Kjøper du melk på kredittkort?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av CrotchRocket, 01. nov 2016.

1. Trond

Trond Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Ja, de har nok kalkulert inn at en del kunder betaler med kort som gjør at et par prosent av beløpet går rett til Visa og Mastercard. Men om alle skulle gjøre det, så må nok prisene opp. Å betale mer for melka for å få bonus på andre ting er for meg høl i huet, men er klar over at jeg er på feil forum, så sjekker ut nå. Så får andre ta seg av den elektroniske kupongklippingen :)

samirunway liker dette
  2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt frivillig å ta kredittkort. Rema 1000 tar for eksempel ikke American Express, antagelig fordi de skal ha omkring 4% av salget og sikkert har en relativt høy månedsavtale. At man ser forskjellig verdi i poeng må være opp til hver enkelt.

Mbj liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat dette med hvem som tar regninga er litt interessant. (Digresjon på) Jeg finner det f.eks overraskende at Dnb tilbyr Vipps kostnadsfritt i det jeg formoder at de må betale gebyr for kortbruken?
    Jeg gjetter iallefall på at nettopp bevisstheten rundt dette med overføring av penger er årsaken til at Amex (administrert av dnb) og dnb sine egne kort ikke kan brukes her for å skaffe poeng. (digresjon av)

4. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,745
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker kredittkort som gir fordel på ALT jeg kjøper. Kan ikke forstå folk som bruker kredittkort uten fordeler eller enda verre, debet kort :eek:

Når det er sagt, om alle hadde gjort som oss, så betyr det at prisene på alle varer hadde steget tilsvarende kortavgiften butikkene betaler. Så vi skal være glad for at ikke alle er så bevisste og at noen ikke betaler hele regningen på forfallsdato (uff, det hørtes forferdelig ut, fordi mange havner i ulykka), fordi jeg regner med at det er her bankene tjener pengene og gjør at det er mulig å ha fordelene.

Mbj and Are like this.
  5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    "I løpet av to år har bruken av kredittkort til daglige småkjøp økt med 25–30 prosent, riktignok fra et relativt lav nivå, sier sjefanalytiker hos Eurocard."

"...flyselskap gir deg bonuspoeng hvis vi bruker kredittkortene deres i butikk, sier Jensen. [Fagdirektør i Forbrukerrådet]"

aftenposten.no/okonomi/Tydelig-trendskifte

6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Roter rundt med SAS' Travel Cash enn så lenge, sånn er studentlivet når man ikke har inntekt å vise til og ikke helt kvalifiserer til andre kredittkort enn det banken hiver etter deg.

Det endrer seg så fort vi er over på nyåret, hvor jeg faktisk kan vise til å ha hatt brukbar inntekt den siste tiden. Så er spørsmålet, leve med laveste AmEx i et år, eller SAS' MasterCard?

7. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ja ...

8. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo dessverre bare å se luksusfellen det...

Det er dessverre alltid slik at noen finansierer andre. De som velger pølser og andre varer på bensinstasjon finansierer oss andre. Priskrig varene i butikken finansieres av andre varer. Noen betaler mye for strømmen , andre mindre. Samme i banken. De fleste bransjer har det slik.

Kredittkort og lån kan sikkert reguleres mer, men på ett eller annet tidspunkt må vi tørre å la mennesker være myndige og ta ansvar for seg selv.

9. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Handler alt jeg kan med kredittkort, men bruker ikke penger jeg ikke har.

10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Både Trumf Visa og Amex er DNB-produkter, så du vil fort kunne jobbe deg oppover når du viser omsetning og betalingsdyktighet. Trumf Visa er det beste gratiskortet å bruke hos Norgesgruppen, mens Amex har blant annet en god egenandelsforsikring på leiebil. Du kan prøve å ha begge deler da Trumf er gratis, men det er vel Shell MC som gir mest poeng for pengene på daglige kjøp (1% på alt og gratis årsavgift).

Adrian E liker dette
  11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Konkurransen er på andre siden av terminalen.
    Ved at amex tilbyr de beste kort til forbrukere vil de i tur velge butikker som tar amex.
    Dette fører til tapt inntekt for de som ikke tar amex og da må de jo bare bite i det sure eple og få EB amex avtale.
    Det er antakeligvis uansett billigere enn å si nei til en relativt kjøpesterk gruppe som amex-holdere nok er.

Samtidig er jo "ta alle salg" ganske typisk. Selv om jeg og en del andre her inne kanskje ikke fører til de største overskuddene i vår lokale kiwi vil vi være med på å holde volumet og vareflyten oppe.
    Dette gir kiwi (norgesgruppen) bedre forhandlingsmakt.

geddi and Fredrik81 like this.
  12. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,031
    Bonuspoeng:
    183
    Bruker Amex mest mulig og har av den grunnen nesten kuttet ut å handle på Rema1000. Tror ikke Reitan gråter av den grunn, men er vel lov å håpe at han etterhvert får opp øynene sine og tar i mot amex også...
    Betaler alltid regningen ved forfall og da ser jeg ikke noe problem med å bruke kredittkort mest mulig :)

13. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Alle kostnader legges i kalkylen og innarbeides i prisen. Kredittkortkostnader hos Rema1000 bakes inn i pasta-produkter og hos Coop i brød og melk. Så det kan lønne seg å vite hvor man skal gå for å slippe å betale disse. Gå hit, så får du full oversikt over disse.

mhsalv, Poul, yukho and 6 others like this.
  14. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,745
    Bonuspoeng:
    113
    Ha, ha...gikk rett i fellen :oops:

LN-MOW liker dette
  15. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    I vår kjede (ikke dagligvare) har i alle fall kostnadene til Mastercard og Visa gått betraktelig ned, og ligger i dag like over 1%. Det er ikke lenger veldig stor forskjell mellom disse og BankAxept. Men Amex har vi kuttet, for de skrudde derimot opp prosentsatsen.

16. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Lykke til med flyttingen til Tyskland. ;)

Det kommer til å bli en brå overgang å flytte til et u-land, hva angår kredittkortbruk.

geddi, Blaa and Are like this.
  17. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig. Fikk bakoversveis over hvor vanskelige de skulle være mange plasser angående kredittkortbruk i Berlin nå sist.

IMG_9384.JPG

geddi liker dette
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Tyskere og dansker, tsk, tsk.

19. oveovo

oveovo Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Har ordnet både eFaktura og AvtaleGiro på totalt skyldig beløp, så trenger i grunn ikke å tenke på annet enn å ha penger på konto på trekkdato. Måtte kontakte banken for å få til det siste, men både Shell MC, Trumf Visa og AMEX ordnet det for meg. Dermed er jeg ikke så bekymret for kredittrenter. :)

thecoldfish liker dette
  20. samirunway

samirunway Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Hva mener du? Får du regningene på totalt skyldig beløp? Er litt lei av å justere de manuelt. :)

kaijoar and 1884derby like this.

Del denne siden