Hører jo av og til om disse, og har innimellom - men ikke ofte - opplevd at setet ikke har latt seg lene tilbake, uvisst av hvilken grunn. Det har ikke skjedd på longhaul, så jeg har aldri gjort noe nummer ut av det. Imidlertid har jeg en del episoder hvor jeg har måtte sitte på tvers i setet når vedkommende i setet foran har funnet det for godt å innta hvilestilling. Jeg har da ønsket meg en slik, men er usikker på om jeg ville turt å bruke den... Hva mener folket om bruk av slike dingser; har man rett til å beskytte seg mot knuste kneskåler, eller skal retten til å utøve nedpress av seterygg gå foran? http://www.gadgetduck.com/goods/kneedefender.html Ser forresten at det er utstyrt med lås! Da kan man jo strengt tatt bare låse de, og svelge nøkkelen. Så kan vedkommende i setet foran mene hva han vil om saken...
Ikke opplevd det enda, men hadde blitt passe irritert hvis passasjeren bak meg hadde brukt det rundt sovetid på longhaul. På shorthaul ser jeg ikke nødvendigheten av å innta hvilestilling, min hvis du på død og liv vil ha ned seteryggen, så er det alltid greit å spørre før du kjører den ned.
Helse-spørsmålet er jo relevant nok, ettersom det under en flytur er ekstra fare for blodpropp etc. Man skal ha mulighet til å bevege seg, selv om man har lange bein, og det er vel flyselskapets ansvar at så kan skje. Dette argumentet brukes da også naturlig nok i markedsføringen av produktet.
Nå er ikke jeg 2.05, men jeg flyr masse rundt om i Europa i economyseter. Synes folk er mye flinkere enn før til å ta hensyn før man slenger ned seteryggene. Det er faktisk blitt utrolig sjelden at jeg ser den klassiske grobian'en som klinker setet bakover rett etter take-off. På long haul skal jeg innrømme at jeg ikke flyr mye economy lenger. Jeg gjorde det før. Prinsipielt mener jeg at om man ikke er kompatibel med setene i et fly så må man kjøpe andre seter. Eventuelt betale ekstra for nødutgang og slikt. De fleste gir ganske gode muligheter for buy up på seteplasseringer ved bulkhead eller nødutgang. Evt andre seter med bedre benplass. Jeg synes det er utrolig egoistisk om man ødelegger andre passasjerers Comfort for å bedre sin egen. Jeg kan ikke tenke meg at det er mange situasjoner som IKKE hadde løst seg om du høflig hadde spurt om vedkommende kunne være forsiktig med å legge setet bakover pga knær etc. Gjerne på forhånd. Kanskje vedkommende spør tilbake om det går å ta det bittelitt bakover, men ikke helt? Jeg husker selv at i upright posisjon så faller hodet mitt fremover. Det er ufattelig ubehagelig. Hver gang du sovner, faller hodet og det er ekstremt ubehagelig i nakken. Ørlitegrann bakover så funker det. Er man 100% inkompatibel med et vanlig flysete om naboen så mye som lirker i seteknappen sin... Vettu - da får man kjøpe et annet sete. Det være seg om du er for lang, for bred eller hva. Man kan ikke vente at omverdenen skal ta hele byrden. Dele - ja. Alt - nei. My 5 cents.
Noe OT fra en flyvning i Business med Austrian mellom Frankfurt og Wien. Jeg satt i 1C, og kanadieren i 1A skulle på død og liv ha ryggsekken sin tilgjengelig under take off og landing. Hva gjorde han? Jo, han dyttet den nøysommelig under sitt eget sete og stjal dermed både oppbevaringsplass og benplass fra passasjeren i 2A. Jeg bemerket at håndbagasjen hans nok ikke bør være der, og han svarte kaldt: "It's under a seat, according to regulations". Men karma er jo som kjent en ordentlig hurpe, og to minutter senere kom det en kvinnelig passasjer med et spedbarn og dumpet ned i 2A. Barnet skrek under hele turen, og jeg må innrømme at det er første gang jeg har gledet meg over barnegråt
Plassen under setet foran deg er din. Neste gang bør du si i fra til crew om det, slik at de får fjernet bagasjen.
Jo, men jeg har sett at de i ekstreme situasjoner (noen pax er f'in sprø) lar det gå for å ikke lage en situasjon der de må snu tilbake og offloade. Det er urettferdig, men sannsynligvis klokt. Selv hadde jeg nok blitt svartsint, men allikevel vurdert å ikke skade vedkommende fysisk. #thestruggleisreal
Enig, men det er begrenset hva jeg gjør dersom det ikke går direkte ut over meg eller mitt reisefølge - og den det går ut over selv ikke sier noe.
Dette skjedde meg en gang, og da fikk jeg plutselig veldig lange ben... Resultatet var at bag'en til fyren foran stadig ble dyttet fremover, inntil fyren skjønte tegninga...
For oss med lange bein er det jo ikke bare det at det blir vanskelig å få plass til hele drikkeserveringa på brettet når setet foran kommer ned i steden. Må innrømme at dersom folk legger ned setet (på kortere flygninger der man burde kunne la være), så sitter jeg ikke i ro med beina... Både fordi manglende plass gjør at hver gang man ønsker å bytte stilling så må man skru beina på plass, men også fordi jeg blir en innbarka sadist som ikke unner han/hun foran meg en behagelig reise når han/hun ganske effektivt har satt en stopper for min. Men det pleier å stoppe seg selv når jeg sier fra at 'det der går ikke!' når de begynner å fikle med knappene. Flyr dog nesten utelukkende turer under 2 t, så er ikke såååå ofte det skjer. Hadde forresten en dame med antrekk som mistenkelig lignet flyvertinne-mørkeblå kjole bak meg fra Stavanger i går. Hun klarte å legge seg til med knea godt plassert inn i ryggen min (!). Spesielt. Ikke like enkelt å gi (sadistiske) sanksjoner bakover gitt.
Etter å ha fått kaffen i fanget idet fyren foran kjørte setet bakover har jeg nulltoleranse for fjotthau som ikke kan spørre pent før de kjører setet sitt opp i min allerede ganske begrensa plass (og jeg er rimelig normal størrelse). Don't be a dick. Det går to veier, men et absolutt minimum for normal høflighet er å spørre først.
Njaaaa... jeg spør ikke hver gang. Om fyren bak har store problem med at jeg bruker det helt vanlige funksjonene i setet så kan vedkommende heller spør meg, tenker jeg. Det sagt så lirker jeg det bare bittelitt bakover om det sitter noen bak meg, jeg gjør det sakte og jeg titter over skulderen før og etter. Om vedkommende da er helt a-Hole og smekker knærne i ryggen min istedenfor å snakke høflig er det hans problem. Høflighet er liksom greia, folkens. Vær kul og snakk med folk, så er 95% hyggelig tilbake. Resten kan man evt snuble og søle litt vin på
INGEN har behov for å legge ned setet intra-europe! Forhåpentligvis vil selskapene etterhvert som de bytter seter bytte til noen som ikke kan legges ned.
He he... Tullball. Huet faller på haka om jeg forsøker å sove i enkelte av setene sine (spesielt SAS). Da "må" det lirkes hårfint bakover. Men trenger ikke full recline.
a) Fordi jeg har jobba steinhardt og trenger å sove b) Fordi jeg har stressa noe inni granskaugsbraathen og må nap'e for å funke på en kick off c) Fordi jeg er fyllesjuk som syke satan d) Fordi jeg bare er innmari trøtt
Da tror jeg du er i markedet for en slik... http://www.amazon.com/Skyrest-Travel-Pillow/dp/B00GMQU948