Jeg er av så mange grunner glad for den nye regjeringen; http://www.aftenposten.no/okonomi/Kjappere-gjennom-Oslo-Lufthavn-neste-ar-7332906.html#.UlRv-VCnpHQ "I regjeringsplattformen sier den nye regjeringen klart ja til forenklet transfer. Det betyr i klartekst at passasjerer som ankommer OSL fra utlandet, skal slippe å måtte sjekke inn bagasjen på nytt og måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen nok en gang når de skal fly videre innenlands."
"I dag er det slik at passasjerer som reiser gjennom Oslo Lufthavn og har en annen flyplass som endelig bestemmelsessted, må hente koffert i bagasjehallen og sjekke den inn på nytt. En tungvint ordning som Norge er alene om å ha i Europa." My bolding. Samme surret i USA, men ordningen er vel like vel stort sett enklere der.
I forbindelse med Segway-saken, uttaler Bård Hoksrud: Så kanskje det er det de mener med "Raskere gjennom Oslo Lufthavn"? At det skal stå Segeays klare til passasjerene? Uansett bra om de får det til. Jeg bytter sjeldent fly på OSL (siden jeg bor en halvtime unna) men det vil vel også merkes i bagasjehallen, tollen og på innsjekkingsskrankene/bag drop-køene?
Mer tungvint på en måte, for har du transfer via USA (internasjonal-internasjonal) må du i de fleste tilfeller inn og ut av USA, dvs. gjennom immigrasjon, det slipper man i Norge og mange andre steder. En del flyplasser i USA har tilrettelagt for enkel bag-drop etter tollen, men man må gjennom samme security-kø som alle andre (så relativt likt Norge der)
Ja jeg tenkte på enkel bag drop på store flyplasser, dvs majoriteten av de reisende. Immigrasjon er helt klart verre. Mye verre i USA.