Dette er faktisk noe jeg trives godt med. Flyr ukentlig med SAS og trenger ikke noe spesielt, ser ut til at seat block fungerer bra for tiden og på mine 30-45 minutter trenger jeg ikke mer. Når jeg er på feire får jeg god service og setter man det på spissen er merkostnaden (i alle fall for mitt vedkommende) relativt lav sammenliknet med å fly DY. Tror nok mange av oss SK*G har fått kortet mye billigere enn f.eks. LH*G.
Det er lett å forklare: Den ble faktisk prioritert først inn på flyet, og dermed kom den sist ut! Vanskeligere er det ikke, og du fikk altså den privilegerte behandlingen du fortjener som god SAS-kunde, he, he..
Syns det er så mange EB*G at det ofte blir for mange i "gull"skaranken. Burde det vært begrensninger for EBG slik at alle som har Diamant kort kan føle seg bedre ?
Jeg tror ikke systemet gir meg noen softblock (har i alle fall "nære naboer" oftere enn ikke, selv uten fullt fly). Interessant å vite hvorfor dette synes å fungere for noen, men ikke andre. Når jeg nevnte dette med softblock til en kar på 05400 så skjønte han ikke hva jeg snakket om. De siste turene jeg har hatt er heller ikke boarding passene merket med SK*G, enda systemet sier at EB-nummeret er registrert. SAS kan ikke forklare hvorfor. Heller ikke WIAS hvor en av billettene var kjøpt. Vi får se hva som skjer i morgen, men håper jeg rekker frokosten i loungen mellom flightene...
Mine observasjoner tilsier at det fungerer i alle fall. Når jeg sjekker setekartet i app mot setekart på KVS tool er det en av to ting som skjer. 1. Er flyet nesten fult er det ofte noen få seter ledige (ved siden av meg) i KVS mens det er ledig i app. 2. Er flyet mindre fult er det "opptatt" ved siden av meg på KVS mens det er ledig i app. Jeg ser for meg at et eller annet system fordeler de som ikke har forhåndsvalgt sete mellom de ledige plassene utenfor statuskunder så langt det lar seg gjøre. Hvorvidt de er tilgjengelig eller ikke vet jeg ikke, men ser for meg at når man først får et midtsete tar man det, istedenfor å velge et annet midtsete på en annen rad. Har stort sett hatt ledig midtsete siden engan utpå høsten så tror ikke lenger at det er tilfeldig. Stygt redd for at det ikke blir det i dag dog, slutt på vinterferien og flyet er stapp.. Ikke engang fullpris plus igjen..
Har nå funnet ut av KVS Tools, og der er mitt nabosete markert med unavilable mens det er mulig å velge setet i app'en. KVS markerer imidlertid at alt er unavailable, mens det er noen få seter ledig i app'en så vi får se hva som skjer. (beklager avsporingen i forhold til trådens tema)
Det er de som er "for" strenge som får til f.eks. prioritert boarding. Og klager på slike hendelser gjør at man slutter med det og at det blir et "luftprodukt".
Tror det handler mer om måten det gjøres på, enn at det faktisk gjøres. Spør man så er det ok, men når man antar (og dermed tar feil - assumption is the mother of all fuckups) så er det sjelden greit. Opplevde det samme med BA i desember, det ble antatt at siden vi reiste med barn så satt vi på eco. Fyren ble litt brydd da jeg sa at vi reiste i biz.
En god start vil være å håndheve de faktiske reglene, da bare EBG hadde vært en ting. Sist jeg reiste OSL-FRA-YYZ i LH C/F gikk jeg på Star Alliance First-innsjekkskranken til SAS og stod i kø i nærmere 30 minutter. Så at begge de to foran meg var EBS og reiste i SAS GO. SAS sin representant bak skranken brydde seg ikke om det. Jeg føler at hele konseptet med prioritert innsjekk når jeg a) er EBD og b) reiser i Star Alliance First Class bare blir tåpelig da. Først når jeg kom ombord i A320-maskinen til LH ble det sving på sakene.
Så du dette på billetten eller på kortet? Nå er det mulig at jeg prøver å se det beste å en grå verden men det kan jo være en av de har gullstatus uten at de har kort som viser dette...
Det er jo faktisk i tråd med EBS-fordelene: https://www.flysas.com/en/at/eurobonus/about-eurobonus/membership-levels/silver/ Når det er sagt så har jeg (som EBS selv) full forståelse for at det er irriterende at Gud og Hvermansen fyller opp Gold/First innsjekk. Personlig bruker jeg sjelden annet enn *G self-service bag drop på Kastrup, der har jeg knapt sett en levende sjel.
Som sølvmedlem kan du benytte Plus/Business innsjekk der det er tilgjengelig. De plasser det er en egen dedikert Gold innsjekk skal egentlig søvmedlemmer holde seg unna. På OSL er det en rekke for Gold/First og en rekke for Plus/Business. Sølvmedlemmer kan benytte sistnevnte, men etter at de fjernet de fysiske køsperringene for disse to køene er det blitt helt håpløst.
Ah, jeg noterte meg ikke forskjellen mellom Biz/Plus og First/Gold i ovenstående innlegg. I stand corrected! Da har jeg da også mer forståelse for frustrasjonen og ønsket om en oppstramming på rutinene.
Opplevde noe liknende men det kunne ikke SAS klandres for. Gikk på fasttracken på OSL. Han som sto der så på EBD kortet mitt og sa dessverre her kommer du gjennom bare med EBG kort. Jeg ba han se en gang til, hvorpå han måtte hente en vakt til for å konferere. Du kan si han lærte den harde måten at Diamant overgår Gull. Litt usikker på hvem det ble mest kleint for)))