Katmandu

Tråd i 'Reisemål' startet av ina, 06. aug 2018.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Viss du vil ha kortest vei så er det Qatar som gjelder. OSLO - DOHA - KATMANDU.

    Meld deg inn i one world Qatar sitt program så får du en del poeng når du reiser med one world sin allianse. (Qatar Airways, British Airways og Finnair feks).
     
  2. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for introduksjon til ROP Gold , men jeg klarer neppe 50.000 poeng årlig . Det krever 4 langturer , det er sjeldent jeg reiser så mye årlig .
    Jeg tar et par turer til Katmandu, mange småturer i Europa og noen ganger til USA.

    Det er muligens enklere med Turkish Airlines?
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har hatt gull med Turkish. Ingen spesielle fordeler utover lounge. Sjelden/Aldri oppgradering. Det er også erfaringen til svært mange andre. Ikke enklere å få gullkort her. Både Turkish og THAI gir to års gullkort når en først har fått det.

    Grunnen til att jeg nevner ROP er nettopp dette med TO bekreftede businessturer på alle strekkene. Det er det ingen andre selskap som har. I tillegg passer THAI bra med ditt reisemønster.

    Reiser du med SAS til USA, kan du kreditere poengene til THAI. DA er SAS Plus det mest fordelaktige, som gir 125% av poengene til THAI.

    Det er ingenue quick fix for å trylle frem goder dessverre. Derav mange milageruns (MR) som mange gjør for å få disse gullkortene.

    En annen mulighet er å kjøpe Gullkort fra Diamanter i SAS, som kan gi bort. Det ligger på ca 5000kr og varer inntil 2 år.

    Den siste muligheten er å fly via Hong Kong, Tokyo, Shanghai eller Beijing med SAS. De har ofte tilbud i GO. Så kan man oppgradere til Plus, by med enten poeng eller penger. Likevel, det er en omvei, og blir lett slitsomt. Blant annet må man ut av immigration i Kina selv i Transit. Jeg foretrekker Hong Kong.
     
    Edvard and ina like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det stemmer. Men de er blitt flinkere til å vise på bookingsidene sine hvor mange prosent opptjening man får. Booker man via tredjepart webside så er det nesten umulig å finne ut av hvilken opptjening en får.

    Skjermbilde 2018-08-08 kl. 09.30.36.png
     
    ina and RoadKing like this.
  5. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for mange gode råd, forstår at det ikke er noe Quick Fix for positiv reiseopplevelse . i motsetning til mange her, er flyturen noe jeg sjeldent gleder meg til. Jeg er glad når flyet lander.

    Vil også dele noen tanker om andre faktorer som påvirker valg av selskap tidligere , det har ikke vært motivert av hverken bonus eller status.

    For eksempel så sluttet jeg å kjøpe fra Turkish Airlines til Kathmandu da Tyrkia ble mer ekstrem og det skjedde en del eksplosjoner på flyplassen.

    Har flydd med Qatar , leste så om manglende respekt for menneskerettigheter og misbruk av fremmedarbeidere, det gjør at Qatar og FlyDubai mindre attraktive .
    FlyDubai var meget ubehagelig reise . Så aldri igjen tenkte jeg.

    Fløy en gang fra Thailand til Nepal og fant ut før avreise at selskapet hører til Malaysian Airlines, og det var ikke lenge etter at deres fly forsvant i havet som vi fløy over. Gjett om jeg var nervøs da turbulens varte i ca 1 time over havet.

    Vil ikke si at jeg har flyskrekk da jeg har reist mye uten problemer , men tenker at selskaper som SAS og Norwegian gir meg større trygghet/sikkerhet enn selskaper som Turkish Airlines eller Qatar.
    Har derfor reist mye med Norwegian spesielt lange distanser som Usa og Bangkok .

    Jeg tenker at hverken first class seter eller gourmet mat et verdt å ofre tryggheten/sikkerheten, eller føler dere at det ikke er så stor forskjell ? Hvilke selskaper har minst ulykker for eksempel ?
    Tenker dere også på slike ting / andre faktorer når dere bestiller billetter eller er det at kun pris i forhold til bonus som gjelder .
     
    Last edited: 08. aug 2018
  6. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøpe Gold i *A for 5000 kr høres for lukseriøs ut for meg. Dessuten er det mer interessant og morsomt å ha gjort seg fortjent til Gold via reiser.

    En tur til Nepal via Hong Kong kan jeg godt tenke meg. Det er nesten 20 år siden jeg besøkte det siste, før HK ble levert tilbake til Kina, vil bli spennende å se på forandringer siden. For passe nøye på å med med meg neste tilbud fra SAS til HK og lese opp til måter å reise fra HK videre til Nepal .

    Kanskje Asiana gjør det, har lest at man kan opparbeide gold i *A ved å fly 40.000 mileage over 2 år med *A partnere , det er noe som jeg muligens kan klare . Er det noen som har gold vis Asiana.

    Mange spørsmål og mange temaer , og litt rotete, beklager, takk for alle svar.
     
    Last edited: 08. aug 2018
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Viss du bur i Noreg så hadde eg valt SAS Eurobonus!

    Enkelt og greit fordi det er mange måtar du kan tjene opp poeng, også utanom og fly.
    Poenga kan du så bruke på oppgradering eller bonusreiser.

    Velger du for eksempel og ha SAS Master Card Premium som gjev 1000grunnpoeng i månaden. Så treng du bare 33000 poeng for og få Gull med SAS.

    Amex og Companion Ticket gjev bonusreise til halv pris.

    Opptjening med Trumf, netthandel med Viatrumf. Shell Mastercard og Payr....

    Alt dette finn du mykje om på forumet.

    Velger du så og fly SAS via HongKong f.eks så kan du by på oppgradering og betale både med poeng og cash.

    Sidan min arbeidsgivar kun betalar reiser i Eco så har eg nokre gonger betalt mellomlegget til Biz for og få samle nok grunnpoeng til og behalde kortet. Verdt kvar krone.
     
  8. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Så fint at du har råd til det, skal se om jeg kan når jeg har nok poeng, takk for svar .
    Jeg har også skaffet SEB MC kortet, 33.000 poeng er vel minst tre langturer i året?
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    For min del så handlar det om prioriteringar, eg har reist mykje i 10-12år og litt som du seier i starten av tråden så set ein etterkvart pris på meir komfort. Fly komfortabelt betyr jo meir søvn, og for min del mindre Jet Lag.

    F.eks T/R HongKong i SAS Go 9000poeng + evt innanriks strekk og strekk til Køben/Stockhom. + Strekket til Katmandu. Så vil det nok holde med x3 langturar.
    Oppgraderar du f.eks til SAS Plus så er det plutsleg 12000poeng. Får ikkje ekstra poeng ved oppgradering i gate dog.
    Og viss du klarar og komme deg til Gull, som ofte er verdt litt innsats så får du 25% ekstra poeng. Så då er plutseleg T/R Hong Kong 12000 Poeng i GO.

    Så då blir det enklare og behalde kortet når du først har fått det ;-)

    Tru meg startar du med dette, så får du fort bonusdilla og får du nokre bonus turar og oppgraderingar og ser verdien så kjem du ikkje til og slutte med det!

    Du er foresten heldig som reiser til Katmandu! Katmandu og fjella i Nepal står høgt oppe på mi liste ;-)
     
    ina liker dette
  10. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    :D det er lite i Nepal som kan sies å være effektivt men et veldig vakkert land med utrolige varme mennesker til tross for å være et av verdens fattigste og mest korrupte land.
     
    Last edited: 23. aug 2018
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Mine svar har vært til din første post der du definerer et behov for mer smidig reise. Business hjelper godt på det, men koster mer enn de fleste har råd til. Derfor har du bare ett mulig bonusprogram etter mitt syn.

    1. Å opptjene et gullkort selv koster mye mer enn 5000kr. Argumentasjonen din svikter når du også skriver at du ikke liker å fly. Men i et svar til meg vil du heller opptjene gullkortet selv. Det gjøres med å fly mer. Og betale mer. Som igjen vil gjøre deg mer sliten. Men om det er en prinsippsak så...

    2. THAI er det eneste selskapet som gir deg to bekreftende Business-reiser ved oppnådd gull. Dvs at med ditt reisemønster bør du velge dem. Velger du andre får du bare lounge, gold check-in og fast track (mest i Europa). Lange reiser i økonomi vil slite mer og mer.

    3. Det er himmelvid forskjell på å fly åtte flystreik i økonomi vs business.
     
    ina liker dette
  12. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Hei takk for svar, at du tar deg tid til å dele dine erfaringer og gir konkrete forslag, setter veldig pris på det .

    Grunnen til at det jeg skriver virker motstridende er ikke så mye prinsippsak, nok mer at jeg mangler grunnleggende kunnskap og erfaring om hva det koster å opparbeide status og hva man får igjen for det.

    Jeg tenkte at jeg kunne få Gold med de reisene jeg likevel tar årlig ved å planlegge bedre og benytte meg av bonus systemet, for eksempel ved å fly kun med en allianse .
    Du skriver tydelig at det vil kreve mer tid og penger og flying å oppbeide gold enn å kjøpe det. Og det er også inntrykk mitt etter at jeg har lest mer om det.

    Selv om det er inspirerende å lese at folk koser seg på lounge med mer, så høres mye ut å betale 5000 kr for lounge og fast track, men det virker som om det er mange her som synes det er verdt å bruke tid å penger på det, men folk på forumet er sikkert mer glad i fly enn gjennomsnittet :)

    Det er vel bare med SAS programmet man kan kjøpe Gold?
    Og har man først Gold så er det lettere å beholde det senere fordi man får mer poeng på reiser? Gjelder det også om man har fått det som gave/kjøpt det?

    For mest behagelig reise for minst tid og penger så må jeg sannsynligvis gjøre begge deler, det vil si kjøpe Gold for *A og opparbeide poeng via Thai for business, for å kjøpe business og first class kan jeg foreløpig bare drømme om.

    Er det noen mulighet å teste lounge på Gold før msn kjøper Gold kortet ? :)
    Og hvordan får man kjøpt et gullkort,

    Jeg planlegger en reise for pappas 70 årsdag i november så det hadde fint å starte gullfeberen med det. :)
    Råd om reiseplanlegging i det andre trådet vil jeg også sette veldig pris på.

    Ha en fin dag.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du skal få Gold på reisene dine, og det går fint, må du nok reise dyrere, eller mye mer. Det raskeste er å ta en tur med Singapore Airlines i Business til Auckland og tilbake. Det koster deg med litt planlegging rundt 23000.

    Hvis du reiser bare noen ganger i året, så er det klart at du kan bruke mange penger i vanlige restauranter og kjøpe deg tilgang til fasttrack om det skulle være aktuelt før du kommer opp i 5000.
    Nå er det litt flere fordeler som ikke framkommer her, du får bl.a. ekstra bagasje, gratis setevalg og blir prioritert ved endringer som følge av kansellering mm, du vil normalt sett aldri oppleve å være den som blir stående igjen ved overbooket fly.
    Men, altså, verdien av dette er selvsagt en veldig individuell vurdering.

    Må presisere, at det er ingen programmer man kan kjøpe seg til status. Men i og med at SAS har denne praksisen med at kortinnehavere kan gi bort status (EBG kan gi bort EBS, EBD kan gi bort EBG og EBP kan gi bort EBD), så har det åpnet seg et svart marked, hvor de som ikke har noen å gi bort til, eller heller vil ha penger enn å gi bort, da selger det til høystbydende. Dette er iht SAS sitt program ikke tillatt, men det er vel pr dato ingen som har opplevd at SAS har slått ned på det.

    Husk at Gold i seg selv ikke gjør selve flyreisen mer behagelig. Forskjellen på økonomi og business er den samme uansett farge på kortet ditt, du får ikke oppgradering til business uten videre hos de fleste selskaper, med unntak av bruk av Mastercard eller reise med Thai. I begge tilfeller må du bruke en del penger på fly før du kommer tid.

    Noen opptjener seg privilegier i luften på høy reiseaktivitet, gjerne i de litt bedre klasser, andre bruker mye tid og energi på å finne gode tilbud på alternative kilder til poeng (leiebil, strøm, Trumf, etc). Men det siste gir deg ingen økt status, det kan bare flyreiser og til en viss grad SAS Mastercard gi.

    Det er ingen snarveier, hadde det vært det, hadde ikke programmene vært verdt noe.

    Nei, *A gull lounger kan man ikke kjøpe seg inn på. Det er imidlertid flere lounger fra 3dje part og dessuten business lounger til forskjellige *A selskaper man kan kjøpe seg inn i.
    Hver dog oppmerksom på at kvaliteten på loungene varierer veldig. Enkelte er rett og slett ikke mer enn en sittegruppe med tilgang på et meget enkelt utvalg av snacks og drikke, andre tilbyr i overflod.

    Det er som sagt et svartmarked, men jeg ser folk av og til legger ut spørsmål om å få kjøpe. Kan hende blir de kontaktet på PM.
     
    Kristian, paron, Insomnia4u and 2 others like this.
  14. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Fra fly til hotel i Kathmandu.

    Etter avslag om kredittkort med hint om at jeg ikke var ærlig om hvor stort beløp jeg har til disposisjon på alle mine kredittkort, så var grunnen til feilinformasjon dårlig hukommelse og ikke bevisst løgn for å skaffe seg et kredittkort. Istedenfor å bli fornærmet letet jeg fram alle mine kort for å makulere de kredittkortene jeg ikke lenger bruker, jeg hadde faktisk noen stykker på tilsammen over 100.000 i kreditt som jeg ikke hadde brukt i det hele tatt eller på lenge. Mens jeg ryddet i bunken av diverse kort fant jeg et Hyatt Gold passport.
    Jeg har aldri bodd på Hyatt hotel i hele mitt liv så dette kort fikk jeg fordi jeg brukte hotellets spa avdeling (svømmebasseng for å være mer presis) i Boudhanath Kathmandu mens jeg studerte der og bodde i delt leilighet.
    Som student fikk jeg noen ganger tilbud om å bo på hotellet for 130 USD per natt. (Er det flere hoteller i Hyatt systemet som er så billig som i Kathmandu?)
    Det er så få poster om Hyatt her så jeg tenker at det må være vanskelig å få høyere status, eller så er det ikke så bra status program til å være interessant.
    Jeg tenker at dersom man ønsker seg hotelstatus innenfor Hyatt systemet så må Kathmandu være en av de billigste stedene å få det. I og med at jeg er så mye i Kathmandu uansett. Men det er ikke sikkert høyere status er verdt noe uansett.

    Liten digresjon igjen. Hadde veldig spesiell opplevelse på Hyatt Kathmandu under jordskjelvet i Nepal april 2015, da Hyatt åpnet uteområdet for telting (for de som ikke har vært i Boudhanath og eller Kathmandu før, er det «litt» skummelt å bo i leilighet under og etter jordskjelv og gå mellom høye bygninger som ligger tett i tett, mens Hyatt har en utrolig stor park som var trygg for camping under jordskjelvet); og Hyatt lånte bort madrasser, tepper, dyner og det som kunne brukes for å gjøre det lettere, og gav gratis mat fra lobbyen og lånte bort satellitt telefon til å ringe hjem. Veldig imponerende organisering av ledelse og ansatte som ikke viste noe tegn til panikk eller kaos, selv om de selv hadde familie og venner som var rammet av det, tok de veldig godt vare på «gjestene». Så har gode følelser for/tanker om Hyatt.
     
    Last edited: 23. aug 2018
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Du har kanskje rett i at Hyatt ikke er så mye diskutert her inne, men det er uten tvil ett av de beste hotellprogrammene, spesielt om man klarer å oppnå Globalist status. Programmet heter forresten World of Hyatt nå og har tre nivåer; Discoverist, Explorist og Globalist, der sistnevnte altså er høyeste nivå. Om du vil prøve deg så finnes det en status challenge som du kan gjennomføre for å oppnå høyere status enklere. Bare vær obs på at de 90 dagene du har til rådighet for å gjennomføre utfordringen løper fra du registrerer deg, så du bør vente med registreringen til du nærmer deg første opphold.

    Her finner du flere detaljer og mulighet for å melde deg på;
    https://world.hyatt.com/content/gp/en/wohpromotions/trialtier.html
     
    ina and Edvard like this.
  16. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for informasjon om Hyatt challenge, 20 netter for høyeste statusnivå er jo absolutt ikke umulig når jeg oppholder meg i land med så lav prisnivå som Kathmandu.
    Heller ikke umulig å dele rom med noen for å gjøre det enklere.

    Forresten så spørr de om Corporate email og det virker som om man må ha en bedriftsemail for å delta?

    Offer only valid for World of Hyatt members who are employed by an entity that has received an invitation from Hyatt for its employees to participate in this offer (any a “Qualifying Entity”). If you are not sure whether you work for a Qualifying Entity, check with your corporate travel manager. To participate, an eligible member must register with his or her valid email address issued by the Qualifying Entity (e.g., business email) through the dedicated offer-registration URL provided by Hyatt to the applicable Qualifying Entity. (If you need the URL, please ask your corporate travel manager.)
     
    Last edited: 25. aug 2018
    Travellingalf liker dette
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Hm, det vilkåret misset jeg og det har ikke vært krav om dette på tidligere kampanjer. Kan det være flere lignende kampanjer på gang?
     
  18. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Etter litt søk på Internett ser at folk som kjenner noen som jobber for et firma som er inkludert i kampanjen kan hjelpe videresende bekreftelsesemailen fra Hyatt etter at man har oppgitt medlemsnummer og email (til sin venn/familie for eksempel).
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du vil oppnå friheten du skriver om her:

    https://insideflyer.no/forums/threads/reise-resten-av-livet

    så er å bo på Hyatt i Nepal en forholdsvis dårlig plan (selv om det er en bra deal). Du får god overnatting i sentrum av Kathmandu for 30 USD/3500 NPR natta.

    Alt handler om prioriteringer. Det er mulig du har anledning til å loffe på 5-stjerners hotell og parallelt generere god inntekt, men for en bedre lokal opplevelse, bygge investeringsgrunnlag og ha midler til andre aktiviteter – ville jeg valgt enklere bolig.

    Bruk ikke penger på å bygge status, la det være et biprodukt av planlagte aktiviteter.
     
    ina liker dette
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Hm, ok. Da spørs det om man kjenner noen som jobber i ett av de firmaene da...
     

Del denne siden