselig ikke fant noe som helst. Ikke økonomi, ikke business, og i alle fall ikke First. Etter en stund viste det seg at han satt og søkte SIN-LHR med SK…. Da presiserte jeg at nei, ikke K, men SQ.

    «Aha, ja da hengar jag med!» Da fant han også plutselig plasser i F. Strålende!

    Spurte da om han kunne bytte ut mine to siste legs med SQ308 i F, og SK hjem til OSL fra LHR. Deretter spurte jeg 4-5 ganger, fikk bekreftet flightnummer, og at dette var i O-klasse, altså First: «Ja, ja, ja, selvklart. Låt mej bara kolla med mine kollegaer, sidan det er så manga legs».

    Det er 8 legs, som er innenfor, og samme som opprinnelig booking. Velvel, jeg lot han sjekke likevel, og sikret meg en siste gang om at dette altså var First, på SQ308, med avgang kl 09.00. «Ja ja, det stemmer!»

    10 minutter senere, dukker det opp varsel i SAS-appen om at jeg kan se min endrede reiserute. Strålende! Trodde jeg...

    Der har min opprinnelige booking forsvunnet, som opprinnelig bruker ligge der fortsatt ved endringer, og det er lagt til SIN-LHR i C.

    Hva faen.

    Ringer på nytt, og får en ny agent. «Jag ser dette er en Amex-booking, du måsta ringa Amex, for vi har inte tilgang til å endra her». Etter mye krangling frem og tilbake, hvor jeg presiserer gang på gang, at dette er en endring foretatt av SAS, uten min godkjenning, sier han "vil du jag skal kansellera hele resen eller?", noe jeg selvsagt ikke vil, og fortsetter å påpeke at dette er kansellert uten min vilje.

    Jeg sier også at jeg vil ha tilbake min opprinnelige booking endeløse ganger, før han til slutt sier «Denne samtalen er over...", og deretter legger på.

    SAS har altså kansellert mine 2 siste legs (forøvrig "uten å kunne gjøre dette"), og reservert nye seter til LHR i C, som ikke er bekreftet, men kun reservert.

    I prinsippet står jeg da altså med en billett som ender i Singapore, da jeg nekter å godta ny routing, og verken har oppgitt kredittkort-info, eller blitt informert om at dette bookes i C.

    Ringte også en engelsk konsulent, som var betraktelig mer hjelpevillig. Hun tok kontakt med Eurobonus, ringte SQ, men uten hell. Hun påsto at Eurobonus var villige til å gi en full refund (usikker på om dette også innebærer kansellering), men det er uansett ikke aktuelt.

    Ingenting er pt bekreftet, eller godkjent av meg, så om jeg ikke foretar meg noe står jeg nå i prinsippet med en utstedt billett, som ender opp Singapore, siden mine 2 siste legs er kansellert (eventuelt kun bekreftet).

    Det er nå ingen ledige plasser for award opprinnelig rute, så den får jeg heller ikke tilbake.

    Den engelske agenten anbefalte meg å sende inn en claim, men jeg tar svært gjerne imot tips her for veien videre.
     
    Last edited: 14. mai 2019
    Shyneno liker dette
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke så mange tips akkurat nå, men jeg har begynt å ta opp samtaler til SAS/Talling. Sånn for i tilfelle et eller annet ...
     
    milehigh, Shyneno and Insomnia4u like this.
  3. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Mildt sagt jævlig oppgitt over at det går an...

    Det er ikke første poeng-billett jeg har endret, og vanlig praksis er da å reservere ny billett, innhente bekreftelse, kredittkort osv, og deretter utstede billetten.

    Her har det altså blitt direkte kansellert, og deretter feilbooket, uten noen form for kommunikasjon/bekreftelse.

    Hva om jeg nå foretar meg ingenting? Står jeg da i SIN uten billett videre, og kan claime refusjoner i hytt og gevær? Ikke at det er aktuelt uansett men...
     
    Shyneno liker dette
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ved endring av reise venter jeg alltid på linjen til jeg enten har mottatt mail med bekreftet endring eller oppdatering i app’en. Legger aldri på før alt er OK.

    I denne saken ville jeg ringt inn igjen og håpet på å treffe en mer behjelpelig agent.
     
    milehigh, Shyneno and Insomnia4u like this.
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet her er at agenten kansellerte opprinnelig rute, uten i det hele tatt å varsle meg.

    Han skulle sjekke antall legs på ny booking, og deretter ringe meg tilbake for å fortsette bookingen.

    Nå er det selvsagt ingen plasser igjen på SIN-CPH.

    Sender avgårde en claim til SAS og forklarer situasjonen.

    Fyyyy faen for en tirsdag.... :(:(:(
     
    Shyneno and Xflipper like this.
  6. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Kjipt! Moralen er vel at man bør benytte Tallin til slike endringer da de tross alt er "proff" på det med CT bookinger. Hos SAS kundeservice kan man vel møte på mye rart på kundeservice og nivået er vel deretter.
     
    Shyneno liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd mye funky business ved booking gjennom SAS Kundeservice. Etter et par meget uheldige episoder av tilsvarende karakter ifm. booking av Costa Rica-turen for noen måneder siden er jeg blitt meget bevisst på å instruere om å legge til nye segmenter og lagre bookingen før gamle segmenter slettes. På denne måten kan jeg verifisere at endringene er riktige før gammel bekreftet booking forsvinner. Dette gjelder spesielt i situasjoner der noen andre må ferdigstille billettutstedelsen.

    Har dessverre ingen råd i situasjonen du er nå. Tipper det er vanskelig så lenge det ikke er noen award-seter ledige, men håper det ordner seg for deg.
     
    milehigh and Shyneno like this.
  8. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg trodde også jeg var ganske bevisst på dette.

    Men når agent skal "avklare antall legs", som forøvrig var 8, for så å bare avbestille uten forvarsel så er det ikke akkurat mye å gjør.

    Føler jeg har absolutt alt mitt på det rene her, men det hjelper jo lite når SAS setter seg fullstendig på bakbeina. "Du får ringa nån annan, jag kan inte gjøra nått, det er inte jag som har avbookad, vi kan inte røra denne bookningen, du får prøva ringa tallinn, min supervisor vil si det samma, det finst inget kvar, denna samtalen er över nuh..."

    HELT utrolig at det går an.

    Er det rart man drikker....
     
    milehigh, Shyneno and Jonkebassen like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner jeg hadde klikket på flatmark hadde jeg vært i samme situasjonen! Utrolig at de fjerner legg uten å avklare, og og verifisere at det er riktig! Og når de i tillegg bare ignorerer videre håndtering av saken ....!

    Det er ikke rart man drikker!
     
    Shyneno and OttoL like this.
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Men noe annet jeg synes er merkelig her er at SQ F SIN-CPH ikke kom tilbake. Har inntrykk av at SQ alltid slipper to award-seter på denne, men de trekker dem kanskje tilbake hvis det allerede er booket tre seter i kabinen og status er <F1?

    Tror jeg ville takket ja til C på returen og fulgt med som en hauk på F-returen du tidligere hadde. Man har jo også sett flere eksempler på at SQ åpner flere F-seter dersom det er noe ledig når det nærmer seg avgang. Og naturligvis parallelt levere en saftig klage til SAS der du ber om 100k-ish EB i kompensasjon ;)

    Edit: med forsøk på litt konstruktivitet kan du kanskje få SAS til å akseptere 9 legs med SQ F SIN-PEK i A380 og CA F PEK-Eur? Gitt at det er ledig da...
     
    Last edited: 14. mai 2019
    milehigh liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bare ønske deg lykke til med klagen og håpe du kommer noen vei, utrolig kjipt å lese om dette. Alkohol er midlertidig løsning på mange problem. Sukk...skulle hatt en DP på kontoret...Spandert av firmaet for å lette på stress nivået og pløye igjennom papir mengde

    Det må ha klikka for den agenten som avbestilte, gjør de sånn på pure faen eller en feil? Lykke til @veeegard
     
    Shyneno liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Masse sympati @veeegard , dessverre ingen forslag til hva du kan gjøre. :(
     
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er at det er 2 tilsynelatende betalende kunder i F-kabinen, og følgelig står det nå som F2A2.

    Jeg har sendt inn en helvettes klage til gull-mail samt customerservice over hvor utrolig udugelig dette er.

    Bare at en SAS agent sitter i 5 minutter og søker på datoer hvor SAS flyr Førsteklasse fra SIN til LHR er jo i og for seg ganske fascinerende.

    Er ikke i det særlig konstruktive hjørnet nå kjenner jeg, da jeg i det ytterste håper at SAS tar til fornuften og innser det er de som har fucka opp det her. Det innsåg i det minste den engelske agenten, som var helt fra seg.

    Får legge opp en reserveplan, men synes oppriktig talt situasjonen føles ganske urimelig og urettferdig....
     
    milehigh, Shyneno and Wiolenze like this.
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det kalles inkompetanse, og er dessverre en gjenganger hos kundeservicen til SAS.
     
    Shyneno, joskje and Insomnia4u like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er et strålende råd! De tar jo også opp samtalene, så det burde vi også gjøre.

    Til @veeegard er det bare å sende en stor dose sympati! Det har faktisk skjedd med meg hos Tallin også. Agenten har "aldri" feil, og hvis de gjør feil så er det "tyverr inte nänting at gjöra". Det er ganske så bittert, men dessverre en risiko i dette award-gamet.
     
    magnusant and Shyneno like this.
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er i og for seg greit nok. Alle kan gjøre feil, selv om dette brødhuet av en agent, åpenbart var en av de verre.

    Det jeg derimot forventer av et seriøst selskap, er at om man gjør en feil, så gjør man alt som står i sin makt for å rette det opp. Om dette innebærer å gi meg en revenue-ticket, legge ned en seriøs innsats for å tilby meg en annen lignende rute, eller i det minste komme med en beklagelse, og et skriftlig tilbud om kompensasjon i en eller annen form, synes jeg er det minste man kan forvente.

    Absolutt ingenting av dette har skjedd, og det eneste jeg har fått er beskyldninger om å ha ringt feil plass, og at de ikke kan gjøre noe som helst, før agenten legger på uten videre oppfølging eller plan for å løse saken.

    Da står jeg altså med en utstedt original billett, hvor det er kun jeg og tre agenter som vet at to av legsene på denne billetten er kansellert.

    Ingen ny billett har blitt sendt meg, og de to reservasjonene som ligger inne pt, forsvinner vel så fort reservasjonsvinduet til SQ lukkes.

    Dette gjør meg mildt sagt ganske forbanna.

    Hva skjer om jeg nå bare holder kjeft, og reiser som om ingenting skulle skjedd? Jeg har tross alt ikke fått noe "offisiell" beskjed fra SAS om at billetten min ikke lenger er gyldig i sin helhet.
     
  17. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Du må nok atter en gang forsøke igjen på tlf i morra. Det er fler av dem som faktisk er serviceminda. Om du ikke takka nei til opptak av samtalen har de jo hele samtalen mellom deg og agenten i loggen.
    Du bør be om å få snakke med en supervisor med en gang og høre om de kan finne igjen samtalen. Det bør jo være et godt bevis?
     
    milehigh, Shyneno, Wiolenze and 2 others like this.
  18. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Samtlige samtaler er tatt opp, selv om de 2 siste besto av hhv 30 og 20 min venting.

    Jeg skrev også dato og tidspunkt til gull-mailen.

    Jeg får prøve på nytt i morgen, og be om å bli satt over til en supervisor direkte. Men basert på den siste samtalen med den engelskspråklige konsulenten, var det en "kjent sak" da hun kom tilbake til meg etter å ha satt meg på hold for å snakke med Eurobonus-avdelingen.

    Finnes det noe regelverk å forholde seg til her, eller kan SAS i prinsippet "gjøre som de vil"? Prinsipielt sett har jeg nå fått kansellert deler av en bekreftet billett, uten å ha bedd om det, og uten forslag til annen reiserute. Det er også ledige revenue-billetter på alle aktuelle fly, så overbooking er jo uansett ikke et aktuelt tema.
     
    Shyneno liker dette
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Derfor skal CT reiser bestille med Tallinn og ikke svensker hos SAS. Jeg føler med deg :(

    De blir ikke lagt ut igjen da, de du opprinnelig hadde?
     
  20. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel et poeng.

    Synes uansett at kansellering av F-reise uten forvarsel er under pari, selv for en svenske som tror SAS flyr F på SIN-LHR.

    Blir ikke lagt ut igjen som award, siden 2 (tidligere 3) av 4 plasser er tatt...
     
    Shyneno liker dette

Del denne siden