Jeg hadde i går ettermiddag en opplevelse på OSL som jeg har klaget på, men jeg kommer jo bare til en side som det sikkert går inn i sluket hos Avinor. Jeg skulle gjerne hatt noen mailadresser til personer i Avinor organisasjonen som er høyt nok oppe til at det reageres. Å snakke til vekterne på OSL er som å snakke til Immigrasjonsoffiserene på JFK, "Meg er gitt all makt på denne jord" Det er alltid en fornøyelse å kunne klage på maktmennesker: Klagen: Tid: 07.12.2025 ca kl 16.00 Sluse: Fast Track nær utenriksterminalen! Hendelse: Brudd på personvern vedr. helseopplysninger. Aldersdiskriminering av personer over 70 år Som vanlig hadde jeg sjekket inn bagasje som kunne forsinke prosessen i sikkerhetskontrollen og kom til båndet for å legge sekken min i bakken. Vekteren spurte om jeg hadde PC, nettbrett eller noe flytende i sekken og jeg kunne svare benektende på alle tre spørsmål. Har du toalettveske i sekken? Ja, svarte jeg, men det er ikke noe flytende i den. Toalettvesken må i egen bakke! Det er regelen.... Dette har jeg aldri hørt før, men jeg reagerte med å ta ut toalettvesken og satt den i en egen bakke. Du må ta opp glidelåsen, slik at vi kan se det som er oppi... Prøvde å protestere på at jeg da ville eksponere alle mine reseptbelagte medisiner for alle langs båndet før scanneren og etter scanneren. Dette er regelen! Egentlig skulle du lagt alt oppi gjennomsiktige poser i bakken og hvis du har noe å klage på så står vaktlederen der på andre siden av personscanneren. Etter å ha gått gjennom personscanneren henvendte jeg meg til lederen og han fortalte meg at reglene alltid hadde vært slik. Jeg prøvde å si at praksisen med å eksponere alle mine medisiner for alt og alle hadde jeg aldri opplevd før. Det har alltid vært regelen, men vi har ikke alltid praktisert det! Du verden .... Å snakke med eller gjøre innvendinger mot vekterne i sikkerhetskontrollen har akkurat samme negative resultat og virkning som å snakke til immigrasjonsoffiserene på flyplasser i USA. Ignorante og null empati. Mitt første spørsmål er: Når ble regelen om at tørre tabletter i en toalettveske skal eksponeres for alle innført? Eller er det slik at vekterne på norske flyplasser finner på nye regler etter forgodtbefinnende? Mitt andre spørsmål er: Skal reisende som åpenbart er over 70 år behandles som imbecile uvitende passasjerer, og bli ydmyket og trakassert i all offentlighet av vektere i maktposisjon på norske flyplasser? Da jeg prøvde å fortelle vekterne at jeg hadde gått gjennom sikkerhetskontrollene flere tusen ganger uten at dette hadde skjedd, så det ut som at de humret og tenkte inni seg "ja ja, stakkars gamle tulling, det der tror vi ikke på!" De får jo tro hva de vil, men jeg har som norsk næringslivsleder reist med meg fly over 6000 ganger de siste 40 årene og i nesten 20 av dem pendlet mellom Bergen og Oslo og Stockholm flere ganger i uken. Har fremdeles Diamantkort i SAS, Senator i Lufthansa og gullkort i Thai. Gjennom alle disse årene har jeg selvsagt måttet holde meg oppdatert på reglene i sikkerhetskontrollene i de ulike land og flyplasser, og tilpasset meg deretter. Ja jeg vet hva som er reglene, hvor det bl.a står "Ovennevnte er hovedregel, men du kan bli bedt av sikkerhetskontrollør om å ta ut enkelte gjenstander/enheter av håndbagasjen" Men det står IKKE at den enkeltes helseinformasjon skal eksponeres for alt og alle på transporten før og etter scanning. Det jeg har opplevd fra tid til annen er at det er blitt tatt etterkontroll av håndbagasjen og toalettmappen etter scanning og det er jo selvsagt helt akseptabelt. Vekterne har helt sikkert en annen versjon av hendelsesforløpet siden de oppfattet meg som en gammel førstegangsreisende, men min kone sto stort sett ved min side gjennom hele prosessen. Med hilsen
Sympati «like», og «ikke» like av kontrollen gitt denne! høres jo helt håpløst og meningsløst ut, håper du klarer å komme i kontakt med noen voksne som ikke bare dekker seg bak bisarre nye regler som trekkes ut av hatten, men som har litt omløp i øvre etasje
Mine tabletter ligger i en Air France-toalettmappe sammen med tannbørste og barberhøvel. Der forble de sist jeg var på OSL for halvannen uke siden. Her har en kontrollør vært på studietur på TRD hvor nye regler skapes løpende. Synes OSL bør kjøpe CT-scannere til jul, bra opplegg på AMS hvor alt forblir i baggen.
Det er jo Luftfartstilsynet som lager reglene i samsvar med EU/EØS https://www.luftfartstilsynet.no/passasjer/bagasjeregler/#Medisin. På siden deres er det lite detaljer og den henvises til Avinor. Heller ikke der er det klokkeklart. https://www.avinor.no/praktisk-info/bagasjeregler/ Tror vi alle gleder oss til det blir bedre scannere på OSL og rundtomkring, så lenge «tyttebærpolitiet» får gjøre individuelle vurderinger vil det være gjentakende med uheldige og ubehagelige episoder