Lufthansa driver og å sender ut mikroendringer om dagen. Men de sender epost med endringene og oppdaterer ikke bookingen før jeg har akseptert så jeg kan sammenligne. Kudos til Hansagjengen.
Det høres noelunde betryggende ut. Da går det ihvertfall fly. Men man er vel garantert biz på den flighten også, selv om det ikke er ledige bonusseter? Altså, jeg regner ikke med selve ombookingen skjer da før 2-3 uker før avgang når den blir kansellert «på ordentlig»
Ja, du kan regne med å få plass i business uavhengig av ledige bonusbilletter. Eksempelvis fikk jeg for en ukes tid siden kansellert EWR-OSL i desember etter at den hadde stått oppført med A340 siden starten av oktober. Turen ble automatisk booket om til EWR-CPH-OSL.
Hm. Nå ser jeg det er ledig i biz og plus på CPH-flighten til hele familien. Frista til å booke det enveis, for så å få kundeservice til å slå sammen senere Edit: Snakket med engelsk kundeservice, og de kunne ikke se noen av de billettene jeg ser på nettet… han syntes det var «very odd»
Hva med å ta en spansk en og bestille business-setene for de som nå har plus, og så håpe på at de som har business får nye business på samme flight?
Jeg prøvde noe lignende... og feilet litt. To seperate bestillinger på 2 pax hver. Så at retur dagen etterpå var ledig 2 eco, 4 pluss, 2 business. En dag ekstra passer bra, så jeg startet med å endre første bestilling som var i C. Fikk endret til dagen etter og i C. De andre to seter var på en annen booking, i pluss. Kun 5 minutter maks som var mellom bestillingen/endringen, men nope, kun eco tilgjengelig! Litt kjipt for guttene at de må sitte litt lenger bak, men de får tåle det. Kanskje det åpnes noen seter senere. Tok ikke sjansen på å sende de hjem en dag før oss voksne og på en A340 som ikke går, da er det bedre å være sikret seter om enn lengre bak enn det jeg selv liker.
Fikk også melding om endring til 350 på tur til LAX, men hva kan jeg regne med skjer med returen som jo er LAX-CPH-OSL og som nå er satt opp med 340, det er jo ganske sikkert at den blir kansellert. Har retur 9. februar og både dagen før og dagen etter er satt opp med 350. Vil SAS automagisk booke meg om til en av de dagene? Kan jeg ringe inn nå og be om å bli booket om til den 8. selv om det ikke er ledige bonusbilletter eller vil de nekte å gjøre noe før den faktisk blir kansellert?
De gjør ingenting før flyet offisielt er kansellert dessverre selv om alle vet at det ikke kommer til å fly.
Spørsmål om OSL-MIA 14. februar. OSL avgangen er satt opp med A340-300 og vil vel kanselleres. Det er samme dag satt opp ARN-MIA med A330-300. SAS selger fortsatt billetter til begge avgangene, er ikke det litt snålt når de helt sikkert vil kansellere den ene avgangen? Ref mønsteret om å ikke selge billetter på slike A340 avganger, så skiller jo denne seg litt ut.
Bonus flight! 14/2 kan jeg også booke OSL-CPH-MIA ser jeg, denne er også satt opp med A340. For en suppe, er det arbeidsuke på bolaget nå eller?
Hadde opprinnelig MIA - CPH som var satt opp med A340. Denne kunne bestilles helt frem til det sekundet den ble kansellert. Ble deretter flyttet til hjemreise to dager tidligere (som var samme dag som ankomst), men fikk endret denne til en dag senere enn opprinnelig, og da direkte til OSL.
Akkurat, så de fortsetter å selge A340 avgangene og tar i mot pengene til folk, selv om de vet at de kommer til å kansellere avgangen. Sub-optimal kundeopplevelse kjenner jeg.
Ja, da er det bedre slik de gjør det med 737-700-avgangene; stopper videre salg. Ellers er det jo som nevnt litt over her en mulighet til å utnytte dette og prøve seg på fire bonusbilletter i business.
Ja. Og resultatet er alltid kansellering, men det kan gå lang tid før de forteller om at det blir kanselling - og i mellomtiden får man ikke ombooket med kanselleringen som grunn. Helt tullete av SAS, og dobbelt perverst når de setter opp en flytype som ikke finnes i flåten sin en gang (A340). Jeg fikk nettopp en hel t/r bonus reise i januar OSL-CPH-LAX-CPH-OSL ødelagt av at det kom inn melding om dette. De har ikke sagt noe om at avgangen ikke går, men vi vet jo alle her i forumet hva som skjer:
Akkurat samme som meg! De må ha hatt ryddesjau hos SAS igår 3 SMS'er og ditto mailer her også. Både Tokyo og LAX biz bookinger med FP gikk i vasken. Eller som SAS sier det: flight changes. Kunne de ikke bare vært ærlige og sagt at reisene er kansellert? A340 avganger kommer ikke til å skje uansett.
Flight change to a ghost flight... de begrunner det med at de ombooker alle og at det tar tid. Men kunne de ikke bare ha booket om med en gang heller enn å ta steget via en ikke-eksisterende flygning? Skjønner meg ikke på denne praksisen, men det er vel "logisk" for SAS. Vi kan være glad at vi har hverandres kunnskap og kan rute oss selv mer eller mindre rundt noen av disse problemstillinger (noen kommer til og med bedre ut av det med flere C billetter enn opprinnelig bestilt), tenk å være en litt mindre flyinteressert person, de ville aldri skjønt betydningen av endring til A340, selv ikke etter at de har fått den "skikkelige" ombookingen eller kanselleringen.