Sitter noen fast på Billund eller Kastrup? Hva skjer? https://www.vg.no/nyheter/i/25EpOv/massiv-polititilstedevaerelse-paa-koebenhavn-lufthavn
Her kan man spekulere til tastaturet går i stykker, men det virker som om flyplassene bør se på hva de kan gjøre for å unngå at dette skjer igjen. Må jo finnes bedre systemer fremfor å bare vente til de forsvinner av seg selv
Ja, det er ikkje bra at ein kan kødde til skandinavisk luftfart på denne måten med so lite og ukomplisert utstyr.
Utfordringen med å få de vekk, er feks maktfordelingen mellom etatene i staten. Det er feks kun Forsvaret som har lov å skyte ned greier. Det kan ikke politiet gjøre. Og jeg lurer jammen meg på om ikke det gjelder counter-jamming også. Det er også et problem at dronene er små og laget av lette materialer som ikke reflekterer radar/radiostråling veldig godt. Dermed sitter man igjen med ganske så få mottiltak
Ikke veldig vanskelig å ha systemer som kjapt tar ned en drone. Det fundamentale problemet med å ta ned, er jo hva som er nedenfor - stort sett folk og eiendom. Ergo må man utvikle bedre "kapringssystemer". Nytter ikke med GPS/GloNASS-spoofing her om dronen er autonom og navigerer uten strålings-støtte (f.eks via topografi og AI).
Det er jo også mulig å spekulere i at de som sender dronene håper at de skal bli skutt ned, for å finne ut hvilke type teknologi/våpen som finnes for dette i de ulike landene....
Dette er et meget aktuelt poeng. Kunnskap om hvilke kapasiteter motparten sitter på, er nesten like viktig som egen kapasitet
Fantastisk om «dronene» over CPH nå viser seg å være småfly/skolefly fra Copenhagen Air Taxi… https://www.dronemag.no/dansk-droneobservasjon-kan-ha-vaert-skolefly/
Minner meg om da Haugesund lufthavn ble stengt fordi Heimevernet hadde observert en drone. På bilder og film kunne man tydelig se at det var Wizzair på vei inn til Haugesund…
Det er godt mulig jeg tar feil, men er det ikke kommunikasjon mellom fly og flygeledere når et småfly beveger seg? Spesielt i nærheten av en flyplass? Jeg har mange ganger sittet i sjøfly som har landet ved Hjellestad like ved BGO og da har det vært kommunikasjon om både rute og høyde …
Bør og skal være, om det stemmer at det er småfly som «leker drone» så er det noe som har gått galt der også..
Jeg tror nok heller det er noen eksterne som ikke jobber i tårnet som har rapportert dronen. Og når de eksterne ikke ser forskjell på en drone og et fly, så er det vanskelig å vite hva de eksterne egentlig har sett. Så da stenger man…
Russland kan fint holde hele luftfarten i EU som gissel hvis de vil, og det er ikke noe vi med dagens lovverk kan gjøre for å stoppe dette. Så lovverket må endres om en skal kunne sette inn de tiltakene som funker, så før det er det i praksis Russland som bestemmer om flyet går eller ikke slik det er nå.
For meg er det en logisk brist her. Hvis transponderen har vært aktiv, og tracking er dukket på på Flightradar, så visste vel CPH også at den var der, og hvor den var?