Yes! Vi har dykkerlappen og hadde opprinnelig tenkt at det måtte vi jo utnytte når man skal til en destinasjon som Galapagos som er kjent for gode dykkeopplevelser. Det var flere grunner til at vi valgte å droppe det;
1. Man kan se nesten like mye, eller av og til mer, ved helt vanlig snorkling. Dette viste seg å stemme ganske bra, det er helt vilt hvor mye man kan få med seg av liv i vannet ved snorkling på Galapagos. Ved Kicker Rock fikk dykkerne med seg en del mer, men det kan visst slå ut motsatt også.
2. Dykking på/rundt Galapagos er utfordrende med mye sterke strømmer. Det skrev dykkerne ved Kicker Rock under på, og to av de var dykker-instruktører. Den ene tyskeren som kun hadde gjort 10 ish ferskvannsdykk i Tyskland sa det var heftig, men hun virket rolig og komfortabel i vann. Kicker Rock er omtalt som en av de lettere dykkene..
3. De beste og mest unike dykkesites kommer man seg bare til på flere-dagers cruise (liveaboards). Darwin & Wolf ble nevnt flere ganger. Det er øyer langt unna bebyggelse nordvest på Galapagos, og kan derfor kun nåes fra liveboards.
4. Dykking her handler i hovedsak om å oppsøke og se de "store" fiskene; haier av alle typer, Sun Fish (Mola mola), rays, whale sharks og selvfølgelig havskilpadder. Min kone er livredd for hai, så det funket ikke å selge inn "dykking med mål om å se hai"
5. Det er anbefalt minst 50 dykk, helst 100+. Vi har bare 8-9 dykk, og det er 5 år siden sist.
6. Galapagos er dyrt, og dyrere å dykke enn andre steder. Ikke så godt egnet for første dykk, opplæring, kursing og refresher dives. Du burde være litt oppdatert og rutta for å dykke her.
I hovedsak er det bare 3 steder som er anbefalte enkle dykkesites fra landbaserte dagsturer som jeg kunne finne;
1. Kicker Rock - fra San Cristobal. Dette ble vårt "test"-spot, for å se om vi ville føle at vi gikk glipp av mye ved å bare snorkle istedenfor å dykke
2. Daphne - fra Santa Cruz
3. Seymour - fra Santa Cruz
Siden vi ikke følte vi gikk glipp av så mye på Kicker Rock, fortsatte vi bare med snorkling da vi kom til Santa Cruz.
For erfarne dykkere tror jeg allikevel at å dykke på Galapagos må være det nærmeste man kan komme å være i himmelen mens man enda er i live.
@Sonictravel og hans familie vil nok ha en fantastisk opplevelse sammen på en liveaboard cruise som over flere dager tar deg til de beste dive-sites. Da får man også en behagelig opplevelse på vannet, og kan benytte transporttiden mellom dykk til å faktisk spise eller slappe av. Det er ofte ikke mulig på de små båtene som drar på dagsturer.
Hvis jeg skal tilbake blir det som nevnt for å også prøve ett flere-dagers cruise. Da skal jeg også på nytt vurdere å "dykke meg opp" på forhånd, slik at vi kan ha muligheten til å gjøre dykking også.
Håper det svarte på spørsmålet om hvorfor vi valgte å ikke dykke! Men bare å stille oppfølgingsspørsmål om jeg kan bidra med noe mer info

Vis alt...