KLM, JetSMART, Avianca og LATAM til Peru, Ecuador (Galapagos) og Colombia

Tråd i 'Reisemål' startet av Preference, 17. juli 2025.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat kommet tilbake fra egen bryllupsreise. Hadde ikke tenkt til å skrive noe reisebrev for å være minst mulig på digitale enheter underveis, men fikk lyst til å oppsummere noe i etterkant. Tråden kan flyttes til Reisebrev om den passer bedre der.

Tenkte å dele posten i 2;
    - først litt om flyselskapene/flyreisene
    - så noe om landene som reisemål

Hadde opprinnelig booket med Ethiopian (siste S*) til Seychellene, men etter at vi reiste med de til Zanzibar i desember var samboeren min (nå kone) enig i at vi godt kunne prøve ett annet selskap neste gang. Det var ikke noe feil med Ethiopian altså, men hun hadde jo fått smaken på at ting kunne være enda bedre,- med United og ikke minst Swiss First.

Endret derfor reisen ett par ganger med div flyvninger KLM/Air France til og fra Bogota med litt av en rundreise hvor SAS til slutt glemte å trekke poeng på nytt etter en refusjon. Valgte å ikke reise på denne ruten, men booket heller en ny under sist "frislipp" av KLM/Air France billetter en veldig smidig reise for å få utnyttet ferie best mulig, og fly så direkte som mulig.

Utreise fredag kveld:
    OSL-AMS
    : KLM Eurobiz - Embraer 190 (overnatting Radisson Shiphol)
    AMS-LIM: KLM World Biz - Boeing 777-300ER

Hjemreise lørdag tre uker senere:
    BOG-(CTG)-AMS
    : KLM World Biz - Boeing 787-10
    AMS-OSL: KLM Eurobiz - Embraer 195 E2 (hjemme søndag ettermiddag, jobb på mandag)

Flyvninger innad i Sør-Amerika:
    LIM-CUZ
    : JetSMART (booket via Booking.com) Eco - Airbus A320neo
    CUZ-LIM: LATAM Eco - Airbus A320
    LIM-GYE: (samme booking som over) LATAM Eco - oppgradert til Premium Eco på minstebud 25USD pp - Airbus A319neo
    GYE-SCY: Avianca Eco - Airbus A320
    GPS-UIO: Avianca Eco - Airbus A320neo
    UIO-BOG: Avianca Eco - Airbus A320

Holder av to poster for inndelingen jeg nevnte, og skriver nok ferdig på fredag eller lørdag. Bare å stille spørsmål i mellomtiden om det er noe spesifikt jeg bør omtale :D

Scribble, mathiasfe, paron and 15 others like this.
  2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskapene og litt om flyvningene

KLM
    Eurobiz er ikke noe særlig. Du får en matboks, men ingen valg så om du ikke liker eller er allergisk mot noe av innholdet er det ganske stusselig. Makronene er gode. Opplevde crew her som var flinkere til å gjemme seg bak gardinen enn selv det værste SAS-crewet jeg har flydd med. Håper og tror at SAS enkelt kan få til bedre enn dette.

Utreisen var ganske bra, da fikk vi utdelt vann før avgang og hadde mer attentive og tilstedeværende crew.

PXL_20250620_171118044.jpg
    PXL_20250620_174954471.jpg

Laks og potetsalat var helt ok.

Hjemreise med overkokt pasta og tunfisk, fikk først tilbud om drikke når jeg nesten hadde spist opp maten.

PXL_20250713_111929879.jpg

Utreise med KLM fra AMS til LIM (Lima, Peru) var bedre enn ventet, spesielt på service. KLM Boeing 777-300ER må være deres aller beste harde produkt? Man ser jo ikke de andre reisende noe særlig fra setet sitt uansett, men å kunne lukke døren hvis det hadde vært nattflyvning hadde nok vært meget digg. Det hjalp veldig for en lang powernap etter maten :D Fikk også bilder av deres Premium og Eco avdelinger. Premium så decent ut, men Eco rimelig hardt!

PXL_20250621_071149234.jpg PXL_20250621_072604445.jpg PXL_20250621_072838065.jpg PXL_20250621_072904323.jpg PXL_20250621_072911327.jpg

Som nevnt veldig bra service fra crew her. De skjønte at vi var på bryllupsreise, og gjorde litt ekstra stas på oss. Morsomme og ikke stivt i det hele tatt. Jeg fikk ikke drikke flere champagneglass av kona, da kom crew med ett glass "sprudlende eplejuice" til meg, og blunket ;) - det var selvfølgelig champagne bare i ett vanlig brus/jus-glass :rolleyes: Ved slutten av reisen fikk vi også ett håndskrevet kort av dem, og ett ekstra amenity kit - bare fylt med 4 småflasker cava og annet snacks, som vi tok med oss og koste oss med videre på reisen.

PXL_20250621_192109321.jpg

Det hjelper også veldig at flighten har 2 x middag/lunsj serveringer istedenfor frokost siden jeg ikke er noe særlig frokost-menneske, og det som regel ikke er så bra på fly. I tillegg var det en servering med snacks fra menyen underveis, og her kunne man få seg ferske og faktisk veldig bra fries blant annet! Nøtter, potetgull, sjokolade og diverse annet var selvfølgelig tilgjengelig i galley hele flighten.

PXL_20250621_073830011.jpg
    Amouse bouche og champagne før matserveringen startet ordentlig. Fikk ikke noe sånt på returreisen :/

PXL_20250621_092139364.jpg

PXL_20250621_095558779.jpg PXL_20250621_095628844.jpg PXL_20250621_102646560.jpg PXL_20250621_102648858.jpg PXL_20250621_110405966.jpg PXL_20250621_145314965.jpg PXL_20250621_164601688.jpg PXL_20250621_183720178.jpg PXL_20250621_191652227.jpg

Maten smakte heldigvis bedre enn den så ut som. På returreisen fikk vi skuffende lite mat og snacks i forhold til utreisen. Hjalp ikke med stop for nye passasjerer i Cartagena heller, var nesten utsultet da maten endelig kom 4 timer etter boardingen vår i Bogota (hvor Avianca loungen ikke fristet til så mye spising). Kvaliteten på maten for returreisen var også mye dårligere, ikke noe imponerende smaker.

Gir AMS-LIM 4 stjerner, og BOG-(CTG)-AMS 3 stjerner. Oppsummert synes jeg SAS Biz var jevnt over litt bedre, men flyr gjerne med KLM igjen på gode ruter som dette. Velger heller uansett LIM over BOG for begge veier neste gang :p

PS: Ser at jeg maks kan ha 20 bilder per post, så da må jeg nok spre det over flere. Beklager manglende bilder av akkurat midtsetene vi hadde, har visst ikke noen bilder derfra uten oss i hehe

Last edited: 18. juli 2025
  3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Litt mer om flyselskapene og flyvningene

LIM-CUZ: JetSMART (booket via Booking.com) Eco - Airbus A320neo
    Det var generelt ett problem at en god del ting ikke lot seg booke på nett fra Peruvianske sider/selskaper. Mye løste seg da jeg senere fikk en VPN-tjeneste der jeg kunne velge Peru som server. For å få denne reisen brukte jeg booking.com selv om jeg forsøkte selskapets egne nettsider først, og som vanlig foretrekker det. Heldigvis gikk alt fint. Det er ett typisk lavpris selskap, og man fikk akkurat det man forventer fra sånne, altså ingenting, og heller ingen problemer om man har betalt for de tilleggene man trenger. Veldig greit at alle selskapene i denne delen av Sør-Amerika ser ut til å operere bare med Airbus fly når kona (og jeg bittelitt) er litt skeptisk til Boeing.

PXL_20250624_005540420.jpg

CUZ-LIM: LATAM Eco - Airbus A320
    Litt problemer med innsjekk på automat her, fikk tags, men så fungerte det ikke å levere bagasjen på bag drop. Der jobbet det selvfølgelig noen siden det ikke er noe automatisk bagasjebånd på denne shitty eldgamle shabby flyplassen. Det kommer heldigvis en ny flyplass i 2026, med bedre lokasjon for besøk til Machu Picchu. Ble sendt til priority skranken, og der skulle hun først ha betalt for bagasjen vår, men droppet det etter jeg viste i appen at jeg hadde lagt til bagasje i bookingen på forhånd. Mistenker at det ble kluss med bookingen siden jeg la inn bud på oppgradering, og fikk gjennomslag for det ene legget.

LATAM har budmulighet på flyvningene sine for oppgraderinger, det kom automatisk mail noen dager før. På innlandsreisen startet minstebud på bare 6 USD, men denne ruten var full av amerikanere så premium eco var nok allerede fylt..

Bildet her er av Eco Comfort eller noe sånt, og man ser vanlig Eco rett bak. Helt greie seter! Bedre enn JetSMART, og som jeg snart skulle få erfare (og dere lese), mye bedre enn Avianca sine. Legg merke til at det faktisk er legroom, og det var ikke så mye trangere på radene bak.

Selv på Eco hos LATAM fikk man ett glass vann og en pose med nøtter/snacks. Avianca ga nada.

PXL_20250629_140149451 (1).jpg
    PXL_20250629_121421021 (1).jpg

LIM-GYE: (samme booking som over) LATAM Eco - oppgradert til Premium Eco på minstebud 25USD pp - Airbus A319neo
    For denne internasjonale flyvningen var minstebud bare 25USD per pers, så jeg la inn det og fikk det akseptert en eller annen gang på natta før vi skulle fly det første legget av reisen. Det var DEFINITIVT verdt det :D Loungen i LIM er stor og helt ny, men maten her var elendig. Derfor var det ekstra digg å få faktisk veldig spisbar mat på flyet, og det var også muligheter for fri flyt av drikke, fikk tilbud om påfyll flere ganger. Var bare en crew som hadde ansvar for alle i Premium (3 rader), men han jobba bra på. Premium her er med mykere seter og de var veldig bra selv om de ser gamle ut. Fysisk blokkert midtsete også, hvor platen kan brukes for å ha drikken sin på.

PXL_20250629_173720901.jpg

En kyllingsalat, med faktisk saftig kylling og god dressing. Desserten, en slags mousse, overrasket veldig positivt med herlig konsistent og smak!

PXL_20250629_174952362.jpg

LATAM var tidligere med i OneWorld, men nå er de tilsynelatende relativt selvstendige. De har dog ett tett samarbeid med Delta, så status der gir fordeler hos LATAM. Blant annet en veldig fancy separat innsjekk på LIM flyplass. LIM flyplass er nesten helt ny, men imponerer ikke stort allikevel, den gamle må ha vært ræva for at denne skal få mye skryt. Første flyplass-hotell hadde ikke åpnet enda da vi var der, så for korte layovers blir det litt langt inn til Miraflores som er det anbefalte hotell-området. Minst 30 min, men ofte opptil en time med taxi inn dit. De har også ingen transfer mulighet mellom domestic og international, du må helt ut til ankomsthallen etter bagasjelevering, og gå gjennom vanlig security på nytt.. Vet ikke om det er standarden i Sør-Amerika? Virka litt sånn

GYE-SCY: Avianca Eco - Airbus A320
    Det som irriterer meg litt i ettertid er at LATAM også flyr på alle de neste rutene, og til veldig tilsvarende priser, jeg bare valgte Avianca fordi de er i Star Alliance. Da kunne jeg kunne få bittelitt fordeler gjennom mitt statusmatchede Thai Airways Gold, samt at jeg tenkte at Star Alliance medlemmer leverer høyere kvalitet. Så feil kan man ta! Burde hørt på Reddit-posterne som skriver om at Avianca poserer som ett fullservice selskap med prisene sine, men leverer som ett lavpris selskap :p

Fikk gå på Star Alliance Gold prioritert innsjekkingskø, og det stod faktisk 2x innsjekket bagasje på billetten min, selv om det bare følger med 1 på billettypen. De operer litt som SAS gjorde frem til nylig, du får ikke noe ekstra bagasje på de billettene som ikke allerede har én bagasje inkludert. Så sånnsett ganske useless perk om man allerede har reist såpass langt med bare én bagasje. Det dukker liksom ikke plutselig opp ett behov for en ekstra innsjekket bagasje da.

Holy shit det var trangt! Kan faktisk ikke huske å ha hatt trangere plass og mindre legroom på noen som helst flyvning. Knærne mine var fastlåst i setet forran..

PXL_20250630_160212837.jpg

Her er fingeren min klemt mellom kne og seterygg, jeg er 185cm, men har ikke spesielt lange ben.. Ser at jeg glemte å ta bilde av selve setene, men de er helt klart nyere og mer moderne enn LATAM sine, til gjengjeld er de mye tynnere og dermed hardere. Ikke fult så ille som Ryanair sine seter, men close.

GPS-UIO: Avianca Eco - Airbus A320neo
    Her hadde jeg lært av feilen fra reisen over til Galapagos at rad 4 var like trang som resten av flyet. Valgte derfor å endre til å sitte ved nødutgang. Det gjorde reisen veldig mye mer behagelig (faktisk overlevbar), så anbefaler virkelig å betale for setevalg og nødutgang om man skal fly med Avianca!

Betraktelig bedre benplass!
    PXL_20250709_183304032.jpg

Jeg tror innflyvningen til Quito er kjent for å være litt heftig? Ser det i hvert fall var tilfellet for den gamle flyplassen som jeg fløy til for 15 år siden. Det kjentes i hvert fall godt i flyet da vi duppet over fjellkanten for å fly ned og inn mot byen her som ligger 2800 moh. Fikk en kul regnbue like før landing da :D

PXL_20250709_204659027.jpg

UIO-BOG: Avianca Eco - Airbus A320
    Loungen i UIO var bra (Priority Pass), men folksom. Flyvningen var akkurat som den forrige på nødutgangen, og med samme crew. Jeg sa "hey again", og de sa "welcome back" :D

Fikk ett lite flashback til den gamle alliansen
    PXL_20250709_223757718.jpg

Til nå hadde alle passkontroller og andre kontrollpunkter gått veldig smidig og greit, så fikk ganske bakoversveis da vi landet i BOG og kunne se passkontroll-køen starte utenfor området med sperrebånd for køkontroll. Vi stod faktisk i kø i nesten 1,5 time, så det var verre enn USA uten MPC har vært for meg.. Var ett dårlig førsteinntrykk av Colombia, som også gjorde at vi ikke rakk middag i byen som planlagt - og ytterligere forverret inntrykket den første kvelden.

PXL_20250710_005028757.jpg

Avianca har også en plus-grade (bud på oppgraderinger) løsning, men den fungerte aldri for meg, selv om jeg fikk flere mailer fra de om at det skulle være tilgjengelig og at jeg "nå kunne by". Like greit egentlig, for i motsetning til LATAM får man bare flytte frem til Premium setene med blokkert midtsete og bedre benplass. Man får ikke mat, drikke og andre perks som følger med en Premium booking. Setene er også akkurat like plastic fantastic harde som resten av flyet.

Lounge i BOG (Bogota)
    Her er det en del å velge mellom. Med KLM Biz får man tilgang til Avianca Diamond lounge, hvor det som er bra er utsikten og at det er luftig under taket. Greit utvalg av drikke også, maten skuffet, men er allikevel bedre enn mange Priority Pass lounges.

Anmeldelser på nettet sier at LATAM loungen skal være bedre, og jeg tror egentlig man kan bruke Priority Pass både her og alle de andre loungene på flyplassen (inkludert Avianca Gold lounge).

Hoved-kontrakt loungen på flyplassen heter El Dorado lounge, og her har det nylig åpnet en egen avdeling for Amex Plat/Centurion kortholdere. Rakk bare en titt innom, fordi jeg hadde ikke med det fysiske kortet mitt var jeg usikker på om de kom til å slippe meg inn. Veldig liten lounge-i-lounge (tenk 10 sitteplasser ish) og ikke mye mat fremme, men med scanning av QR-kode kunne man bestille ganske mange forskjellige retter, blant annet indrefilet. Så angrer veldig på at vi ikke i hvert fall prøvde å gå hit tidligere!

TL;DR
    By på oppgraderinger hos LATAM (minstebud kan funke, fra 6-25 USD pp)
    Ikke oppgrader hos Avianca, men betal for og velg heller sete ved nødutgangen, for alle andre er sinnsykt trange
    Rangering; LATAM > JetSMART > Avianca

Last edited: 18. juli 2025
  4. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    163
    Spennende. Jeg er spesielt interessert i å lese om Galapagos. Det står høyt på min bucketlist. Vil gjerne lese både om hvilket opplegg dere hadde der og hva dere fikk sett/opplevd.

Gleder meg også til å lese både om reisen og de andre stedene dere har vært.

Preference liker dette
  5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Peru - Lima og Cusco (Machu Picchu)

Lima
    Uber funket veldig bra i Lima, men akkurat fra flyplassen kan det visst være litt knot. Brukte derfor bare de anbefalte grønne taxiene - tror det var rundt 65 soles til Miraflores betalt på forhånd med kort i "kiosken" deres rett ved taxiene. Miraflores er området man vil både bo og bevege seg rundt i, og det er minst 30 min å kjøre dit fra den nye flyplassen. I starten kjører man igjennom ett rimelig shabby strøk, men det blir mye finere jo nærmere Miraflores man kommer og klippen man kjører under langs havet inn til byen er ganske så kul.

Ble anbefalt å ta med både Visa og Mastercard siden en del steder bare aksepterte én av delene, men min erfaring fra hele Peru var at de aller fleste tok begge deler (bare ett sted tok bare Visa) og til og med at mange flere steder aksepterte Amex. Salgsboder på markeder hadde terminal som tok Visa, Mastercard og Amex! Sikkert vant til å måtte håndtere amerikanske turister.

Vi angrer på at vi ikke ble lenger i Lima. Det er kjent som en by med veldig god mat og restauranter, noe vi vanligvis setter veldig pris på. Her har de noen av verdens beste (og verdens beste) restauranter, men vår eneste hele dag her var en søndag, og da har alle stengt.. Burde stolt mer på nettet angående dette, maten i Peru var virkelig ett høydepunkt som overrasket stort. Allerede første kvelden fikk vi servert en helt nydelig rett på en bar, som ga ett fantastisk førsteinntrykk av Peruviansk mat. Det fortsatte hele oppholdet. Den eneste ikke så gode middagen vi hadde i Peru var da vi gikk for pizza på en italiensk restaurant.

"Lomo Saltado" - en ny favoritt vi skal prøve å gjenskape hjemme. Som en biffsnadder, bare med mer smakfull saus og uansett hvor vi bestilte denne fikk vi perfekt rosa, og saftige biff-biter.

PXL_20250628_235535501.jpg

PXL_20250626_192812767.jpg

De påstår også å være oppfinnerne av "Pisco Sour" drinken, og ikke vet jeg - men de var sinnsykt gode over alt. Selvfølgelig er de også kjent for Ceviche, og det var veldig godt, men jeg synes det ble litt vel mye rå fisk å spise det som hovedrett.

PXL_20250621_231440764.jpg

Ellers har de veldig gode søtpoteter, avocado (guacemole), mais (og alt laget av mais), supper og kaffe.

En annen morsom ting med Lima er at det mangler mye tak og systemer for å ta unna vann. Det lærte vi at er fordi det omtrent aldri regner der. Vi hadde selvfølgelig flaks og fikk med oss en av de sjeldne dagene med regn! Ellers er det veldig ofte overskyet, men UV er veldig kraftig der pga nærheten til ekvator og man må smøre seg for å ikke bli skikkelig brent selv når du ikke kan se sola hele dagen.

Hilton Lima Miraflores
    Bodde på Hilton Lima Miraflores, veldig bra lokasjon og hotell. Nå er kona Hilton-frelst og aksepter ikke lavere standard. Blir farlig for lommeboka på ferier fremover :D Basseng med utsikt på taket, dessverre var det alt for kaldt vær til å nyte det noe særlig. De har også en lounge for de som er Diamond eller bestiller executive rooms, det prøver jeg nok neste gang. Frokosten var amazing. A la carte bestilling med store porsjoner, og fikk service som lot oss mixe og matche for å få smakt alt. Han ga også anbefalinger og informasjon utover menyen, slik at vi fikk smake masse lokale retter og frukter, samt utflukter for dagen. Frokosten koster 89 PEN, nesten 300 kr per pers, men det tør jeg nesten å påstå at den er verdt uansett. Heldigvis får man gratis frokost som Hilton Gold (Amex Plat), og akkurat her var det veldig god verdi. Fikk også pga dette bekreftet oppgradering på mail/app ett par dager før ankomst, og en liten velkomst på rommet. Vet ikke helt om "anniversary" kan brukes om bryllupsreise som jeg hadde skrevet i tilleggsinfo, menmen :p

PXL_20250622_000048909.jpg

PXL_20250622_124332339.jpg

PXL_20250622_132924915.jpg

Cusco
    For å komme seg til Machu Picchu "må" man via Cusco, og Cusco er definitivt verd å besøke for seg selv. Byen ligger ca 3400 meter over havet, og på nett blir man advart om høydesyke. Man kan gradvis nærme seg denne høyden ved å ta buss fra Lima, men det tar veeeldig lang tid. Så de fleste flyr inn hit, og da går man jo brått fra 80 moh til 3400. Veldig individuelt, men det er bare å lese i det andre reisebrevet fra Kilimanjaro så skjønner man at man ikke skal ta for lett på høyden. Vi hadde med vilje lagt inn to "akklimatiseringsdager" uten noen planer i Cusco, og godt var det. Jeg hadde veldig mye hodepine hver eneste gang jeg gjorde noe som helst mer enn å gå i ett veldig sakte tempo. Litt frustrerende for en som vanligvis går rimelig fort, og uvant å bli tatt igjen av andre gående :oops: Sov også utrolig dårlig, antagelig på grunn av den tynne luften. Hvis jeg skal tilbake hit velger jeg nok et bedre hotell som legger til litt ekstra oksygen på soverommet, eller skaffer noe meds mot høydesyken. Har skjønt at jeg ikke tåler det godt, kona hadde det mye greiere, og skal slutte å erte lillebror for at han ikke kom seg opp på toppen av Kilimanjaro!

Heldigvis er Aguas Calientes (som du må til på vei til Machu Picchu) og Machu Picchu veldig mye lavere på 2400 moh. Så så lenge du overlever (om enn lett andpusten, med høy puls og hodepine) i Cusco, så blir det deilig og enkelt å reise videre til Machu Picchu.

Cusco har veldig mange bra restauranter med peruviansk mat, og kafeer med god kaffe. Noen kortere fotturer man kan ta fra byen, og tilgang til dagsturer til f.eks Rainbow Mountain og Humantay. Kan også besøke Moray, Maras Salt Mines og Pisac, men jeg anbefaler egentlig å heller legge inn de man er interessert i av disse som stop på veien til Ollantaytambo - der toget til Machu Picchu (Aguas Calientes) starter.

Machu Picchu (Aguas Calientes)
    For å komme seg til Machu Picchu må man enten bli med på flere-dagers tur, eller ta seg inn med toget fra Ollantaytambo til Aguas Calientes. Fra Aguas Calientes går det shuttlebusser opp og ned fjellet til Machu Pichhu. Det er også mulig å gå der bussen kjører, men jeg ville ikke anbefalt det.

Det er to togselskap som opererer på linjen, Peru Rail og Inca Rail. De virket å være ganske like, bortsett fra at Peru Rail tilbyr "Hiram Bingham" som ett luksus-alternativ. Finnes masse YouTube videoer av dette toget, men synes selv ikke det var verdt 5000 kr per pers. Begge selskapene selger billetter med tilhørende "bimodal" altså minibus fra Cusco, med overgang til toget i Ollantaytambo. Om man er flere som reiser sammen (2+) tror jeg egentlig at jeg vil anbefale å booke en privat bil/taxi for Cusco til Ollantaytambo istedenfor. Da kan man stoppe for å se Moray og Maras Salt Mines på veien, plus at det blir en mer behagelig tur uten at det nødvendigvis koster så mye ekstra.

Bilde fra veien mellom Cusco og Ollantaytambo
    PXL_20250626_154302284.jpg

OBS: Maksgrense på 8kg bagasje på togturen, så lag en plan for å legge igjen mesteparten av bagasjen før man tar turen til Aguas Calientes og Machu Picchu. Og husk pass!

Mange synes Aguas Calientes bare er ett nødvendig stopp på veien til Machu Picchu, men jeg synes det var en litt unik og kul by. Den er jo veldig liten, så du kan sikkert få sett hele "sentrum" på en halvtime, men anbefaler å legge inn en overnatting her. Vi fikk ganske kul utsikt fra hotellet vårt, suite på "Taypikala Boutique Machupicchu" booket via Hotels.com

PXL_20250626_203534486.jpg

Er mye turistfeller i hovedgata her, men fikk veldig god mat og de beste Pisco Sour drinkene jeg har smakt på to restauranter vegg i vegg nede langs toglinjen; Chullos (https://maps.app.goo.gl/97JoLeHVnmgLkzsa8) og Mapacho (https://maps.app.goo.gl/kfPYb8Qn4VhXt8n68)

PXL_20250626_231058524.jpg

Machu Picchu har nylig endret på billettsystemet. Du bør kjøpe billetter i god tid (minst 1-2 mnd før for høysesongen), men det er også mulig å få tak i last minute billetter på stedet (Aguas Calientes). Det er delt i tre, og videre inndelt ett par ganger per nummer. De forskjellige billettene gir tilgang til forskjellige deler av Machu Picchu, og dermed forskjellige muligheter for bilder:
    - Circuit 1 (Panoramic)
    - Circuit 2 (Classic)
    - Circuit 3 (Royal)

Det finnes bilder over rutene her nå, det var ikke tilgjengelig da vi booket (angrer ikke på valget); https://www.machupicchu.gob.pe/circuits-and-routes/?lang=en

Min oppsummering/forenkling av rutene;
    1 - du får mye utsikt over Machu Picchu ovenfra, men ikke gå ned blant ruinene
    2 - du får ett (det klassiske) utsiktpunktet over Machu Picchu ovenfra, og en rundtur som tar deg gjennom noen av ruinene
    3 - du får bare traske gjennom ruinene, uten noe utsikt ovenfra - med mindre du kjøper en av variantene som lar deg gå opp på en av fjelltoppene bak Machu Picchu (så ikke så vennlig ut for oss med høydeskrekk)

Vi gikk for 1C som inkluderer muligheten til å gå opp til Sun Gate (Intipunku). Det er slutten av den gamle "inca trail" som mange velger å gå hele av som en 3-5 dagers tur. Herfra kan man (om man er heldig med vær/tåke) se Machu Picchu fra ganske høyt oppe, en kul utsikt. Ganske bratt opp, og tok vel omtrent en time. Luftig for meg med høydeskrekk, men det var verdt det når tåken lettet like etter vi kom opp til toppen. Gikk fort ned igjen (30 min?), er en bra laget sti.

På vei ut gikk vi feil, og havnet inn på rute 3. Det var tilfeldigvis ikke noen der akkurat da som sjekket billetter, så da tok vi en kjapp rundttur innimellom ruinene, og fikk sånnsett sett alt! Kan anbefale å kjøpe 1+3 for å virkelig få sett hele Machu Picchu. F.eks kjøp circuit 1 på morningen, og så gå inn igjen for circuit 3 etter lunsj.

Machu Picchu fra Sun Gate
    PXL_20250627_142525812.jpg

Machu Picchu fra ett av mange bra spots på Circuit 1
    PXL_20250627_151448331.jpg

Last edited: 23. juli 2025
  6. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Colombia - Bogota

Har ikke egentlig så mye erfaringer å dele fra Colombia siden vi bare var her 2.5 dag før hjemreise. På forhånd hadde vi kanskje litt fordommer mot landet og tenkte det kunne være utrygt/farlig, men det første inntrykket var at i hvert fall Bogota virket mer moderne, renere, tryggere og penere enn Lima, og i hvert fall Guayaquil.

PXL_20250711_153807265.jpg

De holder på å bygge ett skytrain på tvers av byen, det vil nok gjøre det mye enklere å oppleve Bogota for de som tar turen etter dette er klart. Akkurat nå er situasjonen ganske håpløs trafikk i mange timer på morgen og ettermiddag.

PXL_20250711_164103084.jpg

Hadde booket oss inn på dagstur på besøk til en kaffeplantasje i en by (Fusagasugá) så nærme Bogota jeg tror du får det: Hacienda Coloma (https://maps.app.goo.gl/Dsk4tFmHrtsyuraN6). Jeg tipper der er mye mer "ekte" å dra på kaffeplantasjer lenger ut av byene, men jeg ville få oppleve det på den korte tiden vi hadde tilgjengelig. Det var ett veldig bra besøk med engelsk-snakkende guide for bare oss to som tok oss gjennom hele plantasjen og viste kaffeproduksjon fra sådd bønne til ferdig malt kaffe. Fikk også smake til slutt og kjøpte med oss noen bønner hjem.

PXL_20250710_164312145.PORTRAIT.jpg PXL_20250710_170300419.jpg PXL_20250710_175433074.MP.jpg

Jeg hadde markert ett par forskjellige kaffe-kjeder på kartet, men vi startet med Cafe Amor Perfecto (maaange lokasjoner), og den kaffen var sinnsykt god, så vi gikk minst én tur om dagen innom en slik! Kjøpte også med bønner fra deres merke hjem, så blir spennende å smake om det blir like bra i egen maskin.

PXL_20250712_150632233.jpg

Det er mye kunst, kirker og GRATIS! museer. Vi ble generelt veldig positivt overrasket over byen. Har hørt mye om at Medellin skal være enda bedre, så etter Bogota frister det å få tatt en tur dit en gang. Andre attraksjoner i Bogota eller rundt som vi ikke fikk besøkt er visst "Salt Cathedral" og "Monserrate". Monserrate er ett fjell rett i sentrum av byen med en synlig hvit kirke og fin utsikt over hele byen. Det går både bane inne i fjellet og fjellheis/gondol på utsiden for å komme seg opp. Vi tok ikke turen fordi det var tåkete/dårlig vær.

Siden vi ikke hadde fått med oss gourmet restaurant i Lima, prøvde vi "Leo" i Bogota. Det var egentlig ganske skuffende. De fokuserte litt vel mye på presentasjon og utvalg av råvarer fra hele landet, og falt litt igjennom på smak. Det matcher forsåvidt hva de skriver om opplevelsen på nettsiden deres, men hadde forventet mer til prisen. Blir heller Lima og flere av deres restauranter neste gang!

PXL_20250712_004835061.jpg PXL_20250712_003929242.jpg

7. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Ser du nevner statusmatch til Thai, så du har ikke miles and more og undersøkt hvilke benefits du kunne få der (i det minste samle miles) hos latam?

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    I Sao Paulo GRU måtte vi ikke ut …. Men det var langt å gå mellom innland og utland ..

Preference liker dette
  9. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg ikke husker helt feil var det ingen fordeler å få, og veldig knotete å få registrert noe frequent flyer number under bookingen av LATAM reisen. Gadd ikke undersøke det videre, men siden du nevnte det nå så forsøkte jeg å legge inn claim for points hos Miles&More for LATAM flightene nå. Takk! Får se om det blir noen poeng av det.

Det var i motsetning veldig enkelt å registrere det med Avianca, men var ikke så synlig at fordelene var gyldige og kom med før man sjekket inn. Stod tydelig på boarding-passet. Har også allerede mottatt poengene på Thai Royal Orchid Plus medlemskapet mitt, gadd ikke prøve meg på å splitte fordeler og opptjening en gang. Vanskelig nok å få kommunisert vanlig innsjekking med min basic spanks og deres nesten fraværende engelsk :p

Screenshot_20250718-224758.jpg

Litt gøy at det ble nøyaktig 1994 Miles til sammen, året jeg er født! :cool: Aner ikke om jeg får brukt de til noe..

10. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    @Preference Takk for spennende reisebrev!

Jeg reiser snart OSL-AMS-LIM, og så rett videre til Cuzco med Latam, så noen spørsmål:

Hvordan var immigrasjon i Lima?
    Er det lange avstander mellom ankomst fra Europa og til avreise til Cuzco? Forskjellige terminaler?

Takk :)

11. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan jeg jo svare kjapt på selv om jeg ikke har gjort ferdig de andre postene enda (kommer snart, lover)..

Jeg ga nye LIM flyplass litt kritikk, men du vil nok oppleve at det går ganske smooth. Se for deg Gardermoen bare uten airside transfer. Alt er under samme tak/terminal og de har mange folk på jobb så det var ikke noe særlig kø. Med mindre du har uflaks vil jeg anta at det du venter lengst på er bagasjen og å få sjekket den inn på nytt. Gåtid ankomst internasjonal til ny sikkerhetskontroll må være absolutt maks 15-20 min om du får gate aller lengst unna. Så må du regne tid for å hente bagasje og evt ny innsjekk i tillegg selvfølgelig.

12. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Tok mye lenger tid enn forventet å få skrevet alt jeg har på hjertet. Måtte være litt ute i varmen her i Norge i helgen også. Har oppdatert posten over med Peru! Skal få skrevet litt om Colombia (Bogota), men tror jeg trenger en helt egen post for Galapagos. Oppdaterer igjen når det er ute, har som mål å bli ferdig denne uken :D

13. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    OK! Bedre sent enn aldri right?
    Ecuador (Galapagos)

Guayaquil
    Det går bare innenlands fly til Galapagos fra enten Quito eller Guayaquil. Guayaquil er litt nærmere Galapagos, litt nærmere Peru der vi kom fra, og på havnivå ved kysten. I motsetning så ligger Quito ganske langt inn i landet på 2850 moh. Ecuador virker ganske fattig, men virket som om flere her kunne engelsk enn i Peru og Colombia. De bruker også kun USD som valuta, der de to andre landene har sin egen valuta, men ofte aksepterer USD i tillegg.

Hadde bare en ettermiddag/kveld i byen før avreise til Galapagos, men rakk å se ganske mye av byen ved å ta taubanen/gondolen rundt hele. Kostet bare 50 kr eller noe sånt, siden det brukes som public transport for folk som bor og jobber i byen. Bilde fra taubanen mot "Cerro Santa Ana", som var en finere del enn resten vi så:

PXL_20250629_215236392.MP.jpg

Prøvde å søke opp restauranter som tilbyr "Ecuadoriansk" mat, men det dukket ikke opp noe. Virka veldig amerikanisert. Fikk høre fra noen Ecuadorianere senere på turen at de var 100% enige i at mat antagelig er bedre og mer unikt i Peru. Søker man litt på nettet så bekreftes mistanken min om at de store byene ikke er veldig trygge utenfor turist-hotspots, så jeg tror ikke jeg ønsker meg tilbake til noe by-vandring i dette landet. Tenker det passer bedre som destinasjon hvis man vil se naturen; vulkaner, Amazonas eller Galapagos.

Galapagos
    Regler for innreise
    Jeg er såpass heldig at jeg har vært på Galapagos før, for ca 15 år siden, da jeg var ca 15 år gammel. Så det var spennende å skulle reise tilbake å se om det hadde forandret seg fra hvordan man husket det som tenåring. På det tidspunktet mener jeg at man måtte søke for å få besøke disse øyene, med en gyldig grunn. Nå virker det som de kontrollerer innreise ved å øke prisen :p . Det endrer seg visst litt med hva som gjelder for innreise, men akkurat da vi reiste var det i hvert fall følgende:

1. Kjøp og fyll ut TCT (Transit Control Card). Kan nå ordnes på en elendig nettside som har haugevis av feil. Vår ble spyttet ut med feil fødselsdato for oss begge. Tipper de er klar over problemene med den, for det ble ikke stilt spørsmål ved våre feil i skjemaet. Ellers må du fikse det på en av flyplassene Quito/Guayaquil, og det kan være heftig kø om det har kommet inn fly med connecting passasjerer. Koster 20 USD per pers på nett og in person.

2. Få bagasjen inspisert og låst på flyplassen (Quito/Guayaquil). Du må fylle ut ett skjema for dette også der du bekrefter at du ikke tar med deg noe som ikke er lov. Kan gjøres på nett 48 timer før flyvningen din, og du får da en QR-kode du viser til de som "sjekker" bagasjen (den sendes for de aller fleste bare gjennom en scanner).

3. Betal 200 USD per pers i passkontrollen når du lander på Galapagos. Må også vise TCT her, samt ta vare på det for å vises igjen når man forlater øyene. Ofte de kun aksepterer cash, vi fikk betalt med kort med ett lite gebyr (5USD ish).

Anbefaler å fikse alt på nett på forhånd. All kø på flyplassen er ved disse to sjekkpunktene - TCT og ekstra bagasjeinspeksjon. Har man fylt det ut på forhånd kan man bare gå rett til inspeksjonen som da antagelig har lite eller ingen kø siden "alle" står i kø for å fylle ut TCT. Videre er det da heller ingen kø i innsjekkingen som man gjør etterpå med bagasjen som er blitt forseglet.

Etter landing på Galapagos blir det selvfølgelig heftig kø for å få sjekket passene, TCT og tatt betalt av alle sammen, men det er ikke så stress med å være aller først i denne køen, for all bagasje må inspiseres på nytt. Dette skjer ved at man venter bak en gul linje mens én person liner opp all bagasjen. Så er det en hund som sniffer på alle sammen. Noen blir tatt ut til videre kontroll. Først når alle er sniffet på indikerer de at folk kan hente bagasjen sin. Da blir det kaos når alle krysser linjen og skal forsøke å finne sin bagasje. Kan spare noen minutter på å ha sett seg ut sin på forhånd, være så nærme den bak linjen som mulig og gå rett ut til taxiene så fort som mulig :D

PXL_20250630_182311243.jpg

Øyene og transport til/fra/mellom dem

Galapagos er ett helt unikt og fantastisk sted fortsatt, mer turistifisert enn sist, men fortsatt kontrollert og langt i fra overfylt som så mange andre steder har blitt.

Det er tre bebodde større øyer:
    - Santa Cruz (her alt startet og det er mest utbygd).
    - San Cristobal (den eldste øya, kjent for å ha mange sjøløver)
    - Isabela (minst utbygd, men største øyen)

For å komme seg til de andre øyene må man enten ta dagsturer med båt fra Santa Cruz/San Cristobal/Isabela eller være med på ett flere dagers cruise (med overnattinger på båten). Båtene som drar på dagsturer fra øyene er ganske små, og tar som regel 12 eller maks 16 passasjerer. Hvor mange båter og personer som får besøke en gitt øy eller destinasjon er regulert og kontrollert av den Ecuadorianske marinen, som har tydelig tilstedeværelse på alle øyene, og i sjøen.

Fordelen med å benytte seg av ett cruise er at båtene er større og dermed mer behagelige. Dette er ikke gigantiske cruisskip, men alt fra private 30/40 fots for rundt 10 pers og opp til maks 100 pers. Det største skipet vi så var som dette bildet:

large-ships.png

Hvis vi noen gang drar tilbake tror jeg at jeg vil ha noen dager på ett sånt cruise i tillegg til land-opphold. Man kan få sett mye direkte fra øyene (spesielt San Cristobal), men de aller heftigste opplevelsene og dyreliv må man ut med båt for å få sett. Da er det jo praktisk om man bruker minst mulig tid på transport frem og tilbake til en base på en øy. Vi overnattet altså kun på land denne gangen.

Flyplasser:
    De tre bebodde øyene har tilgang til hver sin flyplass.

Santa Cruz - Baltra (GPS) flyplass på øyen helt inntil på nordsiden. Her må man ta humpete buss, kort ferge (100m) og så enten buss eller taxi i 30-45 min inn til byen Puerto Ayora på andre siden av øya (sørsiden).
    - Fly til og fra fastlandet (Ecuador), samt mellom øyene
    San Cristobal - (SCY) her ligger flyplassen literally helt intil byen. Om man har AirBnB i det nærmeste nabolaget kan man gå på 10-15 min. Men "taxi" koster bare 2.5 USD
    - Fly til og fra fastlandet (Ecuador), samt mellom øyene
    Isabela - Puerto Villamil (IBB) også veldig nærme byen, men har ikke vært her selv for å si noe om avstanden.
    - Kun fly mellom øyene som lander her!

For å komme seg mellom øyene er det altså mulig å ta småfly, og det må jo passe oss her på IF veldig bra. Min kone er dessverre litt skeptisk til småfly, så det ble alternativet - ferge. Som hun forøvrig angret litt på, da turen var litt røff, selv om vi egentlig hadde ganske ok vær/forhold. Fergeturene tar typisk litt under to timer. Småflyene har en ganske lav vektgrense for bagasje, og koster en del per ekstra kilo. Dette er ikke noe problem på fergen. Fergene er egentlig bare medium store båter med setene fremover. Her er ett litt dårlig bilde fra nett av fergen vi tok, fikk inntrykk av at alle fergene var ganske like:

galapagos_ferry.jpg

Uansett hva man velger av transport til, fra og mellom øyene, vil jeg anbefale å forsøke å unngå å måtte gjøre reisen fra Baltra flyplass til Puerto Ayora på Santa Cruz mer enn én gang. Dette fordi det er mange momenter som tar tid selv om de har det ganske timet med buss og ferge med hyppige avganger. Litt rart at man må skaffe seg billett til flyplass-til-fergeterminal bussen, men så må man også betale for fergen i cash ombord. Når man ankommer Santa Cruz øyen bare 2 minutter etterpå må man nok en gang betale for seg på bussen, eventuelt taxien. I hvert fall de to første leddene kunne de jo solgt som én billett, for man MÅ benytte seg av begge. Det var dessverre ett par sånne hendelser der ting føltes litt som en "cash-grab", altså bare ett ekstra punkt for å melke litt ekstra cash ut av turistene.

En mulig smooth reiserute for å få vært innom alle tre øyene kan da f.eks være:
    1. Fly inn til San Cristobal
    2. Fly fra San Cristobal til Isabela
    3. Ferge fra Isabela til Santa Cruz (ender opp rett i byen Puerto Ayora)
    4. Fly ut fra Santa Cruz (Baltra) for å bare måtte gjøre taxi+ferge+buss én gang

Eventuelt bare dropp Santa Cruz helt. San Cristobal + Isabela er bedre etter vår mening og hva vi hørte fra andre reisende vi møtte underveis. Også helt klart best å ankomme Galapagos på San Cristobal, siden man som regel er litt sliten og lei etter alle sjekkpunkter og venting. På San Cristobal kan du nyte en lunsj og se sjøløver 5 minutter etter du har fått bagasjen din, på Santa Cruz må du regne med minst 1 time med momenter og transport.

PXL_20250630_215753319.jpg

Tror jeg må lage en egen post for hver av øyene vi var på, bare for å være sikker på å ikke gå over på antall tegn eller bilder per post hehe..

indahla, mathiasfe, DJasko and 15 others like this.
  14. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    909
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk rapportering!

jgroneng, Lnbre and Preference like this.
  15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! Takk for spennende reisebrev så langt, Galapagos er langt oppe på bucket list her, så ser frem mot mer info og bilder :)

Lnbre and Preference like this.
  16. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for inspirerende reisebrev sålangt! Disse destinasjonene står definitivt på lista!

Preference liker dette
  17. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Galapagos - San Cristobal
    Fantastisk liten øy! Denne besøkte jeg ikke da jeg var her sist, men etter all utbyggingen og økningen i mengden turister følte jeg denne øya var mer lik opplevelsen fra første besøk - få folk og fantastisk natur/dyreliv. Veldig glad for at vi valgte å fly inn hit, og anbefaler det til andre som vurderer samme tur.

Dyreliv og "årstider"
    Uansett hvor man lander på Galapagos vil man kunne møte unikt dyreliv like utenfor flyplassen, og det fortsetter bare ved hver sving man tar. Hvilke dyr man kan se hvor, og når på året varierer veldig. For eksempel finnes pingviner bare på to steder, og én type iguana kan holde til på bare en spesifikk liten øy. Man kan Google "Galapagos Wildlife Calendar" og få en oversikt over dette. Skal man altså se noe spesifikt må man komme til rett tid, og dra på riktig tur.

OBS: Som nevnt tidligere, de fleste turer er bare mulig å gjennomføre fra en bestemt øy. Det er mest på grunn av lokasjon/praktiske hensyn, men fikk inntrykk av at det også var regulert.

galapagos-islands-wildlife-seasonality.png

Det er ikke årstider, men to "perioder"; en varm og våt sesong fra januar til mai, og en kjølig og tørr sesong fra juni til desember. En guide forenklet det til at dyrelivet er bra på land i den varme og våte sesongen, og bra i/under vann under den kjølige sesongen. Besøker man midt i mellom (som oss, juni/ tidlig juli) kan man få litt av begge deler. Det er roligere sjø, mer sol og fint vær i den varme og våte sesongen. Kan da forvente varmt vann rundt 21-26 grader, mens det i den tørre perioden vil være 18-22 grader. Så ikke dumt med en kort våtdrakt for snorkling, men det følger som regel med om man booker seg en båt/snorkel-tur.

Turer
    Den faktiske jungelen ligger innerst på fastlandet i Ecuador, men på Galapagos er det en jungel av reisebyråer og tur-operatører. Er man en større gruppe (mer enn 1-2 pers) kan det nok lønne seg og forsøke å få booket en del på forhånd. Dette fordi båtene på dagsturer kun tar enten 12 eller 16 pers, og det er satt en grense på hvor mange båter/pers som får besøke en gitt attraksjon eller destinasjon per dag. Viator tar visst ofte 30% påslag over prisen "på øya", men det er ikke så vanskelig å Google seg litt frem til hva som er vanlig pris. Det skal egentlig være fastsatte tabeller med priser for de forskjellige attraksjonene, men operatørene er tilsynelatende flinke til å ta diverse påslag. For dagsturer med båttur, snorkling, utstyr til snorkling og lunsj under vårt besøk måtte man regne med fra 140USD til 230 USD per person. Dagsturer på land var vesentlig billigere, men ofte bare halv dag og uten lunsj. Fra 40-100 USD per pers. Vi booket alt på stedet, men fikk ikke noe særlig bedre pris "last minute". Mye meldinger på WhatsApp og styr for å få det til. Fant ikke noe bra selskap/person på San Cristobal, men jeg har en kontakt jeg kan dele om noen trenger for Santa Cruz.

Sjøløver
    San Cristobal er kjent for deres store mengde med sjøløver. De okkuperer tilsynelatende hver eneste strand og flate stein rundt hele øyen. Tar man buss eller taxi ned til sentrum fra flyplassen blir det første du ser i det du går ut garantert en eller flere sjøløver som slapper av i skyggen ett sted. De kommer helt opp på land og veiene der menneskene går og er ikke redde for oss i det hele tatt - heller motsatt. Så en som slappet av på en benk. Forskjellen på sjøløver og seler er nettopp dette at de har "armer" foran som de kan bruke til å klatre med, så de er veldig gode til å komme seg langt opp av vannet på de mest utrolige stedene. I starten var vi også litt redde for de, men man venner seg fort til dem. Skal ha respekt for dyrelivet, og holde minst 2 meter avstand fra dem, men det er vanskelig når de kommer "løpende" opp fra vannet og legger hodet sitt på sandalene dine rett ved siden av deg.

Dette bildet og det som ligner i forrige post er fra "bystranda" Playa Mann, maks 5-10 min å gå fra de fleste hoteller. Som man kan se elsker de å rulle seg i sanden og slapper helt av rett ved siden av mennesker. Her er den bare en halv meter unna håndkleet mitt som jeg sitter på.
    PXL_20250630_215556944.MP.jpg

Vi ble bedre kjent med de etterhvert, og spesielt i vann er de veldig lekne. Spesielt de yngste liker å svømme rundt mennesker, showe off og gjøre litt triks. Fikk ved flere anledninger sjøløver som svømte inn i dykkermasken eller undervannskameraet mitt! :D

Men som en guide sa, de er lekne, men ikke snille. Man skal flytte seg om de nærmer seg deg på land. Hvert område har også sin "alpha-male", og hele hans område er ett harem. Kan enkelt identifiseres ved at han svømmer eller går patrulje på området, samtidig som han lager konstant mye lyd. Denne karen skal man i hvert fall vike unna når han kommer, for han beskytter området sitt. Det har visst ikke vært mange skader eller uhell med sjøløvene, men av de som har vært, har de fleste vært med en slik alpha-han.

Dette er en platting laget for at mennesker skal kunne legge fra seg ting når de snorkler i bukten, men det er bare å flytte seg og tingene sine når sjefen skal ha plassen for å hvile litt på!

PXL_20250703_231737765.jpg

Noen andre som ble skremt av sjefen i solnedgangen

PXL_20250701_235621614.jpg

Iguanaer
    Alle øyene har Marine Iguanas som på dette bildet. Noen øyer har sin helt egen art med unike farger.

PXL_20250701_213243184.jpg

Denne medium store krabaten hadde lurt seg ganske langt opp på land for å chille i sola på den oppvarmede steinen. De er som regel nærmere vann eller i det, hvor de svømmer ganske så elegant.

Krabber
    Alle øyene har også masse krabber, og den mest synlige varianten er denne røde. Den største vi så (på en annen øy) var nok over 20 cm! bred.

PXL_20250703_221945298.PORTRAIT.jpg

Blue-footed boobies
    Denne fuglen er unik på Galapagos og andre øyer vest for sør- og mellomamerika. Var veldig heldig og fikk se to stykker på den land-baserte turen på San Cristobal. Jeg var også så "heldig" at jeg fikk se den skyte bæsj ut på steinen bak seg. Hvit prosjektil i en heftig fart som ville fått selv måkene våre til å måpe :p

PXL_20250703_155259275.MP.jpg

Skilpadder
    Øyene har også litt forskjellige skilpadder, både i vann og på land. Varianten i vann har jeg bare video av, da jeg kun filmet på snorkling. Har tenkt til å lage en kompilert video av alt vi så under vann, så kan kanskje delen den her når den er klar hvis det er interesse? Denne karen tror jeg var rundt 60 år gammel, og dermed blant de største. De kan bli 100+

PXL_20250703_151156350.MP.jpg

Som en del av den landbaserte turen (det er bare én) på San Cristobal får man sett ett naturreservat der de tar vare på en del av deres landskilpadder. Videre et vulkankrater som nå er ferskvannsbad for "Frigate Birds". Kalt Frigate fordi det var båttypen pirater brukte, og akkurat som pirater så fanger ikke Frigates fisk selv, de stjeler den fra andre dyr, f.eks Blue-footed boobies. Til slutt ender man opp på stranden "Puerto Chino" som er veldig fin. Det var her vi hadde flaks og så en Blue-footed booby. Så tar man samme veien tilbake til byen, siden det bare er én vei på denne øya.

PXL_20250703_171630974.jpg

Kicker Rock
    Kicker Rock er en dagstur man bare kan gjøre fra San Cristobal (eller på flere-dagers-cruise). Det er ett stort fjell ute i havet, med en heftig fjellvegg rett ned i vannet. Langs denne veggen er det flust med dyreliv. Her kan man både snorkle og dykke. Jeg gjorde en del research rundt dykking, men endte opp med å bare snorkle. Mulig jeg skriver litt mer om det senere om jeg husker.

PXL_20250702_153613730.jpg

Vi var litt uheldige med forholdene da vi var her, dårlig sikt i vannet. Så skilpadder og mye fisker. De som var på samme båt og dykket så hammerhead hai, men i følge anmeldelser på nett kan det like ofte være motsatt, at de som snorkler ser mer enn de som dykker.

San Cristobal oppsummert

Oppsummert så digget vi San Cristobal fordi det var så lite folk der, naturen og dyrelivet fikk skinne. Praktisk nærme flyplass. Det aller beste er at det ligger syke naturopplevelser i gangavstand fra der man bor. På Santa Cruz må man gå nesten én time for å komme til nærmeste strand (den er gigantisk og veldig fin da), eller betale for taxi-båt. På Santa Cruz er det bystrand rett i nærheten, og går du 20-30 min har du tilgang til 2-3 andre strender og kan ende opp med å være der alene.

San Cristobal har også en fantastisk lun bukt, skjermet fra vind og bølger. Rundt 20 min å gå fra sentrum. Her er vannet stille og veldig klart, og man kan se skilpadder, masse fin fargerik fisk, marine iguanas og svømme med lekne sjøløver. Alt uten å betale en krone eller dra på dyr og ubekvem båttur! Ett fantastisk sted jeg kommer til å huske for alltid:

PXL_20250701_214011224.MP.jpg

Location: Muelle Tijeretas (https://maps.app.goo.gl/AB356bQRXbocwLmU9)

PS: Kan alltids anbefale noen restauranter her også om noen skal ta turen. Var generelt mye bra. Ikke billig, men det er ikke maten i butikkene her heller, så det var vanskelig å skulle spare penger på å kjøpe inn og lage mat selv. Vi hadde AirBnB med kjøkken, men endte opp med å bare ordne lett frokost selv. Billig fruktmarked midt i byen med fantastisk fersk frukt. 1USD for en hel pose med pasjonsfrukt, eller en klase med 5 bananer.

To forskjellige hummere, med hver sin sesong. Denne var fra første dag med fangst i ny sesong. Måtte jo smake :D

PXL_20250702_003925890.MP.jpg

18. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    163
    Glimrende og nyttig info. Du skriver at du "gjorde en del research om dykking, men endte opp med å bare snorkle". Kan jeg spørre hva som var grunnen til at det ikke ble dykking?

Preference liker dette
  19. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Ja! Interesse meldes med ettertrykk! Veldig interessert i å se livet under vann :)

Preference liker dette
  20. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    163
    Samme her :)

Preference liker dette

Del denne siden