KLM, JetSMART, Avianca og LATAM til Peru, Ecuador (Galapagos) og Colombia

Tråd i 'Reisemål' startet av Preference, 17. juli 2025.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Galapagos - Santa Cruz

Puerto Ayora
    Santa Cruz er øya hvor turisme-aktiviteten startet, og også den jeg besøkte for 15 år siden. Husker ikke så alt for mye, men det har definitivt blitt bygd ut ganske mye. Fordelen med øya er at det er mye mer valg når det gjelder overnattingssteder og ikke minst restauranter. Det meste er og skjer i byen Puerto Ayora, men det finnes også overnatting midt på øya. Blant annet ett luksusopplegg i Hilton gruppen, men jeg ville ikke bodd her for da må hver eneste tur starte med en taxi. Ulempen med Santa Cruz vs San Cristobal er at det er lenger og mer tidkrevende å komme seg til strender og naturopplevelser. For de nærmeste strendene må man ta en water-taxi som koster hhv. 1USD + gåing eller 10USD direkte til stranda. Den fineste stranda, Tortuga Bay Beach, kan man bare komme seg til ved å gå i 45 minutter eller ta en lang og bølgete water-taxi til. Mer om den lenger ned;

Darwin Centre

Tidligere kunne man besøke skilpaddene gratis på "tortoise breeding center" og Charles Darwin Research Station. Nå føles det litt som mange andre ting på øyene, som om de har lagt til ett steg for å kunne tjene litt ekstra penger. Man kommer ikke lenger inn uten en guide, og guiden skal ha 10USD per pers. Uansett verdt prisen, du får omvisning med gode forklaringer og turen tar nok litt over en time. Flere av skilpaddene her er over 100 år gamle og gigantiske. Fikk ett gjensyn med den legendariske "Lonesome George", kalt det fordi han var den siste av sitt slag og levde alene her omtrent hele sitt liv uten at de klarte å finne han noen make. Dessverre døde han i 2012, og er konservert i en litt creepy utstilling.

PXL_20250705_222634984.PORTRAIT.jpg

Man får innføring i hvordan de har jobbet for å ta vare på de forskjellige artene fra de forskjellige øyene, og gradvis introduserer de tilbake til sitt naturlige habitat. For ett par av øyene har programmet vært så effektivt at de nå ikke lenger trenger å hjelpe dem.

PXL_20250705_220527022.MP.jpg PXL_20250705_221052115.MP.jpg

Tortuga Bay Beach

En annen severdighet man kan besøke helt på egenhånd og gratis er Tortuga Bay Beach. Du kommer deg ikke så veldig mye nærmere med taxi eller sykkel, det lengste stykket må man gå selv gjennom bushen på en sti som ser ut som dette:

PXL_20250706_181614860.MP.jpg

Her er bildet tatt i det man nærmer seg slutten og kan se havet, men man går i hvert fall 30 min uten å se noe som helst annet enn bush. Alternativt kan man ta en water-taxi fra sentrum, men det er nok ofte en litt bumpy ride. Tror prisen var 10USD pp.

Du blir belønnet med en helt nydelig sandstrand, dronebilde stjålet fra internet (PS: Det er ikke lov å fly droner på Galapagos);

Screenshot 2025-07-28 at 13.48.45.jpg

Stranden er egentlig forebeholdt surfing, men jeg tviler på at noen bryr seg om man tar en liten dukkert.

Følger man stranden helt til enden kommer man gjennom et område fult av iguaner til en bukt med en strand. Denne stranden er ikke like fin, men flott den også, og vannet er helt rolig på en langgrunn sandbunn. Perfekt for bading! Og jeg tror man kan snorkle litt også, vi hadde dårlig vær og forhold som gjorde sikten lik null.

PXL_20250706_195857418.jpg

Man kan leie kajakker her for å padle litt rundt, og jeg tipper man ser en god del dyreliv om man følger mangrovene på vei inn og ut. Vi så flere skilpadder dukke opp for luft fra stranda, så det skal nok være lett å komme tett på de her også, spesielt i en kajakk. Ta med mat og mye å drikke. Selv i meget rask gange tar det 1 time fra denne stranden tilbake til byen.

Bartolomé Island
    Hadde gjort litt research på forhånd for å finne de mest ikoniske og beste turene man kunne ta fra hver av øyene vi skulle på. Bartolomé Island dukket opp som ett populært alternativ, og virket å passe oss veldig bra. Første del er landstigning på Bartolomé Island og hike opp til toppen for utsiktspunkt med bildemulighet. Andre del er snorkling rundt øyen.

Det var en veldig flott tur! Ulempen er at den er veldig lang og antagelig blant de dyreste turene som finnes. Vi betalte 235 USD per pers. Starter grytidlig med buss over hele øya opp til fergekaia over til flyplassøya, så man får ett lite innblikk i den prosessen. Istedenfor fergen over til flyplassøya får man en liten dingy/gummibåt som frakter deg maks 5 min ut til båten man skal på dagstur med. Båtturen ut til Bartolomé Island tar 2 timer med vanlig båt, men vi ble i siste liten byttet over til en seilbåt som gjorde at det tok nesten 3 timer istedenfor. Allikevel fornøyd med byttet, da seilbåten var veldig stor og gjorde turen treig, men behagelig :D Startid ble 05:50, men vi fikk til gjengjeld frokost ombord. Samme regla bare i motsatt rekkefølge for returen, gjorde at vi ikke var tilbake i byen før nærmere kl 18.

På land
    Denne øyen er en aske-øy fra en eller flere av de nærliggende vulkanene. Det gjør at overflaten er veldig tørr og porøs stein. Antagelig vanskelig/tungt å gå på, men de har laget trapper og vei av treplanker hele veien.

PXL_20250707_163413380.jpg

Det så litt ut som å gå på en annen planet. Man har med seg guide som forteller litt om hvordan øyen oppstod og hva slags dyreliv som er på den. Om planter og steinene osv. Man ender opp på toppen der man får den ikoniske utsikten, som ofte dukker opp om man bare Googler bilder av Galapagos

PXL_20250707_171134119.jpg PXL_20250707_165829112.jpg

I vann
    Snorklingen etterpå varierer sikkert litt, men vi hadde to omganger. Den første rundt den rare steinen man ser stikke opp helt til høyre i bildet over. Andre gang på stranda like bak, men som tilhører øyen Santiago. På disse snorkel-spotsa kan man om man er heldig se både pingvin, sjøløver, hai, stingrays og masse forskjellig fisk++. Vi fikk øye på alt unntatt pingvin, og dermed min første hai under snorkling! Bare en baby white (eller kanskje black?) tip shark, men allikevel veldig morro. Har den på film så kommer med i videoen jeg skal lage etterhvert (har nesten to timer med opptak å gå gjennom..)

PXL_20250707_173644468.jpg

Her møtte jeg også på den aller mest lekne sjøløven. Jeg kan litt fridykking, så jeg svømte til bunns og la meg på ryggen for å blåse bobler mot overflaten. Da gjorde sjøløven det samme. Tok en salto under vann, og sjøløven fulgte rett etter med samme triks. De zoomer rundt deg, og også under deg om du holder deg rolig i overflaten. Sinnsykt artig, opplevelse for livet - og har deler av det på film også!!

Pinzón Island
    Vi var såpass gira etter Bartolome turen at vi bare booket oss inn på en ny tur påfølgende dag. Slitsomt, men definitivt den beste måten å oppleve Galapagos på. Litt som vi opplevde Fillipinene - du må ut med båt for de aller kuleste opplevelsene og ikke minst bildene :cool:

Her er ett skjermbilde fra video som viser størrelsen på typiske dagstur-båter for 12 pers. Perspektivet med at jeg er i vannet og bak båten gjør at den virker litt mindre enn den egentlig er, men kan gi ett inntrykk. På denne dagen var det skikkelig røff sjø, så det var bare å holde seg fast på innsiden og sånnsett ikke noe koselig båttur med muligheter for å nyte sjøen eller noen utsikt. Nettopp av denne grunnen vil jeg egentlig anbefale å booke seg inn på ett flere-dagers cruise med en større båt. Vi hadde mye "wasted" litt smått ubehagelig tid nesten 2 timer hver vei bare ute på åpen sjø.

Screenshot 2025-07-28 at 14.24.16.jpg

Det skal egentlig være ett av de aller beste stedene for snorkling (etter Los Tunneles på Isabela), men vi var nok litt uheldige. Kom også etter ett par andre store grupper, så de kan jo ha påvirket noe.

Kuleste her var nok at det hadde samlet seg gigantiske stimer (?) med fisk jeg tror er i slekt med klovnefisken (Nemo-fisk :p) under båten vår da vi var ferdige. Fikk svømme og leke litt ekstra rundt og fra båten mens de gjorde klart lunsj og noen solte seg på dekk :D

Screenshot 2025-07-28 at 14.31.47.jpg

Dårlig kvalitet med skjermbilder fra video, men gir litt inntrykk av hvor nærme de kom. Kona hadde noen som svømte på henne :p

Screenshot 2025-07-28 at 14.33.23.jpg

På returen kastet de ut fiskesnøre, og fikk faktisk napp. Det ble dratt opp en rimelig svær Wahoo. Ecuadorianerne byttet på å ta bilde med den, men jeg stod over etter jeg så hvor mye fiskeskjell de fikk på kropp og klær :rolleyes:

PXL_20250708_195449447.MP.jpg

Apropos fisk; Fisk er den råvaren de lettest får tak i her, og det merkes i serveringstilbudet. Det er nok en stor fordel å sette pris på fisk og sjømat om man reiser hit. Default lunsj på dagstur med båt er fisk. De har som regel vegetar alternativ, men det kan være bare vanlige grønnsaker uten noe proteinrikt. Om du er heldig kan man kanskje få kylling. For meg fungerte det helt fint da jeg gjerne smaker på deres diverse hvite fisker som oftest var ganske saftige og gode. Litt verre for min kone som ikke spiser hvit fisk. Ble en nedtur og sulten dag når de ikke hadde lastet opp kylling som bestilt/lovet.

Santa Cruz Land Based Tour
    Vi dro ikke på den landbaserte turen på Santa Cruz da vi følte vi hadde sett nok på San Cristobal. Turen inneholder som regel;
    - Giant Tortoise Reserve: Her går skilpaddene fritt
    - Lava tunnels: Visstnok ett vanlig fenomen for vulkanområder? Google it
    - Lava krater (Los Gemelos): Gjengrodd krater, i motsetning til San Cristobal sitt som er fult av vann

Tror prisen skulle være fra 40 til 60 USD pp. Hvis man vil ta denne turen kan jeg anbefale å forsøke å få det til enten på vei til eller fra flyplassen, siden det uansett ligger langs den samme veien.

Oppsummert

Om man velger å bo i Puerto Ayora -> Prioriter båt-turer og utflukter. Får nok tid i byen til de gode restaurantene når de fleste turer slutter mellom 15-17, senest kl 18 pga solnedangen uansett.

Last edited: 29. juli 2025
    jgroneng, mathiasfe, Flymunda and 6 others like this.
  2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Yes! Vi har dykkerlappen og hadde opprinnelig tenkt at det måtte vi jo utnytte når man skal til en destinasjon som Galapagos som er kjent for gode dykkeopplevelser. Det var flere grunner til at vi valgte å droppe det;

1. Man kan se nesten like mye, eller av og til mer, ved helt vanlig snorkling. Dette viste seg å stemme ganske bra, det er helt vilt hvor mye man kan få med seg av liv i vannet ved snorkling på Galapagos. Ved Kicker Rock fikk dykkerne med seg en del mer, men det kan visst slå ut motsatt også.

2. Dykking på/rundt Galapagos er utfordrende med mye sterke strømmer. Det skrev dykkerne ved Kicker Rock under på, og to av de var dykker-instruktører. Den ene tyskeren som kun hadde gjort 10 ish ferskvannsdykk i Tyskland sa det var heftig, men hun virket rolig og komfortabel i vann. Kicker Rock er omtalt som en av de lettere dykkene..

3. De beste og mest unike dykkesites kommer man seg bare til på flere-dagers cruise (liveaboards). Darwin & Wolf ble nevnt flere ganger. Det er øyer langt unna bebyggelse nordvest på Galapagos, og kan derfor kun nåes fra liveboards.

4. Dykking her handler i hovedsak om å oppsøke og se de "store" fiskene; haier av alle typer, Sun Fish (Mola mola), rays, whale sharks og selvfølgelig havskilpadder. Min kone er livredd for hai, så det funket ikke å selge inn "dykking med mål om å se hai"

5. Det er anbefalt minst 50 dykk, helst 100+. Vi har bare 8-9 dykk, og det er 5 år siden sist.

6. Galapagos er dyrt, og dyrere å dykke enn andre steder. Ikke så godt egnet for første dykk, opplæring, kursing og refresher dives. Du burde være litt oppdatert og rutta for å dykke her.

I hovedsak er det bare 3 steder som er anbefalte enkle dykkesites fra landbaserte dagsturer som jeg kunne finne;
    1. Kicker Rock - fra San Cristobal. Dette ble vårt "test"-spot, for å se om vi ville føle at vi gikk glipp av mye ved å bare snorkle istedenfor å dykke
    2. Daphne - fra Santa Cruz
    3. Seymour - fra Santa Cruz

Siden vi ikke følte vi gikk glipp av så mye på Kicker Rock, fortsatte vi bare med snorkling da vi kom til Santa Cruz.

For erfarne dykkere tror jeg allikevel at å dykke på Galapagos må være det nærmeste man kan komme å være i himmelen mens man enda er i live. @Sonictravel og hans familie vil nok ha en fantastisk opplevelse sammen på en liveaboard cruise som over flere dager tar deg til de beste dive-sites. Da får man også en behagelig opplevelse på vannet, og kan benytte transporttiden mellom dykk til å faktisk spise eller slappe av. Det er ofte ikke mulig på de små båtene som drar på dagsturer.

Hvis jeg skal tilbake blir det som nevnt for å også prøve ett flere-dagers cruise. Da skal jeg også på nytt vurdere å "dykke meg opp" på forhånd, slik at vi kan ha muligheten til å gjøre dykking også.

Håper det svarte på spørsmålet om hvorfor vi valgte å ikke dykke! Men bare å stille oppfølgingsspørsmål om jeg kan bidra med noe mer info :D

3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Da tror jeg at jeg har fått skrevet det jeg umiddelbart hadde på hjertet om disse landene, flyvningene og reiseopplevelsen!

Kan gjerne benytte tråden til å stille spørsmål eller videre diskutere de samme områdene. Gjorde en del research på forhånd, og lærte mye underveis. Mye av det praktiske i forhold til booking osv står ikke nevnt så detaljert her foreløpig, men har mine egne dokumenter på det. Kan hentes frem selv om noen skulle stille spørsmål først om ett år eller to :D

Vil også på tampen nevne at det var svært nyttig å kunne basic spansk. Det var veldig ofte de vi møtte og måtte forholde oss til var veldig dårlige eller helt ubrukelige i engelsk. Om du ikke kan noe spansk bør du forberede deg med offline Google Translate app og en god dose tålmodighet.

Takk til alle som har engasjert seg med likes, spørsmål og hyggelige kommentarer! <3

4. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    163
    Takker for grundig og bra svar om dykking og snorkling. Både samboeren min og jeg har "noe" dykkeerfaring, med ca 100 dykk hver, så dykking på Galapagos står nå enda høyere på ønskelisten min.
    Men ser det kommer til å kreve en del planlegging for å få opplevd mest mulig når tiden er inne for å dra til disse sagnomsuste øyene.
    Det frister egentlig å ha en kombinasjon med først cruise for naturopplevelser på ulike øyer, så noen dager med liveaboard for dykking - og gjerne noen dager til slutt for også å oppleve regnskogen på fastlandet i Ecuador. Uansett hvordan det blir fikk jeg mye nyttig info og kjekk lesing av dette reisebrevet.

Last edited: 29. juli 2025
    Teknolai, Spielhaug and Preference like this.
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Takk for turen :)

Preference liker dette
  6. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Livaboard på Galapagos er definitivt veldig høyt oppe på listen over ting vi kunne tenke oss! Men som nevnt er det en god del mer krevende dykking enn en del andre steder. Så ungene som kun er vant med å plaske rundt i strøm- og bølgefrie forhold i tropene er nok enda ikke klare for dette. Men en vakker dag....

Takk igjen for strålende reisebrev fra spennende steder. Ser ut som en fantastisk reise!

Del denne siden