Kasteball mellom flyselskap og bookingselskap

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Flygeren, 25. des 2021.

Tags:
  1. Flygeren

    Flygeren Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Jeg hadde fly til Serbia i april 2020. Bestilt gjennom Mytrip.no, men flygninger med SAS (og en etappe med Lufthansa). På grunn av Covid ble det lagt opp til at en kunne ombooke fly/få voucher (et tilbud de ga til mange den gang, fordi situasjonen ikke tilsa reising, selv om flyet vel i teorien gikk).
    Jeg meldte inn kravet umiddelbart til Mytrip, som etter ett år og mye masing sendte meg voucheren i mai/juni 2021. Da jeg i sommer klikket meg inn for å bruke den, virket det ikke. Jeg ringte så Mytrip, som sa at voucheren gikk ut i Februar - flere måneder før de sendte den til meg.

    Mytrip - som har brukt ett år på å behandle voucher-forespørselen, henviser meg til flyselskapet. Men når jeg ringer SAS, henviser de meg tilbake til Mytrip. Ingen tar ansvar og jeg blir kasteball i systemet - uten noen løsning.

    Hvilke rettigheter har man? Alle gode råd og tips til hva jeg kan gjøre mottas med stor takk!
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Du har rettigheter som følger av EU reglene. Men har altså valgt å booke billett med et firma som ikke bryr seg om kunder eller kunderettiheter.

    Det er mytrip du må forholde deg til. Det er de som leverer billetten. Så neste gang. Bestill direkte hos flyselskap eller med en leverandør som vil følge deg opp når det oppstår problemer.
     
    freddyen, furlong, Henrik and 3 others like this.
  3. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Du gikk i voucher-fella. Til neste gang, vent til flyet blir kansellert, eller gå på reiseforsikringen hvis UD har reiseråd som de hadde den gangen. EC261 gjelder ikke før det inntreffer kansellering eller forsinkelse, og her var flyselskapene raske med å innse dette og tilby vouchers før flygningene ble omfattet av rett til refusjon.
    Hvis du har fått voucher som er datert feil høres det ut som noe som kan ordnes. Hvis ikke får du ta det videre. Klage skriftlig til selger, bank (kredittkort), transportklagenemnda i den rekkefølgen.
     
    Henrik liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, der ble du lurt trill rundt, jaja de pengene tapt, du får booke direkte med flyselskapene i fremtiden. Hvis du har ett firma-nummer så kan du legge kvitteringen til utlegg der, også sender du regning til mytrip med krav om refusjon. Tipper de trekker seg når de blir trekt inn for forliksrådet, ikke før da, så du må nok vente litt her ja :oops:
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men det er ikke mulig hvis de ikke har firma i Norge men bare .no domene.

    Dessverre må jeg være veldig enig med resten av det @Laffen skriver. Dette er en tapt kamp.

    Og: bestill hos direkte hos flyselskapet neste gang (og alltid, egentlig)
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Du har nok ikke blitt lurt trill rundt, og heldigvis er det ganske vanskelig å drive storstilt svindel i Norge på denne måten over lang tid.

    Det er nok et forholdsvis stort element av saksbehandlingsfeil her. Ta kontakt med MyTrip igjen og forklar situasjonen grundig, ryddig og fokuser på tidslinjen og rekkefølgen på hendelsesforløpet, så tenker jeg ting ordner seg veldig greit når de innser hva problemet egentlig er. Utover det følg tipset til @snik mtp. klagerekkefølge om det ikke fører frem.

    Med gode, skriftlige og ryddige forklaringer er det lett for motpart å forstå situasjonen, og om det ikke blir minnelig løsning har du et godt grunnlag for relevante forbrukermyndigheter senere om nødvendig.

    Og så er det en erfaring rundt bevisste valg ved booking. Å forholde seg til tredjeparter kan i noen tilfeller være behagelig, i andre tilfeller skaper det et ekstra ledd med frustrasjon. Min primære erfaring er at standardiserte varer/tjenester er topp å ordne selv, men skal du f.eks. ha en komplisert reise eller fleksibel gruppereise har det klart verdi å bruke tredjeparter.
     
  7. sverdelleee

    sverdelleee Guest

    Prøvde iherdig å bestille ønsket reiserute direkte gjennom de involverte flyselskapene, men eneste mulighet var tydeligvis en av de reisebyråsidene.
    Da jeg bestilte skrev jeg navnet mitt som det står i passet, men da jeg fikk bekreftelse var de fire siste bokstavene i fornavnet borte. Syns da det er helt merkelig, da jeg pleier å dobbelsjekke alt før jeg bestiller.
     

Del denne siden